Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 fyrdörrars Individual | << 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 13 besök idag (78225 totalt) |
Bultarna i den änden som är inne vid diffen visade sig vara långa och måste dras rakt ut och diffen var totalt ivägen när man försökte få ur dem > "What where they thinking" på BMW... Fick hjälp att byta stagen (dvs jag gjorde inte mycket mer än tittade på ) av Motorteknik i Huddinge. Men när man lossat vänster drivaxel så gick det fort att byta stagen. I bäramrens yttre fäste funkade originalbulten utmärkt även om en 1mm längre bult kan vara bra för då hade den gått igenom mutterns låsning. Nu körde vi med loctite så det funkar nog det med _________________ Magnus Thomé |
||
Min biltråd.... Oj vad jag uppdaterar den ofta
Under förra året så var det fortfarande viss assymetri i beteendet _ibland_. Vid t.ex. turn in i mjölby o paris på Mantorp så drog baken iväg om jag inte var tokförsiktig. Skumt. Några bussningar kan ha varigt olika vända vilket efter hjulinställning ändå gett rätt vinklar statiskt men så fort jag svängde så blev det olika vä o hö. Hoppas det var den sista fixen (en av de nya bakdämparna var ju ratten knas på så vä o hö bak blev helt olika). Så inför sommaren 2009, vad händer? Stereon, backvarnaren, AC, farthållaren ja allt blir nog kvar i bilen. Så ni kommer få höra mitt eviga tjat om tyngden i år igen Meeeeeeen, bilen ska få hjälp av Doktor Millway i egen hög person! Jag åkte med Samuel Silverudds M3 3.2 på ringen direkt efter att jag körde några varv och ja... inget snack om vilket chassi som var inställt bäst. Jag blev attans avis på Samuels Millwayfixade chassi så jag har nu ringt o snackat med Samuel Lindkvist för en liten chassimakeover, mest finetuning men en del grejer att göra. Åkte även med Samuel Lindkvists M3 E30 på Mantorp. Nice betende, allt lirar som man vill ha det! Den mannen vet vad han gör! Ett plus är att grunden, ett nytt Bilstein PSS9-clubsport sitter på bilen. Bra utgångsmaterial. Men jag måste få ner krängningen så bilen inte får så galna hjulvinklar när det svänger. Viktig är också att få ordning på "fram-innerhjuls-slitage-längst-in-fast-hjulet-i-princip-är-i-luften. Jag gissar att de här grejerna är på tapeten: Hårdare fjädrar runt om Ev. coiloverombyggnadssats bak Byta bussningar till stummare grejer: - Övre dämparinfästing bak - gu vet vad mer bak, en del grejer fram antingen osså. - topplagring fram ev. Fast swappa vä o hö originaltopplagring ger 3 grader camber vilket ju är helt rätt. O det är redan fixat sen läääääänge. Får se vad doktorn ordinerar :P Justerbara länkarmar till kränghämmare så de inte sitter i spänn när bilen är i "vila"? Kolla diametern på främre o bakre krängare så man är i rätt härad på dem Byta glidlagrena för bromsoken till nåt annat än gummi, mässingsrör kanske? Svampig pedal... Försöka få någon att sätta dit de inköpta bromskylslangarna Har jag glömt nåt? Doktor Millway kommer skriva ut ett recept, sen knatar jag till BilApoteket med det _________________ Magnus Thomé |
||
Vårens puts på bilen börjar ta form.
Snackade med Millway-Samuel häromdagen och har fått en lista med förslag och mycket nyttig info. Tydligen sitter det progressiva fjädrar på PSS9-clubsportkitet. De är ju för mjuka i sin mjukare del helt klart, man ser på bilder hur bilen kränger väldigt mycket. Det som är bra är att justermånen på dämparna är stor, som det är nu så om man ställer på hårdaste läget så är det för mycket för fjädrarna, så dämparna har ett justerområde som täcker in hårdare fjädrar. Kanon. Så grundsteg ett, hårdare fjädrar runt om. Tillkommer hjälpfjädrar så allt sitter på plats när jag hoppar i Quidelbacher Höhe Nummer två, jag har kört tricket att byta plats på topplagringarna fram vilket ger ca -3 grader camber vilket är ganska lagom. Men det är fortfarande inte justerbart förstås med original topplagringar, så dags för justerbara Millway topplagringar. Och när vi är i farten, byte av övre infästningen av dämparna bak. Mina är nog ganska friska trots 17 tusen mil men de måste bytas eftersom vi gör om med coilover även bak. Så stötdämparlager bak plus coiloverkitombyggnadssats. Inte ett måste, men det ger flexibilitet när det gäller val av fjäder, speciellt icke progressiva sådana. Sist men inte minst byter vi några bärarmsbussningar fram och bak. Mindre flex och varierande hjulvinklar beroende på belastning. Blir nog bra dä mä Så snart dags att boka in hos Per Larsson Bilteknik i Huddinge för lite skruvhjälp på bilen MVH Mr Tummen mitt i handen _________________ Magnus Thomé |
||
Åren och milen sätter sin spår. Helrätt uppgraderingar att gå vidare med, liknade vad jag gjort och det
rullar på bra! Men var det inte rätt hårda fjädrar i ditt clubsport PSS? Men jag kan tänka mig att du kommer att gilla linjära fjädrar men du offrar förståss lite komfort. Vi får ta ett tungvikts M3 rejs nån gång igen _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
LOL! Jo, det blir ju ännu fler vinklar att välja hur man ska ställa framöver. Samuel tipsade om att jag skulle gå från i princip noll toe som jag haft några år till en anings toe out. Delvis för att minska de där supertrista obelastat-innerhjul-fram-slitage-på-insidan-typ-höger-fram-på-kinnekulle pga halva hjulet i luften släpandes efter backen i någon skum vinkel. Sen skulle det vara bra för känslan kring rakt fram för att i vissa fall kunde man minimera glapp när det går över från vä till hö iom att hjulen "sitter i spänn" lite mer då. Gissar det är individuellt på olika bilar och Samuel får mig i huvet om jag är ute och cyklar. Lät logiskt iaf!
_________________ Magnus Thomé |
||
Vet faktiskt inte vad för hårdhet de är original Men lite stummare ska vi nog överleva även på vägen till sommarstugan/Ikea/matbutiken. Har man haft en Peugeot 205 GTI -89 i nio år så är man liksom inställd för att ta det mesta Något jag borde ta tag i är att inte sitta så högt, jag sitter ju krummad med huvet i taket vilket ju är helt galet ur säkerhetssynpunkt. Men jag kommer nog inte ta steget till "riktiga" stolar i år. Helst skulle jag vilja komma ner längre med kupestolarna som bilen kom med. Men det är nog ogörligt. Vi får se.... _________________ Magnus Thomé |
||
Nu har jag en till grej som absolut (äntligen) ska fixas till årets säsong, in car camera!!
Kolla:
Superbra o se vad man gör för fel o så _________________ Magnus Thomé |
||
I videon står det: custom cam mounted to rear headrests. Nån som vet hur det är monterat?
Var köper du coiloverkitombyggnadssats för bakchassit? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
På fråga ett svarar vi "vet inte" På fråga två svarar vi "av Samuel på www.millway.se" _________________ Magnus Thomé |
||
Här finns all info om den där filmen: http://forums.bimmerforums.com/forum |
||
Nio år ja - snart dags för byte då...? //Martin Ps. Tack för trevlig pratstund igår! Kan också hälsa till dig från Euromaster-gänget i Malmö, var där idag. Ds _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Riktigt kul att du har kvar bilen magnus. Hoppas den fortfarande Brukas som den gjorde på lazzats konbana vid bromma flygfält Jag misstänker att så är fallet
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Jaha, jag som precis är på G att beställa ett PSS9 Clubsport just för att det är lite hårdare, men nu blir jag lite orolig när du säger så, att det behövs hårdare fjädrar direkt.....men vad är fel på upplevelsen nu menar du?
/Danne ...din frugas IT-tomte! _________________ /// Daniel Solaric /// BMW Time Attack Vardag: BMW 335d -16 Race: BMW 328 ESS Komp. -98 Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 Race |
||
Det ena är att den kränger ganska mycket fortfarande (fast min bil är tung för o vara E36 M3, din är nog lättare = kränger mindre med det här kitet). Mycket krängning -> kackiga hjulvinklar -> elakare däckslitage. Det andra är att den kan vara lite ostadig i baken i höga hastigheter (inget jag märker på svenska banor alls, bara på ringen faktiskt... men där kan ju också ett nervöst chassibeteende just i höga farter bli lite mer än vad man tycker är skoj). Varför inte köpa PSS9 av Samuel med rätt fjädrar för din bil på från scratch
_________________ Magnus Thomé |
||
Det börjar närma sig nu iallafall. Det är mycket nytt pågång till E36:orna nu.
Magnus: jag hör snart av mig om pris och lev.tid på dina grejer. |
||
..då ses vi bägge gångerna!
(ps. det blev ett annat chassi för min del, får se hur/om det funkar?) _________________ /// Daniel Solaric /// BMW Time Attack Vardag: BMW 335d -16 Race: BMW 328 ESS Komp. -98 Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 Race |
||
Är väl lång tid till den 25'e?
Verkar vara ett genomgående problem att de "sportiga" kiten inte är tillräckligt hårda. Jag skulle vilja fixa mitt till bmwsc på mantorp också, men tror inte jag har råd till dess bara. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 fyrdörrars Individual | << 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 13 besök idag (78225 totalt) |