Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
19980 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Claes Haglund skrev:
M42:an går utmärkt genom besiktningen med trimchip och dålig kat om man tankar E85 också. Jag körde på upp till 50/50 E85/bensin med min genom besiktningen. Den gick klockrent.


Men anses E85 ställa till eller hjälpa i detta fall?
Vad vinner man på att tanka E85?

Provade du någongång utan E85, alltså bara bensin med "mario-chip" vid besiktning ?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:

Is'en ska besiktigas på onsdag sen så blir det beslut om den ska utvecklas eller avvecklas...Hugade spekulanter kan ju höra av sig via PM


Nee skärp dig nu inte kan du sälja den!

Blir nog utveckling ett tag till

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Micke Eriksson skrev:
Micke Eriksson skrev:

Is'en ska besiktigas på onsdag sen så blir det beslut om den ska utvecklas eller avvecklas...Hugade spekulanter kan ju höra av sig via PM


Nee skärp dig nu inte kan du sälja den!

Blir nog utveckling ett tag till

Personlighetsklyvning???

Kul att det funkade med besiktningen iaf! thumbs up

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Personlighetsklyvning???

Kul att det funkade med besiktningen iaf! thumbs up

/Mangan


Vem jag?!?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Micke Eriksson skrev:
Nu är en brukshink införskaffad, en Mazda 626 Kombi -88 Till mitt försvar så kan jag väl säga att jag fick ett bra pris på den av morsan

Is'en ska besiktigas på onsdag sen så blir det beslut om den ska utvecklas eller avvecklas...Hugade spekulanter kan ju höra av sig via PM


Hmmm, kanske vore något istället för en 325:a...... :woot:

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Bistec skrev:


Hmmm, kanske vore något istället för en 325:a...... :woot:



Sluta nu, jag hade ju bestämt mig för att inte sälja...

Edit: Jag tror att du får minst lika roligt i en is

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Anton Lillsund skrev:
Claes Haglund skrev:
M42:an går utmärkt genom besiktningen med trimchip och dålig kat om man tankar E85 också. Jag körde på upp till 50/50 E85/bensin med min genom besiktningen. Den gick klockrent.


Men anses E85 ställa till eller hjälpa i detta fall?
Vad vinner man på att tanka E85?

Provade du någongång utan E85, alltså bara bensin med "mario-chip" vid besiktning ?


också lite fundersam på den fronten.
Förra gången såg gubben lite mellan fingrarna när han släppte igenom bilen... 3mätningar med diverse varmkörningar emellan
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:

också lite fundersam på den fronten.
Förra gången såg gubben lite mellan fingrarna när han släppte igenom bilen... 3mätningar med diverse varmkörningar emellan


Har du grp N chip?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Micke Eriksson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

också lite fundersam på den fronten.
Förra gången såg gubben lite mellan fingrarna när han släppte igenom bilen... 3mätningar med diverse varmkörningar emellan


Har du grp N chip?


Nope, motorn så vidt jag vet är helt orginal.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Behöver lite hjälp med en prioriteringsfråga

Vilken av följande uppgraderingar bör jag satsa på?

1: En riktig sittstill-stol

2: Nya fjädrar

3: R-däck

Jag är inte ute efter det som ger den snabbaste varvtiden då jag bara är ute efter att ha skojigt
Tänkte vänta med att skriva hur jag tänker för att inte färga era svar

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Beror på vad du har för stolar i kärran nu.
Har du sportstolar så skulle mitt val r-däck. Det ÄR så kul som man tror!

Har du vanliga standardstolar så är en mer anpassad doning av högsta prioritet oavsett annat anser jag. Det gör massor för dig som förare och du kan köra på ett helt annat sätt. thumbs up


Fjädrar hinner du med också, men det får komma i andrahand tycker jag.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nu kommer inte jag ihåg hur ditt chassi är i nuläget men den roligaste förändringen är i mitt tycke fjädrar/stötdämpare. Visst blir det kul när däcken fäster som det gör emd R-däck men i sammanhanget tycker jag att det hamnar sist på listan. Tycker att det är kul att åka och sladda!

En riktig stol smyger sig in på andraplatsen på min lista.

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Gula koni, original fjädrar, excentriska plastbussningar fram, justerbara topplagringar är mitt recept änsålänge...Stötdämparbytet gjorde grymt mkt, frågan är hur stor skillnad det blir med "riktiga" fjädrar?

Chassit är tillräckligt bra för att jag ska fladdra runt i bilen redan nu så en stol är nog den vettigaste investeringen imho

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Nu är bilen besiktigad och godkänd. Körde lite med den i lördags och det är helt otroligt hur mkt man uppskattar den efter ha harvat runt i en Mazda i nån vecka nu ska den dock ställas av inför vintern undrar just hur jag ska klara mig ända till i vår....får väl ta ut den på isen i vinter för att stilla det värsta beroendet

om nån har en vettig stol(ar) att sälja så kan ni ju höra av er

Edit: Har uppdaterat hemsidan lite grann oxå

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Micke Eriksson skrev:
Nu är bilen besiktigad och godkänd. Körde lite med den i lördags och det är helt otroligt hur mkt man uppskattar den efter ha harvat runt i en Mazda i nån vecka nu ska den dock ställas av inför vintern undrar just hur jag ska klara mig ända till i vår....får väl ta ut den på isen i vinter för att stilla det värsta beroendet

om nån har en vettig stol(ar) att sälja så kan ni ju höra av er

Edit: Har uppdaterat hemsidan lite grann oxå


Jag vill också ha ett lättare svänghjul!!!
Har en kul ide som kanske blir verklighet. Lite funderande kvarstår dock.

