Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 70, 71, 72 >> 20 besök senaste veckan (497358 totalt) |
Åter till den riktiga bilen
Har börjat mocka upp grenrören för att se vart det blir mest brist på plats. Förarsidan är färdigmockad Från kollektorn blir det ett 3" crossover rör till passagerarsidan. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
De här är dels ett tankeexperiment och en mock Up för att hålla koll på vad som ska vara i alla tomrum, men också se hur grenrören kan tänkas att dras.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Den är ju lite pervers sedd framifrån. Om fälgarna säger något om den kommande färgsättningen så kommer den inte lämna någon oberörd.
Vi har ju samma bakvagn. Hur räknar du på RC/Cambergain/Spårviddsförändringar? Bortser du helt från reaktionsstagen/hundbenen som sitter i färdriktningen och räknar på drivaxel och det undre staget som två bärarmar? _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
För att öka sikten kanske det skulle fungera med cutouts i toppen av framskärmarna, så det är däcken som är högsta punkten (eller du kan iaf sänka skärmens överkant 5cm).
Men då blir det ett lite annat stuk på det hela, men det är ju nästan bara kofångare fram/bak och rutram som har form kvar från startkarossen. |
Klingan. Bakvagnen har vi diskuterat en del jag och Göran, vi mätte lite på det för något år sen men jag kommer vad vi kom fram till för höjd då Det jag har gjort i förändringsväg är att jag har monterat dom senare fästena för camberstagen som sänker infästningen ca 1 tum och gör camberstaget och drivaxeln mer paralela.
Jag kommer också att ha en hel del mindre fjädringsväg än vad en C4 har original så det kommer inte bli så mycket rörelser i camber och spårvidsförändringar i bakvagnen. Fälgarna hintar dock inte ett dugg om kommande färgsättning. Niklas: När bilen stog på hjul så kollade jag lite på hur långt fram på huven jag såg, och det var precis fram till mitten av hjulen. Så höjden på skärmarna ser jag inte som något problem. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Hjulhusen på förarsidan är alltså påbörjat nu. Det blir inte särskilt mycket kvar av framskärmarna eftersom det ska öppnas upp bakom hjulet för ett ordentligt luftutsläpp. Behöver dock gjuta lite nya bitar glasfiber som är långa nog för att nå runt hjulen, och jag behöver gjuta en ny nosplåt för den andra är alldeles för dåligt gjuten.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Vore det inte en bra idé att klyva fronten på mitten och sätta en 30 cm passbit i mitten? Då får du direkt tillräckligt breda/djupa hjulhus utan jättebreddare framåt så att bilen kan svänga. Med nuvarande mockup så får du en vändradie på typ 300m, om man samtidigt beaktar de massivt utbyggda ET-fälgarna.
Knölade dit 20 tummare på en S6Plus (C4) en gång i tiden. Vid första försöket kunde bilen inte ens köra rakt fram, det tog i överallt. Masserade hjulhusen ca en decimeter (bakåt) för att bilen skulle bli körbar. _________________ Magnus Falk |
Då hade det ju varit bättre att klyva hela bilen och gått massor med utrymme inne i bilen, men att klyva gör att original linjerna försvinner. Tanken är att det ska vara en 924 på steroider. Vändradie spelar noll roll på en racerbil, utrymme för däcken kommer att finnas.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Nu börjar grunden till vänster framskärm att dom som jag vill ha den... Det kommer att ventilera ut bra med luft bakom framhjulen iallafall.
Har börjat kika lite på diffusors i splittern också, det är inte jättemycket utrymme innanför nosen, men det blir nog bra ändå. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Johan, du måste tänka om med hjulhuset där, du kommer inte kunna svänga,hjulet kommer ta i i framkant på hjulhuset bara vid nån grad styrning. Tänk på din styrradiecentrum ligger innanför fälgen. Rena lådbils effekten. Tro mig jag vet..
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Jag har sett samma sak i andra biltrådar, där det på bild, som nu ser åt helskotta för trångt ut, oftast visar det sig sedan vara så. Men inte alltid, bilder kan luras,
MEN det ser ut som att det där aldrig kan funka om du inte luras eller håller inne med något som kommer senare. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 70, 71, 72 >> 20 besök senaste veckan (497358 totalt) |