Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 68, 69, 70, 71, 72 >> 21 besök senaste veckan (497359 totalt) |
Nu har arbetet med att helsvetsa ramen verkligen tagit fart, som synes så är större delen av dom bakre rören bortplockade ifrån ramen. Detta för att kunna komma åt att svetsa alla skarvarna i "rätt" ordning och utan att ha någon belastning på ramen. jag hoppas på att hinna ner något i veckan för att få lite mer svetsat och förberett för att svetsas. Några rör som inte är helt 100 i passformen kommer att göras om så att allt verkligen har en så tajt och fin passform som möjligt.
Råkade leka lite med ett par olika däckspennor också, insidan av däcken har inget tryck utom en outlinad text, vet inte om det vart snyggt eller inte. gillar dock det röda litegranna. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Jag noterar att Du inte har någon chassiejigg- men Du är säkert så pass duktig att svetsa så det drar sig säkert inte,,, lr..
Röret över rutan och de överdörrarna är 3 rör sammanfogade- man kanske inte måste bocka ett rör som ett "U". Det är uppfriskande med nya friska konstruktörer som tänker utanför boxen!! - lr är detta ett vedertaget Speedlabkoncept? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
Bilen är absolut inte bortglömd, har bara varit mycket annat i livet som har hänt. Dock så svetsas det skarv för skarv, idag blev 4 stycken färdiga. Pillar med lite annat samtidigt, sånt som annars bara faller mellan stolarna.
Bakvagnen har begåvats med nya polybussningar tills dess att jag tar mig tid att tillverka nya drag med uniballs istället. Nu kommer dock alla vinklar att vara på rätt ställe under tiden. Har även börjat att göra rent diverse delar på bilen som också har varit lågprioriterat tidigare. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Bakre delen av ramen saknar några rör för att kunna anses färdig, men dom sitter också där snart. Dock så är inte undersidan av rören svetsad, det blir när motorn och främre delen är bortplockat så att alltihopa kan vändas upp och ner.
Samt så har en plåt för torpedväggen och infästning till 4 länks stagen hämtats hem. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Kan ju säga att våran lilla långloppa ifrån november fortsätter att imponera Bilen är inte startad sen slutet av januari typ
Tryck upp för helskärm. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
En 1,5 mm plåt på 1x2 meter hämtades för ett tag sen hem till garaget, tanken med den plåten var att få till den främre torpedväggen. Nu efter att ha minskat ner den litegrann så räckte den till både främre och bakre torped. Bak är tanken att det skarvas med två bitar som också kommer att få hålet för kardanen igenom sig.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Börjat att förbereda lite inför helgens monsterpass. Målet i helgen är att bakvagnen ska sitta på plats igen och att alla rören i bakre delen sitter på plats igen. En del i att förbereda vara tt göra iordning bakre torpeden, den fick en bockning i botten som kommer att agera främre fäste för diffusorn och bakre fäste för golvet. var ju tvungen att slänga dit diffusorn för att se så att det passade. Och passade gjorde det, men fasen vad lång bilen blev
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Målet för dagen uppnådes nästan, tanken var att bakvagnen faktiskt skulle sitta på plats igen. Men eftersom gasen tog slut i svetsen så vart det inte så.
Dock så kunde alla dom sista bitarna förberedas för att vara färdiga att svetsas fast så fort som jag har fått min tub påfylld. Vid starten av dagen så såg det ut såhär. Den bakre torpeden passades in på sin slutgiltiga plats. läppen som kommer att agera främre fäste för diffusorn Här lämnades bilen idag, kvar att göra med den bakre torpeden är att ta upp ett hål för kardanen och svetsa fast den i ramen. tanken är också att det ska läggas i en plåtbit till ovanför dom här två bitarna som ska gå upp till inbokningen i huvudbågen och sen få en plastskiva ovanför så att det fortfarande finna bakåtsikt men ändå är lite tätat bakåt. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Lite svårt att se på bilderna men det ser ut som att du skulle kunna gå upp i svetsström så att svetsen flyter ut mer, som det ser ut på ett par bilder ligger den bara ovanpå rören utan att du får nån genombränning.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
Även om jag förstår hur mats menar så säger jag att lösningen kanske är tvärt om. Det är säkert bra svets, men det ser "kladdigt" ut, vilket kanske blir bättre om du drar ned lite både på tråd och värme. Så du "hinner med" bättre, just nu är svetsen säkert helt ok, men mer stadig/van hand ger en jämnare/snyggare skarv, drar du ned lite på hastigheten kanske det blir lättare.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Och nu sitter bakvagnen helt med egna fästen utan att vara provisorisk längre. Lite svets kvar att lägga på bakre torpeden och några rörskarvar men i stort så är det klart i bak. Även oljetanken till torrsumpen har fått sin slutgiltiga plats. Tanken där är att dra ett typ 2" rör rakt igenom kupen brevid växellådan som är öppet igenom båda torpedväggarna och sen innehåller både oljeslangar och soppaslangar och på så viss få en tät genomföring från bakdelen av bilen fram till motorn.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Att dra oljeslangar med varm motorolja och bränsleslangar i samma 2" rör känns inte rätt, var det verkligen så du menade?
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
Funderingen är att dela av röret så att olja och soppaledningar ligger separerade.
Var idag och hämtade upp mittdelen av plangolvet. För min del så blev det en 3 mm di-bond skiva med måtten 200x120. Skivan landar viktmässigt på ungefär 9 kilo, så med alla infästningar och sånt så landar det på ca 12 kilo färdigt. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Som arbetslös så får man ju lite extra tid att lägga i garaget och igår kördes det en heldag
Resultatet är att alla rören i botten nu är tillbaka på plats, främre torpeden är på plats och lite annat är på gång. Nästa som ska göras är då att tillverka röret till taket och att byta ut det ena a-stolpe röret mot ett nytt med bättre passform. Motorn må se ut att sitta högt upp i chassiet, men som synes på bilden med oljetråget så går det precis in mellan blocket och ramen så med motorn placerad där den är i längsled så går det inte att få ner den något mer. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
nää, jag är inte med nu. Har du ram under motorn? det ser ut att sitta väldigt högt..
Isåfall skulle jag nog göra om så motorn kommer ner. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Sett till hur mycket slag veven kommer ha och hur långt ner tråget sträcker sig så är det 40 mm det teoretiskt skulle gå att få ner motorn, men då måste den fram 40 mm vilket skickar fram framvagnen 40 mm vilket inte fungerar med vart bilen tar slut framåt. Så slutsatsen är den att motorn får sitta där den sitter.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 68, 69, 70, 71, 72 >> 21 besök senaste veckan (497359 totalt) |