Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | << 1, 2, 3, ... 43, 44, 45 >> 64 besök senaste veckan (176786 totalt) |
Hej,
Kan tala om att jag senast luftade Miatan på Gotland Ring i Juli. Banan kommer att bli kanon. Den första slingan på 1,5 km passar Miatan fint (kurvig kuperad) och man hänger med mycket motorstakare bilar. Passa på att åka över om du kan. Hälsningar _________________ Pär Å Corvette Z06 |
||||||
Hej, "sme'n i Rolfstorp" bockade huvudbågen och sålde de andra rörbitarna till mig (700 kr), sen meckade jag lite hemma och näste fast bågen, tog ut den, och fick den svetsad av en licensierad svetsare (0 kr ). Jag funderar på att lyfta ur den och sätta dit ett rör mellan bakåtsträvorna - för att kunna fästa flerpunktsbälte - i övrigt är jag nöjd. Den funkar bra med cabben. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Såna banor gillar vi Jag hoppas att det blir en resa innan det långa mörkret drabbar oss. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag vet inte mycket om Guss, men han bygger säkert efter dina anvisningar. Att det blir bra är jag övertygad om; han har ju gjort en och annan båge/bur... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Rolfstorp Svets&Smide är nog något billigare än Guss men knappast så att det motiverar att åka dit från Sthlm. Båge+bakåtsträvor+diagonalstag+tvärstag (att fästa bältet i) kostade monterat och klart ca 4500 kr när jag fick det byggt i RX-7:an förra året.
Jonas Florinus har en Guss-båge i sin Roadsport-Miata och den ser bra ut i alla fall. Dennis, När börjar du köra Roadsport? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Det där med att hänga med motorstarkare bilar på Gotland Ring skriver jag under på! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Haha, försöker du lura in mig på nya tokigheter Det har väl hänt att jag funderat på det, men sommarhelgerna är redan för få; måste ju förutom banåka även klämma in mtb-träningen, dykning, fiske, familj, m m. Men intresserad är man ju; vore kul att få veta lite mer om de miator som kör Roadsport; hur de är utrustade, etc. Du får väl locka hit deras ägare _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag kan väl delge det som jag vet i alla fall!
För närvarande körs tre Miator i Roadsport, Jonas Florinus har en röd 94:a, Leif Ampler en svart 94:a och Magnus med det svåra efternamnet har Alexanders gamla 92:a (eller om det är 91). Magnus körde dock bara "Sportvagnsmeeting:et", Jonas körde alla tävlingarna och Leif alla utom den första. Den bil som är mest preparerad är den som Magnus har medan Leifs är minst preppad. Vad jag vet har de följande mods. Stötdämpare: Koni, justerbara Fjädrar: Jonas kör Öhlins, Leif och Magnus ökänt Burbåge: Jonas har Guss, Leif har Rolftorp Svets&Smide, Magnus okänt Bromsar: Jonas&Magnus har Wilwood ok fram, Leif har orginal med Hawkbelägg (funkar mycket bramed Hawk, jag köpte dem åt honom och det är nästan så jag ångrar det!) Suflett/hardtop: Jonas&Leif suflett, Magnus orginal hardtop Fälgar: Jonas kör med OZ-racing fälgar, Leif har orginal 15", Magnus okänt men jag tror det är OZ racing. Däck: Yokohama 032R soft 205/50-15 Leifs bil är i princip inte lättad alls förutom byte av förarstol. Jonas har plockat ur mattor och diverse lösa delar men har ej gjort någon avancerad lättning. Magnus bil är dock mer optimerad. Jag tror att allt jobbet gjordes när Alexander ägde bilen. Allt löst är urplockat, mc-batteri osv. Jag vet inte hur mycket Magnus och Jonas bilar väger men Leifs som ju är nästan orginal ligger på ca 1090 kg inklusive förare (dvs nästan exakt samma som min RX-7) _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Pratade med Magnus om det i våras, men han tyckte att det var helt ointressant att köra bana om det inte var frågan om tävling.
Det är föressten gula konis och gussbåge i den bilen, OZ racingfälgar stämmer bra. Det stämmer också att Alex gjorde allt jobbet på bilen. Kunde tyvärr inte komma till Kinnekulle, jag var på Bilsport Superstage och gjorde urusla tider istället |
||||||
Då var det dags för gula Koni - bäst pris hittills hos Carl R
Nu har bilen rullat 10000 mil och enligt alla uppgifter håller Miatans originaldämpare ALDRIG så länge - jag har alltså kört utan dämpare på alla banträffar så här långt Tänk vad det ska gå undan nästa säsong då Allvarligt talat... bilen känns ordentligt "underdämpad"; när man väl är inne i en kurva så spelar det ju ingen (liten) roll; lastväxlingar däremot (som efter hårnålen på Ring Knutstorp) känns lite okontrollerade... Det ska bli spännande att se(?) om jag märker någon skillnad med nya (och bättre) dämpare _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Japp, det håller jag med om. Jag är fortfarande helt förstummad över att kan gå så fort med så lite stötdämpning . Bilen oscillerade fram i karusellen Hälsar Pär som knappt hämtat sig än från åkturen i högerstolen _________________ Pär Hylander |
||||||
Hej Pär - du får väl åka med igen när de nya dämparna är på plats; då kör jag säkert mycket lugnare
Det var väl du som tutade på mig i Halmstad (Tylösand) för ett tag sen? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Japp. glöm ej! Märkte när jag skulle sätta dit mina KYB att jag glömt bort dammskydden totalt ändå man väntat 1mån för stötdämparna att komma hem från japan. Var bara att åka in till jobbet och leta. Hittade styrväxeldamasker från nån VW som passade fint _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Jag har glömt hur det ser ut - är originalen integrerade i bumpstoppen? _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||||
oops, missat detta inlägg. Japp, vi var ute och söndagsåkte med vår boulevardräser för en av de sista gångerna för säsongen! Den gör dock inte bort sig helt när det börjar svänga, hade hunnit med en sväng förbi min gamla favoritväg mellan Skedala och Åled oxo. F ö är jag väl lite nervöst lagd kanske, har svårt att slappna av riktigt när jag åker. Henke, min svåger som var med på Anderstorp, är nog mer tålig _________________ Pär Hylander |
||||||
Den vägen är inte dum (det blir mest cykling där numera, men ändå...); då har du väl också tagit höger (när du kommer från Skedala) i Åled - uppför backen mot cross-banan? Där svänger det duktigt innan man kommer ut på väg 25 igen Din svåger ja; han tog det med ro _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||||
Bra fråga Kommer inte ihåg hur orginal är, passade inte på mina nya iaf. Mina KYB har jag ingen bumpstop på.. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | << 1, 2, 3, ... 43, 44, 45 >> 64 besök senaste veckan (176786 totalt) |