Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Spansk(?!!) bansmiskare!
3272 besök totalt
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Själv är jag rätt så insnöad på ultralätta byggsatsbilar med mc motorer

Jag råkade på en Spansk firma som bland annat säljer denna modell!
http://www.speed-car.com/index3.html

Färdig bil (ready to race) med R1 motor kostar 21000euro + spansk moms.

Byggsats kostar 5500 euro + moms och som vanligt finns en massa trevliga options












Det verkar finnas en entyps serie för modellen! Min obefintliga spanska > hindrar mig från att förstå reglementet eller hitta några uppgifter om prestanda




Ett ekonomiskt alternativ till Radical och Westfield XTR2 (eller vad den heter) kanske thumbs up thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Försökte hitta vad den väger....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Mattias Gripenland skrev:
Ett ekonomiskt alternativ till Radical och Westfield XTR2 (eller vad den heter)
Ja, den har ju något viktigt som de nämnda två saknar, nämligen tak!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18598



Men hur smart är det att inte ha rutor och inget nät på högersidan? Den är ju rätt låg i hålet dessutom ser det ut som..

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Öh? Är det inte en bimmer mitt i smeten

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Lite märklig hjulupphängningsgeometri både fram och bak.

Rollcenter hamnar långt nedanför markplanet. Det hjälper ju inte att sänka bilen så lågt på det sättet, iom. att RC förmodligen sjunker neråt snabbare än CG - vilket innebär att bilen får ökad krängningsvilja ju mer den sänks. Skumt att göra på det sättet? Varför inte bara flytta upp uppfästningspunkterna så bärarmarna är mer horisontella?

(märks det att jag börjat läsa Göran Malmbergs väghållningsbok ?)

Jag börjar förstå det här med RC och CG nu (har aldrig riktigt fattat förut ).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Magnus Thomé skrev:
Öh? Är det inte en bimmer mitt i smeten


Första tanken som slog mig också.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



A-armarna bak är ju galna. En kortare övre och med mer horisontella armar där den nedre bör vara helt horisontell hade varit klart bättre. Det syns på tävlingsbilden hur taskig cambergain är.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Jag funderar om det inte är så att bilarna tävlar på olika underlag:
"Llanta recambio circuito 168,28 _ + IVA
Llanta recambio montana 228.38 _ + IVA
Neumáticos seco Dunlop 195,33 _ + IVA
Neumáticos mojado Pirelli 195,33 _ + IVA
Neumático Montana Avon 185.59 _ + IVA
Neumático Montana Avon mojado"
bland annat kan man köpa däck för bana och berg, man kanske ska kunna ställa om höjden på dem. Därav de konstiga bärarmsvinklarna osv. Nåja. Jag är ganska haj på spanska men jag hittade ingenting om vikten på dem. Jag får kanske maila dem och fråga.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



nzorikko skrev:
Jag funderar om det inte är så att bilarna tävlar på olika underlag:
"Llanta recambio circuito 168,28 _ + IVA
Llanta recambio montana 228.38 _ + IVA
Neumáticos seco Dunlop 195,33 _ + IVA
Neumáticos mojado Pirelli 195,33 _ + IVA
Neumático Montana Avon 185.59 _ + IVA
Neumático Montana Avon mojado"
bland annat kan man köpa däck för bana och berg, man kanske ska kunna ställa om höjden på dem. Därav de konstiga bärarmsvinklarna osv. Nåja. Jag är ganska haj på spanska men jag hittade ingenting om vikten på dem. Jag får kanske maila dem och fråga.


recambio circuito = Återvunna Racerbana.... dvs vanliga racing-slicks fast regummerade.
recambio montana = Återvunna Berg.... dvs regummerade slicks för backtävlingar (stort i spanien på asfaltsvägar) motsvarar rally-slicks.
seco Dunlop = Torra Dunlop... dvs Slicks
mojado Pirelli = Fuktiga Pirelli ... dvs Regndäck...

Både racerbanan och backtävlingen är asfaltsunderlag men i allmänhet är backtävlingarna (och rallysträckor) mycket ojämnare i underlaget så därför behövs en annan konstruktion på sådana däck för att dom ska fungera bra.

På backtävlingar (och rallysträckor) så behöver man lite högre markfrigång men inte jättemycket mera....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Bilder o videos
Spansk(?!!) bansmiskare!
3272 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande