Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 70, 71, 72   >>
11 besök senaste veckan (497369 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Om du tänker på den här bilden så är det rent ett visualiserande av hur allt passar ihop.


Har varit i kontakt med en person som kommer att hjälpa mig med att tillverka ett par distanser som flyttar ut den inre leden till den punkten som den behöver sitta på. Med Totalbredden på styrväxeln är i dagsläget 65 cm från ytterkant gänga till ytterkant gänga. Bredden mellan infästningarna för nedre bärarmarna är 65 cm. Eftersom inre lederna på styrväxeln inte drabbas av några brytande krafter och axeln som inre leden är gängad över är närmare 30 mm i diameter så är det inga problem med hållfastheten med att flytta ut lederna den biten som behövs.


Som synes på denna bild så sitter styrväxeln monterad på samma sätt original som jag monterar min.


Att bygga om den delen av bilen finns inte på kartan eftersom bilen ska reggas in som OMBYGGT fordon, har redan varit tvungen att flytta stora delar av torpedväggen. På grund av det så vill/kan jag inte kapa mer i dom bärande delarna av bilen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



J.Stigson skrev:
Styrväxeln är 49 cm mellan lederna som det är nu. Styrväxeln sitter 6 cm ovanför nedre bärarm.
Bredden mellan nedre bärarmarna är 66 cm, armarna är 34 cm.
Bredden mellan övre bärarmarna är 78 cm, armarna är 23 cm.

Tänker jag rätt om jag då flyttar ut den inre leden på styrstaget så att den hamnar dom 3 centimetrarna utanför inre infästningen på nedre bärarmen.


Vad är höjden mellan övre och undre bärarmsinfästning?
Vad är höjden mellan styrspindelled och nedre spindelled på spindeln? Alltså centrum på kulorna i själva leden. Du bör placera styrväxeln på samma avstånd höjdmässigt från undre bärarmsinfästningen. thumbs up
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Anders, i den här länken finns alla mått som du efterfrågar: default values

Yttre styrled sitter 6 cm ovanför nedre spindelled.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Johan, på nedersta bilden du visar är geometrin helt korrekt!

Alla leder är placerade längs samma skärningslinje. Detta är ett faktum du aldrig kan komma runt. Oavsett hur du tänkt besiktiga bilen, oavsett hur karossen ser ut original... All form av våld på detta faktum leder till en okörbar bil.

_________________
Magnus Falk
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Förstår inte riktigt vad ni tjatar om. Han har ju sagt att han ska fixa distanser till styrväxeln, att den ska placeras på samma höjd som styrarmen i förhållande till nedre osv.
Jag är förvånad att ingen anmärker och börjar klaga på hållfastheten i plastdunken som styrväxeln sitter monterad på. Där snackar vi ju farlig konstruktion om något!

om jag tolkat dina mått rätt, så sitter infästningarna enligt denna bild:


Du ska alltså ha 689mm mellan styrlederna om den sitter på 60mm höjd.
Har du en begagnad styrled kan du kapa isär den om du vill veta var kulan sitter exakt. Det kan vara lite lurigt ibland.
Det blir utmärkt med distanser thumbs up
Glöm inte styrstoppar om det också behövs.

Bygg in lite justerbarhet på styrväxeln, så att du kan flytta den framåt/bakåt samt uppåt/nedåt. Jag har gjort långhål för justeringen i ena ledet och shims i andra.
Då är det ganska enkelt att justera bumpsteer när du kommer så långt.


EDIT: Jag lämnar sketchen öppen på datorn några timmar till. Säg till om något mått är fel så kan jag uppdatera den enkelt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bra om geometrin är rätt inom bollplanket.
Sen är höjden viktigare på kuggstången (60) än cc lederna.
Är ca ca ca en faktor 10 i mellan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Anders, Tack för den ritningen thumbs up är det måttet mellan inre lederna med yttre leden som den sitter på spindeln (utanför skärlinjen mellan spindelllederna)? Jag har ingen begagnad inre led, men han som kommer att hjälpa mig med distanserna har gjort en hel del jobb på speedlab vetten
Själva fästet för styrväxeln är lite dumt utformat så det är svårt att göra det justerbart, dock så blir det inga problem att skära loss det och flytta på det.


Fuling, vad är ca faktor 10 som du skriver?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ca ca ca +-1mm på höjden och +-10 på cc måttet.
Ingen sanning, bara höjden är viktigare ca faktor 10

_________________
Johan Sjölinder
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
thumbs up Tanken är att mäta in höjden extremt noga. Blir ganska så enkelt att göra det eftersom jag har fyrkantsprofilen precis nedanför som allt sitter infäst i.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Du kan montera styrväxeln i en plåt med långhål så att du kan flytta den framåt/bakåt. Det är inte ett måste dock, det är egentligen bara för att kunna justera ackerman. Räkna på det lite så att den hamnar någorlunda så slipper du den justeringen.
Höjdled är som fuling säger viktigt. Lägg dig lite under medvetet, så att du hellre måste shimsa än att börja avverka material. Det är typiskt jobbigt.

Precis, det är måttet mellan själva kulorna (baserat på att du gav mig rätt mått - du får dubbelkolla...).
Dra av för hur mycket spindellederna bygger, samt styrväxeln bredd så har du totala måttet på båda distanser.

Tänk på mätfelen ute vid spindeln också. Höjdled är noga och om avståndet ute vis spindeln visar sig vara 57mm och inte 60mm så kvittar det hur noga du är när du bygger framvagn. Det blir fel ändå (been there done that)
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Vet inte om du såg bilden på förra sidan på spindeln, bara så att vi tänker på samma sak. Yttre leden sitter som på bilden lite utanför.


Nu har jag lite mått att gå på för att sätta en mockup för att mäta hur det blir thumbs up

"Problemet"med långhål för monteringen av styrväxeln är att fästplåten och skruvhålen ser ut såhär. Men det fästet sitter monterat så att det är enkelt att flytta i både längsled och höjdled.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Över en månad sen det skrevs något det betyder dock inte att det inte händer något.

Har fått låna en karossvagn som bilen är nerlyft på istället för trailern.

Leder för att koppla ihop styrväxel med rattstång är beställda.

Det skissas en del på hur det ska byggas för att bli lättservat och ändå fungera.

Tittade lite på bakvagnen också när bilen flyttades ifrån trailer till karossvagn och kom fram till att bakre rambenen klarar sig helt utan att modifieras för frigång.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Och så var det det där med grenrör.

Sparar en länk.
http://forums.hybridz.org/topic/70271-diy-180-degreesingle-planeflat-p . . . .

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Fick ett litet ryck av motivation idag och tog en sväng i garaget för att plocka lite med allt som låg på och runt bilen.

Detta slutade dock med att staget till bakre motorfästet kapades ner och notchades på plats och motorn ställdes ner på sin tilltänkta plats.


Förarplatsen ser ut att bli väldigt trevlig.


Vad jag ser i ögonhöjd sittandes på "rätt" plats.


Sen var det ju också det där med rostad högerfot...



Motorn där den ska bo.



Sen var det det där med den kardanen som donerades. Med motorn på rätt plats så sitter yoken perfekt in i växellådan.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10626



Ska du köra med plåt fram som motorfäste? Blir inte det alltför stumt? Tänker på vibrationer och risk för utmattningssprickor.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Stämmer, plåten bultas i förstärkningarna i fjäderbenstornen. I bakkant så bultas motorn stumt i buren.

Vibrationerna är inget som jag oroar mig för, bilen kommer inte att köras som en daily driver.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Knutar till styrningen hemma och monterade, nu väntar jag bara på att mellan axeln ska komma hem sen så ska framvagnen monteras på plats.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Vart är knutarna köpta?

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Jocar.se Även om dom inte har alla knutar i webshopen så är det bara att maila till dom. Det här är borgeson knutar.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051


Trådstartare
Nu kan jag iallfall sluta fundera på vad det ska vara för bromsok i bak på bilen. Det vart ett par Bremsport 4 kolvsok som motsvarar Wilwood Dynalite (och även har samma belägg som Dynalite). Vad det gäller skivor bak så blir det C4 originalskivor, ser ingen anledning till att sätta något annat där eftersom dom ändå är ventilerade och ca 12" i diameter.



Liten jämförelse med framoken.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det var en hysterisk massa luftnipplar på oken..

Nertill ska det väl vara ett rör mellan sidorna.

Får du några luftnipplar över.....så är jag spekulant. Har några intressanta ok som skulle behöva repareras.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 70, 71, 72   >>
11 besök senaste veckan (497369 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande