Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10 besök senaste veckan (19990 totalt)
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Hittade detta långt inne i garderoben idag (inte grävmaskinen) flödar 347 cc/min vid 3bar och 420 nånting vid 4 Lär räcka sålänge motorn inte behöver nån form av andningshjälp


_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Det borde väl räcka rätt så långt! Nu vet jag iofs inte hur mycket effekt du tänkt att plocka ut men jag kör med 336cc spridare och med original soppatryck,3 bar, då har jag bromsat 256hästar ur min S14 maskin.
Siktar du på mer effekt än så?

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



M3Jonas skrev:
Det borde väl räcka rätt så långt! Nu vet jag iofs inte hur mycket effekt du tänkt att plocka ut men jag kör med 336cc spridare och med original soppatryck,3 bar, då har jag bromsat 256hästar ur min S14 maskin.
Siktar du på mer effekt än så?


Har oxå ett gäng sådanadär blåa liggandes...

Micke sicktar inte på mer effekt än du...fast han är mkt fegare än jag oxå...
Här ska varvas!

Nä, allvarligt.
Problemet är att vi inte riktigt vet hur länge ventillyftarna hänger med (hydrauliska) och nga mekaniska i rätt dim har vi inte lyckats spåra. Sen var väl tanken både lite livslängd och körbarhet.

Micke är oxå mer realistisk med tid och pengar än vad jag är så han hoppar över nya kolvar och sepparata spjäll för att kunna köra sin bil...jag har ju bara allt på hyllan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Andreas Lidström skrev:
[
Har oxå ett gäng sådanadär blåa liggandes...

Micke sicktar inte på mer effekt än du...fast han är mkt fegare än jag oxå...
Här ska varvas!

Nä, allvarligt.
Problemet är att vi inte riktigt vet hur länge ventillyftarna hänger med (hydrauliska) och nga mekaniska i rätt dim har vi inte lyckats spåra. Sen var väl tanken både lite livslängd och körbarhet.

Micke är oxå mer realistisk med tid och pengar än vad jag är så han hoppar över nya kolvar och sepparata spjäll för att kunna köra sin bil...jag har ju bara allt på hyllan.


Ballt om du siktar på 250hk+ med 1,8 litersmaskin! Du lär det vara närmare 10000rpm...
Hur stora är lyftarna på era motorer? Går det inte att modda dit S14 lyftarna? Dessa är väl 37mm om jag minns rätt.
Jag vet annars någon som har både extra grenrör och spjäll liggande...

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Grenröret är redan mkt vettigt original, det är väl en räsermaskin...

Själlhus har jag från en M5:a så det är samma som du har. thumbs up
Men Micke borde ju köpa dom anser jag.

Tyvärr är det inte samma mått mellan insugen som på M10/S14.

Men tackar för tipset. På ngt sätt ska det lösas. (Läs: Adapter.)

250 hk och 10 000rpm lär vi nog inte sikta in oss mot...då blir det nog inte så lång livslängd.
Men låt säga att man skulle hamna på samma litereffekt som Honda mäktar med i sina Type R-maskiner...det vore ju riktigt nice. Men vi får se. Blir det bra respons och det ryter gott är 100 hk/l oxå bra. Vill ju att det ska funka 100%.

37mm... Micke har nog koll på diametern. Har för mig att det är 35 på våra, men minns inte exakt tyvärr.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



bara 100hk/L

Fegis vill se minst 10000rpm eller har du kört för mycket saab

_________________
Jan Ekehage
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
ojojoj här skrivs det. Några separata spjäll blir det nog inte på min maskin, isf så blir det slidspjäll, har ritningar på dom i huvvet sen länge men nackdelen är som sagt dom hydrauliska lyftarna 35mm är dom har jag för mig...Varvtalet kommer att begränsas till ca 7500rpm för min del....Har beräkningar/ritningar på min maskin med original bottendel som ger ca 225-230hk och ca 250nm vid 7000rpm...låter som sjukt mkt effekt men faktum är att jag tror mer och mer på det...toppen flödar ju så sjukt bra arean på insugskanalerna har jag för mig stämmer bra med 40 mm runners...

om man ska prata om mål så är mitt iaf att slå 100hk/liter borde inte vara speciellt långt borta

Vill man varva mer så kan man plocka ut drygt 280 hk vid 8800 rpm....men det är en heeeeelt annan historia

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Ingen som har kommenterat min grävmaskin? den är ju jättefin tycker jag ok några har det nog blivit ikväll...annars så hade jag nog aldrig avslöjat mina planer "

Nu så måste jag ju leva upp till dom

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Grävmaskinen är jättegullig.
Är det den som använts till att porta toppen?

_________________
Jonas Edling
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615




Man gör juh i byxan av att läsa om era planer

Menne, ni får juh ta o bli klara med grejjerna någon gång också, och sen när ni är klara får ni tröttna illa kvickt o sälja till mig för en struntsumma
Nej, men allvarligt, när får man se dessa monster motorer in action?
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



"men nackdelen är som sagt dom hydrauliska lyftarna 35mm är dom har jag för mig..."

<< Det där har jag oxå funderat på,M40 har ju oxå hydraliska lyftare...I en BILSPORT för några nummer sedan så byggdes det en överladdad Japan-motor där dom modifierade hydraliska lyft till mekaniska,jag hade hoppats att artikeln skulle avslöja lite hur dom gjorde men framgick inte så tydligt...mer än att dom svarvade till någon bit som ersatten den den hydraliska delen i lyftaren...Eller,så är det såå enkelt bara..!?

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som sagt, nu ska vi leva upp till det oxå.
Samlingen av delar och kunskap har fortsatt och egentligen är jag väl en sommar efter i planeringen. Valde att köra lite SLC istället för CSN-budgeten. (Går att åka race med bilar som man växlar vid runt 4000 oxå... )

Som Micke säger så har vi mkt seriösa beräkningar gjorda för olika effektuttag vid olika varvtal.
Det som kommer skillja våra maskiner åt, om min blir klar detta årtusende, är att jag har kolvar som kommer ge 11,5:1 i komp och förhoppningsvis kommer få dit spjällen från M5:an.
Frågan är vad detta gör för effekt och vrid. Kompet ger dock ngn kuse mer men inte så mkt som man kan tro. Kanske 10 hk på topp och lite fetare vrid.

Mkt handlar om hur sammspelt allt blir och nu när jag "sabbar" allt med mina spjäll vet man ju aldrig...
Kammar är oxå en nöt att knäckas. Har "halvspårat" sådana som verkar vettiga, men motorräknaren ska få säga sitt oxå först om det är ngt som går att använda. Meningen var/är väl att slipa egna men vi får se.

Ett problem med kammarna är ju just dethär med de hydrauliska lyftarna. Har inte hunnit dissekera en än för att se hur man skulle kunna bygga om dom. Får se om man gör det eller nöjjer sig med lite mindre varv och kan leva med runt 230 hk och 7500 rpm...

Ja lite skulle iaf jag bli om dessa siffror slog in.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Hur skulle det funka att åka med motorcykelförgasare istället för sprut?? Räcker de inte till eller kanske är det många nackdelar (bla inställning av dem)?? Exempelvis 4st 40mm Mikuni. Om jag inte minns helt fel läste jag om någon som hade det på en 2 liters motor och då borde det även funka på en 1.8. Men som vanligt har jag väl rört till något...

EDIT: Just det, glömde säga: lycka till med byggandet!!

_________________
/David Söderblom
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
David Söderblom skrev:
Hur skulle det funka att åka med motorcykelförgasare istället för sprut?? Räcker de inte till eller kanske är det många nackdelar (bla inställning av dem)?? Exempelvis 4st 40mm Mikuni. Om jag inte minns helt fel läste jag om någon som hade det på en 2 liters motor och då borde det även funka på en 1.8. Men som vanligt har jag väl rört till något...

EDIT: Just det, glömde säga: lycka till med byggandet!!


Tackar

Visst skulle det funka att köra med sådana men ser ingen fördel med dom jmfrt med ett sprut. Dessutom så blir det myyycket jobbigare att få dit ett gäng såna än att byta styrsystem

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



347cc? hur mycket effekt ska ni ha egentligen?

Själv ska jag gå upp så att spridarna ge nästan samma antal cc/hk vid det tänkta kommande effektutaget som orginalspridarna.. hmm konstigt formulerat..
orginal ska ge 214cc och 150hk =1,42cc/hk och dom nya ska ge 288cc och tänkta effektutaget är 200hk =1,44cc/hk.. är det heltokigt tänkt?

Edit: ok nu räknade jag en spridare/hela motoreffekten men det spelar ju ingen större roll.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nja...

Lite grovt kan man säga att på en 4:a räcker antalet cc till ungefär lika många kusar...

om du har 150 med dina 214cc idag lär du inte ha en duty cycle (öppningslängd av spridaren i %) som är direkt i närheten av 100%. Man brukar säga att man max ska ligga på ca 85% men lite mer är ingen direkt katastrof.

Så frågan är om inte du kan åka med dina 214cc som det är och skulle den gå liiite snålt när du mappar är det ju bara att höjja trycket 0,5 bar och de lär räcka till.

Sådär, där sparade jag nga kr åt dig...

Finns mer eller mindre korrekta formler för att räkna på detta där DC ingår...

Letar lite...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Andreas Lidström skrev:


Sådär, där sparade jag nga kr åt dig...


För sent
Tanken var att bibehålla DC av någon sjuk anledning vet inte riktigt varför men har dom vald DC orginal så borde jag väl ha liknande DC även om det är trimmat?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



DC har ingen som helst betydelse mer än att man inte ska köra spridarna öppna hela tidens, eller i närheten, helst. DC är det du ändrar när du mappar och utan det lär du aldrig få full potential eller en bra gång över hela registret...

Har man onödigt stora spridare kan det även vara svårt att "ställa" ner dom tillräkligt så motorn går snålt nog på tomgång samt att stora spridare kan droppa lite och ställa till det.

Sen kan det vara som så att jag minns lite fel om hur mkt spridarna räcker till...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Som en parentes när man pratar spridarstorlekar kan jag nämna att på M3:an sitter det original spridare som är på 237cc. Dessa motorer är då på 195/215hk i originalskick och går att trimma en del utan att behöva byta spridare.

_________________
Jonas Edling
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Sen kan det vara som så att jag minns lite fel om hur mkt spridarna räcker till...


Det är på en 6'a som man räknar cc ~ hk

Mina spridare som sitter i nu flödar 214 cc/min och de kommer från en saab t16 så 175hk räcker de iaf till

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Micke Eriksson skrev:
Andreas Lidström skrev:

Sen kan det vara som så att jag minns lite fel om hur mkt spridarna räcker till...


Det är på en 6'a som man räknar cc ~ hk

Mina spridare som sitter i nu flödar 214 cc/min och de kommer från en saab t16 så 175hk räcker de iaf till


Men? om 214cc spridare räcker till 214hk i en 6a så ska det inte räcka till mer än 214/6*4=142hk på en fyra?
Låter nog rimligare med runt 215hk vid 100% dc på en fyra isåfall?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10 besök senaste veckan (19990 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande