Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torrsump
1, 2, 3   >>
9409 besök totalt
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Har en lite för stor torrsumpspump egentligen, en 5 stegs. (5in 2 ut)
Men vad ska jag göra med den sista sugdelen?
Tänkte setup 1 i tank, 3 i tråget och en som blir över.
Finns lite att välja på: 1. I toppen (men det är lättast att ta in den på fel sida i toppen, oljan rinner ner på andra sidan.
2. Oljeretur från turbosarna
3. Förgrena den med en annan koppling och låta dem gemensamt suga från ex tanken, är det någon fara eller fördel med detta?
4. Annat smartare förslag från någon på rejsa...

Det gäller en 6 cylindrig BMW motor som finns i min projekttråd.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Du har fyra sugsteg och ett trycksteg.

Trycksteget skall suga från tanken och trycka in i motorn.

Ingångarna från sugstegen kan du sätta tre i tråget och det fjärde kan du ventilera toppen med eller på turbona är väl inte så dumt. Utgången är ihopkopplad i sugstegen så den ska returnera till tanken.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Du har fyra sugsteg och ett trycksteg.

Trycksteget skall suga från tanken och trycka in i motorn.

Ingångarna från sugstegen kan du sätta tre i tråget och det fjärde kan du ventilera toppen med eller på turbona är väl inte så dumt. Utgången är ihopkopplad i sugstegen så den ska returnera till tanken.


Tack. Vad den stora vinsten med att ventilera toppen? Den får ju gå tom dvs utan olja men det borde väl inte göra så mycket?

så här ser den ut, går det avgöra vilka anslutningen som är trycksteget?
på baksidan sitter där två anslutningar en stor och en liten.

Letar även efter en tabell för översättning av AN till JIC.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Antar att trycksteget sitter självt i änden på pumpen, längst bort och att de 4 övriga sitter ihop i en utgång närmst drevet och tryckreglerarskruven.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Karlsson skrev:
Niklas Sandström skrev:
Du har fyra sugsteg och ett trycksteg.

Trycksteget skall suga från tanken och trycka in i motorn.

Ingångarna från sugstegen kan du sätta tre i tråget och det fjärde kan du ventilera toppen med eller på turbona är väl inte så dumt. Utgången är ihopkopplad i sugstegen så den ska returnera till tanken.


Tack. Vad den stora vinsten med att ventilera toppen? Den får ju gå tom dvs utan olja men det borde väl inte göra så mycket?

så här ser den ut, går det avgöra vilka anslutningen som är trycksteget?
på baksidan sitter där två anslutningar en stor och en liten.

Letar även efter en tabell för översättning av AN till JIC.


Tanken med att ventilera toppen är att man pluggar de vanliga oljereturerna varvid torrsumpspumpen hanterar returflödet av olja från toppen. Detta minimerar stänk i vevhuset samtidigt som man inte får olja stående i toppen vid ex. kurvtagning (kan vara ett problem speciellt om motorn står i vinkel). Man vill också ha ett lågt tryck i toppen vilket minimerar eller eliminerar behovet av ventilskaftstätningar och därmed kan det vara möjligt att vinna lite friktionsmässigt.

Trycksteget brukar sitta i ena ändan, antingen närmast eller längst ifrån remhjulet, det brukar i regel också stå på pumpen vilket steg som är vilket. I varje fall så har tryckpumpen ett eget inlopp och utlopp, och någon form av tryckregleringsventil. Har pumpen sugsteg med ex. roots konstruktion, så kan man också ofta se skillnad genom att tryckpumpen brukar vara av kugghjulstyp.

AutOVerdi har numer en CAD-bild av en torrsumpspump på sin hemsida där man då man håller muspekaren över bilden får se innehåller i den. De flesta torrsumpspumpar har en liknande konstruktion, men ibland kör man med ex. kugghjulspumpar i alla stegen istället, vilket är billigare.
http://www.autoverdi.com/
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Tack! Har löst de mesta problemen med installationen.
Finns det någon vits med att låta det extra steget suga i toppen även om man inte pluggar returflödet? Dvs låta den fungera som vakumpump?

Varför väljer man "alltid" stålomspunnen slang, är det ett krav, trycket är ju i det närmsta löjligt i hydraulikkretsar?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Karlsson skrev:
Varför väljer man "alltid" stålomspunnen slang, är det ett krav, trycket är ju i det närmsta löjligt i hydraulikkretsar?


Gör man det alltid?

(jag har aeroquip push-on - funkar utmärkt)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Karlsson skrev:
Tack! Har löst de mesta problemen med installationen.
Finns det någon vits med att låta det extra steget suga i toppen även om man inte pluggar returflödet? Dvs låta den fungera som vakumpump?

Varför väljer man "alltid" stålomspunnen slang, är det ett krav, trycket är ju i det närmsta löjligt i hydraulikkretsar?


Stålomspunnet ökar inte tryckklassen, men det är ganska okej ur slitagesynpunkt, men åas har man ändå stål innanför det kosmetiska höljet i en hydraulslang. Inte för att man vill skava igenom det stålet men ändå.
En enkel ½"enståls-hydraulslang klarar ett arbetstryck på 190bar.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Nackdelen med hydraulslang är väl att dom alltid brukar vara så tunga och styva.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
satte ju alltid inom citationstecken

Blir inte så många meter slang, tänkte dra rör under bilen eller i kardantunneln. Slang ska dock vara lite tåligare mot slag etc. Det finns fina alukopplingar + slang på summit, de är vettiga i pris men det är ju alltid smidigare att köpa rakt över disk. Då får man ju stålkopplingar till bra priser. Pressade kopplingar känns säkert istället för att skruva ihop dem själv.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Pressade stålkopplingar i dom dimensionerna blir väldigt tungt.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Amabs enstålslang i 1/2" = 0,36kg/meter
Vilken dimention använder man?

http://www.amabhydraul.se/katalog/files/hydraulslang%20manuli%201.1.1% . . . .
Sidan 8

Fast även enstålslang är egentligen rejäl overkill med tanke på trycket.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Eric Josefsson skrev:
Fast även enstålslang är egentligen rejäl overkill med tanke på trycket.
och i princip oböjbar...
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
är summit det bästa stället att handla kopplingar på? Finns ju i sverige men priserna är lite avskräckande vad jag sett.

Hur mycket väger en koppling? Det lär väl åtgå ett 20-tal. Räcker 250gram? I sådanfall blir det ju 5kg.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
c.w.
Hässelby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 13



Är inte temp. tåligheten en issue?
Såg att amab tålde max +125C och det kan ju bli varmare en så.
Kommer du ha oljekyl ochså?
Fortfarande problemet då med värmen på oljan i slangen TILL oljekylen.
My

_________________
Kaj H-G
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
jag har "tillräcklig" oljekylning ca 30cm hög oljekylare.

Sett temperaturbegränsningarna innan, borde ju inte vara så farligt som det låter eftersom man anger en max temperatur för kontinuerlig drift, dvs dygnet runt i flera år. Man borde kunna lägga på lite marginal mao.

Lutar åt slang från USA.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Karlsson skrev:
är summit det bästa stället att handla kopplingar på? Finns ju i sverige men priserna är lite avskräckande vad jag sett.

Hur mycket väger en koppling? Det lär väl åtgå ett 20-tal. Räcker 250gram? I sådanfall blir det ju 5kg.


Summit är nog det billigaste/smidigaste att handla på.

Kopplingarna är läskigt lätta, slangarna är däremot värre. :roll:
Jag skulle uppskatta, dvs ryckt ur minnet eftersom det typ var två år sedan jag kände på en, att mina AN16kopplingar kan tänkas väga kring 100 gram eller så.
AN6, 8 osv väger i princip ingenting... typ...
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Karlsson skrev:
Tack! Har löst de mesta problemen med installationen.
Finns det någon vits med att låta det extra steget suga i toppen även om man inte pluggar returflödet? Dvs låta den fungera som vakumpump?

Varför väljer man "alltid" stålomspunnen slang, är det ett krav, trycket är ju i det närmsta löjligt i hydraulikkretsar?


Har du öppet returflöde så kan du ju likaväl suga från vevhuset.

De flesta tävlingsmotorer byggda med lite större budget brukar använda aramidfibreromspunna slangar numer snarare än stålomspunnet. Låg vikt prioriteras framför låg kostnad och driftsäkerhet vilka vanligen prioriteras i hydraulikkretsar.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Du har inte mer info ang aramidarmerade slangar?

Typ så man kan jämöfra specar och pris mot stålarmerade?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
problemet är att jag har ett sugsteg för mycket egentligen, det femte. Känns lite overkill att suga från en fjärde punkt i tråget. Det gör väl inget om den sitter på ett ställe där den inte får i sig så mycket olja men det är ju alltid trevligt om det gör lite nytta också.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Karlsson skrev:
är summit det bästa stället att handla kopplingar på? Finns ju i sverige men priserna är lite avskräckande vad jag sett.

Hur mycket väger en koppling? Det lär väl åtgå ett 20-tal. Räcker 250gram? I sådanfall blir det ju 5kg.


Summit är nog det billigaste/smidigaste att handla på.

Kopplingarna är läskigt lätta, slangarna är däremot värre. :roll:
Jag skulle uppskatta, dvs ryckt ur minnet eftersom det typ var två år sedan jag kände på en, att mina AN16kopplingar kan tänkas väga kring 100 gram eller så.
AN6, 8 osv väger i princip ingenting... typ...


iofs tänkte jag på hydraulik ståldetaljerna men de borde väl väga ungefär det tredubbla då?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Skruva banåkabil
Torrsump
1, 2, 3   >>
9409 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande