Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
13 besök idag (78225 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ska försöka få hjälp att byta ut dem imorrn. Tips på "does and don'ts" för att få bort de gamla o dit de här mottages tacksamt!!! Bulten inne vid diffklumpen ser ut att vara lite trångt att få ur hela vägen, diffen sitter lite tajt nära... Och kan jag använda originalbulten ute vid spindeln?


Bultarna i den änden som är inne vid diffen visade sig vara långa och måste dras rakt ut och diffen var totalt ivägen när man försökte få ur dem > "What where they thinking" på BMW... Fick hjälp att byta stagen (dvs jag gjorde inte mycket mer än tittade på ) av Motorteknik i Huddinge. Men när man lossat vänster drivaxel så gick det fort att byta stagen.

I bäramrens yttre fäste funkade originalbulten utmärkt även om en 1mm längre bult kan vara bra för då hade den gått igenom mutterns låsning. Nu körde vi med loctite så det funkar nog det med thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Vad vägde ett av de gamla stagen och vad vägde ett av de nya stagen, på ett ungefär?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Min biltråd.... Oj vad jag uppdaterar den ofta


Under förra året så var det fortfarande viss assymetri i beteendet _ibland_. Vid t.ex. turn in i mjölby o paris på Mantorp så drog baken iväg om jag inte var tokförsiktig. Skumt. Några bussningar kan ha varigt olika vända vilket efter hjulinställning ändå gett rätt vinklar statiskt men så fort jag svängde så blev det olika vä o hö. Hoppas det var den sista fixen (en av de nya bakdämparna var ju ratten knas på så vä o hö bak blev helt olika). Så inför sommaren 2009, vad händer? Stereon, backvarnaren, AC, farthållaren ja allt blir nog kvar i bilen. Så ni kommer få höra mitt eviga tjat om tyngden i år igen Meeeeeeen, bilen ska få hjälp av Doktor Millway i egen hög person!

Jag åkte med Samuel Silverudds M3 3.2 på ringen direkt efter att jag körde några varv och ja... inget snack om vilket chassi som var inställt bäst. Jag blev attans avis på Samuels Millwayfixade chassi så jag har nu ringt o snackat med Samuel Lindkvist för en liten chassimakeover, mest finetuning men en del grejer att göra. Åkte även med Samuel Lindkvists M3 E30 på Mantorp. Nice betende, allt lirar som man vill ha det! Den mannen vet vad han gör!

Ett plus är att grunden, ett nytt Bilstein PSS9-clubsport sitter på bilen. Bra utgångsmaterial. Men jag måste få ner krängningen så bilen inte får så galna hjulvinklar när det svänger. Viktig är också att få ordning på "fram-innerhjuls-slitage-längst-in-fast-hjulet-i-princip-är-i-luften. Jag gissar att de här grejerna är på tapeten:

Hårdare fjädrar runt om
Ev. coiloverombyggnadssats bak

Byta bussningar till stummare grejer:
- Övre dämparinfästing bak
- gu vet vad mer bak, en del grejer fram antingen osså.
- topplagring fram ev. Fast swappa vä o hö originaltopplagring ger 3 grader camber vilket
ju är helt rätt. O det är redan fixat sen läääääänge. Får se vad doktorn ordinerar :P

Justerbara länkarmar till kränghämmare så de inte sitter i spänn när bilen är i "vila"?
Kolla diametern på främre o bakre krängare så man är i rätt härad på dem

Byta glidlagrena för bromsoken till nåt annat än gummi, mässingsrör kanske? Svampig pedal...
Försöka få någon att sätta dit de inköpta bromskylslangarna

Har jag glömt nåt? Doktor Millway kommer skriva ut ett recept, sen knatar jag till BilApoteket med det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vårens puts på bilen börjar ta form.

Snackade med Millway-Samuel häromdagen och har fått en lista med förslag och mycket nyttig info. Tydligen sitter det progressiva fjädrar på PSS9-clubsportkitet. De är ju för mjuka i sin mjukare del helt klart, man ser på bilder hur bilen kränger väldigt mycket. Det som är bra är att justermånen på dämparna är stor, som det är nu så om man ställer på hårdaste läget så är det för mycket för fjädrarna, så dämparna har ett justerområde som täcker in hårdare fjädrar. Kanon. Så grundsteg ett, hårdare fjädrar runt om. Tillkommer hjälpfjädrar så allt sitter på plats när jag hoppar i Quidelbacher Höhe

Nummer två, jag har kört tricket att byta plats på topplagringarna fram vilket ger ca -3 grader camber vilket är ganska lagom. Men det är fortfarande inte justerbart förstås med original topplagringar, så dags för justerbara Millway topplagringar. Och när vi är i farten, byte av övre infästningen av dämparna bak. Mina är nog ganska friska trots 17 tusen mil men de måste bytas eftersom vi gör om med coilover även bak. Så stötdämparlager bak plus coiloverkitombyggnadssats. Inte ett måste, men det ger flexibilitet när det gäller val av fjäder, speciellt icke progressiva sådana.

Sist men inte minst byter vi några bärarmsbussningar fram och bak. Mindre flex och varierande hjulvinklar beroende på belastning. Blir nog bra dä mä

Så snart dags att boka in hos Per Larsson Bilteknik i Huddinge för lite skruvhjälp på bilen thumbs up


MVH
Mr Tummen mitt i handen


_________________
Magnus Thomé
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



thumbs up Åren och milen sätter sin spår. Helrätt uppgraderingar att gå vidare med, liknade vad jag gjort och det
rullar på bra! Men var det inte rätt hårda fjädrar i ditt clubsport PSS? Men jag kan tänka mig att du kommer att gilla linjära fjädrar men du offrar förståss lite komfort. Vi får ta ett tungvikts M3 rejs nån gång igen

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Magnus Thomé skrev:

Massa bra ideer...




Betyder det att jag inte längre får äran att fixa hjulinställningen på din bil (med tillhörande skitsnackarstund )?

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
LOL! Jo, det blir ju ännu fler vinklar att välja hur man ska ställa framöver. Samuel tipsade om att jag skulle gå från i princip noll toe som jag haft några år till en anings toe out. Delvis för att minska de där supertrista obelastat-innerhjul-fram-slitage-på-insidan-typ-höger-fram-på-kinnekulle pga halva hjulet i luften släpandes efter backen i någon skum vinkel. Sen skulle det vara bra för känslan kring rakt fram för att i vissa fall kunde man minimera glapp när det går över från vä till hö iom att hjulen "sitter i spänn" lite mer då. Gissar det är individuellt på olika bilar och Samuel får mig i huvet om jag är ute och cyklar. Lät logiskt iaf!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
John Kjellsson skrev:
...
Men var det inte rätt hårda fjädrar i ditt clubsport PSS? Men jag kan tänka mig att du kommer att gilla linjära fjädrar men du offrar förståss lite komfort.
....

Vet faktiskt inte vad för hårdhet de är original Men lite stummare ska vi nog överleva även på vägen till sommarstugan/Ikea/matbutiken. Har man haft en Peugeot 205 GTI -89 i nio år så är man liksom inställd för att ta det mesta

Något jag borde ta tag i är att inte sitta så högt, jag sitter ju krummad med huvet i taket vilket ju är helt galet ur säkerhetssynpunkt. Men jag kommer nog inte ta steget till "riktiga" stolar i år. Helst skulle jag vilja komma ner längre med kupestolarna som bilen kom med. Men det är nog ogörligt. Vi får se....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu har jag en till grej som absolut (äntligen) ska fixas till årets säsong, in car camera!!

Kolla:
djungel-Jim skrev:
Det här är en film i hd från kamerasetupen jag nämner i min tidigare post (dvs en hdkamera setup för under 1000:-!!!):
http://www.vimeo.com/2315579


Superbra o se vad man gör för fel o så

_________________
Magnus Thomé
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



I videon står det: custom cam mounted to rear headrests. Nån som vet hur det är monterat?

Var köper du coiloverkitombyggnadssats för bakchassit?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Freddan72 skrev:
I videon står det: custom cam mounted to rear headrests. Nån som vet hur det är monterat?

Var köper du coiloverkitombyggnadssats för bakchassit?


På fråga ett svarar vi "vet inte"

På fråga två svarar vi "av Samuel på www.millway.se"

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Freddan72 skrev:
I videon står det: custom cam mounted to rear headrests. Nån som vet hur det är monterat?

Här finns all info om den där filmen:

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1036795

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Magnus Thomé skrev:

Har man haft en Peugeot 205 GTI -89 i nio år så är man liksom inställd för att ta det mesta


Nio år ja - snart dags för byte då...?

//Martin

Ps. Tack för trevlig pratstund igår! Kan också hälsa till dig från Euromaster-gänget i Malmö, var där idag. Ds

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Riktigt kul att du har kvar bilen magnus. Hoppas den fortfarande Brukas som den gjorde på lazzats konbana vid bromma flygfält Jag misstänker att så är fallet

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 494



Jaha, jag som precis är på G att beställa ett PSS9 Clubsport just för att det är lite hårdare, men nu blir jag lite orolig när du säger så, att det behövs hårdare fjädrar direkt.....men vad är fel på upplevelsen nu menar du?

/Danne ...din frugas IT-tomte!

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 Race
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det ena är att den kränger ganska mycket fortfarande (fast min bil är tung för o vara E36 M3, din är nog lättare = kränger mindre med det här kitet). Mycket krängning -> kackiga hjulvinklar -> elakare däckslitage. Det andra är att den kan vara lite ostadig i baken i höga hastigheter (inget jag märker på svenska banor alls, bara på ringen faktiskt... men där kan ju också ett nervöst chassibeteende just i höga farter bli lite mer än vad man tycker är skoj). Varför inte köpa PSS9 av Samuel med rätt fjädrar för din bil på från scratch thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Det börjar närma sig nu iallafall. Det är mycket nytt pågång till E36:orna nu.

Magnus: jag hör snart av mig om pris och lev.tid på dina grejer.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Challenge på Lunda den 25'e denna månad bokat

och BMWSC spring break på Mantorp förstås thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 494



..då ses vi bägge gångerna!
(ps. det blev ett annat chassi för min del, får se hur/om det funkar?)

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 Race
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag hinner inte få på hårdare fjädrar eller ens hjulinställning till Challenge... Men till Mantorp med BMWSC ska det väl vara på plats de me

_________________
Magnus Thomé
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Är väl lång tid till den 25'e?
Verkar vara ett genomgående problem att de "sportiga" kiten inte är tillräckligt hårda.
Jag skulle vilja fixa mitt till bmwsc på mantorp också, men tror inte jag har råd till dess bara.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
13 besök idag (78225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande