Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3, 4 ... 43, 44, 45   >>
2 besök senaste veckan (176673 totalt)
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Patrik Rydh skrev:


Bra fråga

Kommer inte ihåg hur orginal är, passade inte på mina nya iaf.
Mina KYB har jag ingen bumpstop på..


oj - hur hårda fjädrar/låg bil har du? Är du inte rädd för HÅRDA genomslag?

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Dennis Kullman at work skrev:
Patrik Rydh skrev:


Bra fråga

Kommer inte ihåg hur orginal är, passade inte på mina nya iaf.
Mina KYB har jag ingen bumpstop på..


oj - hur hårda fjädrar/låg bil har du? Är du inte rädd för HÅRDA genomslag?


Nja, det har gått bra hittils.
Fjädrar är Eibach som sänker 20mm eller nåt sånt. Dom är ganska hårda.
Dämparna står sällan på läge 1 heller när jag kör hårt

Men man vet ju aldrig med våra vägar

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Patrik Rydh skrev:
Dennis Kullman at work skrev:
Patrik Rydh skrev:


Bra fråga

Kommer inte ihåg hur orginal är, passade inte på mina nya iaf.
Mina KYB har jag ingen bumpstop på..


oj - hur hårda fjädrar/låg bil har du? Är du inte rädd för HÅRDA genomslag?


Nja, det har gått bra hittils.
Fjädrar är Eibach som sänker 20mm eller nåt sånt. Dom är ganska hårda.
Dämparna står sällan på läge 1 heller när jag kör hårt

Men man vet ju aldrig med våra vägar


Mina H&R sänker 40 mm; ingen "hit" i kombination med slutkörda originaldämpare och Momo-stol skruvad direkt i golvet
Utan bumpstop hade man väl dött

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu har de kommit (dämparna alltså) - nu ska de bara på också
Mätte upp bilen igår; från hjulcentrum till hjulhuskant är det
bak: 12,75"
fram: 12,25"
det innebär att jag med nuvarande setup har ca 5 mm fjädringsväg bak och 0 mm fram - innan bumpstoppen (progressiva, 50 mm) tar i
(anledningen till att jag mätte i tum är att referenstabellen är i tum...)

Eftersom jag inte vill höja bilen blir det alltså till att kapa bumpstoppen om jag vill ha någon glädje av fjädrarna Nåja, kanske kan man fixa en snyggare lösning framöver...


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Då vet du vad du har att göra i helgen!
Kan tänka mig att det känns ungefär såhär

Hur har du tänkt att montera dom där fram?
Den jobbiga vägen genom att demontera länkarmarna eller lossa spindelleden och böja ner dom?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Då vet du vad du har att göra i helgen!
Kan tänka mig att det känns ungefär såhär


Det kanske dröjer lite längre - ska till Köpenhamn i morgon - och kanske dricka en pilsner eller två

Patrik Rydh skrev:

Hur har du tänkt att montera dom där fram?
Den jobbiga vägen genom att demontera länkarmarna eller lossa spindelleden och böja ner dom?


Beror på... normalt skulle jag kört spindelleden, men nu har jag ju ingen brådska... ska fundera lite till...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74



Tjenare Dennis du har hunnit en bra bit med bilen nu

Tänk på att inte ta bort för mycket på bumpstoppen, de är ju som du själv skrev progressiva, du kan då få en bil som blir en nära döden upplevelse om dämparen går i vid nån ojämnhet = stenhårt

Jag tog själv bara bort den nedersta "hatten" och det har fungerat bra hela sommaren = inget otrevligt beteende

Jag har mina dämpare på den lägsta inställningen, kör med Eibachfjädrar

Vi ses på banorna nästa sommar

MVH

Peter

_________________
Early braking is not an option...
www.miata.rules.it
www.formula.nu
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Upptäckte till min förvåning att Konidämparna, i alla fall de bakre, är ca 17 mm kortare än original. Det är ju en bonus - från 5 mm fjädringsväg till 22 mm - utan att göra något alls thumbs up
Men... den där plastbrickan man ska trä över kolvstången (så att den ligger på "locket") är 3 mm tjock, så där tappade jag 3 mm igen thumbs down
Vad ska man med den brickan till?
Nåja, hittills har jag kapat bort ca 11 mm från bumpstoppet, vilket då (med vit plastbricka ) skulle ge 5+17-3+11=30 mm fjädringsväg => en ökning med 500 %
Nu behöver jag bara någon sorts damask/bälg som dammskydd; både resterande del av bumpstoppet och stötdämparcylindern är 42 mm i diameter; någon som har någon idé om vad jag skulle kunna använda?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74



Jag vet att Biltemas 626 dammskydd passar, vet dock inte om det är något bumbstopp i toppen på det....

_________________
Early braking is not an option...
www.miata.rules.it
www.formula.nu
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Peter Johansson skrev:
Jag vet att Biltemas 626 dammskydd passar, vet dock inte om det är något bumbstopp i toppen på det....


OK, ska kolla - jag behöver inget bumpstopp (kapar de befintliga) utan bara "bälgen".

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Bildbevis: Koni är kortare än original SHOWA


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu sitter den första (ja, jag tar det ) på plats. På bilden har jag med domkraft tryckt upp hjulstället så att avståndet mellan navcentrum och skärmkant (i höjdled alltså ) är samma som när bilen står på marken, alltså 12,75". Som synes är de översta fyra varven "ganska" tätt ihop - man kan ju fundera på vilken nytta den delen av fjädern gör


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Hej Dennis!

Hur har du satt fast dina stolar? Har hittat ett par Sparco glasfiberstolar som jag tänkte slänga i min..

Problemet är ett både far, flickvän och andra tycker om att köra bilen

Alltså måste jag ha underredet kvar på förarplatsen thumbs down

Hade varit kul med bilder på hur du gjort och lite bilder på din båge

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Hej Dennis!
Hur har du satt fast dina stolar? Har hittat ett par Sparco glasfiberstolar som jag tänkte slänga i min..
Problemet är ett både far, flickvän och andra tycker om att köra bilen
Alltså måste jag ha underredet kvar på förarplatsen thumbs down
Hade varit kul med bilder på hur du gjort och lite bilder på din båge

Hej Patrik!
Mina stolar sitter bultade i golvet utan underreden - vill någon annan köra bilen så får de anpassa sig eller stå över
Jag har tyvärr inga bilder från installationen av stolarna (men jag funderar på att göra nya bakre fästen - i så fall ska jag ta bilder); bilder på bågen har jag väl några - lägger ut dem här om en stund.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Hade varit kul med bilder på hur du gjort och lite bilder på din båge

Hittade inte bilderna på bågen innan den monterades i bilen





_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Stötdämparbytet är nu klart.
Några noteringar:
- Jag kapade bort nedersta tredjedelen av bumpstoppen
- Jag kör utan dammskydd - bilen används mest i fint väder

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Dennis Kullman skrev:
Stötdämparbytet är nu klart.
Några noteringar:
- Jag kapade bort nedersta tredjedelen av bumpstoppen
- Jag kör utan dammskydd - bilen används mest i fint väder


Jaja, Till det viktiga! Hur går den på vägen?
Eller kan du vänta ända till våren för att prova?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Jaja, Till det viktiga! Hur går den på vägen?
Eller kan du vänta ända till våren för att prova?

Har inte provat än, men får passa på någon dag när vägen är torr

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Inget seriöst mekande just nu; plockade bara bort lite prylar för att kolla lite
Ut åkte luftburk, luftmängdmätare och värmeskölden över grenröret - så här ser det ut nu:



Upptäckte en av anledningarna till det skrammel som hörs ibland; ett av grenrörets fästen för värmeskölden har gått av:



Ganska schysst grenrör för att vara original - det är ju i a f ingen gjutjärnsklump - men kolla kollektorn! Rören ser ganska platta ut


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Förbereder lite för kamremsbyte; jag som är van vid gamla bilar blev lite impad av att det kan vara så rent och fint under ventilkåpan

Har förresten beställt kolfiberplattor till dörrsidor - från reptil.nu



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tog bort främre krängningsfjädern idag för att få mera plats för byte av främre packboxen på veven.
Upptäckte till min stora förvåning att fästena på länkarmarna inte är likadana! Det första jag upptäckte var att bultarna monterats på olika håll...
Se nedan... notera att plåten till det "enkla" fästet är ca dubbelt så tjock som den till det dubbla, så inget är trasigt - bara annorlunda... men varför? Verkstadshandboken visar bara det dubbla...




_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3, 4 ... 43, 44, 45   >>
2 besök senaste veckan (176673 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande