Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3275 totalt) |
_________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag läser i den då och då
![]() Jag ger den betyg 4+ av 5 möjliga ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Nej, den behandlar mest hur olika vinklar i framvagnen och bakvagnen påverkar väghållningen och hur man bör bygga bilen för att uppnå bästa resultat. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
![]() ![]() ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
||||
Prata med DUDE, han har testat det i verklighet på Opel GTn... sen att den var okörbar berodde mera på andra saker tror jag ![]() |
||||
![]() ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
inga problem. det är bara att höra av dig. dock kan det vara lite enklare att visa och förklara irl. men skicka över klurigheterna, så jag får använda mitt huvud lite. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag har gjort en enkel utväxlings uträknig för progressionen i min bok, vad gäller själva vippan. Det är inga konstighrter med stötstångs system rent teoretiskt. Däremot placeringen i bilen som krävs för att få vinklarna rätt brukar stöta på problem. Kan bli rätt fabrikationsmässigt bökigt. Nästa vecka så...... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Lite allt möjligt ![]() 1. Enligt Cateringvan:s vindtunnelprovning genererar coilovern ganska mycket lyft. Detta försvinner om man ersätter coilovern med en stång, helst i vingprofil ![]() 2. Om jag inte tänker helt galet minskar kraften som behövs för att att övervinna fjäder och dämparens egentyngd med massan xg. Dvs något minskad ofjädrad vikt. Kommentarer och åsikter till mitt "tänk" emottages tacksamt! 3. Coilovern sitter normalt ganska utsatt för smuts och väta. Innanför karossen är den skyddad. 4. Genom att laborera med utväxling på "omlänkaren" kan jag på ett enkelt sätt tex ändra fjäderns karaktär utan att behöva byta fjäder. 5. Hjulupphängningen fram får ett mycket porrigare utseende utan coilover ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
1. Jag kan inte uttala mig om lyftet, men luftmotsåndet på en snygg profil är ohyggligt mycket bättre än en coilover. Redan en fyrksntsprofil är en katastrof jämfört mot en snygg profil. Nu är inte luftmotståndet så ohyggligt ändå för en coilover. Det beror lite på hur de kringliggande delarna av karossen stör. 2. Man kan ju redan på en dämpare som inte går att montera upp och ner, ordna ett link som lägger lätta delen av stötdämparen i hjulrörelsen. Men trots allt, man adderar själva stånvikten till det som föjer hjulrörelsen. Även det som är på andra sidan vippan. Beroende på utväxlingen. Men det är också bra att hålla en utväxlingen med rätt stor stötdämparrörelse. Dämparen har då lättare att kontrollera dämpningen. 3. Absolut. 4. Visst, samtidigt som stötdämparens förhållande mot fjädern följer med. 5. Vi ska inte förakta utseendet. Som vi läste på annan plats. Gör du en FUNGERANDES profil, så blir den med automatig snygg. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Tack för feedback! Angående punkt 5 kan ni var lugna. Det blir funktion före form på denna bilen. Inget krom eller lull lull! Bubblan däremot ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3275 totalt) |