Hur man klarar vintern kvarstår att se för min del också. Förhoppningsvis blir det lite körande på någon is, men det kan lika gärna bli så att bilen får stå på pallbockar hela vintern..

Du har för övrigt inom kort ett PM.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Anton Lillsund skrev:
Claes Haglund skrev:
M42:an går utmärkt genom besiktningen med trimchip och dålig kat om man tankar E85 också. Jag körde på upp till 50/50 E85/bensin med min genom besiktningen. Den gick klockrent.


Men anses E85 ställa till eller hjälpa i detta fall?
Vad vinner man på att tanka E85?

Provade du någongång utan E85, alltså bara bensin med "mario-chip" vid besiktning ?


Förlåt att jag svarar sent. Har missat totalt sedan sist.

Jag har inte åkt genom besiktningen med mariochip utan E85. Hade dåliga avgasvärden ändå med E85, men det gick igenom i alla fall. Misstänker att min kat var kass...

Det man vinner på att tanka E85 är att utsläppen av de farliga ämnena minskas eftersom etanolen i E85 inte avger minsta lilla HC alls vid förbränning efter vad jag har föstått. Kör man 100% ren etanol genom besiktningen så skall det inte ge något utslag alls.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Claes Haglund skrev:
Anton Lillsund skrev:
Claes Haglund skrev:
M42:an går utmärkt genom besiktningen med trimchip och dålig kat om man tankar E85 också. Jag körde på upp till 50/50 E85/bensin med min genom besiktningen. Den gick klockrent.


Men anses E85 ställa till eller hjälpa i detta fall?
Vad vinner man på att tanka E85?

Provade du någongång utan E85, alltså bara bensin med "mario-chip" vid besiktning ?


Förlåt att jag svarar sent. Har missat totalt sedan sist.

Jag har inte åkt genom besiktningen med mariochip utan E85. Hade dåliga avgasvärden ändå med E85, men det gick igenom i alla fall. Misstänker att min kat var kass...

Det man vinner på att tanka E85 är att utsläppen av de farliga ämnena minskas eftersom etanolen i E85 inte avger minsta lilla HC alls vid förbränning efter vad jag har föstått. Kör man 100% ren etanol genom besiktningen så skall det inte ge något utslag alls.


ok, det gav lite mer klarhet i frågan.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Claes Haglund skrev:
Anton Lillsund skrev:
Claes Haglund skrev:
M42:an går utmärkt genom besiktningen med trimchip och dålig kat om man tankar E85 också. Jag körde på upp till 50/50 E85/bensin med min genom besiktningen. Den gick klockrent.


Men anses E85 ställa till eller hjälpa i detta fall?
Vad vinner man på att tanka E85?

Provade du någongång utan E85, alltså bara bensin med "mario-chip" vid besiktning ?


Förlåt att jag svarar sent. Har missat totalt sedan sist.

Jag har inte åkt genom besiktningen med mariochip utan E85. Hade dåliga avgasvärden ändå med E85, men det gick igenom i alla fall. Misstänker att min kat var kass...

Det man vinner på att tanka E85 är att utsläppen av de farliga ämnena minskas eftersom etanolen i E85 inte avger minsta lilla HC alls vid förbränning efter vad jag har föstått. Kör man 100% ren etanol genom besiktningen så skall det inte ge något utslag alls.


thumbs up
Men hur mår motorn av att köra E85 istället för bensin(eller blanda då), och sen undrar jag förståss vart jag kan tanka E85
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Andrew Petrykowski skrev:
thumbs up
Men hur mår motorn av att köra E85 istället för bensin(eller blanda då), och sen undrar jag förståss vart jag kan tanka E85


Min M42:a märkte jag ingen skillnad på när jag körde på 50/50 bensin/E85. Ingen skillnad alls. Jag tyckte till och med att den gick bättre men det avfärdar jag som ren inbillning. Samma sak med min Passat 1.8T.
Här i Borås kan man tanka det på en OK/Q8-station. Det brukar finnas på åtminstone en bensinstation i en normalstor stad, så du borde väl ha tillgång till en hög sådana bensinstationer.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Claes:
Märkte du inte av några nackdelar med att köra 50/50 i bimmern?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Daniel Ekström skrev:
Claes:
Märkte du inte av några nackdelar med att köra 50/50 i bimmern?


Inget alls. Kändes helt som vanligt. Inte svårstartad, inga hack eller någonting. Helt som vanligt. Silkeslen.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
19980 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande