Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 43, 44, 45   >>
72 besök senaste veckan (176783 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Dennis Kullman skrev:
MEN... nya fina fälgar är på gång!
Dina gula Borbet tror jag lever fortfarande, så de kunde ju köpas tillbaka

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
MEN... nya fina fälgar är på gång!
Dina gula Borbet tror jag lever fortfarande, så de kunde ju köpas tillbaka


8 kg styck!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Här är det glest mellan uppdateringarna som vanligt...

Så här ser de nya fälgarna ut:




Så här ser de ut när de används:




Lite experiment i garaget; blir inte aktuellt att testa i år, men det kanske blir ett jämförande test 2019.




och så har jag köpt en ny(are) dragbil - utan dragkrok... monteras i dag :-)


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Några bilder och en film (tack Simon och Pontus) från MSCC KM4 på Sturup Raceway.
En rolig dag i bättre väder än man kan tro när man ser bilderna.

Resultat i kval 1 / kval 2 / race blev 2 / 3 / 3, vilket väl är OK,
men roligast var att jag under race satte klassens snabbaste varv: 1:09.302.

Det mindre roliga var de vanliga problemen med kopplingen som inte frikopplar riktigt när den blir varm, samt att jag satte höger bakhjul i armco-räcket; kunde dock köra klart stinten (kval 2).

Det enda jag inte kände igen var att bilen var lite understyrd; det enda jag ändrat sedan sist är att jag minskat lite på kompressionsdämpningen bak (lågfart) samt ställt in corner weights.

Idag fick jag hem ett par nya fälgbanor, så nu ska här skruvas splitfälg.


Premiär för nya dragbilen - som inte gillar släpets LED-lampor...


CX-5 + MX-5


En nybucklad fälg


Officiell tid blev 1:09.302.



Jakten på att ta tillbaks 3:e-platsen efter en usel start:
https://youtu.be/b7J6boNjZE0?t=159

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Så kul att se dig kräma ur ytterligare bättre tider efter alla dessa år med bilen thumbs up och grattis till de höga placeringarna !

Diggar verkligen de nya hjulen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Så kul att se dig kräma ur ytterligare bättre tider efter alla dessa år med bilen thumbs up och grattis till de höga placeringarna !

Diggar verkligen de nya hjulen


Tack Edvin!
Blev lite sugen på slicks efter vårt depåsnack....

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Dennis Kullman skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Så kul att se dig kräma ur ytterligare bättre tider efter alla dessa år med bilen thumbs up och grattis till de höga placeringarna !

Diggar verkligen de nya hjulen


Tack Edvin!
Blev lite sugen på slicks efter vårt depåsnack....


Ja det är lika bra att gå på slicks direkt! Harva runt med en massa plastbaljor i C kan inte vara något vidare
Lika bra att lämna pallen tom och... eh... ja.

Hursom, slicks bra!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Så kul att se dig kräma ur ytterligare bättre tider efter alla dessa år med bilen thumbs up och grattis till de höga placeringarna !

Diggar verkligen de nya hjulen


Tack Edvin!
Blev lite sugen på slicks efter vårt depåsnack....


Ja det är lika bra att gå på slicks direkt! Harva runt med en massa plastbaljor i C kan inte vara något vidare
Lika bra att lämna pallen tom och... eh... ja.

Hursom, slicks bra!


Nu ska vi inte dra för långa växlar.
Man kan ju dubbla i Modsport

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Trendbrott!
En hel hög med bidler.
Bytt till lättare startmotor
Bytt till lättare generator
Bytt till större och lättare bromsar fram
Bytt spjällhus till ett med hel spjällaxel
Bytt klent justerbart gaspedalstopp till stabilt stopp
Bytt till elektrisk vattenpump med egen styrenhet
















_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Grymt att följa denna tråden och få tips om hur man kan få bilen lättare på mer och mer extrema vis!

Startmotorn, jag gissar att det är en från en NB? Och den går då rakt på utan något krångel?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig optimering thumbs up
Har du fixat något med bromskylningen?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Grymt att följa denna tråden och få tips om hur man kan få bilen lättare på mer och mer extrema vis!

Startmotorn, jag gissar att det är en från en NB? Och den går då rakt på utan något krångel?


Jag har ju bytt till 6-växlad låda, men eftersom startmotorn till den 5-växlade passar på den 6-växlade kan man ju anta att även omvänt ska passa.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Härlig optimering thumbs up
Har du fixat något med bromskylningen?


Nä, det väger!
Allvarligt talat så har jag aldrig märkt något behov ens med original pytte-bromsar.
Anade lite oråd när jag täppte till under hela fronten, men inte ens då märkte jag några problem...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Claes Haglund skrev:
Grymt att följa denna tråden och få tips om hur man kan få bilen lättare på mer och mer extrema vis!

Startmotorn, jag gissar att det är en från en NB? Och den går då rakt på utan något krångel?


Två utav tre skruvar är likadant. Den i mitten skiljer men den går att hoppa över så sparar du vikten av en bult också 😁

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
cirs skrev:
Claes Haglund skrev:
Grymt att följa denna tråden och få tips om hur man kan få bilen lättare på mer och mer extrema vis!

Startmotorn, jag gissar att det är en från en NB? Och den går då rakt på utan något krångel?


Två utav tre skruvar är likadant. Den i mitten skiljer men den går att hoppa över så sparar du vikten av en bult också 😁


Gissa hur många jag använder.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Dennis Kullman skrev:
Gissa hur många jag använder.
Noll, det går ju att limma... Dessutom behövs ju inte startmotorn när motorn väl har startat

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Gissa hur många jag använder.
Noll, det går ju att limma... Dessutom behövs ju inte startmotorn när motorn väl har startat

Jag har klurat på det där, men än så länge är det två skruvar.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Gissa hur många jag använder.
Noll, det går ju att limma... Dessutom behövs ju inte startmotorn när motorn väl har startat

Jag har klurat på det där, men än så länge är det två skruvar.


Finns nog plats för en vev längst fram

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Kontrollerade att båda fälgmodellerna passar över de nya bromsarna. Det gör de.
Jag hamnade ju i den lite udda situationen att jag var tvungen att byta till större skivor för att compomotive-fälgarna skulle passa...



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Glömmer lätt mitt största problem under 2018 - att kunna växla med den 6-växlade lådan!
Jag vet inte varför det krånglar men att det inte är en ensam orsak vet jag i a f.

På den här bilden som jag hittade ser jag en potentiell orsak som inte är ett fel utan en (kanske) mindre bra konstruktion - åtminstone för snabba, precisa växlingar?


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Tror inte Bill har nåt erbjudande för black Friday så det är bara att handla när som
Delrinbussning runt kulan naturligtvis.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 43, 44, 45   >>
72 besök senaste veckan (176783 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande