| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Tiokamp
|
1260 besök totalt |
|
Tiokamp
Hej !! Jag är ju rätt ny här på forumet (som jag tycker är mycket bra (fjäsk)
Var nu med och körde på Anderstorp 10/12-07 och kom näst sist Det var gör sköj.. goa gubbar/killar som har vett. MEN jag märkte rätt snart att jag låg i "lä" och jag märkte ju att jag inte hade en chans.. Jag körde på default inst.. för utom gering och däcktryck, och alla har vi olika körstilar, så setupen är ju väldigt individuell.. .. Men varförinte dela med oss av våra små knep till varann? Ja vissa kanske redan gör det!! Det jag menar är att rätt vad det är så hamnar vi ju på en bana som vi/du inte är specislist på. Det finns ju de som nöter fåror i asfalten på vissa banor, och blir bäst där.. men vi som rullar runt på olika banor och olika bilar blir ju mer allround... ja som en tiokampare typ.. VIST är ju en del av tjusningen att hitta nått eget som man kör ifrån alla med... Och man behöver väl inte avslöja ALLA knep man har. Men ... Ja ni fattar vad jag menar.. Och resultatet blir ju bara en jämnare och roligare liga ... Som sagt jag är ny här och har inte läst allt som står.. så jag kanske "ska sitta i ett hörn och hålla käft" tills jag blir tilltalad .. .. Nu säger väl han som vann racet på anderst... jag körde på Default > .. ja men vad bra... då slipper jag ödsla tid på att hitta rätt setup där.. då är jag bara kass .. ... det som hände mig på anderstorp.. var att jagg tappade "känseln" i framdäcken redan efter ett par varv (de tog väl slut) Har jag gnält nu Kul var det iaf och jag ser fram imot nästa race.. kul att få va med KennyBoy Varmaren Persson.
_________________ Kenny bjornelundh |
|
Vågar knappt säga de, men jag körde med "default" setupen men lite små ändringar
Eller rättare sagt, simbin har juh gjort egna setuper till alla bilar för alla banor i spelet, den setupen körde jag med. De jag ändrade på den setupen var, ökade på 6e växeln 1 snäpp, ändrade vingen bak till 2 och ändrade bromsbalansen till 52-48 så jag kunde bromsa så sent som möjligt in i 180 graders kurvorna. Thats it När jag inte orkar sitta och kolla på desperat housewives eller all annan skit som går på tvn på kvällarna (vilket är typ varje kväll ) så brukar jag rejsa lite WTCC på public servrar, jag kör allitd med simbins setup och jag brukar väl iaf vara bland de snabbare även om jag inte är snabbast. Jag kör då också alltid BMW (kanske är skillnad mot de framhjulsdrivna bilarna vad gäller känslighet i setupen) och de ända jag ändrar där är bromsbalansen (allt från 58-42 till 56-44 beroende på vilken bana). Sen kör jag med brake pressure på 95 (är väl mer smak sak kanske) och sen kör jag nästan alltid med vingen inställt på 1 bak.
_________________ mvh Viktor Pousette |
|
Var ett jäkla fjäskande med smileys
Nej allvarligt du kan va lugn setup gör inte så stor skillnad faktiskt. Kan göra några tiondelar inte mer. Enligt sveriges snabbaste simracer som just vann VGP 0,5 sek mellan en kass och en bra setup typ. Och då har nog han bra mycket mer koll än en själv och är bra mycket bättre på att fixa setups. Default är faktiskt helt ok i regel. Vad som kan göra skillnad är i regel downforce och bromsbalans. Mindre downforce högre hastighet men mindre grepp i snabba kurvor främst. Just Radical verkar inte ha så stor nytta av mer downforce än de redan har. Jag har testat med både 1 och 5 i vinge ex och gör jämförbara tider. 1 i vinge är dock trevligt här då man då kan köra om på den långa rakan lättare då man får mindre drag och mer top speed. Att pilla med bilen gör man mest för psykologiska skäl. Kör man med en setup man tror på så kör man snabbare helt enkelt gäller att lura sig själv. Då är det viktigare hur du ställer in kontrollerna. Jag kör med lägre sense på bromsen... 35 % men har du riktigt mjuka kan du rent av testa köra 0 % och se om det känns bättre. Du låser bromsarna mindre... kan ju också ändra på bromstrycket inne i spelet. Du behöver inte köra 100 i bromstryck jämt. Kollar jag på motec går jag aldrig på full broms med radical bilarna faktiskt har bra bromsar som nyper hårt. Annars det är som sagt bara nötning som gäller och att komma ihåg att det viktigaste är att ha med fart ut ur kurvorna snarare än att bromsa sent som fasen in i kurvorna. I allmänhet kör jag hellre med mer bromsverkan fram än bak... Testade lite men för mig funkar inte 52-48 alls med de här bilarna bilen vill bara svänga runt om man råkar låsa lite fick bromsa tidigare än när jag körde 55-45 så beror ju helt på hur du kör. Men i allmänhet så mer bromsverkan fram brukar leda till stabilare inbromsningar så kan du flytta bak bromsbalansen i takt med att du känner dig mer bekväm och vill ha lite mer överstyrt. Nu med Radical så är det ju svårt att spinna lös däcken men tänk på det i allmänhet att det går inte snabbare att köra sidledes jämt även om det kan kännas snabbare. Ibland måste man men det lär man sig allt eftersom man kör. Bara att nöta varv helt enkelt. _________________ Pär Öqvist |
|
Just radical bilarna är juh lite speciella, dom uppför sig lite som en formel bil. De jag har märkt när jag har kört radical och formel bil i Race07 (iofs i andra spel också) är att man får ALDRIG ALDRIG ALDRIG släppa gasen helt, måste alltid ha lite gas även under inbromsning. Går inte att göra som med "standardbilarna" WTCC att man släpper upp nästan helt och sen bromsar och styr in (med BMW iaf
). Lär man sig att hitta rätt läge och har kvar ganska så mycket gas faktiskt, så kommer du att märka att stor skillnad på kurvhastighet.
Vet inte hur jag ska förklara, när man väl hittar/känner hur de fungerar så blir de en självklarhet, men är väl tyvärr som oqvist säger, bara att nöta
_________________ mvh Viktor Pousette |
|
Har läst det där någonstans men fattar inte vitsen? Att man inte ska låsa? Borde ju funka lika bra då att man är mjukare på bromsen om man har tillräckligt styva pedaler i alla fall så man får lite känsla?
hur mycket gas ska man hålla då säg i T1 där. 10 % gas hela tiden eller mer i början... Låter ju skitkonstigt .
Många sägs köra så med WTCC bilarna också men man tycker ju bromssträckorna lätt skull bli längre om man ger gas hela tiden... _________________ Pär Öqvist |
|
Eftersom jag inte vänsterbromsar har jag lite svårt att associera med Viktors funderingar över stödgas... Men visst, han är snabbare än mig (
) så man borde kanske fundera lite
Vad det gäller att köra fort... Tja, börja med något långsamt. Formelbilar och Radicalerna är ju precitionsinstrument. Snackar vi Race07 så börja med Minin eller 200hk-sjuan, skaffa dig sen en känsla för EXAKT hur dina kontroller funkar, hur mycket kan du bromsa, hur mycket styrinput behövs det, när reagerar gaspedalen och hur snabbt. Sen är det bara att nöta... Nyttja hela banan, fundera över alternativa spår och bromspunkter, manövrera progresivt dvs bromsa/styr/gasa inte för fullt med en gång utan känn dig för hur lite du kan komma undan med. När allt det där sitter och tiderna är konsekventa, då kan man börja roa sig med setuper. Innan dess döljer de som bäst de fel man ständigt gör. Det här tar tid, jag har rattat på A-torp sen 96 IRL, kört dataspel sen 98 och de riktiga simulatorena sen GPL och saliga GTR2002 kom ut. Och jag är inte mer än medelmåttig ännu
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
![]() |
Racingsimulatorer
Tiokamp
|
1260 besök totalt |