Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
19980 besök totalt
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967



Spridarna i Saabs T16-motorer vill jag minnas har ett produktnummer som slutar på -712 och flödar 186,7 g/min @ 3bar. Vad detta räcker till finns det ju en massa tankar om... 210-220hk brukar väl vara en populär uppskattning i saabvärlden. Observera dock att det sitter andra modeller på spridare på äldre Saab T16 som inte är lika bra. T.ex. finns det de som har små "alu-trattar" som munstycken, och dessa innebär har större risk för droppbildning.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967



Andreas Lidström skrev:
Man brukar säga att man max ska ligga på ca 85% men lite mer är ingen direkt katastrof.


[OTlight]
Det finns bilar som kan passera 85% duty cycle redan ut genom fabriksporten.
(och ändå hävdar trimfirmorna att man kan trimma en massa.... brrr)
[/OTlight]

_________________
Ragnar Burenius
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Du har ju helt klart en poäng där men några 214 hk tror ja inte att du kan klämma ur dom med samma bränsletryck. Så vitt jag vet så räcker spridare "längre" på en turbomaskin vs en sugmotor? men vet inte hur sant det är då jag inte kan komma på nån bra förklaring...

Som ett par exempel så kan man ta våra originalspridare. Dom e på 170cc/min har jag för mig. (136hk)
BMW 6:a på 204-211hk har 185 cc spridare (osäker på om dom har lika spridare, edit: Enl några forumtomtar på autopower så ska 204hk'an ha 236cc spridare? )
BMW 6:a M3 286 hk har 260-300 cc spridare (har fått flera bud där)

Edit: Kollade lite grann ang spridarestorlek på autopower och det var många bud spridarstorlekarna där... så ta detta inlägg med en nypa salt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967



Vilka tryck är flödena specade vid?

Att turbomotorer skulle vara "snällare" mot spridarna vet jag inte direkt. Ofta får man ju där tillsätta extra sås som "kylsoppa" för att få ner avgastemp etc. Skulle vara om man började räkna på verkningsgrader osv, men jag vet inte.... Sprutar man in så förb-nnat mkt extrasoppa i en insprutare?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Ragnar skrev:
Vilka tryck är flödena specade vid?

Att turbomotorer skulle vara "snällare" mot spridarna vet jag inte direkt. Ofta får man ju där tillsätta extra sås som "kylsoppa" för att få ner avgastemp etc. Skulle vara om man började räkna på verkningsgrader osv, men jag vet inte.... Sprutar man in så förb-nnat mkt extrasoppa i en insprutare?

mvh/Ragnar


3 bar på alla såvitt jag vet.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Nu har jag gjort något som jag borde gjort för länge sedan Nämligen blivit med stol Det blev en svart Sparco Evo med justerbart underrede i alu från Sellholm

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Var hemma i helgen och gav bilen lite kärlek i form av montering av den nya stolen , en tvätt och en liten tur

Passade på o knäppa lite bilder

Montering av underredet...efter lite slipning och kapning så fick det plats


På plats i bilen, fick precis plats




Efter tvätten blev den så fin så ja var tvungen att ta ett kort

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Micke Eriksson skrev:
Var hemma i helgen och gav bilen lite kärlek i form av montering av den nya stolen , en tvätt och en liten tur


Snyggt!
Hur har du monterat bälteslåset på högersidan? Går det att komma åt och fota där? - *Nyfiken*!
Vad kostade underredet?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Nicke_1 skrev:

Snyggt!
Hur har du monterat bälteslåset på högersidan? Går det att komma åt och fota där? - *Nyfiken*!
Vad kostade underredet?


Tack
Jag har satt fast bälteslåset i en skruv mellan stol och underrede, tyvärr kan jag inte fota det då bilen står 15 mil från mig igen men det är mellan plattan som stolen sitter i och skenan som är bultad i golvet.

Vet inte vad det kostar, köpte stol och underrede begagnat.

Edit: Kommer från Sellholm så det är ju bara att ringa och fråga annars kanske det står på deras hemsida.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Såld.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
19980 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande