Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
388 besök senaste veckan (164655 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 40, 41, 42  Nästa>>
   
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2177


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2003 22:16     Mazda Miata -93 Roadsport C Citera

Idag ser bilen INTE (se längre fram i tråden) ut så här:



Importerad år 2000 från Tyskland av mig
H&R sänkningssats satt på vid importen (men 16"-hjulen hade försvunnit)
Double-hoop stylebar satt också på...
I övrigt helt original, d v s (förhoppningsvis) 116 HK på ca 975 kg.

EDIT 2008 05 28: Nu har bilen fått vagnbok så att jag kan köra i SPVM när andan faller på.
Har också vägt bilen: nu väger den 915 kg (på MGCCs våg) med 10 liter bensin i tanken.

Åtgärder hittills:
- stylebar bytt mot riktig båge
- original skinnstolar bytta mot Momo Start (glasfiber)
- originalfälgar bytta mot 1 set OZ Racing Superleggera 15x7 och ett set svarta OZ Ultraleggera 15x7
- ökat förtändning från 10 (original) till 14 grader EDIT: nu åter 10...
- plockat bort lite onödiga prylar (mattor m m)
- hårdare belägg: Carbotech XP8
- bättre bromsvätska (Motul RBF 600)
- bättre dämpare: KW competition med justerbar kompression och retur (tidigare Koni Sport)
- mindre begränsande luftmängdmätare (från Maxda RX-7)
- PiperCross konfilter (skum)
- R-däck Toyo R888 / Yokohama A048
- Riktigt bälte till förarstolen (Sabelt 6-punkts)
- Racing Beat's 4-1 grenrör
- styrservo demonterat
- Alu-pedaler till gas och broms (ihopflyttade för lättare "heel and toe")
- Bytt avgassystem (endast en dämpare; ej rostfritt (för tungt))
- hårdare fjädrar (90/60 med hjälpfjädrar)
- hårdare krängningshämmare från Racing Beat
- ny sufflett
- bogseröglor i textil (fram)
- short shifter
- 6-pols huvudbrytare
- lätt (stål)svänghjul från TODA Racing

EDIT 2011 05 13:
Bilden ovan stämmer inte längre så bra; ska ordna en ny (även om bilen är fulare nu).
Bilen har lättats rejält sen sist och väger nu ganska precis 900 kg - med mig i, vilket ger ca 825 kg tom.

- plastdörrar med fasta plastrutor
- plasthuv
- plastbaklucka
- reducerat elsystem
- borttagen AFM (nu MS PNP)
- fasta lysen istället för popup
- diverse onödig plåt borttagen
- kupéfläkt bytt mot lättare
- "f1"-speglar
- lättare innerspegel
- blymatta i bagaget borttagen
- kylarfästen kapade
- bakre stötfångare lättad mer...
än finns det lite kvar att ta, men klassgränsen för Roadsport C är nära nog omöjlig att nå utan att "fuska" - d v s dra på sig några tillägg
En rimlig slutvikt - tom - är nog runt 800 kg.

2013 11 18
Bilen har stått still säsongen 2013 men har under tiden fått en svetsad fullbur.


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Senast ändrad av Dennis Kullman, 29 Jul 2017 14:35, ändrad totalt 21 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2177


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2003 22:42     Citera

Med Lotusklubben m fl på Ring Knutstorp 2002 05 04.



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2177


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Aug 2003 18:26     Citera

För en timme sedan monterades följande:

- OZ Racing Superleggera 15x7, 4x100, ET37 (5 kg/st), antracitgrå
- Bridgestone Potenza S-03 Pole Position, 195/50 ZR 15

Ser schysst ut; rätt mycket balansvikter dock... (40-60 g/hjul) - får se över det sen...

Testas på Kinnekulle Ring nu på söndag

Bilder kommer.


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas Lidström
Mantorp



Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Aug 2003 18:34     Citera

Så mkt vikter när det gäller kvalitetsprodukter låter underligt...

Har man skitdäck/hjul brukar det bli en del, men med Bridgestone och OZ!

Det får nog bli till att demontera, vrida, ballansera, bli nöjd eller återgå till moment 1 igen.


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2177


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Aug 2003 23:35     Citera

Ja... mina gamla Borbet med Toyo Proxes ligger mellan 15 och 30 gram...
Jag orkar nog inte tjata på Däckfynd (16 mil t o r) utan får väl ta det lokalt (och betala...).

Vikten på hjulen verkar stämma hyfsat med leverantörernas data (min fiskevåg är väl inte den mest exakta - och går bara till 15,5 kg - men ändå...); gamla hjul ca 16 kg; de nya ca 14,5 kg; tyngre däck; lättare fälg... totalt 6 kg minskning av ofjädrad, roterande vikt.

Körde en kort runda med 2 bar i däcken - höll på att skaka sönder - får nog köra på 1,8 som tidigare med Toyo...

Bilens utseende har verkligen ändrats dramatiskt med de nya fälgarna - de gula var alla småbarns favoriter ("mamma - titta vilken rolig bil"); de nya får bilen att se "dyrare" ut...


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas Lidström
Mantorp



Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Aug 2003 12:55     Citera

Bilder!


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Patrik Rydh
Ljungby



Här sen Jul 2003
Inlägg: 1545



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Aug 2003 17:01     Citera

Hej Dennis!

Är dina gamla fälgar till salu?
Behöver fälgar och däck att åka resten av säsongen på iaf.

Bor i Ljungby så jag har inte så långt ner till dig.

MVH Patrik


_________________
Porsche 996 "GT3"
Radical Prosport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2177


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Aug 2003 17:14     Citera

Här kommer bilder!
Jag måste säga att jag är kluven... tjejen och hennes dotter gillar de gula bättre och säger dessutom att de nya ser mindre ut

Patrik: jag behåller nog de gula tillsvidare...

S-03:orna är förresten MYCKET hårdare än Toyo Proxes T1-S; t o m 1,8 bar är stötigt! Ska bli intressant att köra på Kinnekulle imorgon (måste gå upp 04.45 ).

Nåja, så här såg/ser det ut:









_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.



Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Aug 2003 17:52     Citera

Dennis Kullman skrev:
Här kommer bilder!
Jag måste säga att jag är kluven... tjejen och hennes dotter gillar de gula bättre och säger dessutom att de nya ser mindre ut

Patrik: jag behåller nog de gula tillsvidare...

S-03:orna är förresten MYCKET hårdare än Toyo Proxes T1-S; t o m 1,8 bar är stötigt! Ska bli intressant att köra på Kinnekulle imorgon (måste gå upp 04.45 ).

Nåja, så här såg/ser det ut:



Vackert!!!!! thumbs up

Visserligen skulle det väl se lite bättre ut med 17"are eller så men då får man ju en massa andra nackdelar som man inte vill ha

Föresten vad är det på kullen imorgon?


_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2177


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Aug 2003 21:52     Citera

Calle gsi skrev:

Vackert!!!!! thumbs up

Visserligen skulle det väl se lite bättre ut med 17"are eller så men då får man ju en massa andra nackdelar som man inte vill ha


Personligen tycker jag att 16" är allra snyggast; 17" tycker jag är för stort även utseendemässigt. 15" är dock det solklara valet när det gäller funktion.

Calle gsi skrev:

Föresten vad är det på kullen imorgon?

Imorgon kör Miataklubben på Kinnekulle hela dagen


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Patrik Rydh
Ljungby



Här sen Jul 2003
Inlägg: 1545



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Aug 2003 11:44     Citera

Du låter inte övertygad

Hur mycket ska du ha om jag hämtar dom ikväll?


_________________
Porsche 996 "GT3"
Radical Prosport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Dennis Kullman at work




Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2003 15:26     Citera

Så här såg mina nya S-03 ut efter 18 mil(!) på Kinnekulle Ring igår...
Tryck i ljummet tillstånd: 2,3 bar
Tryck varma: ca 2,6 bar
Temperatur (mätt med handen ): nästan att man brände sig (alla)
Vad kan ni utläsa av bilderna?
Rekommendationer?

Vänster fram (det här däcket hade det tuffast):


Vänster bak:


Höger fram:


_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Dennis Kullman at work




Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2003 16:04     Citera

och här kommer ett par bilder som visar lite mer än däck:

Fin morgon på Kinnekulle:


yours truly stöddar sig vid bilen


_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33114

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2003 17:58     Citera

De gula är tuffare

--------

Lägg in bilderna o frågan om däckslitaget på däcksforumet så kanske någon har en ide :-)


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nisse Classon
Lidköping



Här sen Nov 2002
Inlägg: 4242



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2003 18:43     Citera

Magnus Thomé skrev:
De gula är tuffare


Superleggerorna är bättre. Nu får du skärpa dig Magnus.


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Anders Karlsson
Jönköping



Här sen Apr 2003
Inlägg: 3100



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2003 21:09     Citera

Nisse Classon skrev:

Superleggerorna är bättre.

Jag känner mig som en riktig wannabee med mina OZ Superturismo 8x17"...
Men jag tycker faktiskt att de är snyggare!


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2177


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2003 21:30     Citera

Nisse Classon skrev:
Magnus Thomé skrev:
De gula är tuffare


Superleggerorna är bättre. Nu får du skärpa dig Magnus.




Tack för det

Nåja - jag har bestämt mig nu... jag behåller de gula också!
Det är inte värt de få kronorna att sen gå och reta sig på att man sålde dem

Det får bli R-däck till dem när jag har råd - trots att de är tunga...

Sorry Patrik


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33114

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2003 23:06     Citera

Självklart, lättare fälgar = bättre!

Men de gula såg kuligare ut


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2177


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Aug 2003 23:40     Citera

...och här kommer en actionbild från Kinnekulle Ring i söndags (2003 08 24):




_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DjHypnoz
Falköping



Här sen Aug 2003
Inlägg: 102



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2003 01:34     Citera

trevlig bil, har du någon aning om varvtider


_________________
Svante Gustavsson - Medlem Nr.62 @ 200sx OGS
http://200sx.kicks-ass.net/djhypnoz
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2177


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2003 07:27     Citera

DjHypnoz skrev:
trevlig bil, har du någon aning om varvtider


Ja... se min lilla roman i en annan tråd i huvudforumet:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4413&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
388 besök senaste veckan (164655 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 40, 41, 42  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.130 sec)
Webbrowser render:
sec