Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 70, 71, 72 >> 21 besök senaste veckan (497359 totalt) |
Då säger vi hej då till det nya och hej till det gamla. Efter en trevlig bytesaffär så lämnades det nyare blocket jag hade bort och ersattes med ett äldre Hi Performance block som har större potential till att bli en rolig motor.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
I förra helgen så gjordes det en första gjutning i formarna, då såg det ut såhär...
Första omgången delar tagna ur formarna. Dom var dock inte till min bil, men det var en bra testomgång för min del, visst att det har gjorts lite småmissar med lite tunt med gelcoat på vissa ställen och att det vart lite mycket polyester på vissa ställen. Men över lag så. Art det klart godkänt ändå för att vara gjort av två nybörjare. Nästa vända så är det mina skärmar som gjuts. Dom här gjordes med två lager 450g/m2 matta, mina kommer att göras i två lager 300g/m2 väv. Vikten på dom här delarna är dock mindre än vad en bakskärm väger. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Tja
Tips Ser inte riktigt om du rivit väven. Men om du klipper bitarna så gör inte det inne på plastområdet. Riv alla skarvningar, det blir asmycket bättre plastning, både nu och sen. Sen för att när det torkar och då också krymper får du en jämnare härdning som också gör ett jämnare resultat i slutändan. Och rulla rätt noga med plasten. Samma tanke där. 50% procent att plasten skall ju bort vid härdning och den krympeffekten kan bara bli bättre om man är rätt noga med mängd och även mängden härdare, lika varje gång. Det lönar sig, speciellt med 2*300 gram Och mycket gelcoat kommer att löna sig när du skall slipa sen. Skitskönt att ha så få ställen som möjligt att slipa ner till fibrerna. Knepigt att döda sug/poreffekt innan lack. En tanke bara. / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Toppen tipps
Dom här bitarna är inte gjorda med väv utom med krossad fiber. All polyester och härdare vägdes noga på digital våg så där är det samma mängd i varje blandning. Vad det gäller att sen slipa bitarna så är det ju en racebil som byggs, då slipas det inte något alls. Bilen blir gelcoat vit sen kanske lite folie utanpå. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Behöver du ha gelcoat öht? Om finish är mindre viktig och du ändå ska foliera? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Bra fråga, jag har förstått det som att gelcoaten är för att glasfibret inte ska suga åt sig fukt, men utan gelcoat så kan jag ju genomföra en annan idé vad det gäller glasfiber delarna....
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Fibrerna suger väl inte fukt? Polyestern gör det rejält om den är felblandad, då kan man få "böldpest". Fukt skulle jag inte oroa mig för, och framför allt inte lita på gelcoat som fullgod tätning. Med naturens osmos kommer fukt in precis överallt ändå. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Läste lite mer om gelcoat och kom nu fram till samma sak.
Har nu beställt en rulle med glasfiberväv som ska få agera ytterlager, kanske inte ens blir folie över det här om det blir som jag vill. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Jag har tidigare sett den svarta glasfiberväven, men eftersom jag har grubblat på det hela med gelcoaten så la jag ner den tanken
Men efter dom här tipsen så har det beställts 5 meter svart glasfiberväv att ha i det yttre lagret, och sen vanlig vit innanför och lite divinycel för att få det lite mindre fladrigt _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Behövde ändå lite lite extra väv för gjutningen av min bakdel och priset på den här rullen motsvarade vad jag hade betalat för typ samma på biltema
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Vad kostar matta på Biltema ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Vad blir det ..? 300:- för 1.5 kg ..? Jag betalar ca 30:-/kg. Sålde 30 kg idag.... för 25:-/kg som jag inte använder _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Något sånt blir det ja.
Jag säger till när det blir dags att gjuta av alla delarna runt fronten för att ha en grund att modifiera hjulhus, scoop och allt annat i fronten runt så kan du få sälja lite glasfiber till _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 70, 71, 72 >> 21 besök senaste veckan (497359 totalt) |