Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3312 besök totalt |
BMW V8 i Datsun 240Z?
Jag håller på att bygga en 240Z för Modsport och om möjligt även gatreggning. Har en kompis som kan tänka sig "köpa in sig" i projektet om det sitter en BMW motor i bilen och då helst en V8. Vad finns det för alternativ på BMW V8:or i storleken kring 4 liter (original, eller med ändrad borr/slag)? Har tittat på M5 V8:an, men den verkar svår/dyr att få tag på. Möjlighet/kostnad för effekter på 400+Hk? (Ingen överladdning) Vad får man räkna med för vikt på motor/låda (manuell)? Kommer den gå att regga för gatan som ombyggt fordon? (annan hjulupphängning, bromsar osv. Tj.vikt ca 900kg) Kan tillägga att jag sökt, men antalet träffar blev orimligt många... _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||
Vill du har relativt färdig trimmade motorer tycekr jag du ska leta efter Alpina Modeller, främst byggda på E39 karossen ifrån 5-serien, dvs den mellan 96-03.
Då har du tre st ~4,6-4,8 liters V8:or på 340, 347 och 375 hk... Men hur dessa ligger till i Pris gentemot M5 V8 kan jag inte svara på, har inte kikat på det alls, men gissningsvis borde de mindre effektstinna vara billigare! Sedan har du E34 (88-96) Alpinor som hade 4,0 liters på 315 hk och 4,6:or på 340hk - dessa är nog billigast! Finns även någon speciall 3-serie med någon liknande V8, men dess produktion var nog högst begränsad så räkna med högre pris på dem! Sedan är det väl bara V12 för 400+ orginal om det ska vara utan överladdning! Fina med alpina motorerna är att de redan är komhöjda med mahle kovlar och omviktade invändigt så vässar man dem blir de redigt vassa ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
För reggningens skull är du ju begränsad till 15kW/100kg tjänstevikt, värt att tänka på kanske vid motorvalet. Det är 200 hk på 1000 kg men en 240z borde kunna landa på 1100-1200kg i tjänstevikt för gata utan att det är orimligt.
I övrigt ska det inte vara några direkta problem att regga bara du följer formalian som vanligt - byte av motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
smidigast (och absolut billgast) är nog en M60 eller M62 från bmw's vanliga 530,540,730,740. (det fins dock 530,730 med R6 istället för V8 - beroende på årgång)
om vill fuska så kan man regga med M60 3.0 med 218? hp och sedan byta till 4.0 eller 4.4l motorn med 286hp chip på dem "ska" ge drygt 300-320hp dom motorerna kan man få tag på i praktiken gratis, finns kompletta bilar på blocket för 5-20' borde gå att sälja övriga delar för ~den summan... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||||||
BMW Motorsport ventilkåpa på en överladdad B230
![]() Gatreggat med "M60" 3litersåtta låter som en rolig väg framåt. Då kan du ju köra Roadpsort också om slicks inte passar galosherna. Byta storlek (men inte motortyp enligt pappret) går ju fint som moddad motor och tävlingsorganisationen bryr sig inte om hur du kom igenom besiktningen. Men med trimmad insprutat 4ventilsmotor och ca 950kg tävlingsvikt kan du max ha 2.7 Liters motorvolym i RoadsportA. Om du däremot kan charma reglementesansvarig så passar 286hk+5% från en omoddad åtta betydligt bättre (chippat och designat avgas borde väl ge lite kanske). Men Modsport behöver fler tävlande så kämpa på. Trimmade normalandade åttor låter så vackert (jämfört med överladdade fyror). Men i Modsport Klass 1 kan du inte ha större insprutad 4ventilad motor än 3.45L med 950kg, nåt att tänka på. Är det nån som trimmar M60 3.0 måntro (kan de dela delar osv)? |
||||||||
Re:
Man tackar för (som vanligt) bra och utförliga komentarer!
Har börjat kollat upp utbudet på motorer, tackar för tipsen! Verkar dock som att alpina-motorer inte växer på träd direkt.
Blir byte av allt ovanstående (+ en del mer) och att "vikta" upp den en del är ju fullt tänkbart!
Blir så att den I så fall får reggas med 3 liters V8:an, så får man se vad som händer sen.
Roadsport tror jag blir svårt att "platsa" i, så det blir nog inte aktuellt. Får väl se vad min kompis säger, om det ska bli BMW V8 eller Nissan 4:a med turbo. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||
Ja tyvärr så är alpinorna väldigt sällsynta, produktions nivån var ju väldigt låg och ägarna verkar inte smälla så ofta... bra men lite trist för oss som gillar dessa motorer! Men ibland kan man ha tur, men det kan vara värt att jaga lite för att få tag i en, kanske även värt att ta en titt nere i hemlandet med!
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
"Enklast" är nog att ta hem en från USA eller Kanada.
Kalifornien och Arizona brukar ha "rostfria" ex, dock oftast med spruckna och spröda inredningar! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3312 besök totalt |