Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 70, 71, 72   >>
11 besök senaste veckan (497261 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Mange K skrev:
J.Schuman skrev:
En snabbvisit i garaget idag som egentligen bara skulle vara för att ta mått på lite delar så gjordes det en ordentlig sortering och genomgång av vad som ligger i hyllorna. Detta för att förbereda inför hösten där det har lagts in i planeringen för 2 garagedagar i månaden.

Så bilen är absolut inte bortglömd



2 garagedagar i månaden? fan du kommer ju aldrig bli klar


Med en underbar liten 1 åring hemma så vill jag inte missa för mycket tid med henne. Kommer att läggas mer tid när hon blir större

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



J.Schuman skrev:
Mange K skrev:
J.Schuman skrev:
En snabbvisit i garaget idag som egentligen bara skulle vara för att ta mått på lite delar så gjordes det en ordentlig sortering och genomgång av vad som ligger i hyllorna. Detta för att förbereda inför hösten där det har lagts in i planeringen för 2 garagedagar i månaden.

Så bilen är absolut inte bortglömd



2 garagedagar i månaden? fan du kommer ju aldrig bli klar


Med en underbar liten 1 åring hemma så vill jag inte missa för mycket tid med henne. Kommer att läggas mer tid när hon blir större


Småbarnstiden går fortare än man tror.
Snart är hon 30.

Så du har tid.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Nu djäklar så har det faktiskt hänt något med bilen

Fick lite tid över, så jag smet iväg till garaget och tog fram andningsmasken, polyestern och glasfibret. Sen gjöt jag upp en ny front till den kommande ombyggnaden för att få in allt innanför karossen. Nästa helg så har jag också planerat att vara i garaget, funderar på om tigersågen ska få jobba hårt då....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Och såhär blev resultatet


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Oups...titta vad som händer när en tigersåg går berserk efter att jag vände ryggen till...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Efter att ha lyckats med att få tigersågen att lugna ner sig så vart jag tvungen att springa efter karossen som försökte att sväva iväg...


Någon som har en gissning på vad den delen av karossen väger in på?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Slänger in lite fler bilder ifrån dagen.

Det kapades alltså bort lite mer onödig plåt ifrån det som var kvar av karossen, nu är snart allt som inte ska vara kvar borta. Det sista är däremot sådant som behövs för att stabilisera upp kvarvarande kaross innan rörhögen under är färdig.



Sen rullades motorn fram ifrån sin lilla hörna för att ställas in där jag har tänkt att den sen ska bo. Som synes så kommer det att bli ett "litet" uttag i nederkant av framrutan där huven kommer att få höjas upp en liten aning och förlängas bakåt.


Ytterrimmen som ligger är enbart för att se skalan i bilden, den är 16"



Det finns gott om utrymme på sidorna av motorn för att få plats med grenrör och styrningar av luften från kylaren och frontdiffusorn.


Var bara tvungen att se hur kylet såg ut i "munnen" på fronten.....








Vikten på karosdelen landade på 60 kilo

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Du har ju så mkt plats så du kan köra fenderwell headers som på en redig raggarbil


_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Mjoo, fenderwell headers är lite coola men problemet är att där dom skulle hamna så ska det vara luftstyrningar ifrån kylaren och främre difussorn

Planen är istället att att bygga ett par 180 graders headers som går ihop på passagerarsidan.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



180 graders heders är fränt! Och ljudet är ju svårslaget.....
Grymt bygge!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Vänder man fenderwellsen upp och ner och byter plats på höger och vänster så får du utblåset ungefär vid backspeglarna....

Stämmer hålbilden?

_________________
Magnus Falk
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Det var det där lilla problemet med 95DB för hålbilden är samma

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Då har höstens varannan lördag bygga bil tid börjat. För att spara in på spillmaterial så har grunden till mittsektionen av ramen byggts upp i 40 mm avloppsrör. Detta förenklade så pass att typ hela mittsektionen fick sin mockup gjord idag, det är ett tiotal rör kvar som ska göras iordning med notchar och längder. Dörrkrysset i högerdörren kommer att kopieras för att passa in i vänsterdörren och likadant med alla dom rören som är liksidiga, därav att jag inte har monterat rör på båda sidorna.

Ska kanske skriva det också att efter ytterligare en genomläsning av kapitlet som hadlar om just rörramen i Göran Malmbergs bok så övergavs dom förbockade rören som skulle ha följt vindrutan och ersattes av några raka rörbitar som möter upp varandra där det ändå sitter andra rör på tvären.


Jag väntar på lite mått runt vart infästningarna för bakvagnen ska hamna, sen när jag har dom så kommer den bakre delen av ramen att mockas up på samma sätt. Sist ut blir främre delen. Efter detta så är det dags för att börja att kopiera plaströren till stålrör

Bakre motorfäste blir i rören som står upp på var sida om kopplingskåpan, här står dock enbart ett av dom på plats:


Här syns det hur det blir med raka rör istället för det bokade som följer A-stolpen. Saknas det övre röret i dörrkrysset samt toyotastaget, detta eftersom jag måste bestämma mig för vilket av dom som jag ska lägga skarven i:


Börjar att kännas mer som en bil igen efter det att ha varit ett helt tomt skal sista tiden:





_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Ska du inte ha möjlighet för passagerarstol alls?

_________________
Markus Ålind
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Är det något fel att sitta uppe på soppatanken

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Överväg passagerarstol, speciellt med tanke på att du har familj thumbs up
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Passagerarstol är redan uträknad, det är nämligen så att avgaseriet ska få plats på den sidan också. På något smart sätt

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Hur har du tänkt angående buren? Nu skriver du inte bur utan rörram men mina funderingar blir ändå om du inte tänker bur, eftersom du bl a planerar in "toyotastag" och kryss i dörrhålen. Har du tänkt något på reglemente eller bygger du bara för att få till en rörram? Jag tänker då på dina tankar om att bara använda raka rör och svetsa i alla vinklar, samt höjden på röret i bakkant på dörrhålet, bl a.

Är det inte vettigt att följa reglemente för burdelen, med huvudbågar m.m. för att slippa göra om i framtiden? Om du nu skulle få för dig att rejsa nåt med den.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Man lär sig på de misstag man gör i livet.
Nästa gång man bygger något tar man med sig kunskaperna

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Litto skrev:
Hur har du tänkt angående buren? Nu skriver du inte bur utan rörram men mina funderingar blir ändå om du inte tänker bur, eftersom du bl a planerar in "toyotastag" och kryss i dörrhålen. Har du tänkt något på reglemente eller bygger du bara för att få till en rörram? Jag tänker då på dina tankar om att bara använda raka rör och svetsa i alla vinklar, samt höjden på röret i bakkant på dörrhålet, bl a.

Är det inte vettigt att följa reglemente för burdelen, med huvudbågar m.m. för att slippa göra om i framtiden? Om du nu skulle få för dig att rejsa nåt med den.


Det finns inga regler för en rörramsbil.
Alla SBFs regler gäller karossbilar..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



ButterflyRacing skrev:
Litto skrev:
Hur har du tänkt angående buren? Nu skriver du inte bur utan rörram men mina funderingar blir ändå om du inte tänker bur, eftersom du bl a planerar in "toyotastag" och kryss i dörrhålen. Har du tänkt något på reglemente eller bygger du bara för att få till en rörram? Jag tänker då på dina tankar om att bara använda raka rör och svetsa i alla vinklar, samt höjden på röret i bakkant på dörrhålet, bl a.

Är det inte vettigt att följa reglemente för burdelen, med huvudbågar m.m. för att slippa göra om i framtiden? Om du nu skulle få för dig att rejsa nåt med den.


Det finns inga regler för en rörramsbil.
Alla SBFs regler gäller karossbilar..


Är du säker? Är inte insatt i alla regler men har för mig att även i timeattack står det att skyddsbur är obligatorisk. Borde ju vara så att det då är sbf:s regler som gäller.
Sen kommer ju bilen att ha kaross...
Jag är inte helt hundra, så jag sticker ut hakan lite när jag kommenterar detta, men om det ska vara skyddsbur i en bil och den ska tävlas med är jag ganska säker på att den måste uppfylla regelverket.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 70, 71, 72   >>
11 besök senaste veckan (497261 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande