Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V -88 ----- Nisse 1967-2020
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (73134 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Efter att ha varit uppvuxen med VW så var valet inte svårt när Golf GTI presenterades 1976. Jag har fortfarande kvar numret av VW-Forum där den var med på baksidan. -En sådan skulle jag ju bara ha!



Det dröjde till 1987 då jag köpte en mk1 från 1981. Fast den var ju lite trött och lite burkig så därför slog jag till när jag hittade nuvarande 16V på Björstigs i Lidköping 1990.

Den var helt original när jag köpte den och undan för undan har jag förädlat den till en trevlig liten leksak.
Jag gillar diskretion och har därför valt ett beskedligt yttre med bibehållet originalutseende av karossen.
Jag tycker också om modifieringar som ser original ut.
Sedan våren 2005 så sitter det en skruvbur från Heigo i den och bara för att man har bur så vill jag inte få hörselskador så därför finns all isolering och samtliga mattor kvar. Eftersom buren skulle gå genom brädan så skaffade jag en annan bräda som jag också lämnade in för flockning.
Vagnen är omtypad för en passagerare.

Innehållsbeskrivning:
Koni skruvben.
Eibach krängningshämmare.
Bonrath polyurethanbussningar runt om.
Sellholms topplagringar fram för att kunna ställa camber och caster.
Uppstagad bakaxel med uniballs.
OMP övre och undre främre fjäderbensstag.
Momo Nascar stol med Schroth 4-punktsbälte
Momo Corse mod07 moccaratt med 50 mm aludistans.
Sänkt rattstång.
Heigo skruvbur.
Flockad bräda.
Supersprint extraktor och avgassystem.
280mm bromsar från Golf G60 som ibland hindras att rotera av blå Pagid belägg.
Motorn är på 1.8 l (original) och är byggd av Sweber Autosport utanför Vara (R.I.P). Den innehåller en Z27 och en Z7 kam från Enem, har ställbara drev, är portad och inmatchad, balanserad och utvägd, svänghjulet är lättat.
Extra Setrab oljekylare utöver originalets vattenkylda.
Peloquin torsendiff samt deras "80%-kit" vilket ger en viss diffbromsverkan.
Motorn är injusterad av Christos på Autokinito i Uppsala. thumbs up
En hel del annat osynligt smått och gott för att allt skall lira tillsammans och för att jag skall få leendet jag har på en av bilderna.

165,2 hk vid 6630 rpm
179 Nm vid 5990 rpm


OZ Superleggera 7x15 + Toyo Trippelåttor 195/50-15 för banåkning och
BBS LeMans 7,5x17 + Falken FK452 215/35-17 för gatan.

Bästa uppmätta tid K-Ring: 1:05.40
Bästa uppmätta tid N-Ring: 9:07 BTG
Bästa uppmätta tid S-stage: 1:32.19




Anno 2004


Anno 2006 (Bild av Jocke "Lillen" Hellqvist)

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Tjena Nisse,

Kan bara säga thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Mer Cleant blir det inte!!

Vad åker du med för hjulvinklar??

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



Å vilken pärla det står bakom din bil på första bilden !!!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Robert Reinsson skrev:
Tjena Nisse,

Kan bara säga thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Mer Cleant blir det inte!!

Vad åker du med för hjulvinklar??


Tack! Nu blev jag glad!
Cleanare skulle den ju iofs kunna vara, men då blir det inte snyggt tycker jag.

Enda vinkeln jag minns i huvudet är 2.5 grader neg. camber fram.
Bak är den original.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Å vilken pärla det står bakom din bil på första bilden !!!


Ja den går inte av för hackor! Fast det ser ut som om den saknar en VW Beta originalbandare.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sädär skulle jag vilja ha min 318is...I samma stuk alltså...tro inget annat...

thumbs up Nisse.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Sädär skulle jag vilja ha min 318is...I samma stuk alltså...tro inget annat...

thumbs up Nisse.

Nja, jag tror att du innerst inne är såld på framhjulsdrift. Motorn påminner ju en del om din iallafall förutom att min är lite roligare

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nisse Classon skrev:
Nja, jag tror att du innerst inne är såld på framhjulsdrift. Motorn påminner ju en del om din iallafall förutom att min är lite roligare


När tom min far som inte är ngn fantast av grävlingar numera åker "en trimmad j***a engelsk Golf Gti" (Annat uttryck för Mini Cooper S. Killen som utttalade detta åker föresten bla Kadett GSi på bana. Alltså ett försök till att vara nedslående. ) kan även den mest inbitna byta sida...
Eller, ska vi säga som så att är det lika fin ballans som i MCS så kan man leva med grävlingsdriften.

På pappret är ju våra maskiner väldigt lika och jag vill nog säga att min är kul och varvvillig, men riktigt lika rapp som Golfens tror jag inte den är. Onödigt tungt svänghjul och bara en nedväxling istället för tät låda gör att den känns liiiite segare. Kanke är ganska jämnsnabb, men kännslan är lite annorlunda.

Har en polare som försöker "lura" på mig hans gammla Schrickkammar... Gissa om man är sugen. Ihopa med lite större spjäll och LMM...och kanske annat avgassystem. Svetsa om grenröret lite efter beräkningar så det passar "ens behov" och kammarna. *nu drömmer ngn om en Nissebil...fast baserat på en 318is*

Hör av mig när jag är "klar", för då kan vi göra upp på dendär slingan i Tyskland... Jag har aldrig kört där, men en Golf ska man väl rå på.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Robert, nu har jag fler vinklar att ge dig eftersom jag gjorde en hjulinställning idag...

Medelvärden av båda sidorna

Camber
Fram 2.8 grader
Bak 1.7 grader

Caster
Fram 1.6 grader

Toe
Fram 0 grader
Bak 1 grad

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du Nisse...

En stilla undran bara.

I kommentaren du har under dina inlägg står ju ngt väldigt vettigt om dekaler och plast osv...

Men hur förklarar du dendär lilla plastbiten strax under framkanten på din motorhuv?









_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Du Nisse...

En stilla undran bara.

I kommentaren du har under dina inlägg står ju ngt väldigt vettigt om dekaler och plast osv...

Men hur förklarar du dendär lilla plastbiten strax under framkanten på din motorhuv?



JA JA JAAAA!!! JAG VET!!!! Sluta tjata om den nu va!


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nisse Classon skrev:
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Du Nisse...

En stilla undran bara.

I kommentaren du har under dina inlägg står ju ngt väldigt vettigt om dekaler och plast osv...

Men hur förklarar du dendär lilla plastbiten strax under framkanten på din motorhuv?



JA JA JAAAA!!! JAG VET!!!! Sluta tjata om den nu va!



Var ju bara EN fråga... Vaffö så upprörd?



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Nu är det faktiskt så också, att det går fortare med plast. Viss plast alltså och grillspoilern är tillverkad av den sorten.

Men du som kan (?) en del om aerodynamik inser väl också att den sänker cw-värdet.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nisse Classon skrev:
Nu är det faktiskt så också, att det går fortare med plast. Viss plast alltså och grillspoilern är tillverkad av den sorten.

Men du som kan (?) en del om aerodynamik inser väl också att den sänker cw-värdet.


Varför är VW-märket i grillen svart? Det är väl inte original?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Sörpan skrev:
Varför är VW-märket i grillen svart? Det är väl inte original?


Jodå, jag tror att du behöver läsa på din VW-historia lite.
På mk1 och 2 så har GTI-modellerna svart original.

Vad har jag förresten gjort för att bli angripen på detta viset???

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nisse Classon skrev:
Sörpan skrev:
Varför är VW-märket i grillen svart? Det är väl inte original?


Jodå, jag tror att du behöver läsa på din VW-historia lite.
På mk1 och 2 så har GTI-modellerna svart original.

Vad har jag förresten gjort för att bli angripen på detta viset???


okej, men du har ju tagit bort skärmbreddarna, konsekvent?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Konsekvent var ett fint och passande ord anser jag...

Vad du gjort Nisse?
Byggt en kanonbil som vi bara är avis på!
Så vi fortsätter att hacka lite på dig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Ärligt talat så har jag funderat på att sätta dit ett kromat märke, men det är ju inte lika cleant som ett svart. Fast CLeant är det ju iofs.

Tänk bara om ni visste hur märket bak ser ut... Jag får väl berätta... Jag har lackat det i bilens färg. Även "Golf CL" är lackat vinrött.
Tyckte att det var lite plottrigt nämligen.

Att ni inte hackar på mina backspeglar? Dom fanns inte lackade original.

Angrip gärna mer så jag får tänka igenom vad jag haft för tanke bakom åtgärderna egentligen.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Först idag, när du i en annan tråd yrade om fastnålad hatt i bakrutan, insåg jag hur ball bilen är egentligen...
Helrätt med diskretrejsers. thumbs up


(fast plastbiten framför motorhuven... hmmm...)

_________________

Rice and shine
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



nu ångrar man att man sålde sciroccon.. den försvann för ngåra timmar sen..

det var nått speciellt med vw.gti..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Lars Falk skrev:
(fast plastbiten framför motorhuven... hmmm...)


Inte du också!!!

Jag testade att plocka bort den förra året, men man är ju så van att den sitter där vilket gjorde att bilen såg ut som om den var förvånad med höjda ögonbryn.

Nu skrev jag ju ögonbryn (vilket en del nedriga okunniga individer kallar grillspoilern), jag syftade givetvis på det mänskliga ansiktet.

LuddeR skrev:
nu ångrar man att man sålde sciroccon.. den försvann för ngåra timmar sen..

det var nått speciellt med vw.gti..


Tja, nu är det försent att gråta, det skulle du tänkt på liiite tiiiidigareee.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V -88 ----- Nisse 1967-2020
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (73134 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande