Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torrsump
<<   1, 2, 3   >>
9406 besök totalt
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Karlsson skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Karlsson skrev:
är summit det bästa stället att handla kopplingar på? Finns ju i sverige men priserna är lite avskräckande vad jag sett.

Hur mycket väger en koppling? Det lär väl åtgå ett 20-tal. Räcker 250gram? I sådanfall blir det ju 5kg.


Summit är nog det billigaste/smidigaste att handla på.

Kopplingarna är läskigt lätta, slangarna är däremot värre. :roll:
Jag skulle uppskatta, dvs ryckt ur minnet eftersom det typ var två år sedan jag kände på en, att mina AN16kopplingar kan tänkas väga kring 100 gram eller så.
AN6, 8 osv väger i princip ingenting... typ...


iofs tänkte jag på hydraulik ståldetaljerna men de borde väl väga ungefär det tredubbla då?


Pressade stålkopplingar är förvånasvärt tunga.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Karlsson skrev:
problemet är att jag har ett sugsteg för mycket egentligen, det femte. Känns lite overkill att suga från en fjärde punkt i tråget. Det gör väl inget om den sitter på ett ställe där den inte får i sig så mycket olja men det är ju alltid trevligt om det gör lite nytta också.


Vill du, så kan vi byta torrsumpspumpar med varandra. Jag har ett steg mindre
Citera
sachs
Halden
Här sen Maj 2004
Inlägg: 93



Karlsson skrev:
problemet är att jag har ett sugsteg för mycket egentligen, det femte. Känns lite overkill att suga från en fjärde punkt i tråget. Det gör väl inget om den sitter på ett ställe där den inte får i sig så mycket olja men det är ju alltid trevligt om det gör lite nytta också.


Var och snakka med Vidar Strand (vs-motor) igår om var jag skulle ha mitt fjerde sug steg,
han tyckte jag skulle setta de i toppen, och de fungerar bra utan att plugga oljereturerna
sa han. Men du kan också dra en slang från toppen till tråget och kjora fyra steg der.
Nu er detta en audi 5a med ganska trånga returer så derfor va de viktigt att suga från
toppen

_________________
Henrik Sachs
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Vanlig tygarmerad oljebeständing slang finns väl i varje biltillbehörsbutik, undrar vad de klarar för temperatur bara.

Vanliga hydraulkopplingar väger mer, med för oss som bara arbetar med vanlig hydraulik, vad motsvarar AN-storlekarna och vad är intressant?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det brukar vara AN12 och 16 som motsvarar 3/4" och 1" som sitter på torrsump.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Niklas Sandström skrev:
Det brukar vara AN12 och 16 som motsvarar 3/4" och 1" som sitter på torrsump.


Jepp.



Den lille är -10, de andra är -12 och den som man knappt ser (som sitter på andra sidan) är -16. thumbs up
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ja då kommer det bli jäklans tungt med riktiga hydraulikprylar.
Väldimentionerat är det iaf 3/4" är vad vi använder som "fri retur" i lantbruksbranchen.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
summit verkade bra men de hade inte så "egen" slang i lager.
Tror ni man kan blande ex aeroquip slang med summit kopplingar? Har mailat summit men alltid kul med svensk input.

Alternativa inköpsställen som inte kostar skjortan?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004
Inlägg: 929



med tanke på dollar kusen så är väll en egen beställning direkt från usa troligtvis billigast men vill man handla i sverige så borde http://www.persaker.se/

och http://www.lovenracing.com/

_________________
Torbjörn Andersson
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
summit hade inte så lång leveranstid som jag trodde, jag tog fel på månaden så de var bara en vecka borta thumbs up

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Man kan annars blanda märken på slang och kopplingar.
När jag handlade an-prylar var deras egen slang slut så jag tog en Aeroquip slang och Summits kopplingar.

Funkar hur bra som helst
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
lyfter i min gamla tråde. Slangarna dök upp så småningom.

Startat motorn med allt på och de fungerar fint men trycket är för högt. Är det en fjäderbelastad kulventil som regelerar detta? Detta borde medföra att man ska skruva ut skruven längre ur pumpen. Ändras trycket fort med denna reglering eller måste man skruva ett par varv innan det händer något? Är det risk att pumpen alltid ger för mycket i sitt spann mot min motor, byter man isf fjädern i pumpen? Vad är lämpligt tryck för en banbil? orginal specs eller högre/lägre?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Du skruvar ut skruven, hjälper inte det får du byta fjädern.
Jag skulle köra orginal spec på trycket.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



sachs skrev:
Karlsson skrev:
problemet är att jag har ett sugsteg för mycket egentligen, det femte. Känns lite overkill att suga från en fjärde punkt i tråget. Det gör väl inget om den sitter på ett ställe där den inte får i sig så mycket olja men det är ju alltid trevligt om det gör lite nytta också.


Var och snakka med Vidar Strand (vs-motor) igår om var jag skulle ha mitt fjerde sug steg,
han tyckte jag skulle setta de i toppen, och de fungerar bra utan att plugga oljereturerna
sa han. Men du kan också dra en slang från toppen till tråget och kjora fyra steg der.
Nu er detta en audi 5a med ganska trånga returer så derfor va de viktigt att suga från
toppen

Pumpen har överhörning på sugsidan så alla steg får sin olja. Sedan får du bra vevhusvacuum med fler steg. Se till att luftcirculationen IN i vevhuset är sådan att du erhåller lämplig luftförtunning.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
om man behöver byta fjäder, räcker det med att skruva ut skruven helt och så ligger fjädern där eller måste man öppna mer isf?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Bara att skruva ur skruven och lirka ut fjädern, om den är upp och ner kommer kulan att följa med ut.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
ska prova ikväll, finns risk att fjädern måste bytas då trycket var ungefär dubbelt mot vad de borde vara. Men det kanske ändrar sig fort med justeringen.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Karlsson skrev:
ska prova ikväll, finns risk att fjädern måste bytas då trycket var ungefär dubbelt mot vad de borde vara. Men det kanske ändrar sig fort med justeringen.


Kolla utväxlingsförhållandet. Dimensionen på pumpens tryckdel måste matchas av pumpens varvtal och hur mycket olja motorn cirkulerar. Det är inte bra om utväxlingen behöver ändras och man justerar det därav uppkomna övertrycket med tryckjusteringen, då får man överdriven återcirkulation och risk för kavitation.
Sedan måste oljan ha RÄTT temperatur vid koll av tryck. Trycket måste även kollas vid racingvarvtalet.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



På min Barnespump skruvar man in skruven (dvs spänner fjädern) för att minska trycket. Tog några varv innan jag insåg det.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Utväxlingen skiljer nog på olika pumpar, min verdipump ska varva ca 50-60% av motorvarvet.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
1,050 tum är tryckdelen. Får ännu mer oljetryck idag. Om mätaren stämmer är det tal om 20 bar på tomgång. Har provat skruva in skruven, skruva ut den samt ta bort fjädern helt men trycket stiger direkt på tomgångvarv till den höga nivån.

Temperatur och högre varvtal kan ju krävas men det är ganska otäckt att stå med sin dyra motor och ett oljetryck som är obehagligt högt. Hade de varit marginellt högt hade jag provat. Mätaren kan vara kass, det hoppas jag på. Eller kan en pump vara så grovt över dimentionerad så den interna justeringen inte räcker. Denna har suttit på en cheva SB.


Varvtalet är 50% av motorns, dvs ca 400-500rpm vid provet.
Returen bak till tanken har jag gått ned från AN16 till AN12, kan det vara boven?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Skruva banåkabil
Torrsump
<<   1, 2, 3   >>
9406 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande