Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2
7210 besök totalt
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
Ingen som har något tips?
Eller läser ingen här inne?

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Läser alltid 318is trådar

Men jag har inget bra tips till dej. Jag kör Ferodo DS3000, men jag har inte hunnit testa dom ..

Ska du bara byta frambeläggen? Isåf hade jag satt på samma sort som sitter bak.
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Läser alltid 318is trådar

Men jag har inget bra tips till dej. Jag kör Ferodo DS3000, men jag har inte hunnit testa dom ..

Ska du bara byta frambeläggen? Isåf hade jag satt på samma sort som sitter bak.

Jag ska bara byta fram ja. Är det väldigt viktigt att det sitter samma fram som bak? Isåfall får jag väl köpa orginal.

Jag måste iallfall få ihop bilen nästa vecka.

Kom igen nu, någon måste väl ha något tips!?

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Jag kör med gatdäck och bmw originalbelägg och har inte haft nå problem hittils iaf. Har iofs en hbc från en vanlig 318 så de blir lite mer broms bak oxå.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har kört med originalbelägg och gatdäck och nu sist med r-däck.
Jag tycker det har fungerat över förväntan!
Jag har dock inte piskat på bana varv efter varv, men i konbana och några varv på bana har det fungerat kanon! thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Ando skrev:

Jag ska bara byta fram ja. Är det väldigt viktigt att det sitter samma fram som bak? Isåfall får jag väl köpa orginal.


Min fundering var att om du byter fabrikat så kanske dom får olika beteende vid olika temperaturer/pedaltryck/etc, dvs bromsbalansen kan ändras. Beror ju givetvis på vad du byter till, men det säkra kortet är ju original, om det nu sitter original bak.

Dessutom verkar ju folk nöjda med original över lag så det är väl inget att hänga läpp för

Eller dom kanske är dyra?
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Ando skrev:

Jag ska bara byta fram ja. Är det väldigt viktigt att det sitter samma fram som bak? Isåfall får jag väl köpa orginal.


Min fundering var att om du byter fabrikat så kanske dom får olika beteende vid olika temperaturer/pedaltryck/etc, dvs bromsbalansen kan ändras. Beror ju givetvis på vad du byter till, men det säkra kortet är ju original, om det nu sitter original bak.

Dessutom verkar ju folk nöjda med original över lag så det är väl inget att hänga läpp för

Eller dom kanske är dyra?

Nja inte så.
525:- hos Bmw i Jönköping

Nej, det får nog bli orginal då. Jag tänkte jag lika gärna kan köpa lite bättre belägg när jag ändå köper, men orginal funkade bra på Sviestad förra året, om man kylde efter några varv.


Var köpte du dina Ferodo, och för hur mycket?

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



DS3000 köpte jag av Carl Rydquist här på forumet. Det är ju racebelägg, så dom gnisslar rätt bra på gata och tar lite sämre när dom är kalla. Byter du till dom så ska du nog byta runt om.

Men han har nog Ferodo gatbelägg också, maila och fråga. Hans mailadress är 070.3363773@telia.com.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag skulle inte oroa mig alltför mycket vad gäller att ha värre belägg fram. Själv kör jag med PFC97 fram och PFZ bak utan problem.

Sedan behöver du inte köpa värsta sortens racebelägg heller bara för du köper racebelägg. Det finns ju grader även här.

Ett litet tips vad gäller Mintex-belägg är köpa dem från England via http://www.eurocarparts.com/. Till min gamla 325:a köpte jag Mintex C-tech (borde vara blandning M1144) och ATE PowerDisc skivor för halva priset mot vad hittade dem för i Sverige. (~1500:- + 350:- i frakt) Detta prisförhållande behöver inte gälla fortfarande.
Jag tyckte dessa fungerade fint då. Idag skulle jag säkert inte tycka lika efter ha vant mig med PFC97 på M3:an.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
Beställde orginal igår. Jag får väl se till att köra slut på dom nästa år, när man inte ligger i lumpen.

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
Hej igen, det var ett tag sen jag skrev på rejsa, men jag läser ibland. (Skyller på att lumpen förstörde mitt rejsa-beroende )

Har ett litet "problem" med att säkring 10 gick hela tiden, och det började hända efter att jag hade bytt urtrampningslager. Så jag tänkte att det hade med back-sensorn/backljuset, så jag kopplade ur sladden som kommer från växellådan. Men det hjälpte ju inte. Så efter lite letande med multimeter, märkte jag att att det går 6 Ampere genom säkring 10 när ett relä sitter i.

Men jag vet inte vad relät gör för "nytta" eller vad det används till.
Hittar ingenting i Hynes eller instruktionsboken
Men den drar 6 Ampere och gör så att säkring 10 går hela tiden som går till varvräknare, temp-, bensin-mätare och fläkten.

Jag har testat alla elektriska utrustning jag kan komma på, men allt funkar...

Det gula till vänster:




Jag tittade på BP's 318is-sida och bilderna där så finns det inga säkringar på "utsidan" av säkringsboxen:




Någon som vet vad dom är till för? (Specielt den till vänster)

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2
7210 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande