Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3 ... , 29, 30, 31   >>
25 besök senaste veckan (254951 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Regbesiktningen är klar, utan problem, och numera går det fort att få registrerade uppgifter ändrade.

Skönt med ett regbevis som anger 235 kW :-)

Tyvärr slarvade jag bort en tid för kontrollbesiktning under dagen så nu är det 3 juni som är bokat. Jag ska hålla koll på återbud...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



300 på hjulen hade ju varit en jävligt snabb capri när det begav sig.

Grattis!

_________________
Markus Ålind
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



235kW - respekt!

Måste vara en hejdlöst rolig bil att köra. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Tack, den är kul, tror jag :-)

Sedan kontrollbesiktning har jag egentligen bara hunnit köra en sväng till Skellefteå MS kansli för att lämna lite radioapparater. Just nu är det fullt fokus på att arrangera Midnattsolsloppet kommande helg :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Riktigt var den här sommaren tog vägen vet jag inte...eller, den är väl inte slut än och några aningar har jag. Solklart är i alla fall att jag inte kört Capri i nån vidare utsträckning, knappt alls.

Mest beror det nog på att min dotter Kajsa tagit driftinglicens och vi har lånat en bil som hon tränar med. Det är ju en annan sak att börja från noll, istället som för oss andra som brukskört bakhjulsdrivna bilar med kassa vinterdäck på snö. Men det är väldigt roligt :-)

Dessutom ramlade vi över en alldeles för fin Sierra 2.9 som blir hennes sommarbruksbil när körkortet är klart. Den är ju också mer bruksmässig än Caprin så på "kulturer" har den fått rulla lite.

Men, i tisdags så jobbade Kajsa, vilket gjorde att jag kunde rulla iväg med Caprin till driftingträningen. Släpet var ockuperat så jag körde dit och det var riktigt trevligt, det är en rätt rolig väg att köra som är ganska lagom lång. Förutom den sista kilometern med grusväg då...

Jag har ju tränat på folkracebanan en del tidigare och den är inte idealisk med gatbil som jag bevisat med besök i sandfållan men nu tänkte jag börja lugnt och bara hitta känslan med nya motorkaraktären. Det gick riktigt bra, vi var få bilar så det var gott om tid att bara köra på.

Det är en enorm skillnad att köra, bottenvridet med nya setupen gör bilen mycket mer hanterbar och nu kan man släppa ned varven och hålla kvar bilen på sladd vilket gör den mycket roligare att köra.

Två problem som jag inte riktigt tänkt på gjorde det lite svårare. Varvräknaren visar fel, det är nog en kombination av kalibreringsbehov och att noll-läget ändrats. MaxxEcu styr original varvräknare och den visar för mycket, vilket också gjorde att det var lite svårt att bedöma om jag hade rätt växel. Nu sitter man inte och tittar på varvräknaren på sladd direkt men det stör. Jag kalibrerade snabbt om och hittade då nästa grej, det kändes som att jag efter några rundor fick misständningar på höga varv. Det visade sig vara kopplat till att jag inte kalibrerat vattentempen till ECU ordentligt (Ford-givare...). Även vattentempen visar för högt, och vi hade lagt in att över 100 grader skulle varvstoppet ned mot 5000 varv. Med visaren på halva mätaren (vilket brukar vara runt 85 grader nånstans) trodde sprutet att det var 105 grader...

Jag flyttade upp tempgränsen och då blev det enklare direkt.

Mot slutet kunde jag nästan länka ihop hela banan. Inte riktigt, för det finns några passager där jag inte vill riskera bilen så då rätar jag hellre ut tills jag känner mig 100% trygg. Men jämfört med tidigare är skillnaden enorm.

Det här gav förstås lite blodad tand men prio i höst är ändå att Kajsa ska få träna, så vi får se om jag hinner ta nån mer runda. Ska vi köra "samtidigt" krävs en till chaufför för att få båda bilarna till banan...

BasMange filmade lite :-)







Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Precis, "brukskört", det är så vi lärt oss hantera bilar med med slip i bak. .

Det kommet ju många somrar när kajsa kommer ha andra saker för sig än att köra bil med gubben, då det kommer finnas tid för caprin. Så helt rätt prioriterat.

_________________
Markus Ålind
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Kulkulkul! Läbbigt bara när det är grejor på sidan av banan med tanke på det du lagt ner i bilen

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Ja, räcken och tunnor och kerbs är ju lite skrämmande. Helst skulle jag köra "flygfältsdrifting" med bara floppys och pool noodles som markeringar men den möjligheten finns inte.

Det var några tillfällen när jag tittade i backspegeln nu och undrade hur nära jag var...

...samtidigt så är det i år sex år sedan bilen kom ut efter lack, den ska ju användas också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Första halvan av säsongen 2022 har varit fylld av A-traktormek, en massa annat och framförallt jobb på en mängd motortävlingar. Dessutom är Caprins om-möblerade vinterförvaringsplats lite bökig att komma in och ut ur - både vinklarna och det faktum att min garagegrannes projekt behöver flyttas lite för att jag ska komma ut.

I höstas köpte jag en uppsättning hjuldollies till (från Expondo, https://www.expondo.se/msw-hjuldolly-335-595-mm-567-kg-10061618?_gl=1*3lgjfb*_up*mq..&gclid=Cj0KCQjwuuKXBhCRARIsAC-gM0g8RNoCmwtvnDDu9MU2SqeWSOU0KNxAWGtjfPTS1Fh6_b-4OY1jO5QaAlVUEALw_wcB&gclsrc=aw.ds men när de var på nån sorts rea till ett mycket roligare pris).

De funkar bra men golvet lutar mer än jag trodde så man knuffar ju inte runt bilen hursomhelst.

När jag körde in bilen i vintras tackade den med att presentera ett stendött Optimabatteri så det var enda riktiga uppgraderingen till i år, nytt batteri. Med det på plats kunde jag ändå rulla ut en kväll i augusti (!).




För att kunna ta hem bilen krävdes lite garagestädning så det tog ytterligare någon dag eller två.

Målet med att få ut den var att åka till Fällfors för lite körning på det som skulle vara Scandinavian Festival of Speed men som bantades till en lite enklare "Speed Festival Track Weekend" - mindre fokus på fest (?), men körning. Det passade mig rätt okej...

Det var väl lite oklart hur själva körningen skulle funka, olika pass för Legends, Grip och Drifting. Jag siktade på grip och då var det inte så många tider att köra på enligt schemat. Men jag brottade mig ledig fredag från strax före lunch så jag kunde åka upp. På torsdagkvällen hade jag lastad verktyg mm i Caprin men på fredag morgon ändrade jag mig, och lastade Caprin på släpet istället. OM något skulle hända skulle det ju vara skönt att inte behöva tigga skjuts hem för att hämta släpet.

Väl på plats fick jag i incheckningen veta att det var fritt fram att köra grip även på driftingpassen för de som ville, vilket öppnade för massor av körtid.

Första gången ut på stor bana med bilen i det här utförandet var spännande. I sitt gamla svarta utförande körde jag några riktiga banpass men mest konbana, och sedan breddning, nya hjulupphängningar osv. har jag ju bara kört någon enstaka konbana och sedan drifting.

Direkt kändes det att jag skruvat både dämpare och kränghämmare för drifting, det var ordentligt överstyrt på gaspådrag - vridet kommer ju mycket tidigare nu än det jag kört med förut också.

Extra intressant blir det förstås för att mina referenser på Drivecenter Arena är vår långlopps-Primera, med 150 hk (eller, som det visat sig, 122 hk på hjulen...) och framhjulsdrift. Den kör man liksom på ett annat sätt :-)

Första passet gick mest ut på att lära om lite men det är ju rätt kul när det fortsätter axa ordentligt även på fyran...

Jag mjukade upp dämpningen lite bak till senare pass och började hitta lite mer flyt och känsla. Men det blir ändå bara typ 75% satsning, kerbsen är hårda och höga.

Efter ett av passen så kastade en kompis in mig i hans Legend, för några varvs provkörning. Det var inte tråkigt någonstans...alls. Jag hade förväntat mig en hetsigare upplevelse med sämre vridmoment men det gick ju riktigt bra och förhållandevis lättkört ändå. Jag förstår lockelsen med de där små maskinerna. Smidigt med en liten rejsbil som inte tar så mycket plats!

På ett eftermiddagspass började jag tycka mig höra misständningar så jag vek av in i depå och när jag tog av hjälmen var det tydligt, minst en cylinder borta. Jag måste nog ta ur hörselkåporna när jag kör den här bilen, den är ju ganska tyst i avgaset nu...

Oljetryck fanns och inget annat konstigt men när jag tog ur stiften var framförallt trean men även fyran blöta och missfärgade. Inte oljefärg utan mer vatten. Det saknades också minst 1,5 liter i kylaren. Så, topplockspackning?

Här skämtade jag lite med Simon Granlund som stod bredvid i depån (han testade nya BA Trophybilen) om att för 20 år sedan hade jag åkt hem och bytt packning för att kunna köra även lördag. "Men sånt är man ju för gammal för, höhö..."

Jag lastade på släpet, och började rulla hemåt lite tidigare än beräknat, och så ringde jag min kompis Isak som skulle följa med på lördagen (då bilen ändå skulle tillbaka för andra aktiviteter som inte nödvändigtvis kräver att den går). Jag skulle mest bara berätta att det blir ingen körning när han frågade om det är svårt att byta packningen? Nja... "Jag kan hjälpa dig" säger han och då tänkte jag...vad sjutton. Kvällen är ändå "förstörd", jag har alla grejer, packningen måste ju ändå bytas (och är det nåt värre som hänt...så...tja...).

Vi började väl skruva vid 20-tiden och efter en knapp timme var det tydligt...




Jag får kanske revidera min ståndpunkt att standard Victor Reinz packning håller för 1,5 bar? En möjlig orsak är ändå att jag glömde tanka innan sista passet - det KAN ha sugit lite luft och gått snålt. Även om mitt system med "catchtank" borde vara safe... Nåja.

Att skruva ihop tog lite mer tid eftersom det är rätt pilligt att få tillbaka grenröret med packningar och allt - det är millimeterpassning, speciellt när man vill ta genvägen att inte lossa turbon från grenröret. Isaks hjälp var ovärderlig, en extra uppsättning händer är exakt vad som behövs.

Klockan var nog 00.30 innan jag gick in men då var bilen uppstartad. Tvätt och lastning sparade jag till lördag morgon, nu visste jag ju att det skulle bli gott om körtid.

På lördagen skjutsade jag Isak några pass som tack för hjälpen och hade då också ställt ned laddtrycket lite. På första passet extra långt pga en glömd slangklämma och då var bilen riktigt välbalanserad - "lagom" effekt. Med klämman åtdragen blev den lite mer utmanande igen men nu blev det mer körning så att säga.

Men återigen fick jag en obehagskänsla, kom det inte nån rökpuff? Vi vek av igen och på väg in kom lite oljelukt också. Det är en bit att rulla till depåplatsen och väl framme var det fullt av oljestänk i motorrummet. Nu var det packboxen till kammen som krupit ut...så inget direkt haveri.

Nåja, det var en kul helg och roligt att få köra bilen. Även om en del saker behöver justeras. Växellådan funkar bara sämre och sämre också, det är dags att ta ned den och byta det enda som inte byttes vid renoveringen, skiftgafflarna. Får kanske försöka ta med några från USA i höst...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Mycket trevlig rapport och bilen är riktigt cool thumbs up

Inga tveksamheter i felsökningen när toppackningen ser ut så där

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
ulm
Hedemora
Här sen Maj 2008
Inlägg: 36



Hej Gustaf !

Du åker väl fortfarande T5 ?

Funderar på och sälja min, ny renov med drevsats från Gearboxman (Quafie) med deras förstärkta skiftgafflar, har inte rullat många mil.

Mvh Uffe

_________________
Ulf Melander
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Japp, T5 med Gearboxman/Quaife drevsats.

Jag har en extra låda liggande (standardlåda), så om du inte är tokigt billig på din är det nog bättre att jag byter skiftgafflarna i min låda kanske... :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ulm
Hedemora
Här sen Maj 2008
Inlägg: 36



Näe Gustaf !

Någon aning om vad man skulle kunna begära ?

_________________
Ulf Melander
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Jag vet vad en låda kostar att bygga :-)

Skickar ett pm :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



therealpinto skrev:


https://rejsa.nu/im/user/163/2022-08-15-08-12-14_20220812_213604_medel . . . .

Jag får kanske revidera min ståndpunkt att standard Victor Reinz packning håller för 1,5 bar? En möjlig orsak är ändå att jag glömde tanka innan sista passet - det KAN ha sugit lite luft och gått snålt. Även om mitt system med "catchtank" borde vara safe... Nåja.

Gustaf


Skulle gissa detonationer, sedan om du har detonationer pga högt laddtryck ? Du vet din setup

_________________
Roland Johansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Ja, det ser ut som det brukar göra när jag spikat sönder packningar tidigare men det var på bensin. Med E85 brukar det inte spika speciellt inte på relativt låg kompression och relativt lågt laddtryck.

Jag ska ta det en sväng med mapparen också. Tyvärr verkar jag inte ha aktiverat loggning, det hade ju varit smart...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Hösten 2022 var jag "taktisk" och ställde inte bort bilen på förvaring där jag haft den de senaste 4-5 åren utan behöll den hemma. Tanken var att göra nåt åt växellådan.

När jag besökte SEMA i november så passade jag på att få med mig nya skiftgafflar till T5-lådan. Billet...

Inspirerad av Jeppsson och hans växellådslyft (som funkar med bilen på pallbockar eller låg lyft), tänkte jag att jag skulle ha en sån också. Men de var så dyra...

Jag googlade och funderade på alternativ innan jag insåg att Biltema har ju nåt...





(stora bilder, nåja)

Den är kompakt, inte så dyr...lite hjul på den så...kanske?

Jag gjorde en rejäl klyka till främre delen av lådan och tänkte att bakre kan balansera på "pallbocksklykan" som följde med.




Det funkade, hyfsat. Inte riktigt perfekt men lådan kom ned relativt smidigt.





De gamla skiftgafflarna visar inga tecken på att vara krokiga men här är de nya, på plats. På bänken känns dock ingen skillnad alls. Vrider jag in och utgående axel lite i förhållande till varandra är det svårt att samtidigt få i tvåan. Men reservlådan beter sig lika...

Så jag började fundera, vilken låda ska jag sätta tillbaka? Sätter jag upp reservlådan, får jag ju veta om felet följer lådan eller sitter i koppling eller nåt annat. Men då behöver jag ta ned igen, och sätta upp rätt låda för att prova den...

Under tiden öppnade jag reservlådan (som alltså gått en del i en rallycrossbil) för att se hur den såg ut. Det gjorde den...




DEN har i alla fall någon växlat sönder skiftgafflarna på :-) Lagat med durkplåt och insexskruv... Nåja. Jag skruvade ihop igen för att prova den "orörd". Nu ville jag ju veta om den behövde renoveras för att duga som reserv...

Med lyften modifierad med bakre klyka gick det som en dans att få upp lådan.




Då fick jag för mig att min växellådsbalk behövde fixas. Eller, egentligen var det själva fästet på lådan som jag krökt på en garagetröskel. Men jag ville ändra lösningen i stort och då blev det...att bygga om en till Sierrabalk jag hade liggande.

Av nån anledning tog jag inga foton på den utdragna processen men till slut...så satt allt på plats. Jag planerade att ta ut bilen och prova i mitten av april, en lämplig helg. Men då kom det en decimeter snö igen :-(

Idag, sol, efter en veckas skitväder. Då!




Kort provkörning runt kvarteret, och jodå, den här lådan tillåter nedväxling till tvåans växel utan motstånd. En form av steg framåt, i alla fall. Nu får jag fundera på när jag ska lyfta upp lådan som "ska" sitta i bilen, den med drevsatsen från Quaife/Gearboxman.

OM jag ska det. Ganska skönt med en tyst låda... :-)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Klart inspirerande inköp och användande av växellådslyft!

Mmmmm... behöver alltid fler prylar i garaget!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Vilken modell av T5 är det du har?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Janne J skrev:
Vilken modell av T5 är det du har?


Båda lådorna är från Sierra Cosworth, dvs World Class T5 men med in- och utgående axel med "euro" splines, och 0,8:1 på femman. Den "riktiga" lådan har Quaife/Gearboxman semi-helical drivsats, förstärkt lager för femmans växel och nu då billet shiftgafflar. Lådan fick drevsatsen, nya lager och synkringar samt förstärkningen för femmans växel för några år sedan, efter att den börjat bråka med nedväxling till tvåan (efter en driftingtävling). Samma fel kvarstod med "allt" utom shiftgafflar bytt så det pekar ju åt det hållet. Men det går inte att se något som är krokigt... Provat med både originalspak och den Steeda Tri-Ax med riktiga stopp som jag alltid kört.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Jag har en 1352-236 ( http://www.britishv8.org/articles/borg-warner-t5-id-tags.htm ) med 0,73 på 5:an.
Är nästan lite förvånad över hur bra den är när man kör bana, har också Steedas shifter ( som gjorde otroligt mycket på känslan ), i övrigt är min låda helt original.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3 ... , 29, 30, 31   >>
25 besök senaste veckan (254951 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande