Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3, ... 29, 30, 31   >>
19 besök idag (255043 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hm, nu blev det mycket konkurrenter här... ;-)

Mäkinen, må så vara. Men X-packkitet blir så snyggt, var så sansat prissatt och är ändå uppnåeligt så jag tror jag satsar på den vägen. Hellre en "halvrätt" bil som kommer ut så att man kan köra den, än en helrätt bil som inte blir mer än några meter rör i garaget...

Det finns ju minst 40 år kvar att bygga bil på sedan...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Manfreds gamla kärra pumpade väl nånstans runt 300 pållar ur tvåliters sugisen.
Det var väl en Schnitzer 16V i den? Klart charmigare än en S14! Såna finns ju överallt...


F2-motor. Alla sånna toppar byggdes av Schnitzer men designades av BMW Motorsport...vill jag ha det till.

för dom!

*letar bild på en 02:a med sådan motor i*

Hittad!
Den där 02:an har man ju åkt i några gånger. Måste ha varit 1987 eller '88 första gången...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



opps!

Sorry Gustav!

Det var ett sådant surr om Schnitzer osv att jag trodde jag var i 320 Grp. 5-tråden.

Men vi kan väl be Herr Forumgenralen att flytta mina små "besudlingar" till dit dom hör hemma... Dethär är ju din tråd!

Sorry igen!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Daniel, den gröna längst ned (http://www.capri.pl/capri/gallery-mk3/mk3-0056.l.jpg) har samma vinge som jag redan har på bilen - den stannar... ;-)

Jo, jag tyckte den var bekant. Jag gissar att den sitter där av samma anledning som BBS kjolpaketet får sitta kvar på E21:an min. Det är ju inte så snyggt, men väldigt tidstypiskt. ;-)
Nåja, jag tror ändå på x-pack breddarna där, blir nog tufft i kombination med utfyllda hjulhus. Jag måste också bredda då 15" inte ryms längre efter sänkningen. Vet inte riktigt HUR jag ska bredda bara. Kanske fuskar och bara rullar kanterna (sniklösning du vet...).

En riktig Zakspeed-replika skulle verkligen vara nåt och skall man bygga Capri "fullt ut" måste det bli en sådan. Men den blir i så fall med en V8, byggd för att varvas, komplett rörram och alltigenom seriös. Men det är som sagt ett 50-årsprojekt och ärligt talat, skall man bygga så seriöst vete sjutton om det inte är en GT40 man skulle ha...

Kanske det. Men såna finns ju här och där (replicor alltså). Hur många Zakspeed replicor rullar på gatan? :-)

Förresten är planen i vinter inte mer avancerad än att få Megasquirt&Spark att funka.

Bra. Sen får du hjälpa mej sparka igång Tomtek tändningen.
om jag ska spinna vidare på OT utspårningen jag själv skapat så gissar jag att bilden på Schnitzer motorn är Dieter Dammers f.d. 02:a fotad på Knutan. Den motorn kommer från Boden och har gått mycket istävling (i 02) och en del backe och RC. Den killen hade 2 (!) Schnitzer 16v, en i reserv... Den andra sitter (satt?) nu i en finsk dragster. Jag har sett båda live. Vilket sound!

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Jag tycker vingen är snygg... ;-)

Det är ont om Zakspeedreplicor men en sak jag funderat på är om den ser löjlig ut med markfrigång?

Nåja, nu ska jag "snart" städa i garaget så jag kan komma igång.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Jag skulle uppdatera med bilder på RS-ratt, slicks och Megasquirt men bilderna är på fel plats...

Nu har jag fått delar att bygga kabelhärva till Megasquirt med, så det är bara en helgs umgänge med svärföräldrarna emellan ;-)

Dessutom börjar lura på att köra fördelarlös tändning också, Megasquirt'n EDIS verkar smidigt. Då behöver man inte fundera på att bygga om fördelaren för rätt givare.

Måste också få länka till ett annat projekt jag är inblandad i:
http://www.skebo.ac/turbocapri/
Kolla byggbilderna för statusrapport där. Hittills har bilen bara gått rakt fram men innan jag är "klar" så skall den kunna svänga ordentligt också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Finns det någon kul historia bakom följande "Motorn ska ej fungera enligt GIK Turboteknik", på hemsidan du länkade till?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Jo, det finns en story bakom GIKs kommentar. Tomas frågade först vad som ingick i GIKs turbokit till 2.8, och vilket aggregat de körde med. Av förklarliga skäl (?) var GIK mer sugna på att sälja satsen än på att berätta vad den innehöll...nåja. Efter lite letande fick vi/Tomas tag på ett aggregat som borde funka, tyckte vi, Holset HX35W. Enligt mina beräkningar i kompressordiagrammet skulle det duga någorlunda.

Tomas ringde då till GIK för att köpa packningar till sagda aggregat (GIK är generalagent för Holset), varpå GIK undrar vilken lastbil det ska sitta på. Tomas förklarade att det var en Ford 2.8 liters V6 i en Capri, och blev då fullkomligt idiotförklarad. Det kommer aaaaaldrig att fungera. :-)

Fungera är väl ett relativt begrepp, visst har det varit en del turbolag men bilen har varit klart körbar, utan skenande laddtryck och utan dumheter. Däremot går (gick) den förstås som en skållad råtta över 3500 varv ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Lite bilder då...



RS-ratten är viktig.



Slicks på Revolution 4-spoke splitfälg är så klassiskt Capri att man inte kan låta bli att använda dem ibland. 13-tumsfälg begränsar dock bromsarna en aning...



Megasquirt, är det räddningen?



Det är en ganska liten och smidig box, rejsigt va?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



therealpinto skrev:


Slicks på Revolution 4-spoke splitfälg är så klassiskt Capri att man inte kan låta bli att använda dem ibland. 13-tumsfälg begränsar dock bromsarna en aning...


Nu blev jag verkligen avundsjuk...
Du råkar inte ha 4 fälgar extra?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Hm...nej, några extra fälgar har jag inte. Tyvärr är det risk att båda mina Capri byggs om så att dessa hjul inte passar, så då får jag väl antingen bygga en Locost åt hjulen, eller sälja dem...dyrt ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Jag måste ju uppdatera lite trots att det inte hänt så mycket på bild ännu.

Att det blir Megasquirt&EDIS är nu klart, både på min bil och på Tomas MkI (http://www.raceinorr.com/~maverick , ny address). Till min bil är alla delar införskaffade, det är bara några kablar kvar på härvan så är det klart för montering. Tomas saknar VR-givaren, triggerhjulet och tändkablar, men som synes på sidan är det inte riktigt panik än. Det är lite kvar att göra innan bilen rullas ut.

Jag har också bytt intercooler (Sierra Cossie 4x4) och flyttat oljekylaren. Ny intercooler krävde rotering av turbons kompressorhus och nya tryckrör. Allt som allt betyder det ett lite mer städat intryck under huven.

Innan provstart bör jag dock byta kam och spridare, och eftersom kambyte innebär att man måste lyfta toppen kanske jag skulle porta lite mer samtidigt. Vi får väl se.

När tryckrören är svetsade och lackade kanske jag kan knäppa lite bilder också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Jag tog ändå lite bilder på intercoolermonteringen, ostädat och otvättat men det är ju "work in progress - albeit slow...."


Intercoolern rakt ovanifrån, den ligger precis framför kylaren (som inte är på plats...)


Anslutningen på inloppssidan (rostvatten från kylaren, nån har slarvat med glykolen...)


På utloppssidan ser det ut så här. Det är precis att anslutningarna ryms utanför kylaren.


Monteringen av VR-givaren till EDIS-tändningen, triggerhjulet skruvas på remskivan sedan.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Nu har jag lyft av toppen för att byta kam (RL22 visade sig vara för vass...). Som vanligt spårar sånt ur och nu har jag strippat toppen helt och portat lite till. Bara liiite till... :-) En del nya teorier med bearbetade ventiler också, vi får väl se om det märks någon skillnad.

Jag har också monterat nya spridare (Bosch "951"), som väl borde räcka till. När toppen ändå är avlyft blir det nog lite ny färg på den också, och bättre lösning på vevhusventilationen.

Provstarten ska inte vara så långt bort bara toppackningen dyker upp och jag får kabelhärvan klar.

I den blåa MkI:an (länk ovan nånstans tror jag) har vi provkört elsystemet. Där väntar vi på VR-givare, triggerhjul och tändkablar. När det dykt upp är det faktiskt klart för start. I mars. Det är bra...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



therealpinto skrev:

Efter att ha hittat en omgång X-packbreddare, original Ford RS, sådana som jag alltid velat ha sedan jag läste om salig Milan Knezevics turbo-Capri 1986, börjar en elak plan om bilens framtid formas.


Den läste jag om också... :-b
Var blev han av sedan? Finns Caprin någonstans?
(Sorry, lite OT)

_________________
Göran Karlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Milan själv körde väl ihjäl sig på hoj, om jag minns rätt. Bilen från artikeln fanns kvar åtminstone för några år sedan, på Ekerö eller liknande har jag för mig. I vilket skick har jag ingen aning om men det skulle förvåna mig om turbomotorn var kvar och i vettigt skick.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



therealpinto skrev:
Milan själv körde väl ihjäl sig på hoj, om jag minns rätt.


Vad jag har hört så skar framhjulslagret....i ganska hög fart

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare


Vi har provstartat den blå MkI:an med Megasquirt&EDIS!

Den startade på andra försöket när alla slangar etc. väl var täta (lita aldrig blint på underleverantörer...), och går riktigt trevligt för att ha en grundmapp (soppamappningen är gissad utifrån effekt/vridkurva på en liknande motor och tändkurvan kommer från Rover V8!).

Det finns förstås massor att göra med justering men det FUNGERAR!

Gassvaret verkar lovande också. Nu ska vi bara bygga klart resten av bilen - och så ska jag få ihop min också...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



therealpinto skrev:
Hej

Hm...nej, några extra fälgar har jag inte. Tyvärr är det risk att båda mina Capri byggs om så att dessa hjul inte passar, så då får jag väl antingen bygga en Locost åt hjulen, eller sälja dem...dyrt ;-)

/Gustaf


En sjuttitalare ska ha 13- tummare thumbs up , själv anpassade jag bromsuppgraderingen efter hjulen, inte tvärt om!!



När Revolutionfälgarna väl sitter på plats (till skillnad från arrangemanget på bilden) sticker dom ut ca 7 cm på varje sida, breddningsåtgärder skall vidtagas!!

Mvh Habbe

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
I förrgår drog jag fast toppen, och modifierade för mitt justerbara kamdrev (äntligen...). Det närmar sig.

Plasten till den blå MkI:an är levererad men tyvärr får vi göra om fronten en hel del. Avgjutningen kommer från nån skum tävlingsbil med väldigt speciella mått.

Man kan förresten ladda hem en film på uppstarten, kolla http://www.raceinorr.com/~maverick/capri.mpg (stor fil)

Filmen är rätt pinsam på det sättet att jag själv figurerar både i ljud och bild

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



trevligt att se nåt som är på g! (den blå) hoppas man får se mer av den senare i sommar

har ni kommit nån vart med mapningen? visst körde ni med MegaSquirt!? och vad tycker du om det systemet hittils?(är ju mycke intresant med tanke på priset!)

_________________
jonny strand
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3, ... 29, 30, 31   >>
19 besök idag (255043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande