Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 43, 44, 45   >>
2 besök senaste veckan (176673 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Tror inte Bill har nåt erbjudande för black Friday så det är bara att handla när som
Delrinbussning runt kulan naturligtvis.

Det var just det ja... det sitter ingen sån i min låda/spak utan en metallbussning; vet inte varför och jag får inte loss den utan våld...

Jag ser förresten ingen principiell skillnad mellan miataroadsters och ILs lösning förutom själva spaken ovanför kulleden?

Kan en av anledningarna till att short-shifter verkar förbättra växlandet (på 6-växlad låda) vara att kontaktpunkten mellan spakens lilla kula och hålet i växelföraren flyttar sig mindre i höjdled med ett längre avstånd mellan kullederna (lilla och stora kulan på spaken)?
Som syns på bilden ovan har den 6-växlade lådans spak betydligt kortare avstånd mellan kullederna än den 5-växlade...

Om det dessutom som i min låda sitter en metallbussning så kan man ju ana att det blir ännu värre - även om jag fettat in lederna rejält.

Nu har jag nog även andra problem än med själva växellådan, för detta förklarar ju inte varför kopplingen inte längre frikoppar fullt när bilen är varm...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
2019 ska i alla fall motorfästena inte bidra till missade växlingar. Det har de kanske inte gjort 2018 heller, men i alla fall...

https://supermiata.com/images/view.aspx?productId=1092

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Dennis Kullman skrev:
2019 ska i alla fall motorfästena inte bidra till missade växlingar. Det har de kanske inte gjort 2018 heller, men i alla fall...

https://supermiata.com/images/view.aspx?productId=1092


Välkommen till skakiga klubben om du inte redan var med här. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Dennis Kullman skrev:
2019 ska i alla fall motorfästena inte bidra till missade växlingar. Det har de kanske inte gjort 2018 heller, men i alla fall...

https://supermiata.com/images/view.aspx?productId=1092


Välkommen till skakiga klubben om du inte redan var med här. thumbs up


Tack för det
Jag är nog redan med; redan de jag har nu är rätt stumma (Mazdas hårdare), men det lär bli stor skillnad ändå...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Dennis Kullman skrev:
Claes Haglund skrev:
Dennis Kullman skrev:
2019 ska i alla fall motorfästena inte bidra till missade växlingar. Det har de kanske inte gjort 2018 heller, men i alla fall...

https://supermiata.com/images/view.aspx?productId=1092


Välkommen till skakiga klubben om du inte redan var med här. thumbs up


Tack för det
Jag är nog redan med; redan de jag har nu är rätt stumma (Mazdas hårdare), men det lär bli stor skillnad ändå...


Ja, jag gjorde samma byte som du inför förra säsongen. Det skakar betydligt mer, men det behöver inte betyda att det bara är motorfästena även om jag tror att de står för större delen. De är STUMMA! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Har ni inte testat dem med 90 hårdhet så vet ni inte hur en miatamotor kan massera tandköttet..

Jag har bytt till 70 och det är ju bara normalrassligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Har ni inte testat dem med 90 hårdhet så vet ni inte hur en miatamotor kan massera tandköttet..

Jag har bytt till 70 och det är ju bara normalrassligt.



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Några bilder på vägen mot att få ut en eftermonterad alubussning ur den 6-växlade lådan - och att förhoppningsvis få shortshifter för 5-växlad låda att fungera.
Bussningen ska ersättas med en i Delrin som tillverkas av Anders Karlsson här på rejsa.

gängtappar och borr fick till sist ut bussningen...



dubbla styrstift i den 6-växlade lådan; bara ett i den 5-växlade...


främre styrstiftet utpressat

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Intressant! Hur fick du ut styrstiften? Jag grejjade en stund utan att rubba dem.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Intressant! Hur fick du ut styrstiften? Jag grejjade en stund utan att rubba dem.


stiften har säkrats med några "kantslag" med ett dorn eller liknande; den metall de flyttat in bakom stiftet borrade jag bort, sedan pressade jag ut stiftet med skruvstäd och en hylsa.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Jag har problem med infästningen av min nya lätta generator. Den har bara ett nedre fästöra och vrider sig så att remskivan inte ligger i perfekt linje med vevens remskiva. När jag drar runt för hand klättrar inte remmen, men vid 7000 rpm? Vad göra? Kommer det att funka ändå?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Det funkar bra med generatorn trots att remhjulet inte ligger i perfekt linje med vevens remhjul.
Efter en massa strul med vattenläckage är det nu löst och jag har provkört bilen på allmän väg.
Kan väl inte påstå att det var någon behaglig upplevelse; de hårda motorfästena i kombination med alla mina tunna aluplåtar under motorn ger ett skramlande utan like...

Den elektriska vattenpumpen funkar nu fint; den tömmer dock batteriet fort även när tändningen är av, så det gäller att inte glömma att slå av huvudströmbrytaren! Man hör ett elektriskt surr även när pumpen inte snurrar; osäker på varför... att pumpen ska ha ström även när tändningen är av är för att pumpen går 3 minuter efter att motorn (och tändningen) stängts av. Jag ska nog låta pumpstyrningen styra även fläkten som jag nu kör manuellt.

Hur de nya bromsarna (wilwood 4-kolv) funkar lär jag inte få reda på förrän på tävlingsdagen, men jag har i a f kört in belägg och skivor nu.

En hel del återstår innan MSCC KM1 på lördag, men det värsta hotet just nu är nog ändå regnet som förstås ska komma just den dagen av alla dagar!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Fick förresten fina prylar från Anders Karlsson idag; nu ska vi se om jag får till en bra shortshifter.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Läge att sätta ett tidrelä på vattenpumpen?

Att det surrar utan matning skulle jag nog fundera ett varv till på, mäta spänningar o kolla dragning. Om ingen på rak arm känner till vad det kan vara?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Dennis Kullman skrev:

En hel del återstår innan MSCC KM1 på lördag, men det värsta hotet just nu är nog ändå regnet som förstås ska komma just den dagen av alla dagar!


Nej regn vill vi inte ha, fy.

Men det är nog bäst oavsett, om du ser till att missa några växlar i fortsättningen med

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Billigt... https://www.electrokit.com/produkt/tidsfordrojt-rela-ek004/


Kunde inte låta bli att googla runt efter vad som finns

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Läge att sätta ett tidrelä på vattenpumpen?

Att det surrar utan matning skulle jag nog fundera ett varv till på, mäta spänningar o kolla dragning. Om ingen på rak arm känner till vad det kan vara?


Det skumma är att inkopplingen är riktigt simpel; en matning via IG1 (tändning på) och en direkt från batteriet, så det är lite svårt att se att det kan ha blivit fel...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:

En hel del återstår innan MSCC KM1 på lördag, men det värsta hotet just nu är nog ändå regnet som förstås ska komma just den dagen av alla dagar!


Nej regn vill vi inte ha, fy.

Men det är nog bäst oavsett, om du ser till att missa några växlar i fortsättningen med


Jag kan nog lova det... och säkert lite andra missöden; bilen har bara rullat ett par km med vinterns (vårens) moddar, så det känns lite läskigt att första riktiga testet blir på KM1...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Dennis Kullman skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:

En hel del återstår innan MSCC KM1 på lördag, men det värsta hotet just nu är nog ändå regnet som förstås ska komma just den dagen av alla dagar!


Nej regn vill vi inte ha, fy.

Men det är nog bäst oavsett, om du ser till att missa några växlar i fortsättningen med


Jag kan nog lova det... och säkert lite andra missöden; bilen har bara rullat ett par km med vinterns (vårens) moddar, så det känns lite läskigt att första riktiga testet blir på KM1...


Jösses vad jag känner igen mig. Min bil har knappt gått något alls så KM1 blir den stora prövningen . Sedan gillar jag inte väderprognosen, hade det varit tal om kommande monsunregn hade man kunnat släppa det men nu ser det bara ostadigt ut

Vi ses på Lördag

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Dennis Kullman skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:

En hel del återstår innan MSCC KM1 på lördag, men det värsta hotet just nu är nog ändå regnet som förstås ska komma just den dagen av alla dagar!


Nej regn vill vi inte ha, fy.

Men det är nog bäst oavsett, om du ser till att missa några växlar i fortsättningen med


Jag kan nog lova det... och säkert lite andra missöden; bilen har bara rullat ett par km med vinterns (vårens) moddar, så det känns lite läskigt att första riktiga testet blir på KM1...


Jösses vad jag känner igen mig. Min bil har knappt gått något alls så KM1 blir den stora prövningen . Sedan gillar jag inte väderprognosen, hade det varit tal om kommande monsunregn hade man kunnat släppa det men nu ser det bara ostadigt ut

Vi ses på Lördag

Ja, det gör vi!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 43, 44, 45   >>
2 besök senaste veckan (176673 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande