Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16080 totalt) |
Helt original förutom ett Bilstein-kit med fjädrar och dämpare.
Vet ej riktigt vad det är för kit men jag är nöjd med väghållningen. Håller på att uppgradera bromsarna nu, samt fixa ett litet oljeläck vid kamkedjekåpan. För att komma åt måste jag antagligen lyfta toppen.. > Är på jakt efter några lättare hjul än de 17" Hamann-laggarna som ligger på nu. Är det någon som har något liggande så hojta till! Tja, bilen har lite historia också. Den har varit med i Bilsport nr 8/1997. Då låg det en uppskrämd, Köhler-trimmad S14 under locket och dåvarande ägaren skröt om att han trodde det var sveriges snabbaste M3E30!! Hur det var med det framgick aldrig eftersom den motorn rasade... Denna sommaren har det av ngn anledning inte hunnits med en enda banåka.. Förra sommaren blev det en hel del och planerna är att det ska bli mer av det till nästa sommar. Som synes på vissa av bilderna så står en ny digitalkamera ganska högt på inköpslistan _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Tjaa slänger upp lite nytagna bilder på svarta faran + glassätarbilen
(nu när man äntligen fått tummarna loss och införskaffat sig en digitalkamera) bildkvaliten är ändå bara sisådär, men det är inte kamerans fel, beror på sk*t bakom spakarna måste lära mig hur tusan den där manicken egentligen fungerar.... _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Lite prylar som är på väg in i bilen:
En mindre ratt, magnecor-kablar och bromskylningstrattar istället för *bling* dimljusen.. edit: redigerat bort ett par "spambilder" från förra inlägget..(kul att leka med digitalkameran ) _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Tjena mannen!
Kul att se att du har lite grejor på g! Hur har det gått med oljeläckaget? |
||
Min är lika! > tror jag. Jag har inte kollat upp det så noga än men är ganska säker på att det är kamkedjekåpan. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Sitter ju ett täcklock med o-ring framtill, kan vara den. Min motor läcker dessutom mellan topp och kamaxelhus, där finns ingen annan packning från fabrik än packningsmassa. Min motor läcker för övrigt över allt så det är lite svårt att bena ut läckställena...
|
||
Lite småpyssel på g..
En uppsättning sådana här M5 E34-fälgar är på väg till blästring+omlack Fler prylar på väg in i bilen, luftstyrningssjok till bromskylning, innerskärm stålspunna slangar, ate bromsvätska, rattaxelbussning i alu _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Frazze..
Vad gick slangarna på? Jag fick mina gjorda hos dieselservice i k-stad, gick på ca 1500:- till hela bilen (6st) Du kan komma upp och låna lyften när du ska ha dit dem. Min står på egna hjul nu, så den är lätt att rulla ut. Jag blir nog hemma denna veckan så jag kan skruva ihop moroten |
||
Det är iaf tänkt så, det går inte att planera riktigt när man är arbetslös (ekonomi ), men men vi får se. Ska handla bromsbelägg, står i valet och kvalet mellan Pagid RS19 eller Ferodo DS2500, ferodo'na är nästan 2000:- billigare (fram+bak) så det blir nog det. Slangarna kostade 1264:- + moms. Jag hör av mig till dig Krille när de ska monteras så får vi se. Jag har lite annat pyssel som också måste fixas: en halvljusinsats ska bytas, drivkedjan till oljepumpen har för stort spel - måste riva ner tråget + oljepumpen och shimsa upp det. Var uppe vid vintergaraget idag och luftade bägge sommarbilarna för första gången iår, out of the bunker eller ngt 4 stycken busfrön som trivs alldeles förträffligt bra tillsammans: De 3 på bilden och den 4'e står bakom kameran _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Jag antar att du är medveten om att fjädern på bromsoket tar i M5-fälgen (om bromsbeläggen är rätt nya). Löses med 5 mm spacer eller borttagning av fjädern. När jag hade M5 3.6 fälgar så letade jag upp alternativa fjädrar eftersom jag varken gillade att köra med 5 mm spacer pga av så lite styrning på navet eller köra utan dessa fjädrar. Lösningen blev ett besök på biltema och se om jag kunde hitta några alternativa fjädrar. Jag hittade några till Ford escort som tog mindre plats. Jag har skrivit lite om det här. Tyvärr vinner man inte så mycket frigång att man klarar sig helt utan spacer med nya belägg. Nu vet inte jag om du har 3.6 eller 3.8 fälgarna, för de skiljer en aning på ekrarnas utformning. Om det även skiljer på materialmängden mot navet vet jag inte. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jag har ju pillat i mässingsstyrningar från Turner i mina ok, så den där fjädern har knappast någon funktion längre.
Jag råkade ut för samma sak med Hamann-fälgarna, innan jag hade köpt M5-fälgarna och innan jag visste om att det fanns special-mässingsstyrningar, när man smackar dit nya bromsbelägg så skrapade den där fjädern i lite emot fälgens insida, man blev allt lite konfunderad hur man skulle få ihop det hela _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Jag får väl också bidra med några dagsfärska bilder på din fina bil, tackar för åkturen den är bra styv i chassiet kan jag intyga
|
||
|
||
Tjena Frazze:
Jag har nog, Jag tror att det är dina M5 fälgar jag har blästrat idag. Men du har ju "bara" 8" fälgar du vet att det går dit 9" bak. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
Tjena, tjena! Jo det stämmer nog bra det. Jag lämnade fälgarna på vianor, de skulle skicka de vidare till någon i lönsboda, men jag visste inte att det var du Jo jag vet att det finns plats för större bakhjul, men det vill jag nog inte ha iom jag brukar alltid skifta fram - bakhjulen emellanåt. Dessutom behöver jag inte ha bredare bakfälgar än 8", min S14 är ju original, klart det är skillnad om man som du har en riktig DTM-maskin under huven _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16080 totalt) |