Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri 1974 - GT-fierad | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31 >> 9 besök senaste veckan (254890 totalt) |
Detta är en imponerande tråd att följa och en riktigt läcker bil. Jag har läst den ofta och länge, men praktiskt taget aldrig kommenterat. I ärlighetens namn är allt liksom väl beskrivet och förklarat, så man har inte mycket att tillägga utom typ "".
För övrigt: Så länge det handlar om HotRods man kör på väg och ibland på bana utom tävlan, så hävdar jag bestämt att känslan och upplevelsen är det viktiga. Med andra ord: Om laddtrycket kommer på som en trimmad SAAB 900 från -86, sådär härlig barnsligt: "ingenting - ingenting - ingenting - Nya framdäck!" så gör väl inte det så mycket. Så länge det inte orsakar vilda kast och besök i diket, såklart. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
Tack :-)
Grejen med laddtryckskurvan i den här bilen är väl att jag minns hur jag tyckte den var för länge sedan, med relativt högkompad turbomotor och bra respons, och den var helt enkelt roligare att köra på det sättet. Jag håller med, känslan är det som är viktigast, snabbast blir jag aldrig (det finns alltid nån som trimmat mer), så jag hoppas de här ändringarna går åt rätt håll. Jag vill ju inte heller att den ska kännas som en dieselturbo där allt kommer i botten och sedan inget mer. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jorda sprutet i ett ställe på toppen och sprutet på ett annat ställe i toppen _________________ S Örnberg |
||||
Hur menar du? Sprutet på en plats och tändspolarna på en annan? Vad uppnår man med det? Med MS har jag haft huvudjorden till motorstyrningen på en av skruvarna mellan motor och växellåda, bakpå motorn. Det finns ingen given punkt på toppen att jorda i på avgassidan, och jag har aldrig upplevt problem men lär mig gärna mer. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Med kontaktstycket till gaspedalen löst så gick det häromkvällen att prova spänningssätta motorstyrningen. När jag väl valt rätt USB-port på datorn gick det fint att koppla upp Mtune, uppdatera ECU och börja prova lite saker.
Inga givare, tändspolar eller så inkopplade (men hela härvan kontrollmätt först), och det jag ville fokusera på var att se om gaspedal och spjäll verkade lira. Det är en del grundinställningar att göra och ärligt talat är det väl kanske inte övertydligt beskrivet hur. Men efter att ha läst på en del, testat lite varianter och kalibrerat lite lägen så verkar gasspjällets rörelse följa gaspedalen. Kanske upplever jag spjället lite "ryckigt", det är ett V70-spjäll direkt från skroten så skicket är okänt. En annan liten grej jag funderat på under vintern är min lambdadisplay. Jag har vant mig vid att ha visning av lambdavärde, det känns bra att se att det lirar som det ska när man startar upp och det är en hjälp att hålla sig inom lambdareglerat område när man bara "transportkör". När jag går över till MaxxEcu så har ju den inbyggd bredbandslambda så min externa lösning försvinner, och därmed displayen. Mätarserien jag har till batterispänning och laddtryck har utgått, och jag hade svårt att hitta en fristående lambdadisplay som såg vettig ut. Jag började fundera på egna lösningar med programmerad utgång från MaxxECU, alternativt en Android-display med Mdash. Fast jag ville ju ha en runt 52 mm där jag har plats för den... Jag fick tips om CAN Checked, en CAN-mätare som kan göra lite mer saker. Det verkade ju för kul för att stå över, då kan jag få upp etanolhalt också. Mätarna sitter i den "pod" som är unik för Capri med fabriksmonterad AC. Denna fanns bara i USA, den är väldigt ovanlig men jag hade tur och hittade en panel för ett antal år sedan, som fick åka resväska hem. Det finns väl 10-12 olika förprogrammerade displaylägen man kan ha, och mätaren styrs med ratten nere till höger. Vrid för att välja, klicka för att...klicka :-) Det funkar snyggt så här långt, "ingen" boot-tid och uppkopplingen lirar utan blåtand eller annat som tappar minnet. Androidplattor och liknande är flexibla men jag har ännu inte hittat eller provat något som fungerar stabilt över tid. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
När kabelhärvan var klar och testad så fick jag till en planering för att få blocket deckat för att få upp kompressionen. Det var en del funderande på strategin men vi landade i att ta av 1,6 mm så kolvarna vänder precis (0,1 mm nånstans) under deckplan.
Om jag räknat rätt ger det 9:1 i kompression (lite beroende på hur tjock packning jag väljer). I övrigt sattes motorn ihop som tidigare, nya lager (de gamla var superfina och går lätt att köra vidare med men det är inte så mycket pengar och när motorn ändå är isär...) och så blev det ARP pinnskruvar till toppen, till slut. När jag väl kom ihåg att ange rätt trigger angle så startade den så fint, den 7 maj. Jag fick trixa en del med att få E-gasen att bete sig hyfsat men det gick ändå ganska bra, tycker jag. När den gick stadigt på bensin (jag hade plockat in bränsle- och tändningsmapp från MS) så gjorde jag en ny mapp för E85 och bytte bränsle. Det gick fort att få även det att fungera tillräckligt bra, den 14 maj var bilen inbokad hos Mattias på Sävar Motor för mappning. Innan lastning så vägde jag igen, det gäller ju att veta vilken effekt man får landa på. 1159 kg med 20 liter E85 och utan förare är inte direkt en lättviktare. Original tjänstevikt som är angiven till 1170 kg är nog inte riktigt sann men man ser vad större bromsar, hjul, växellåda och ett turbosystem tillför i vikt. Vågarna är inte avvägda så corner weight ska man inte riktigt bedöma. Lastat och klart för avfärd tidig fredag morgon 14 maj. Det är en fröjd att lasta och spänna fast på Brian James C4, släpet passar den här bilen utmärkt. Väl framme hos Mattias så kopplade vi upp bilen och kollade lite grunder över en kaffe. Mattias gjorde lite ändringar i grundinställningarna, inget katastrofalt men det finns många val att göra och det är tydligt att man kan få bilen att fungera även med sådant som inte är "rätt". Jag drog sedan iväg på lite jobb och lät Mattias köra igenom grunderna i lugn och ro. Ganska snart kom ändå rapporter om att motorn levererade betydligt bättre register nu än tidigare. 260 whp på grundladdtryck, 0,8 bar till exempel. Lagom till lunch hade Mattias varit upp på 1,2 bar men då var det dags att justera gnistgap på stiften och fixa lite tryckslangar som ville släppa. Med det fixat och en fredags-kebabtallrik i magen var det dags att prova på lite mer. Vi gjorde några olika varianter men landade på en bra setup som inte överstressar grejerna. 319 wph och 410 Nm är kanske inga monstersiffror men jämför man med den tidigare mappningen, så är det framförallt skillnaden före laddtrycket verkligen peakar som är stor. Det är i praktiken 50 Nm till mellan 2500 och just under 4000 rpm, dessutom håller vridet mycket längre och effekten ökar istället för att dala. Detta med ett stadigt laddtryck på 1,2 bar, istället för att som tidigare ladda på 2,1 bar i början för att få upp vridet. Kurvan visar skillnaden mot den gamla motorsetupen. Vi gick vidare med att mappa på bensin också, det ska ju vara en flexifuelbil som även kan köras utan sprit. Lite förvånande (för mig) så gav motorn rätt bra resultat på bensin också, 306 whp och 382 Nm, på en ganska konservativ mappning. Precis när vi började vara klara såg jag att det kom olja i framkant av motorn så det var bara att blåsa av och sanera. Tur att vi var "klara"... Nu fick jag ju även prova winschen på släpet, för första gången. Väl hemma så visade felsökningen att kåpan som håller packboxen till aggregataxeln släppt. Första gången det händer och jag misstänker att den inte var dragen ordentligt. Nu sitter den med locktite. Går det att plocka ut mer effekt? Förmodligen, eller ganska säkert, men vi börjar vara på gränserna av vad den här turbon levererar och målet är på nåt vis uppnått, ungefär samma effekt som tidigare (eller, lite mer...) men större area under grafen. På söndagen var det så dags för nästa steg, en SFRO-besiktning. Bilen ska få en ny reggning som ombyggt fordon för att få in allt rätt. När jag reggade med turbo första gången (var det 2000?) krävdes ingen SFRO-besiktning men då var ju möjligheterna sämre också. Nu har bilen fått dispens för 20 kW/100 kg tjänstevikt och det går att få in helt korrekta uppgifter. Min kollega David från Matfors kom på besök och gick igenom bilen åt mig. Även om jag vet exakt vad som ska hända, och jag själv "besiktat" bilen flera gånger så var det ju ett litet pirr... Men allt gick bra. David var nöjd med motorkaraktären (nu har han kört bilen mer med denna setup än vad jag gjort, det är ju körförbud pga utebliven kontrollbes). Han har samma känsla som jag har i övrigt, den är lite spårkänslig och behöver troligen mer caster för att bli lugnare. Men å andra sidan svarar den extremt bra när man svänger... Den 24 maj är registeringsbesiktningen bokad, den kommer vara mer pirrig även om jag känner BI rätt väl. Innan dess är det nog mest bara att tvätta av och städa lite till... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Den är galet fin den där bilen. Allt är så prydligt och snyggt gjort. Jag såg den hos Mattias i fredags men då var ni alla på lunch antar jag så det fanns ingen att säga hej till alls .
_________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Tack, men jag tycker det är lite rörigt i motorrummet...ändå ;-)
Vi var nog på lunch då ja, det märks att Mattias tillhåll är ett populärt "titta-in-ställe" :-) Många besökare som säger hej men det är ju trevligt tycker jag. Hoppas bara det inte tar för mycket tid från Mattias jobb. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jo det är ett nog så trevligt utflyktsmål.. Men jag är försiktig som.tusan då Mattias är sjukt upptagen och vid arbete så har ju någon annan betalat för hans tid o kunnande så då ska man inte störa o respektera det.
_________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Tack alla - fast Hemmingsmark, där tror jag inte jag körde? Jag åkte Kåge-Gumboda-Robertsfors-Bullmark-Sävar för att undvika vägbygget på E4 (på Mattias råd) och det var en smidig väg.
Ett bra fikarum har inte bara fördelar :-) men jag tror Mattias kan hantera det rätt bra ändå. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ser kanonfin ut Gustaf,
För mig som har en 370kg? tyngre 635a tycker jag Caprin verkar otroligt lätt (1630 Tjänstevikt) Hoppas du blir mer nöjd nu med motorkaraktären, det vart ju ett ganska bra tillskott ändå. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Grimsmark erkänner jag att jag passerade :-)
Vikten beror ju förstås vad man jämför med, sedan har det aldrig varit en stor ambition att lätta den här. Men jag tycker det är lite intressant hur fort äldre bilar ökar i vikt, jag ser det återkommande vid mina besiktningsjobb också. Rapporter på körbarhet kommer när bilen är besiktad och klar :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
1159 kg måste väl en och annan cobra väga, de är sällan lättviktare. 320 hk är nog lagon, du har mycket vrid så jag kan tänka mig att det nog rör på sig ändå. Är det kW på bakhjulen man kan mäta inför en regbesiktning när man har ändrat motorn?
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Det stämmer att det finns gott om Cobra som väger lika mycket.
Det är väl när man jämför med till exempel Cortina eller Escort som i gynnsamma fall kommer under 1000 kg i tjänstevikt som den känns lite "tung" men det är ju mindre bilar. Effektsiffror som anges i regbevis etc. ska ju vara motoreffekter men det finns inget krav på att man ska mäta på motorn. Mäter man på nav eller rullande landsväg får man mäta eller på annat sätt ange förluster för att räkna fram en motoreffekt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Den är så prydlig bilen, trevlig!!
Kul läsning och gott att du fått till den karaktär du vill ha på motorn! Regbesiktningen kommer garanterat att gå som en dans. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri 1974 - GT-fierad | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31 >> 9 besök senaste veckan (254890 totalt) |