Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72 >> 9 besök senaste veckan (497258 totalt) |
AGA's depå i Älvsjö har också för utbyte. https://www.linde-gas.se/shop/sv/se-
Du hittar dom här: https://www.linde-gas.se/sv/customer Sen har de flesta TOOLS butiker också gas. https://www.tools.se/produkterSe/sve _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
När du ändå ska "fyllbyta" så kolla om du kan uppgradera tuben till en 10l, billigare och bättre i längden. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Tackar, nu är det problemet löst. Jobbigt när google lägger träffar ifrån zatzy som bästa träff när man försöker hitta svar.
Någon som vågar gissa sig på vad det är som ligger i pipelinen? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
En BMW330? _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
_________________ Anders Hansson |
||||||
App App App inga kebabraketer här _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Att det letades Mison var en hint till svaret.
På Facebook skrevs det: Efter lite konsultation idag så kan jag glatt meddela att ett STORT steg i bygget nu är övervunnet. Det handlar om svetsningen av ramen och den är nu på gång. Konsulten som var på plats var ingen mindre än Christer som har svetsat Speedlab Corvetten. Dock kommer han inte att svetsa min ram, det blir jag själv som gör efter lite genomgång av både ram och svets. Så det målet som var satt med att kaross pluggen skulle vara typ klar i år har nu senarelagts till förmån för att få ramen svetsad. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Sen klassiska gamla svarta 5L flaskan med Mison 18. Eftersom chassit är byggt med "vanliga" burrör så blir det inte mer avancerat än MIG, fick väldigt positiv feedback på hela grunden i ramen. Han gissade på att med lite tålamod och förflyttning mellan skarvarna så är det inga problem med att det ska slå sig trots bristen på chassiejig. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Uhh. 5 liters , det går åt gas fortare än man vill tro när man svetsar. Kan du låna en större tub via någons jobb eller liknande så blir det bättre
(gasen blir väldigt dyr jämförelsevis mot en stor tub eftersom den största delen av kostnaden är bytesavgift ) Kommer med lite input, vet ej om du behöver den, men något nytt kanske du snappar upp?! Chassiejigg är bra, men absolut inget måste, det är främst tiden och arbetsmiljön som blir effektivare/bättre. Har man inte tids-aspekten att bry sig om så går det oftast bra utan. Antagligen får du hjälp av din mentor att ställa in svetsen ,vilket nog är den svåraste biten när det gäller själva svetsningen. Se till att slipa upp till några cm bredvid alla ställen du ska svetsa så det inte är rost/smuts/glödskal kvar (annars är det hopllöst att få bra såkkart) alldeles för många som svetsar, både professionellt och hobby slarvar med detta, (det är igentligen bara med MMA man kan göra fullgoda svetsar trots lite skit kvar under, men som vanligt bara om man vet vad man gör) En viktig sak är att du svetsar och motsvetsar jämnt hela tiden. Dvs gör du en svets på höger sida av chassiet ,så direkt efter ,gärna innan det hunnit svalna, så kör du samma skarv på vänster sida. Om du kör en skarv längst ned på tex undre röret i chassie, höger/vänster. Så får du en dragning på det röret uppåt, så kan du göra en skarv rakt upp från den positionen oxå direkt höger/vänster så får du en motverkande dragning nedåt igen, Gör man inte på detta vis , utan som vissa nybörjare gör, börjar i ett hörn höger bak på bilen å arbetar sig frammåt, för att sedan börja vänster fram å arbeta sig bakåt (enkelt om man har kort svetspaket ,så man slipper flytta svetsen så ofta å dra om kablarna som alltid trasslar sig) Eller sporadiskt tar en svets "här å där" när andan faller på, utslaget över ett par års tid, Då har man garanterat ett chassie som har inbyggda spänningar som gör att det har en form likt en propeller. ,och har man 5-10mm diagonalfel så blir det ett halvt helvete att få till både hjulvinklar CW och fästen för kaross. P ånnu värre Om man i det läget kommer på sig själv att det blivit snett och ska försöka fixa det, Å släpper på något rör för att flytta det, så smäller det bara till och vinkelslipskivan exploderar och när röret väl släpper så är buren antagligen ännu skevare Ett annat rent praktiskt tips. Är att ha minst en BRA roterande fil. Och ett par BRA lamellskivor, Billiga roterande filar, fungerar. men har avverkning och livslängd som en benlös groda , helt hopplös alltså. Detsamma med lamellskivor, de funkar ofta hyffsat men du har inte många minuter arbete på den innan den är slut. Bästa filarna jag sprungit över är PFERDS senaste modell, den avverkar lika bra på aluminium som rostfritt stål och fixar även svetsar utan att dö. Bästa lamellskivorna jag stött på är LUKAS SLTT, de håller minst 5-10ggr längre än alla andra lamellskivor jag provat. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Toppen tips, det är ungefär det som vi redan har pratat om när vi stod och tittade på ram och svets. Min maskin har egentligen bara två inställningar, trådmatning och strömstyrka (sen gasflöde på regulatorn) så den var ganska så rättfram att ställa in för att ge godkänd genombränning och smälta (rätt ord?) Sett till den tiden det kommer att ta för mig att gå runt hela ramen och svetsa så får jag göra det bästa av situationen med 5 litaren. Jag har inte bråttom att få ihop det och det finns massor av annat på bilen att göra också. Ska kika på dom fiskarna och skivorna. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Har börjat att plocka lite med bilen inför det att chassiet ska svetsas. Har bestämt mig för att börja bakifrån och jobba mig frammåt.
Efter att ha lyft bort karossen så insåg jag hur pass liten bilen faktiskt känns _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Det ser ut som man sitter väldigt nära bakhjulen, stämmer det med orginal geometri eller är det bakflyttat??
Minns första körningar med migrän jag byggde för 10 år sedan typ. Kört bil redan från början, och motorbyte gjorde att jag var tvungen att flytta bak ungefär 50cm Stolsryggarna tangerade bakhjulens ytterdiameter ungefär, den var väldigt otäck att köra , främst i början, men ännu värre när den började gå på bredden _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Förarplatsen är bakskjuten ca 30 cm, huvudbågen står där den brukar ställas i dom här bilarna och centrumlinjen i bakaxeln går på samma ställe som den gör original på 924an.
Så jag skulle gissa på att det är typ perspektivet och storleken på däcken som gör att det ser "extremt" ut. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Ackermanvinkeln på framspindlarna är från en bil med annan hjulbas......men det har Ni säkert koll på _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Hjulbasen är fortfarande densamma. Både 924an och C4an har 2400 mm hjulbas _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72 >> 9 besök senaste veckan (497258 totalt) |