Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 70, 71, 72 >> 11 besök senaste veckan (497261 totalt) |
Med en underbar liten 1 åring hemma så vill jag inte missa för mycket tid med henne. Kommer att läggas mer tid när hon blir större _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Småbarnstiden går fortare än man tror. Snart är hon 30. Så du har tid. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nu djäklar så har det faktiskt hänt något med bilen
Fick lite tid över, så jag smet iväg till garaget och tog fram andningsmasken, polyestern och glasfibret. Sen gjöt jag upp en ny front till den kommande ombyggnaden för att få in allt innanför karossen. Nästa helg så har jag också planerat att vara i garaget, funderar på om tigersågen ska få jobba hårt då.... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Efter att ha lyckats med att få tigersågen att lugna ner sig så vart jag tvungen att springa efter karossen som försökte att sväva iväg...
Någon som har en gissning på vad den delen av karossen väger in på? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Slänger in lite fler bilder ifrån dagen.
Det kapades alltså bort lite mer onödig plåt ifrån det som var kvar av karossen, nu är snart allt som inte ska vara kvar borta. Det sista är däremot sådant som behövs för att stabilisera upp kvarvarande kaross innan rörhögen under är färdig. Sen rullades motorn fram ifrån sin lilla hörna för att ställas in där jag har tänkt att den sen ska bo. Som synes så kommer det att bli ett "litet" uttag i nederkant av framrutan där huven kommer att få höjas upp en liten aning och förlängas bakåt. Ytterrimmen som ligger är enbart för att se skalan i bilden, den är 16" Det finns gott om utrymme på sidorna av motorn för att få plats med grenrör och styrningar av luften från kylaren och frontdiffusorn. Var bara tvungen att se hur kylet såg ut i "munnen" på fronten..... Vikten på karosdelen landade på 60 kilo _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Du har ju så mkt plats så du kan köra fenderwell headers som på en redig raggarbil
|
||||||
Mjoo, fenderwell headers är lite coola men problemet är att där dom skulle hamna så ska det vara luftstyrningar ifrån kylaren och främre difussorn
Planen är istället att att bygga ett par 180 graders headers som går ihop på passagerarsidan. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Då har höstens varannan lördag bygga bil tid börjat. För att spara in på spillmaterial så har grunden till mittsektionen av ramen byggts upp i 40 mm avloppsrör. Detta förenklade så pass att typ hela mittsektionen fick sin mockup gjord idag, det är ett tiotal rör kvar som ska göras iordning med notchar och längder. Dörrkrysset i högerdörren kommer att kopieras för att passa in i vänsterdörren och likadant med alla dom rören som är liksidiga, därav att jag inte har monterat rör på båda sidorna.
Ska kanske skriva det också att efter ytterligare en genomläsning av kapitlet som hadlar om just rörramen i Göran Malmbergs bok så övergavs dom förbockade rören som skulle ha följt vindrutan och ersattes av några raka rörbitar som möter upp varandra där det ändå sitter andra rör på tvären. Jag väntar på lite mått runt vart infästningarna för bakvagnen ska hamna, sen när jag har dom så kommer den bakre delen av ramen att mockas up på samma sätt. Sist ut blir främre delen. Efter detta så är det dags för att börja att kopiera plaströren till stålrör Bakre motorfäste blir i rören som står upp på var sida om kopplingskåpan, här står dock enbart ett av dom på plats: Här syns det hur det blir med raka rör istället för det bokade som följer A-stolpen. Saknas det övre röret i dörrkrysset samt toyotastaget, detta eftersom jag måste bestämma mig för vilket av dom som jag ska lägga skarven i: Börjar att kännas mer som en bil igen efter det att ha varit ett helt tomt skal sista tiden: _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
||||||
Hur har du tänkt angående buren? Nu skriver du inte bur utan rörram men mina funderingar blir ändå om du inte tänker bur, eftersom du bl a planerar in "toyotastag" och kryss i dörrhålen. Har du tänkt något på reglemente eller bygger du bara för att få till en rörram? Jag tänker då på dina tankar om att bara använda raka rör och svetsa i alla vinklar, samt höjden på röret i bakkant på dörrhålet, bl a.
Är det inte vettigt att följa reglemente för burdelen, med huvudbågar m.m. för att slippa göra om i framtiden? Om du nu skulle få för dig att rejsa nåt med den. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Det finns inga regler för en rörramsbil. Alla SBFs regler gäller karossbilar.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Är du säker? Är inte insatt i alla regler men har för mig att även i timeattack står det att skyddsbur är obligatorisk. Borde ju vara så att det då är sbf:s regler som gäller. Sen kommer ju bilen att ha kaross... Jag är inte helt hundra, så jag sticker ut hakan lite när jag kommenterar detta, men om det ska vara skyddsbur i en bil och den ska tävlas med är jag ganska säker på att den måste uppfylla regelverket. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 70, 71, 72 >> 11 besök senaste veckan (497261 totalt) |