Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lämpliga hjulvinklar bak e30 bakvagn
1619 besök totalt
skurten
Tibro
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Hej!

Jag har mucklat dit en e30-bakvagn på min ascona och labbar lite med ombyggnadskit för hjulvinklar. Vad är någorlunda vettigt att utgå ifrån? Just nu är det +4 toe -0.5* camber. När upphängningen är bottad är det +7.5 och -3*. Utfjädrat +1.5 toe, +1.5* camber.

Eftersom det går att vinkla brickorna, så kan jag få camber & toe att följas åt lite bättre, men vad är lämpligt värde att sikta mot? Förstår att det är många faktorer som inverkar men jag är tacksam för minsta lilla svar!

Inriktningen med bilen är busbil! Hittills enbart kört stripp & gata men vill köra bana till sommaren.

Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Kanske ca 0° toe och 1-2° camber.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Förändringen av toe är inte linjär så förändringen beror på hur högt du fått dit bakvagnsbalken i förhållande till hjulcentrum.

Så om du kan mäta på en "normalsänkt" E30 och jämföra med din installation så vet du om du rör dig i ett läge som är jämförbart med andra E30.

Kanske har du fundera till ett extra varv och mekat dit balken på en annan höjd för att få länkarmarna i ett mer gynnsamt rörelsefönster?

OM du fått har en position lik e30 original och "rimlig" sänkning skulle jag dra till med totalt 2-4mm toe in och minst 2 grader camber bak. Mätt på 17" hjul då. Låter sjukt med så mkt toe, men fungerar väldigt bra på bana som grund.

Här kan du läsa på mer i ämnet: http://e30m3performance.com/tech_articles/susp-tech/rear_curves/index.htm

widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Re:

Andreas Lidström skrev:
Så om du kan mäta på en "normalsänkt" E30 och jämföra med din installation så vet du om du rör dig i ett läge som är jämförbart med andra E30.

Jag har också tankar om E30-bakvagn. Hur sänkt är normalsänkt? Intressant mått är typ höjdskillnad mellan silentblock (eller annan punkt på balken) och hjulcentrum. Nåt i den stilen.

Buell XB12S -08
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Re:

Widell skrev:
Andreas Lidström skrev:

Jag har också tankar om E30-bakvagn. Hur sänkt är normalsänkt? Intressant mått är typ höjdskillnad mellan silentblock (eller annan punkt på balken) och hjulcentrum. Nåt i den stilen.

Du har väl 2st E30 att mäta på!

Jönköping
Här sen Sep 2005

Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Du har väl 2st E30 att mäta på!

Visst har jag det, men jag vet inte om någon av dem är "normalsänkt". Är din räser det så kanske jag kan kika på den?

Buell XB12S -08
Citera
Allmänt banåkaforum
1619 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande