Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71, 72   >>
24 besök senaste veckan (497358 totalt)
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Man lär sig väldigt mycket på varje bilbygge man gör!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Precis som man kan lära sig väldigt mycket på att jobba åt kompisarna och snappa upp hur dom egentligen borde ha byggt sina bilar efter att ha byggt "klart" dom.

Kan säga att jag är väldigt glad för att få vara med och skruva på Speedlab Corvetten och Aquila bilarna, har kommit massor av nyttig kunskap därifrån.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



J.Schuman skrev:
https://rejsa.nu/im/user/11260/2020-06-11-12-44-58_img_0691.jpg
https://rejsa.nu/im/user/11260/2020-06-11-12-44-58_img_0692.jpg

Det kanske är perspektivet och de stora hjulen som luras igen, men jag måste fråga: Får du plats med fossingarna om du bygger främre brandväggen helt platt sådär? Pedalstället bygger ju lite ändå och det måste finnas plats för kopplingspedalens slag. Det ser ut som om det blir kort om plats mellan pedalerna och din stol, även om du iofs har flyttat bak den en bit.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Det finns plats för fötter och pedaler. har ett hängande pedalställ med cylindrarna bakåt så jag vinner lite utrymme på det. Längden på golvet mellan främre och bakre torpeden är ca 120 cm så det är ganska så perfekt med utrymme faktiskt.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



2QIK4U skrev:
Man lär sig väldigt mycket på varje bilbygge man gör!!


Ha ha !! Tog Du det där som kritik?? Det var ett konstaterande. Du verkar van att folk hackar på Dig och Dina ideer. Sån är inte jag. Jag gillar folk som tänker utanför boxen.

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



J.Schuman skrev:
Det finns plats för fötter och pedaler. har ett hängande pedalställ med cylindrarna bakåt så jag vinner lite utrymme på det. Längden på golvet mellan främre och bakre torpeden är ca 120 cm så det är ganska så perfekt med utrymme faktiskt.



Jädrans vilket bra pedalställ Du verkar fått tag på- Till ett bra pris!
det måste vara ett bra ställe Du hittade det på *blink* Kul att det kommer till användning!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
2QIK4U skrev:
2QIK4U skrev:
Man lär sig väldigt mycket på varje bilbygge man gör!!


Ha ha !! Tog Du det där som kritik?? Det var ett konstaterande. Du verkar van att folk hackar på Dig och Dina ideer. Sån är inte jag. Jag gillar folk som tänker utanför boxen.


Nejdå, tog det inte som kritik. Konstaterade bara att man kan lära sig mycket av andra också thumbs up

Och ja, pedalstället var en bra deal. Det tackar jag för.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Kolla att verkligen 120cm räcker till för förarplatsen i min Healey kopia har jag 145cm från torped till baksida stol och den känns "kompakt" det är lättare att fixa det nu än när du börjat bygga för mycket. Testa med ratt -stol-pedaler för en bra körställning.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Glad midsommar säger vi väl nu då

Rören runt förarsidan ställda på plats. Ett rör på passagersidan ska göras om tillsammans med två av rören bakom stolen i huvudbågen. Kan även hända att det blir ett kryss i förarsidan för krocksäkerhetens skull.


Pedalerna ska längre ner i övrigt så känns förarplatsen ganska så "klar", utöver röret som ska bli "instrumentbräda".



Istället att sätta kryss i både bakdelen och i taket. Där krysset i taket hade hamnat i konkurens med hjälmen så blir det att göra dom två kryssen till ett lite större istället.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Eftersom frontstrukturen med hela framvagnen kommer att vara demonterbar så krävs det att det sitter styrpinnar för att alltid montera dit den strukturen på samma ställe. Av en händelse så sitter det den typen av bultade styrpinnar på dom Aquila synergy bilarna som jag skruvar med så det blev att helt enkelt kopiera dom med lite egna mått.

För tillverkningen så kontaktades Anders Karlsson här på rejsa för att se om hans kinasvarv kunde få fram styrpinnarna, vilket var helt möjligt. Här följer det lite bilder ifrån Anders.

Anders Karlsson skrev:
Då var det klart!

Lite bilder på arbetsordningen.

Dubbhålsborrning.


Första svarvtempot.


Avstickning.


Chuckbyte för nästa svarvtempo.


Borrning av genomgående hål.


Klart!



/Anders


Dessa kommer då att sitta och sticka ut igenom motorplåten och docka i en gängad hondel som sitter i frontstrukturen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Kinasvarven levererar!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Kinasvarven levererar!


Verkligen thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Kinasvarven levererar!


Perfekt passform thumbs up



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Vad bra thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
I ett garage någonstans i stan så står fartlab 924an nu och ska växa till sig, i det garaget som också kan komma att ses mer i den här tråden så träffade den en yngre släkting.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



När kommer resten ?😀

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
När kommer resten ?😀


Vi får se när familjen blir samlad

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Dottern fick mig att känna mig extremt stolt också när den lilla vita parkerades, som vanligt så ville hon sitta i bilen. Men den här gången så fans det ju bälten som skulle knäppas också, efter att ha knäppt dom en åt henne så hade hon inga problem med att både knäppa och knäppa upp dom själv Tror nog att det kommer att bli en motorintresserad person av henne


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



J.Schuman skrev:



HELVETE!! Vad diskret den vart!! Den ser ju ut som vilken gatbil som helst! Bra byggt!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
2QIK4U skrev:
J.Schuman skrev:



HELVETE!! Vad diskret den vart!! Den ser ju ut som vilken gatbil som helst! Bra byggt!!


Om det vore så väl men det är några meter svets kvar på ramen innan den kan anses "klar"

Nu har iallafall bakbrosmarna blivit kompletta, idag kom skivor, hubbar, skruvar och belägg . Det som är kvar att göra där är att få bromsoksfästena tillverkade.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Då var iallafall bakbromsarna nästintill klara, allt passade ihop precis så bra som jag önskade samtidigt som det här verkar vara precis den tänkta diametern för fälgar och bromsar i kombination. Nu så ska det bara designas en hubb som håller både hjullager och bromsok på plats, det är inte något direkt svårt att få till även om den kommer att bli lite invecklad.










_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71, 72   >>
24 besök senaste veckan (497358 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande