Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 70, 71, 72   >>
57 besök idag (497457 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Den här bilen kommer inte att gå på SBFs evenemang

Finns tillräckligt många andra event att köra på ändå, tristnissarna i SBF är lite för trångsynta för mig.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Litto skrev:
ButterflyRacing skrev:
Litto skrev:
Hur har du tänkt angående buren? Nu skriver du inte bur utan rörram men mina funderingar blir ändå om du inte tänker bur, eftersom du bl a planerar in "toyotastag" och kryss i dörrhålen. Har du tänkt något på reglemente eller bygger du bara för att få till en rörram? Jag tänker då på dina tankar om att bara använda raka rör och svetsa i alla vinklar, samt höjden på röret i bakkant på dörrhålet, bl a.

Är det inte vettigt att följa reglemente för burdelen, med huvudbågar m.m. för att slippa göra om i framtiden? Om du nu skulle få för dig att rejsa nåt med den.


Det finns inga regler för en rörramsbil.
Alla SBFs regler gäller karossbilar..


Är du säker? Är inte insatt i alla regler men har för mig att även i timeattack står det att skyddsbur är obligatorisk. Borde ju vara så att det då är sbf:s regler som gäller.
Sen kommer ju bilen att ha kaross...
Jag är inte helt hundra, så jag sticker ut hakan lite när jag kommenterar detta, men om det ska vara skyddsbur i en bil och den ska tävlas med är jag ganska säker på att den måste uppfylla regelverket.


Då tror du fel.
Naturligtvis ska det vara bur i bilar som tävlar. Och FIA-reglerna är ett exemoel på hur det kan se ut.
Men detaljerna gäller inte Rörramsbilar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



J.Schuman skrev:
Den här bilen kommer inte att gå på SBFs evenemang

Finns tillräckligt många andra event att köra på ändå, tristnissarna i SBF är lite för trångsynta för mig.


Ok, då är jag med. Ursäkta att jag la mig i

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Litto skrev:
J.Schuman skrev:
Den här bilen kommer inte att gå på SBFs evenemang

Finns tillräckligt många andra event att köra på ändå, tristnissarna i SBF är lite för trångsynta för mig.


Ok, då är jag med. Ursäkta att jag la mig i


Nja. Det är väl bra att man pratar om saker.

Men det finns en övertro på att SBF ör dom enda som sitter på sanningen och att alla andra skiter u säkerheten.
Det dom föreskriver är inget annat än en snäv tolkning av FIAs regler.

Vi ska vara tacksamma att SBF inte tolkar som Norska förbundet.
Men det är ju samma regler som tolkats på olika sätt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



nu blev det inte mycket porsche kvar av den =)
kommer bli en galet frän bil när den blir en bil igen, vad skulle du ha för hjul till den? jag har följt din tråd i flera år nu men jag har tappat greppet om specen på din bil? kan du dra en uppdaterad lista på vad det blir för bil =) mvh thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
jimmy salomonsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
salmon skrev:
nu blev det inte mycket porsche kvar av den =)
kommer bli en galet frän bil när den blir en bil igen, vad skulle du ha för hjul till den? jag har följt din tråd i flera år nu men jag har tappat greppet om specen på din bil? kan du dra en uppdaterad lista på vad det blir för bil =) mvh thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Det är väl typ lika mycket porsche nu som det var när jag köpte den

I korthet så blir receptet
Motor: Cheva BigBlock på runt 500 cui (ca 8 liter)
Vxllåda: Jerico 4 växlad
Fram och bakvagn: Corvette C4 med nästan original geometri.
Stötdämpare: Öhlins
Bromsar: 6 kolvs Wilwood nascarok fram, fyrkolvsok bak
Hjul: 16 tum bredd och variant inte bestämt. "Regndäcken" är dock 265/45-16 Kumho på 10" breda fälgar.
Inredning: Spartanskt, kirkey alustol, bälte, ratt och någon mätare.
Vingen är en 200 cm bred GT3 profil, Diffusor ifrån Speedlab Corvetten, övrig kaross blir i ultralätt glasfiber

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



J.Schuman skrev:
salmon skrev:
nu blev det inte mycket porsche kvar av den =)
kommer bli en galet frän bil när den blir en bil igen, vad skulle du ha för hjul till den? jag har följt din tråd i flera år nu men jag har tappat greppet om specen på din bil? kan du dra en uppdaterad lista på vad det blir för bil =) mvh thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Det är väl typ lika mycket porsche nu som det var när jag köpte den

I korthet så blir receptet
Motor: Cheva BigBlock på runt 500 cui (ca 8 liter)
Vxllåda: Jerico 4 växlad
Fram och bakvagn: Corvette C4 med nästan original geometri.
Stötdämpare: Öhlins
Bromsar: 6 kolvs Wilwood nascarok fram, fyrkolvsok bak
Hjul: 16 tum bredd och variant inte bestämt. "Regndäcken" är dock 265/45-16 Kumho på 10" breda fälgar.
Inredning: Spartanskt, kirkey alustol, bälte, ratt och någon mätare.
Vingen är en 200 cm bred GT3 profil, Diffusor ifrån Speedlab Corvetten, övrig kaross blir i ultralätt glasfiber



hehe,
kommer bli en grym bil med den motorn, gott om vrid,
vad skall du ha för utvxl i bakaxeln? jag körde 4vxl med 1:1 på 4an med 3.46 i bakaxeln och det var för lite då jag varvade nästan ut på en kort liten bana, 255/40-17 hjul med dryga 200 hjul hästar på 950kilo bil.

min bil är ochså spartansk, stol å ratt, ids inte ens sätta varvräknare

_________________
jimmy salomonsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Utväxling har jag inte ens räknat på, sitter 3, någontin med diffbroms i bakvagnen just nu och allt verkar fungera när bilen är provkörd så tänker jag fundera på vad det behövs för utväxling, om det ens är så att den här 36 axeln håller i min bil.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



J.Schuman skrev:
Utväxling har jag inte ens räknat på, sitter 3, någontin med diffbroms i bakvagnen just nu och allt verkar fungera när bilen är provkörd så tänker jag fundera på vad det behövs för utväxling, om det ens är så att den här 36 axeln håller i min bil.


Du bör nog försöka hamna runt 3.0:1

Det finns väl 3.05 till Corvette.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Efter lite googlande så verkar det som att det finns en 3.07 till den här axeln. Men som sagt, till att börja med så får det som sitter i sitta i eftersom det är helt. Finns andra ställen att låta pengarna rinna iväg på....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Återigen så har det passerat några timmar i garaget. Idag så byggdes det dock inte ett skit på själva bilen . Dagens mål var att göra en fixtur som håller bakvagnen på plats i alla ledder för att kunna måtta in vart alla rören som ska gå ifrån huvudbågen och bakåt ska ta vägen någonstans.

Hade också besök ifrån en av dom viktiga kuggarna i Speedlab teamet som gav lite input och feedback på hur det som syns på tidigare bilder och kommande rörplacering mitten sektionen av ramen ligger helt rätt i tänket


Började med att skissa upp alla mått för dom framåtgående stagen.

Detta utgick ifrån den här skissen:



En stund senare efter en del slipande och svetsande så var dom här hållarna färdiga:




Sen så var det dags för diffklumpen att få sig en ställning:




Det färdiga resultatet var det här.







Sist så ställdes bakskärmarna runt hjulen för att se hur mycket som såg ut att saknas på bredden, det var ju en del


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Varför sitter klumpen så högt ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Det där är originalhöjd karossen står dock 8 cm för långt ner.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



J.Schuman skrev:
Det där är originalhöjd karossen står dock 8 cm för långt ner.


Man brukar inte vilja ha bärarmarna pendla förbi vågrätt under körning.

Alltså skulle jag vilja ha drivaxeln i våg.... vid fullt utfjädrat

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:
J.Schuman skrev:
Det där är originalhöjd karossen står dock 8 cm för långt ner.


Man brukar inte vilja ha bärarmarna pendla förbi vågrätt under körning.

Alltså skulle jag vilja ha drivaxeln i våg.... vid fullt utfjädrat


Fullt utfjädrad.... menar jag den fjädringsväg som används vi körning.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Följer diskussionen med intresse med anledning av att jag har samma hjulupphängningar. thumbs up

Var det Göran Malmberg som kom med input om geometri?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
@Håkan, klumpen sitter på ungefärlig rideheigth. Det ska räknas lite på vart rollcenter hamnar i lite olika höjder, men det bli inga jätteförändringar av höjden på klumpen.

Blir inte heller särskilt mycket som bilen kommer att fjädra varken ut eller in.

@anders, stämmer bra i gissningen. Får dock se hur mycket mer som skrivs om bakvagnen eftersom det inte kommer att justeras särskilt mycket. Det som dock redan är gjort är att dom inre nedre camber stags fästena på diffhuset har bytts till dom nyare för en förbättrad geometri.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Tanken är alltså att sätta rollcentrum på ungefär 5 cm över mark i framvagnen och runt 8-10 cm över mark i bakvagnen. Efter att ha kontrolerat slutgiltligt vilken höjd bakvagnen ska monteras i avgörs av detta, sen får fästena emot ramen hamna där dom hamnar.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Idag var det en produktiv dag, ett antal av plaströren har bytts ut mot stålrör. Egentligen "bara" ett rör som vart fel för den positionen som det skulle sitta på, men det löser sig enkelt nästa gång. Byggde även ett par plankbitar för att få karossen i rätt höjd och rake.






_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Hahaha, det tar sig, fick lite gjort jag med idag, för första gången sedan november för nästan ett år sen..

hur gjorde du med lådan? var det en Draglåda eller kunde du byta doggar för att få det till banracespec?

ett tips, om du tänkt köra med fördelare på orginalplats, se till att den går att lyfta ur.. har sett många byggen, inklusive min egen, där det har kapats i kaross och bur för det blev en tankevurpa.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Lådan har jag hittat att det ska finnas doggar för banracespec, men den firman som har dom på hemsidan behagar att inte svara på mail

Med största sanolikhet så kommer det inte att vara fördelare på originalplats, men eftersom jag inte vet helt hundra ännu så byggs det så att den går att ta ur rakt upp.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 70, 71, 72   >>
57 besök idag (497457 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande