Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Torrsump | << 1, 2, 3 >> 9406 besök totalt |
Pressade stålkopplingar är förvånasvärt tunga. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Vill du, så kan vi byta torrsumpspumpar med varandra. Jag har ett steg mindre |
||||||
Var och snakka med Vidar Strand (vs-motor) igår om var jag skulle ha mitt fjerde sug steg, han tyckte jag skulle setta de i toppen, och de fungerar bra utan att plugga oljereturerna sa han. Men du kan också dra en slang från toppen till tråget och kjora fyra steg der. Nu er detta en audi 5a med ganska trånga returer så derfor va de viktigt att suga från toppen _________________ Henrik Sachs |
||||||
Vanlig tygarmerad oljebeständing slang finns väl i varje biltillbehörsbutik, undrar vad de klarar för temperatur bara.
Vanliga hydraulkopplingar väger mer, med för oss som bara arbetar med vanlig hydraulik, vad motsvarar AN-storlekarna och vad är intressant? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Jepp. Den lille är -10, de andra är -12 och den som man knappt ser (som sitter på andra sidan) är -16. |
||||||
Ja då kommer det bli jäklans tungt med riktiga hydraulikprylar.
Väldimentionerat är det iaf 3/4" är vad vi använder som "fri retur" i lantbruksbranchen. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
summit verkade bra men de hade inte så "egen" slang i lager.
Tror ni man kan blande ex aeroquip slang med summit kopplingar? Har mailat summit men alltid kul med svensk input. Alternativa inköpsställen som inte kostar skjortan? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
med tanke på dollar kusen så är väll en egen beställning direkt från usa troligtvis billigast men vill man handla i sverige så borde http://www.persaker.se/
och http://www.lovenracing.com/ _________________ Torbjörn Andersson |
||||||
lyfter i min gamla tråde. Slangarna dök upp så småningom.
Startat motorn med allt på och de fungerar fint men trycket är för högt. Är det en fjäderbelastad kulventil som regelerar detta? Detta borde medföra att man ska skruva ut skruven längre ur pumpen. Ändras trycket fort med denna reglering eller måste man skruva ett par varv innan det händer något? Är det risk att pumpen alltid ger för mycket i sitt spann mot min motor, byter man isf fjädern i pumpen? Vad är lämpligt tryck för en banbil? orginal specs eller högre/lägre? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Du skruvar ut skruven, hjälper inte det får du byta fjädern.
Jag skulle köra orginal spec på trycket. |
||||||
Pumpen har överhörning på sugsidan så alla steg får sin olja. Sedan får du bra vevhusvacuum med fler steg. Se till att luftcirculationen IN i vevhuset är sådan att du erhåller lämplig luftförtunning. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Bara att skruva ur skruven och lirka ut fjädern, om den är upp och ner kommer kulan att följa med ut.
|
||||||
Kolla utväxlingsförhållandet. Dimensionen på pumpens tryckdel måste matchas av pumpens varvtal och hur mycket olja motorn cirkulerar. Det är inte bra om utväxlingen behöver ändras och man justerar det därav uppkomna övertrycket med tryckjusteringen, då får man överdriven återcirkulation och risk för kavitation. Sedan måste oljan ha RÄTT temperatur vid koll av tryck. Trycket måste även kollas vid racingvarvtalet. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
På min Barnespump skruvar man in skruven (dvs spänner fjädern) för att minska trycket. Tog några varv innan jag insåg det.
|
||||||
Utväxlingen skiljer nog på olika pumpar, min verdipump ska varva ca 50-60% av motorvarvet.
|
||||||
1,050 tum är tryckdelen. Får ännu mer oljetryck idag. Om mätaren stämmer är det tal om 20 bar på tomgång. Har provat skruva in skruven, skruva ut den samt ta bort fjädern helt men trycket stiger direkt på tomgångvarv till den höga nivån.
Temperatur och högre varvtal kan ju krävas men det är ganska otäckt att stå med sin dyra motor och ett oljetryck som är obehagligt högt. Hade de varit marginellt högt hade jag provat. Mätaren kan vara kass, det hoppas jag på. Eller kan en pump vara så grovt över dimentionerad så den interna justeringen inte räcker. Denna har suttit på en cheva SB. Varvtalet är 50% av motorns, dvs ca 400-500rpm vid provet. Returen bak till tanken har jag gått ned från AN16 till AN12, kan det vara boven? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Skruva banåkabil Torrsump | << 1, 2, 3 >> 9406 besök totalt |