Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 70, 71, 72 >> 57 besök idag (497457 totalt) |
Den här bilen kommer inte att gå på SBFs evenemang
Finns tillräckligt många andra event att köra på ändå, tristnissarna i SBF är lite för trångsynta för mig. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Då tror du fel. Naturligtvis ska det vara bur i bilar som tävlar. Och FIA-reglerna är ett exemoel på hur det kan se ut. Men detaljerna gäller inte Rörramsbilar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ok, då är jag med. Ursäkta att jag la mig i _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Nja. Det är väl bra att man pratar om saker. Men det finns en övertro på att SBF ör dom enda som sitter på sanningen och att alla andra skiter u säkerheten. Det dom föreskriver är inget annat än en snäv tolkning av FIAs regler. Vi ska vara tacksamma att SBF inte tolkar som Norska förbundet. Men det är ju samma regler som tolkats på olika sätt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
nu blev det inte mycket porsche kvar av den =)
kommer bli en galet frän bil när den blir en bil igen, vad skulle du ha för hjul till den? jag har följt din tråd i flera år nu men jag har tappat greppet om specen på din bil? kan du dra en uppdaterad lista på vad det blir för bil =) mvh _________________ jimmy salomonsson |
||||||
Det är väl typ lika mycket porsche nu som det var när jag köpte den I korthet så blir receptet Motor: Cheva BigBlock på runt 500 cui (ca 8 liter) Vxllåda: Jerico 4 växlad Fram och bakvagn: Corvette C4 med nästan original geometri. Stötdämpare: Öhlins Bromsar: 6 kolvs Wilwood nascarok fram, fyrkolvsok bak Hjul: 16 tum bredd och variant inte bestämt. "Regndäcken" är dock 265/45-16 Kumho på 10" breda fälgar. Inredning: Spartanskt, kirkey alustol, bälte, ratt och någon mätare. Vingen är en 200 cm bred GT3 profil, Diffusor ifrån Speedlab Corvetten, övrig kaross blir i ultralätt glasfiber _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
hehe, kommer bli en grym bil med den motorn, gott om vrid, vad skall du ha för utvxl i bakaxeln? jag körde 4vxl med 1:1 på 4an med 3.46 i bakaxeln och det var för lite då jag varvade nästan ut på en kort liten bana, 255/40-17 hjul med dryga 200 hjul hästar på 950kilo bil. min bil är ochså spartansk, stol å ratt, ids inte ens sätta varvräknare _________________ jimmy salomonsson |
||||||
Utväxling har jag inte ens räknat på, sitter 3, någontin med diffbroms i bakvagnen just nu och allt verkar fungera när bilen är provkörd så tänker jag fundera på vad det behövs för utväxling, om det ens är så att den här 36 axeln håller i min bil.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Du bör nog försöka hamna runt 3.0:1 Det finns väl 3.05 till Corvette. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Efter lite googlande så verkar det som att det finns en 3.07 till den här axeln. Men som sagt, till att börja med så får det som sitter i sitta i eftersom det är helt. Finns andra ställen att låta pengarna rinna iväg på....
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Återigen så har det passerat några timmar i garaget. Idag så byggdes det dock inte ett skit på själva bilen . Dagens mål var att göra en fixtur som håller bakvagnen på plats i alla ledder för att kunna måtta in vart alla rören som ska gå ifrån huvudbågen och bakåt ska ta vägen någonstans.
Hade också besök ifrån en av dom viktiga kuggarna i Speedlab teamet som gav lite input och feedback på hur det som syns på tidigare bilder och kommande rörplacering mitten sektionen av ramen ligger helt rätt i tänket Började med att skissa upp alla mått för dom framåtgående stagen. Detta utgick ifrån den här skissen: En stund senare efter en del slipande och svetsande så var dom här hållarna färdiga: Sen så var det dags för diffklumpen att få sig en ställning: Det färdiga resultatet var det här. Sist så ställdes bakskärmarna runt hjulen för att se hur mycket som såg ut att saknas på bredden, det var ju en del _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Man brukar inte vilja ha bärarmarna pendla förbi vågrätt under körning. Alltså skulle jag vilja ha drivaxeln i våg.... vid fullt utfjädrat _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Fullt utfjädrad.... menar jag den fjädringsväg som används vi körning. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Följer diskussionen med intresse med anledning av att jag har samma hjulupphängningar.
Var det Göran Malmberg som kom med input om geometri? _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
@Håkan, klumpen sitter på ungefärlig rideheigth. Det ska räknas lite på vart rollcenter hamnar i lite olika höjder, men det bli inga jätteförändringar av höjden på klumpen.
Blir inte heller särskilt mycket som bilen kommer att fjädra varken ut eller in. @anders, stämmer bra i gissningen. Får dock se hur mycket mer som skrivs om bakvagnen eftersom det inte kommer att justeras särskilt mycket. Det som dock redan är gjort är att dom inre nedre camber stags fästena på diffhuset har bytts till dom nyare för en förbättrad geometri. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Tanken är alltså att sätta rollcentrum på ungefär 5 cm över mark i framvagnen och runt 8-10 cm över mark i bakvagnen. Efter att ha kontrolerat slutgiltligt vilken höjd bakvagnen ska monteras i avgörs av detta, sen får fästena emot ramen hamna där dom hamnar.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Idag var det en produktiv dag, ett antal av plaströren har bytts ut mot stålrör. Egentligen "bara" ett rör som vart fel för den positionen som det skulle sitta på, men det löser sig enkelt nästa gång. Byggde även ett par plankbitar för att få karossen i rätt höjd och rake.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Hahaha, det tar sig, fick lite gjort jag med idag, för första gången sedan november för nästan ett år sen..
hur gjorde du med lådan? var det en Draglåda eller kunde du byta doggar för att få det till banracespec? ett tips, om du tänkt köra med fördelare på orginalplats, se till att den går att lyfta ur.. har sett många byggen, inklusive min egen, där det har kapats i kaross och bur för det blev en tankevurpa. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Lådan har jag hittat att det ska finnas doggar för banracespec, men den firman som har dom på hemsidan behagar att inte svara på mail
Med största sanolikhet så kommer det inte att vara fördelare på originalplats, men eftersom jag inte vet helt hundra ännu så byggs det så att den går att ta ur rakt upp. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 70, 71, 72 >> 57 besök idag (497457 totalt) |