Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31
19 besök idag (255043 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Lådan i sig tycker jag är helt OK, den är inte så snabbväxlad speciellt inte på högre varvtal och det är väl begränsningen i min setup egentligen, det vore bra att kunna växla på 7000 eller lite till utan krångel. Samtidigt har jag inte orkat sätta upp shiftcut på MaxxEcu än. Jag hade fått till det ganska bra med Megasquirt, då flöt växlarna i rätt fint med full gas (svårast var nog att lära sig att inte lyfta gasen vid växling).

Annars är ju växellådor sådana saker man lätt kan fördelas att spendera alldeles för mycket pengar på...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Kontrollbesiktning idag, och med det så är sista ordinarie besiktning gjord, för nästa år fyller bilen 50...



Handdatorn ger bara en bråkdel av infon under övriga tekniska data så jag fick ta fram ett regbevis för att lugna killen. Inte så allvarligt dock eftersom personen som gör regbesiktningarna (och regbesiktat Caprin alla två gånger) kom förbi för att prata lite.

Alltid trevligt att prata lite med de som jobbar med regbesiktningar och få återkoppling på vårt arbete. Speciellt när återkopplingen är så positiv, nu också med en tydlig signal om att när det finns fler organisationer för amatörbyggen/ombyggen, så säger sig åtminstone vissa besiktningsorgan se skillnad i organisationernas arbete och underlag. Då kan jag få vara glad över feedbacken "er organisation är det aldrig några problem med".

Nåja. Jag ska försöka njuta av att köra bilen men måste justera stoppen på växelspaken, trean vill inte alltid gå i till 100%. Steeda-spaken har justerbara stopp så jag hoppas det är där problemet sitter.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Som vanligt (?) kör jag för lite med bilen.

Den fick följa med till DMEC i Fällfors där jag jobbade på postering i år igen, lite kul att få tumme upp och positiva kommentarer från Europas driftingelit :-)

Som ett led i att öka bruksvänligheten har jag börjat med en "inklädnad" för platsen där baksätets sits borde vara. Det var varit i planerna sedan 2014 typ... Men nu är det nog dags. Inte så banåkaaktigt kanske men ökar det bruksvärdet så är det bra. Det blir rätt enkelt, lite MDF och matta och så en liten aktiv baslåda "bara för att den låg på hyllan".






Men, det är inte klart än. För i helgen som gick körde jag faktiskt bana igen :-)

Scandinavian Festival of Speed i Fällfors är ett event som jag kan rekommendera, det kördes ju ett "test" förra året men nu var det mer på riktigt. Egentligen möjlighet till tre hela dagar och för den som inte har nåt emot att dela banan med driftingförare blir det hur mycket körtid som helst. Väl värt att överväga för gäster söderifrån också :-)

Jag hade bara tid att köra lördag-söndag. Nu tror jag det blev 4 eller 5 körpass som jag orkade med, bilen var väl inte riktigt lika pigg hela vägen kanske. Fortfarande så strular det med att en justerskruv till en vippa släpper när man varvar ordentligt så jag fick snabbjustera ventilerna. Turbons skruvar lossnade (sånt jag VET att jag ska kolla innan...). Dessutom bromsade jag så mycket att centrumkåporna till XXR-fälgarna smälte!

Den vill trycka ur sig lite vatten också när det är varmt och så greppar det dålig. Jo, treans växel blir bara värre och värre...

Alltså, en kanondag på banan :-D

Roligast var ändå att få skjutsa Kajsas pojkvän några pass, han gillade det verkligen. Vi ska trycka in honom på en licenskurs så ska vi se att 945:an med centrumvända plåtfälgar snart får ett annat fokus :-)




Några banbilder hann jag inte med men en tvättbild, det får ni.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Fin är den !

Har du ett högtemp fett i hjullagren fram ?
Man kan ju misstänka att även dom vart rätt varma !

Kollade ditt första inlägg, snart 20års jubileum i tråden.
Är så skönt att se fler än jag, traggla på med samma bil

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Den är så rätt på alla sätt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Det är nog inget högtemperatursfett...kan vara bra att kolla upp förstås. Måste mäta vilka nya centrumkåpor jag ska skaffa också. Sedan kanske komma ihåg att plocka av dem för banpass.

Eller så ska jag återgå till att ha specifika banåkafälgar men då måste jag köpa nya hjul igen. Det öppnar en ny "can of worms" för då kan jag ju kanske ha bredare hjul. Dessa är 16x8 och bak har jag 20 mm spacer, det borde lätt gå in 9-9,5" bak... Måste nog räkna på vad som finns med ungefär samma diameter som 225/45-16.

Jag har haft bilen sedan 1997. Märkligt egentligen...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



I 16" verkar det vara max 225 i ca 24" diameter (https://tiresize.com/tiresizes/24-inch-tires/ inga "40R16" där iaf)

16" är numera väldigt udda, speciellt med lägre dia och skojigare däck.

235/35R17 finns men sällsynt.

275/35R15 om du vill gå ner lite i diameter

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Det skulle gå bra med 17" på banhjul men jag vill inte öka diametern så mycket... 245/40-17 skulle nog fungera bak.

AR-1 ligger runt 2750 kr då, samma pris som R888R i 225/45-16 som jag har nu. Det kanske är smartare att ha mindre men bättre däck?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Efter Scandifos så velade jag lite om Motorveckan i Lycksele. Ingen drifting, och väderprognoserna såg mycket dystra ut. Samtidigt vet jag hur tråkigt det är att vara där utan hobbybil och eftersom Kajsa skulle jobba större delen av veckan kunde jag inte heller bara ta hennes bil i år igen.

Det slutade ändå med ett ryck i att få klart "GT-inredningen" dvs baksätesjobbet.





Det blev en helt okej lösning utseendemässigt och faktiskt så blev det ett trevligt tillskott i ljudet också med den aktiva subben. Samma dag vi skulle åka bestämde jag mig också för att byta förarstol, till en vanlig Recarostol (samma som på passagerarsidan). Den är lite bekvämare än Sparcostolen... Jag har en plan på att modifiera den så sexpunktsbältet går att använda. Med tanke på att jag inte kör så fort varken på bana eller drifting tycker jag nog säkerheten är okej, speciellt eftersom stolsryggen har en justerbar stötta.

Det kom en del regn i Lycksele men det blev ändå en ganska trevlig klassikerträff:




Mercan bakom har Saab turbomotor, lite udda men kul.

Tyvärr misslyckades aktionen att få in en Capri till på träffen, trots att jag bistod med extra huvudcylinder och bromsservo. En bekant har byggt en V6-bil i lite customstuk men hade bromsproblem. Min gamla huvudcylinder hade förstås också torkat ihop (lagra dem med bromsvätska och pluggar!).

Måndag kväll slutade i en halvspontan gatbilsträff, trevligt.




Växellådan blir inte bättre så det är nog bara att prova byta tillbaka till "rejslådan" som ju har fått nya skiftgafflar, så får vi se om den funkar som den ska nu. Sedan är frågan om jag ska renovera upp den här lådan helt (vilket landar nära 10kkr) eller bara byta det som uppenbart är lite slitet.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Snyggt det blev där bak. Klä in med matta gör underverk.

Har en såndär "under seat sub" som jag inte orkat koppla in i Peugeot 108an än

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Ja, mattan skulle jag gjort för 10 år sedan :-)

Nu är jag sugen på att ta upp tråden om mittkonsoll som jag också börjat förbereda för 10-15 år sedan...

Jag har provat den här enkla subben i nån kompis bil men då tyckte vi den var mesig, men det är skillnad när den sitter i bagagerummet på en e39 kontra direkt bakom stolarna i en Capri. Under stolen är nog bra om man har plats där.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

Lösningen med den bakre vingen blev bra visuellt. Märker du mycket skillnad på banan?

_________________
Johan B
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Jag kan inte påstå det men jag har haft den monterad på bilen sedan 2000-2001 eller något sådant. Innan dess hade jag en annan tillbehörsspoiler (RGA), som är lite större än original. Jag har alltså knappt kört bilen utan turbovinge på bana.

Ford själva är dock rätt övertygade om funktionen, så övertygade att Fords egen RS-katalog anger att vingen bara får monteras tillsammans med frontspoiler (antingen det X-pack jag har på bilen eller en RS-spoiler för Capri utan breddning). Det är säkert kopplat till tyska kunder som toppfartstestar bilarna på autobahn...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31
19 besök idag (255043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande