Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3, ... 43, 44, 45   >>
64 besök senaste veckan (176786 totalt)
Miatamania
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 10



Hej,

Har en Miata 94. Vill också byta till en riktig båge. Vem har byggt din? GUSS?
Är du nöjd?

Fungerar den bra med cabben?

Hälsningar

_________________
Pär Å
Corvette Z06
Citera
Miatamania
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 10



Hej,

Kan tala om att jag senast luftade Miatan på Gotland Ring i Juli. Banan kommer att bli kanon. Den första slingan på 1,5 km passar Miatan fint (kurvig kuperad) och man hänger med mycket motorstakare bilar. Passa på att åka över om du kan.

Hälsningar

_________________
Pär Å
Corvette Z06
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Miatamania skrev:
Hej,

Har en Miata 94. Vill också byta till en riktig båge. Vem har byggt din? GUSS?
Är du nöjd?

Fungerar den bra med cabben?

Hälsningar


Hej, "sme'n i Rolfstorp" bockade huvudbågen och sålde de andra rörbitarna till mig (700 kr), sen meckade jag lite hemma och näste fast bågen, tog ut den, och fick den svetsad av en licensierad svetsare (0 kr ). Jag funderar på att lyfta ur den och sätta dit ett rör mellan bakåtsträvorna - för att kunna fästa flerpunktsbälte - i övrigt är jag nöjd. Den funkar bra med cabben.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Miatamania skrev:
Hej,

Kan tala om att jag senast luftade Miatan på Gotland Ring i Juli. Banan kommer att bli kanon. Den första slingan på 1,5 km passar Miatan fint (kurvig kuperad) och man hänger med mycket motorstakare bilar. Passa på att åka över om du kan.

Hälsningar


Såna banor gillar vi
Jag hoppas att det blir en resa innan det långa mörkret drabbar oss.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Miatamania
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 10



ok. Det är litet långt till Rolfstorp från Stockholm förstås.

Vet att Guss tar ca 5000 kr. Är det samma ungefär?


Hälsningar

Pär Åberg

_________________
Pär Å
Corvette Z06
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Miatamania skrev:
ok. Det är litet långt till Rolfstorp från Stockholm förstås.

Vet att Guss tar ca 5000 kr. Är det samma ungefär?


Hälsningar

Pär Åberg


Jag vet inte mycket om Guss, men han bygger säkert efter dina anvisningar.
Att det blir bra är jag övertygad om; han har ju gjort en och annan båge/bur...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Rolfstorp Svets&Smide är nog något billigare än Guss men knappast så att det motiverar att åka dit från Sthlm. Båge+bakåtsträvor+diagonalstag+tvärstag (att fästa bältet i) kostade monterat och klart ca 4500 kr när jag fick det byggt i RX-7:an förra året.
Jonas Florinus har en Guss-båge i sin Roadsport-Miata och den ser bra ut i alla fall.

Dennis,
När börjar du köra Roadsport?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Miatamania skrev:
Hej,

Kan tala om att jag senast luftade Miatan på Gotland Ring i Juli. Banan kommer att bli kanon. Den första slingan på 1,5 km passar Miatan fint (kurvig kuperad) och man hänger med mycket motorstakare bilar. Passa på att åka över om du kan.

Hälsningar


Det där med att hänga med motorstarkare bilar på Gotland Ring skriver jag under på!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Wankelsport skrev:

Dennis,
När börjar du köra Roadsport?


Haha, försöker du lura in mig på nya tokigheter
Det har väl hänt att jag funderat på det, men sommarhelgerna är redan för få; måste ju förutom banåka även klämma in mtb-träningen, dykning, fiske, familj, m m.
Men intresserad är man ju; vore kul att få veta lite mer om de miator som kör Roadsport; hur de är utrustade, etc.

Du får väl locka hit deras ägare

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag kan väl delge det som jag vet i alla fall!
För närvarande körs tre Miator i Roadsport, Jonas Florinus har en röd 94:a, Leif Ampler en svart 94:a och Magnus med det svåra efternamnet har Alexanders gamla 92:a (eller om det är 91). Magnus körde dock bara "Sportvagnsmeeting:et", Jonas körde alla tävlingarna och Leif alla utom den första. Den bil som är mest preparerad är den som Magnus har medan Leifs är minst preppad.
Vad jag vet har de följande mods.
Stötdämpare: Koni, justerbara
Fjädrar: Jonas kör Öhlins, Leif och Magnus ökänt
Burbåge: Jonas har Guss, Leif har Rolftorp Svets&Smide, Magnus okänt
Bromsar: Jonas&Magnus har Wilwood ok fram, Leif har orginal med Hawkbelägg (funkar mycket bramed Hawk, jag köpte dem åt honom och det är nästan så jag ångrar det!)
Suflett/hardtop: Jonas&Leif suflett, Magnus orginal hardtop
Fälgar: Jonas kör med OZ-racing fälgar, Leif har orginal 15", Magnus okänt men jag tror det är OZ racing.
Däck: Yokohama 032R soft 205/50-15

Leifs bil är i princip inte lättad alls förutom byte av förarstol. Jonas har plockat ur mattor och diverse lösa delar men har ej gjort någon avancerad lättning.
Magnus bil är dock mer optimerad. Jag tror att allt jobbet gjordes när Alexander ägde bilen. Allt löst är urplockat, mc-batteri osv.
Jag vet inte hur mycket Magnus och Jonas bilar väger men Leifs som ju är nästan orginal ligger på ca 1090 kg inklusive förare (dvs nästan exakt samma som min RX-7)

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tack för infon, Göran! thumbs up
Du får väl locka hit dem; det vore kul med lite fler banaktiva miator här

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74



Pratade med Magnus om det i våras, men han tyckte att det var helt ointressant att köra bana om det inte var frågan om tävling.

Det är föressten gula konis och gussbåge i den bilen, OZ racingfälgar stämmer bra.

Det stämmer också att Alex gjorde allt jobbet på bilen.

Kunde tyvärr inte komma till Kinnekulle, jag var på Bilsport Superstage och gjorde urusla tider istället

_________________
Early braking is not an option...
www.miata.rules.it
www.formula.nu
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Då var det dags för gula Koni - bäst pris hittills hos Carl R thumbs up
Nu har bilen rullat 10000 mil och enligt alla uppgifter håller Miatans originaldämpare ALDRIG så länge - jag har alltså kört utan dämpare på alla banträffar så här långt
Tänk vad det ska gå undan nästa säsong då

Allvarligt talat... bilen känns ordentligt "underdämpad"; när man väl är inne i en kurva så spelar det ju ingen (liten) roll; lastväxlingar däremot (som efter hårnålen på Ring Knutstorp) känns lite okontrollerade...
Det ska bli spännande att se(?) om jag märker någon skillnad med nya (och bättre) dämpare

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:


Allvarligt talat... bilen känns ordentligt "underdämpad";


Japp, det håller jag med om. Jag är fortfarande helt förstummad över att kan gå så fort med så lite stötdämpning . Bilen oscillerade fram i karusellen

Hälsar Pär som knappt hämtat sig än från åkturen i högerstolen

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Hej Pär - du får väl åka med igen när de nya dämparna är på plats; då kör jag säkert mycket lugnare

Det var väl du som tutade på mig i Halmstad (Tylösand) för ett tag sen?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
En liten uppdatering:
Nu är de beställda - Koni-dämparna alltså
Måste nog skaffa nya skyddsdamasker också...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Dennis Kullman skrev:
En liten uppdatering:
Nu är de beställda - Koni-dämparna alltså
Måste nog skaffa nya skyddsdamasker också...


Japp. glöm ej!

Märkte när jag skulle sätta dit mina KYB att jag glömt bort dammskydden totalt ändå man väntat 1mån för stötdämparna att komma hem från japan.

Var bara att åka in till jobbet och leta. Hittade styrväxeldamasker från nån VW som passade fint

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Patrik Rydh skrev:
Dennis Kullman skrev:
En liten uppdatering:
Nu är de beställda - Koni-dämparna alltså
Måste nog skaffa nya skyddsdamasker också...


Japp. glöm ej!

Märkte när jag skulle sätta dit mina KYB att jag glömt bort dammskydden totalt ändå man väntat 1mån för stötdämparna att komma hem från japan.

Var bara att åka in till jobbet och leta. Hittade styrväxeldamasker från nån VW som passade fint


Jag har glömt hur det ser ut - är originalen integrerade i bumpstoppen?

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Hej Pär - du får väl åka med igen när de nya dämparna är på plats; då kör jag säkert mycket lugnare

Det var väl du som tutade på mig i Halmstad (Tylösand) för ett tag sen?


oops, missat detta inlägg.

Japp, vi var ute och söndagsåkte med vår boulevardräser för en av de sista gångerna för säsongen! Den gör dock inte bort sig helt när det börjar svänga, hade hunnit med en sväng förbi min gamla favoritväg mellan Skedala och Åled oxo.

F ö är jag väl lite nervöst lagd kanske, har svårt att slappna av riktigt när jag åker. Henke, min svåger som var med på Anderstorp, är nog mer tålig

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Pär Hylander skrev:
Dennis Kullman skrev:
Hej Pär - du får väl åka med igen när de nya dämparna är på plats; då kör jag säkert mycket lugnare

Det var väl du som tutade på mig i Halmstad (Tylösand) för ett tag sen?


oops, missat detta inlägg.

Japp, vi var ute och söndagsåkte med vår boulevardräser för en av de sista gångerna för säsongen! Den gör dock inte bort sig helt när det börjar svänga, hade hunnit med en sväng förbi min gamla favoritväg mellan Skedala och Åled oxo.

F ö är jag väl lite nervöst lagd kanske, har svårt att slappna av riktigt när jag åker. Henke, min svåger som var med på Anderstorp, är nog mer tålig


Den vägen är inte dum (det blir mest cykling där numera, men ändå...); då har du väl också tagit höger (när du kommer från Skedala) i Åled - uppför backen mot cross-banan? Där svänger det duktigt innan man kommer ut på väg 25 igen


Din svåger ja; han tog det med ro

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Dennis Kullman at work skrev:
Patrik Rydh skrev:
Dennis Kullman skrev:
En liten uppdatering:
Nu är de beställda - Koni-dämparna alltså
Måste nog skaffa nya skyddsdamasker också...


Japp. glöm ej!

Märkte när jag skulle sätta dit mina KYB att jag glömt bort dammskydden totalt ändå man väntat 1mån för stötdämparna att komma hem från japan.

Var bara att åka in till jobbet och leta. Hittade styrväxeldamasker från nån VW som passade fint


Jag har glömt hur det ser ut - är originalen integrerade i bumpstoppen?


Bra fråga

Kommer inte ihåg hur orginal är, passade inte på mina nya iaf.
Mina KYB har jag ingen bumpstop på..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3, ... 43, 44, 45   >>
64 besök senaste veckan (176786 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande