Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 68, 69, 70, 71, 72   >>
21 besök senaste veckan (497359 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Nu har arbetet med att helsvetsa ramen verkligen tagit fart, som synes så är större delen av dom bakre rören bortplockade ifrån ramen. Detta för att kunna komma åt att svetsa alla skarvarna i "rätt" ordning och utan att ha någon belastning på ramen. jag hoppas på att hinna ner något i veckan för att få lite mer svetsat och förberett för att svetsas. Några rör som inte är helt 100 i passformen kommer att göras om så att allt verkligen har en så tajt och fin passform som möjligt.


Råkade leka lite med ett par olika däckspennor också, insidan av däcken har inget tryck utom en outlinad text, vet inte om det vart snyggt eller inte. gillar dock det röda litegranna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jag noterar att Du inte har någon chassiejigg- men Du är säkert så pass duktig att svetsa så det drar sig säkert inte,,, lr..
Röret över rutan och de överdörrarna är 3 rör sammanfogade- man kanske inte måste bocka ett rör som ett "U". Det är uppfriskande med nya friska konstruktörer som tänker utanför boxen!! - lr är detta ett vedertaget Speedlabkoncept?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Bilen är absolut inte bortglömd, har bara varit mycket annat i livet som har hänt. Dock så svetsas det skarv för skarv, idag blev 4 stycken färdiga. Pillar med lite annat samtidigt, sånt som annars bara faller mellan stolarna.

Bakvagnen har begåvats med nya polybussningar tills dess att jag tar mig tid att tillverka nya drag med uniballs istället. Nu kommer dock alla vinklar att vara på rätt ställe under tiden.


Har även börjat att göra rent diverse delar på bilen som också har varit lågprioriterat tidigare.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Nu kör vi

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Bakre delen av ramen saknar några rör för att kunna anses färdig, men dom sitter också där snart. Dock så är inte undersidan av rören svetsad, det blir när motorn och främre delen är bortplockat så att alltihopa kan vändas upp och ner.

Samt så har en plåt för torpedväggen och infästning till 4 länks stagen hämtats hem.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Kan ju säga att våran lilla långloppa ifrån november fortsätter att imponera Bilen är inte startad sen slutet av januari typ

Tryck upp för helskärm.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
En 1,5 mm plåt på 1x2 meter hämtades för ett tag sen hem till garaget, tanken med den plåten var att få till den främre torpedväggen. Nu efter att ha minskat ner den litegrann så räckte den till både främre och bakre torped. Bak är tanken att det skarvas med två bitar som också kommer att få hålet för kardanen igenom sig.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Börjat att förbereda lite inför helgens monsterpass. Målet i helgen är att bakvagnen ska sitta på plats igen och att alla rören i bakre delen sitter på plats igen. En del i att förbereda vara tt göra iordning bakre torpeden, den fick en bockning i botten som kommer att agera främre fäste för diffusorn och bakre fäste för golvet. var ju tvungen att slänga dit diffusorn för att se så att det passade. Och passade gjorde det, men fasen vad lång bilen blev



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Dags för bakvagnen att hitta på plats igen...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Snart så... Den lilla Biltema svetsen möter på riktigt bra, vi börjar att bli riktigt bra vänner vid det här laget.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Målet för dagen uppnådes nästan, tanken var att bakvagnen faktiskt skulle sitta på plats igen. Men eftersom gasen tog slut i svetsen så vart det inte så.

Dock så kunde alla dom sista bitarna förberedas för att vara färdiga att svetsas fast så fort som jag har fått min tub påfylld.

Vid starten av dagen så såg det ut såhär.


Den bakre torpeden passades in på sin slutgiltiga plats.

läppen som kommer att agera främre fäste för diffusorn

Här lämnades bilen idag, kvar att göra med den bakre torpeden är att ta upp ett hål för kardanen och svetsa fast den i ramen. tanken är också att det ska läggas i en plåtbit till ovanför dom här två bitarna som ska gå upp till inbokningen i huvudbågen och sen få en plastskiva ovanför så att det fortfarande finna bakåtsikt men ändå är lite tätat bakåt.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Lite svårt att se på bilderna men det ser ut som att du skulle kunna gå upp i svetsström så att svetsen flyter ut mer, som det ser ut på ett par bilder ligger den bara ovanpå rören utan att du får nån genombränning.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Går jag upp i strömmen så är det ända som händer att det bränner hål direkt, den inställningen som jag kör på ger en bra genombränning thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Även om jag förstår hur mats menar så säger jag att lösningen kanske är tvärt om. Det är säkert bra svets, men det ser "kladdigt" ut, vilket kanske blir bättre om du drar ned lite både på tråd och värme. Så du "hinner med" bättre, just nu är svetsen säkert helt ok, men mer stadig/van hand ger en jämnare/snyggare skarv, drar du ned lite på hastigheten kanske det blir lättare.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Och nu sitter bakvagnen helt med egna fästen utan att vara provisorisk längre. Lite svets kvar att lägga på bakre torpeden och några rörskarvar men i stort så är det klart i bak. Även oljetanken till torrsumpen har fått sin slutgiltiga plats. Tanken där är att dra ett typ 2" rör rakt igenom kupen brevid växellådan som är öppet igenom båda torpedväggarna och sen innehåller både oljeslangar och soppaslangar och på så viss få en tät genomföring från bakdelen av bilen fram till motorn.




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4090



Att dra oljeslangar med varm motorolja och bränsleslangar i samma 2" rör känns inte rätt, var det verkligen så du menade?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Funderingen är att dela av röret så att olja och soppaledningar ligger separerade.

Var idag och hämtade upp mittdelen av plangolvet. För min del så blev det en 3 mm di-bond skiva med måtten 200x120. Skivan landar viktmässigt på ungefär 9 kilo, så med alla infästningar och sånt så landar det på ca 12 kilo färdigt.




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Även om du delar av röret i mitten blir det ju varmt av motoroljan i alla fall. Vore det inte bättre med två tunnare rör, kanske 1 dm från varandra?

_________________
Magnus Falk
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Som arbetslös så får man ju lite extra tid att lägga i garaget och igår kördes det en heldag

Resultatet är att alla rören i botten nu är tillbaka på plats, främre torpeden är på plats och lite annat är på gång. Nästa som ska göras är då att tillverka röret till taket och att byta ut det ena a-stolpe röret mot ett nytt med bättre passform.

Motorn må se ut att sitta högt upp i chassiet, men som synes på bilden med oljetråget så går det precis in mellan blocket och ramen så med motorn placerad där den är i längsled så går det inte att få ner den något mer.





_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



nää, jag är inte med nu. Har du ram under motorn? det ser ut att sitta väldigt högt..
Isåfall skulle jag nog göra om så motorn kommer ner.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Sett till hur mycket slag veven kommer ha och hur långt ner tråget sträcker sig så är det 40 mm det teoretiskt skulle gå att få ner motorn, men då måste den fram 40 mm vilket skickar fram framvagnen 40 mm vilket inte fungerar med vart bilen tar slut framåt. Så slutsatsen är den att motorn får sitta där den sitter.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 68, 69, 70, 71, 72   >>
21 besök senaste veckan (497359 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande