Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3, ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350



Sök lite bara ex. ultramotor, pris kan jag inte svara på, kolven har ju en enkel form så..

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Wankelsport skrev:
beepbeep skrev:
Jag "har hört" att Dalhemskolvar inte riktigt pallar kompressionstrycket i överladdade motorer och har säregen förmåga att se ut som intryckta pappersmuggar på toppen efter ett tag. Är det inte enklare att skaffa en beggad 931 kolv istället?
Fast kollar man på Sävarturbo så kör de ju rätt friskt med de smidda VW-Mahlekolvarna och de verkar ju inte ha några problem... För jag antar att dfet är de kolvarna som avses. Säljs även av t ex Custom&Speed-parts, KGtrim mfl.


Denna ska ha suttit i en SAAB og900 16v motor med turbo (245hk, 450Nm). SAAB-motorer har iofs. höga förbränningstryck och Dahlhemskolvar har kanske blivit bättre, inte vat jag?


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
beepbeep det där ser ju lite ruggigt ut men vad gör man, har tittat runt på www.924board.com och hittat att många har problem med att JE kolvarna smälter sönder på samma sätt som mina hade gjort. Detta verkar bero på att det är väldigt lite material mellan översta kolvringen och botten på urgröpningen i kolven.

Det som många har gått till att prova är helt enkelt dem så kallade dalhems kolvarna, så jag tänker lägga mitt tillit på att dem faktiskt kommer att fungera.

Sen är det en kostnadsfråga också, 4 stycken "original" kolvar kostar som sagt runt 10 000 och uppåt medans jag landar på ca 3000 för dalhems kolvarna. Vilket resulterar i att jag kan byta ut dem emot original kolvar om det är så att dessa kolvar inte vill hålla ihop.

Sen fick jag även ett svar ifrån en en av återförsäljarna av JE kolvarna och dem tillverkar bara special kolvar i 4 pack med en kostnad på ca 2000-2500 kronor styck

Kommer också att inom kort att hämta ett verktyg för att ritsa in spår runt cylindrarna så att toplockspackningen ligger kvar där den ska

Någon som vet vart man kan köpa en kolvrings tång föresten???

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Hej!

Jag tror nog att problemen med alla trasiga kolvar består nog oftast i fel på bilen eller den som entusiastikt skruvad upp laddtrycket utan att ha fullständig kontroll på vad som händer i motorn.

Jag har själv Je-kolvar i min motor och dom har fungerat UA. det som däremot gått sönder är topplockspackningen trots att det har varit o-ringat block. Motorn har nu inte blivit körd på några år pga. av lite bristande intresse men vem vet om man inte dyker upp till våren igen.

Lycka till med kolvarna Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Jaha då har hjärtat tagit några steg till i riktning mot att köras till besiktningen

Fick hem dem nya kolvarna


Viss skilnad på dem


Inte så mycket höjdskilnad


Monterade på vevstakarna, bara inviktning kvar.


Spårfräsning av cylindrarna alá old home school Tack Berand.





Lite suddigt men syns ändå


Alla 4 gjorda


Köpte huvlås på bilsportmässan



Har även fått hem speglar, momentnyckel och kolvringskompresor





Sen så har det kommit hem nya ben till hjärtat också Kybala dämpare som enligt Melander nästan känns som M030 paketet på hans S2a



Samt två par bakdämpare, ett par 951 (längre) och ett par 931 (kortare)


Ständigt denna katt




Sen så pratade jag lite med killarna på K3 och dem var lite avigt instälda till att plocka 250 driftsäkra hästar ur en 931 motor på grund av den korta tändtiden.

Har även ordnat med dörrar, nedre frontplåten, handbromshandtag och lite annat smått och gott.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



En liten fråga: har kolven skadats av spikningar eller av lös objekt inne i cylindern?

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Det är nog en kombination....

Det började med att den spikade så förjäkligt sen har det släppt kolvaterial som har slagit sönder kolven och skadat toppen i förbräningsrummet. Sen ser det också ut som om aluminiumet har smällt helt på grund av att det sitter aluminium i grenrör, turbons avgashus, wastegaten och i downpipen.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109



undrar var du fick tag på dom???

Mvh

/PimPim

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Johan.
Jag vill tro att jag var en av dem första att göra den där modden med Dalhems kolvarna.
Funkar alldeles utmärkt,även om vändhöjden blir låg.
Kika på RSR motorn skall du se.(Ngt som bla Utzon kan visa dig om du vill tror jag)

Hur som helst.
Plocka ihop d där skrotet med en K27 på runt 50mm inducer å ett sketet SMT6 tillskott med två spridare.
Laddade utan mening bortåt 2 bar vid tillfällen...aldrig ett märke.

K27an åkte jag fö på ett orginal grenrör,å även om det kanske inte e det bästa så vart inte mottrycken vansinniga iaf.
Nu e det ngr år sen,men vill minnas att jag hade runt 0.7-0.8 vid 1.6 bar i ladd.

Fråga mig inte ens vilket KKK hus jag åkte..minns helt enkelt inte.

Hur som helst vart kombinationen trevlig å funkade bra.



Joakim fö.
Kul att höra att du har kvar din motor å bil än!!

_________________
Jesper Karlsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Racing skrev:
Johan.
Jag vill tro att jag var en av dem första att göra den där modden med Dalhems kolvarna.
Funkar alldeles utmärkt,även om vändhöjden blir låg.
Kika på RSR motorn skall du se.(Ngt som bla Utzon kan visa dig om du vill tror jag)

Hur som helst.
Plocka ihop d där skrotet med en K27 på runt 50mm inducer å ett sketet SMT6 tillskott med två spridare.Laddade utan mening bortåt 2 bar vid tillfällen...aldrig ett märke.

K27an åkte jag fö på ett orginal grenrör,å även om det kanske inte e det bästa så vart inte mottrycken vansinniga iaf.
Nu e det ngr år sen,men vill minnas att jag hade runt 0.7-0.8 vid 1.6 bar i ladd.

Fråga mig inte ens vilket KKK hus jag åkte..minns helt enkelt inte.

Hur som helst vart kombinationen trevlig å funkade bra.



Joakim fö.
Kul att höra att du har kvar din motor å bil än!!


Då ska vi se har några frågor om det du skrev

Angående den röda texten, vad är en 50 mm inducer???

Angående den blåa texten, SMT6 har jag förståt att det är nån sorts tillskots system, men hur får jag dit två extra spridare???

K27 är samma som sitter på 220 hästars 951 va??? eller är det 250 hästars.

RSR motorn är den som det finns bilder på på utzons hemsida va?

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



I ordning huller om buller då...

K27 e inge bestämd,given turbo-utan handlar om axeldiameter på turbon.(Generellt sett använder man grövre axel till grövre(större) turbos)
Finns en uppsjö av turbos från KKK på K27 bas.
Inducers allt ifrån knappa 40mm till långt över 60.

Inducer e kompressorns inlopp.Inducern e det som oftast sätter den totala begränsningen på vad en given turbo orkar med att flöda från kallsidan.
50mm räcker till trakterna av 500 häst ung.(Ett mkt generellt överslag upp till inducer dia på ung 60mm e att multiplicera inducerns dia med 10..så har man vad den orkar i effekt-Märk väl..GROVT överslag,för naturligtvis handlar det om mkt mer än så.Över 60mm gäller det dock inte längre)

Tillskotts spridare e ngt man monterar/svetsar in själv-eller ja..iaf fästena för det.
SMT e mkt riktigt ett tillskottsprut,men en av finesserna är att det även orkar med att styra(läs backa) tändningen under laddtryck om man nu kopplar det så.
SMTts stora nackdel e att det i mjukvaran INTE interpolariserar mellan cellerna i matrisen där man justerar det i laptopen,vilket gör att upplösningen blir lite grov.
Därav..att det i huvudsak lämpar sig som ett tillskotts system.

Signalen för att styra det tar du från orginalfördelaren.
Kika in på perfect powers hemsida för mer info.

RSR motorn finns på Utzons hemsida tror jag ja.(Den gjorde iaf)
Peter e å andra sidan en MYCKET kunnig kille i sammanhanget,å enkel att ha å göra med.
Slå hnm en signal vettja!!

_________________
Jesper Karlsson
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Jo.Fö.
Då jag monterade bort orginal tändförstärkaren ersatte ajg den med en enkel MSD box från den lokale raggarn.
Funkade bra det med.

_________________
Jesper Karlsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Då kan jag äntligen komma med ytterligare en uppdatering som gälller karossen

Efter att ha stått och sovit i för sig själv i nästan 2 år så var det dags för hjärtat att komma ut på en ny liten tur


efter att ha satt dit däcken och dragit lite så stog hon där


efter ytterligare en stund så hade hon rullats upp på en trailer om en väldigt bångstyrigt...



Sen när avlastningen var genomförd så fick hon somna in igen på en ny parkeringsplats....



Efter en liten översyn så uppdagades det att hjärtat är någon sorts hybrid emellan 931 och 944 för på passagerar sidan så sitter det en 944 låsbygel i B stolpen


och på förarsidan sitter det en 924 bygel.


Dock verkar gångjärns infästningarna vara likadana.



Ratten och resten av inredningen har nog sett bättre dagar men men ratten ska inte användas ändå.

instrumenten har börjat att få lite krom på sig


Trots att det har legat en pressening över och den inte haft några dörrar har instrumentbrädan gott om stora torrsprickor.


Säkringsdosan ser inte allt för taskig ut ändå.


Däremot så måste nog innertaket bort.


Sen har det också ordnats ordentlliga huvlås så att huven inte flygger upp



Det var allt för nu.
/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Då har lite till ordnats till bilen.

Var nere i göteborg för ca 1 vecka sen och hämtade det sista till karossen, dock så ville inte förar dörren skiljas ifrån den bilen som den sitter på just nu.

Nästa steg är att toppen ska fixas till vilket sker på lördag kväll, sen ska monteringen av ventiler och allt med det göras.

Sen så kommer jag nu till helgen att börja med det första skruvandet.

Det som jag planerar att försöka att göra under helgen är att sänka ner bakvagnen så att jag kommer åt att byta torsionstavarna. Sen tänkte jag även att jag skulle börja värma bort lite asfaltsmattor och riva bort lite mer av dem sista mattorna.

Bilder kommer efter helgen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Då kommer det lite bilder då.

Mattorna framme vid fötterna åkte ut.
Före, passagerarsida.

Efter


Förre, förarsida (syns lite)

Efter


Framlampor och framskärmar borta och färdig för instalation av fasta lycktor och renskrapning av underredesmassa i hjulhusen


Sen på kvällen så åkte vi till Berand arbetsplats och gjorde iordning toppen och kolvarna.

Granskar och diskuterar hur vi ska göra.


Börjar med lite slipning på dem värsta.


För att sen bli så här efter att vi hade planat bort 1 tiondels mm.


Patrik hjälper till att vikta in en kolv/stake


3 av dem nya kolvarna i motorn


Fördrar överfallet till 4ans stake



Dock uptäkte jag att jag hade monterat 2 av stakarna åt fel håll efter det att oljetråget hade blivit monterat så i kväll så ska det åtgärdas.

Har fått hem mitt andra 4 punktsbälte och slängde ner det i den andra stolen.

Stolar med bälten och lite motivationsdicka


Nya turbotrycksmätaren i ljus

och i mörker


Nästa som sker med bilen är att jag ska ta fram värmepickan och ge mig på att ta bort underredsmassan samt asfaltsmattorna inne i cupen, och att börja rota lite i elen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Fortsätter min monolog här om någon är intresserad.

Jaha ytterligare en lördag har passerat och ytterligare lite har hänt på hjärtat för att få henne närmare vägen

Passagerar dörr monterad, passade inte på "944" bygeln
så nu sitter den med prespassning.

Här syns hur dörren sitter på pressad


Någon som behöver ett skotskrutigt baksäte eller lite mattor så är det bara att säga till. Inte mitt garage därav att mattorna bara ligger i det och bilen inte står där


Suddig översiktsbild, skönt att slippa presseningen


och vad gör man när man inte kan sova så här på en lördag natt???

Jag tar iallafall fram toppen och ventilerna och provmonterar allt







Någon som kan förklara hur oljereturen ifrån turbon ska vara vriden??? Jag har stirrat mig blind på den


Golvet är lite rörigt men jag har koll på vart allt ligger


Som säkert alla kan se så sitter inget av det som nu är monterat fastskruvat, kamen och överfallen till den monteras först när motorn är i karossen eftersom det ska momentdras och jag inte vill göra det i motorstativet samt att det inte blir så praktiskt med att ha motorn helt monterad när den ska ut i bilen sen.

Jag har även klurat ut hur ventilerna ska monteras med alla smådelarna

Kort förklarat, ventilfjäderkomprimatorn komprimerar ventilfjädern, varpå plattan ovanpå fjädern åker ner och låsanordningen kan monteras runt ventilskaftet och sen släps ventilfjädern upp igen och plattan som ligger ovanpå ventilfjädern låser fast låsanordningen i sitt koniska hål, varpå den lilla hatten läggs på ventilskaftet och den stora hatten läggs på över det hela

Pär vet du om det saknas några pinbultar till avgas och insug eller ska alla finnas samt är det några packningar till insuget som behöver köpas???

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Angående dörren, är det en 944-dörr eller 924-dörr med 944-utrustning?
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Dörren är till 924 men det sitter fel låspinne i Bstolpen, så det blir till att svetsa lite där.

Här är en av vattenanslutningarna på toppen med en del givare på som jag inte fet riktigt vad dem gör.Den gula kontakten går nog till en vattentempmätare, den blåa ansluter till insuget, den svarta har jag ingen koll på och den stora silverfärgade klumpen vet jag inte med heller


Här är den stora silverfärgade givaren, står VDo på den.


Den anslutningen sitter här på toppen.



Sen kunde jag inte hålla mig så jag åkte till biltema oh köpte en ventilfjäderspännareoch monterade toppen



/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55



den stora silverklumpen är inte det en oljetrycksgivare?

_________________
Mattias Axelsson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



tias240 skrev:
den stora silverklumpen är inte det en oljetrycksgivare?


Jo, kombinerat analog till mätaren, samt tryckvakt (oljetryckskontakt) till varningslampen.


oljeruten till turbon ska vridas utåt, så att flänsytan mot turbon är horisontell uppåt när motorn är monterad i bilen

_________________
Pär Hylander
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
tias240 skrev:
den stora silverklumpen är inte det en oljetrycksgivare?


Jo, kombinerat analog till mätaren, samt tryckvakt (oljetryckskontakt) till varningslampen.


oljeruten till turbon ska vridas utåt, så att flänsytan mot turbon är horisontell uppåt när motorn är monterad i bilen


Vart ska den oljetrycksgivaren instaleras (i vilket hål) samt vart ska den svarta kontakten sitta???

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3, ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande