Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 43, 44, 45   >>
75 besök senaste veckan (176783 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Fyyy fanken vad trist . Det var inte kul att se den knycklad på banan . Men det verkar som du klarade dig utan skador och det verkar t.o.m. som det hopp för bilen

Kan säga att jag fick duktig fishtail just i den svackan. Har hittat på mycket hyss på knutan de senaste decenniet men där har man aldrig haft bekymmer. Gissar på spill av något slag.


Jag har också funderat på det; släppet kom helt oprovocerat.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Kunde de legat vatten i svakan så blir det mycket halare än blöt asfalt?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Håller med Eddie!

Har du fått klarthet i om något av själva chassit förutom fronten blivit sned eller om det "bara" är delar som går att skruva av och rikta/ersätta?


Klarhet vet jag inte, men jag tror inte att skadorna sträcker sig längre än till torpeden - och de större deformationerna bara till subframens fästen.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Köpa min kaross ? funderar på en seven ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Dennis Kullman skrev:
Sonett7 skrev:
Håller med Eddie!

Har du fått klarthet i om något av själva chassit förutom fronten blivit sned eller om det "bara" är delar som går att skruva av och rikta/ersätta?


Klarhet vet jag inte, men jag tror inte att skadorna sträcker sig längre än till torpeden - och de större deformationerna bara till subframens fästen.


Håller tummarna att du kan byta subframe och hamna innanför rätt tolerancer. Exteriört kan du folkrace justera eller hitta ersättnings paneler.
Din ide om flipfront låter riktigt najs.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Flipfron då blir det Modsport ! går inte att besiktiga en bil med flipfron efter årsmodell 1969

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
RCM skrev:
Flipfron då blir det Modsport ! går inte att besiktiga en bil med flipfron efter årsmodell 1969


Glädjedödare!

Jag tänkte inte flippa utan lyfta av hela; se det som en extra large motorhuv.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
RCM skrev:
Köpa min kaross ? funderar på en seven ?


Jag stänger inga dörrrar än.
Vad ska du ha för den?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul att ses dig på knutan Dennis Hårt slit och du kom till start sedan ett lysande resultat

Diggar nya looken på bilen


_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Kul att ses dig på knutan Dennis Hårt slit och du kom till start sedan ett lysande resultat

Diggar nya looken på bilen



Tack Eddie! Ja, det var kul att ses OCH att det gick över förväntan.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Körde MSCC KM2 på ljungbyhed förra helgen. Gick ganska bra, men det blev ingen bra placering. Lite för lång raka för min bil... men kul var det. Med Kumho hade jag nog kapat en sekund till. Eliserna dominerade, men Ulf var snabb (snabbast av miatorna).

Nu är det SSM nästa - om bilprovningen vill... ;-)

Då ska det testas med hårdare fjädrar 120/90 mot dagens 90/60. Hoppas att jag inte förstör bilens fina balans.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Var ju iofs evigheter sedan men jag tror jag körde med 120/85 fjädrar på min och ombyggda Koni som matchade det. Gick fint!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
964 skrev:
Var ju iofs evigheter sedan men jag tror jag körde med 120/85 fjädrar på min och ombyggda Koni som matchade det. Gick fint!

Kul! Då ska nog detta funka. Fjädrarna kommer imorgon.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Vagnbok klar.
Godkänd hos bilprovningen idag.
Anmälan till SSM... stängd... fullt i Roadsport C (36 anmälda)

Men, det löser sig nog.
Om inte annat kanske jag kan köra i Modsport?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Läser du inte på MX5RC:s forum längre?
35 anmälda, vi har sparat en plats till dig (Kent och Gellerstedt står på två platser men kör samma bil), så skynda dig och anmäl dig ASAP!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
TPR skrev:
Läser du inte på MX5RC:s forum längre?
35 anmälda, vi har sparat en plats till dig (Kent och Gellerstedt står på två platser men kör samma bil), så skynda dig och anmäl dig ASAP!

oooh.... ska genast fixa!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
TPR skrev:
Läser du inte på MX5RC:s forum längre?
35 anmälda, vi har sparat en plats till dig (Kent och Gellerstedt står på två platser men kör samma bil), så skynda dig och anmäl dig ASAP!

oooh.... ska genast fixa!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
SSM 2015 racerapport.
I år har jag många att tacka för att jag kom till start och kunde fullfölja hela tävlingen, dessutom med helt OK resultat.
MX5racingclub-gänget och SSMs funktionärer såg till att börja med till att jag fick plats, trots att det först tycktes vara fullt. thumbs up

FREDAG (fri träning)
Bestämde mig för att "dubbla" och köra även i Modsport (III). Bra beslut visade det sig snart. Varvtiderna var hyfsade men inte mer med 1.11,8 som bäst. Bilen var inte lika lättkörd som innan fjäderbytet. Besiktigade på eftermiddagen och testade MSCCs nya våg som mäter även hörnvikterna (vikt per hjul). Bilen var väldigt lätt höger bak! Höjde höger bak rejält och det ändrade bilens beteende på väntat sätt men lite för mycket. På dagens 4:e och sista pass, i slutet av rakan, rusade motorn okontrollerat och gaspedalen föll mot golvet.
När jag fått stopp på bilen och fått av huven visade det sig att spjällaxeln gått av!
Jag förberedde mig för hemfärd, men då kom "Pelle Blå" och erbjöd sig att låna ut spjällhuset på sin miata som han kört till SSM för att campa och heja på oss som rejsar! Efter lite vånda blev det så och min bil var redo för lördagens kval.

Forts. följer...


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
SSM 2015, forts...

glömde skriva om varvräknaren... efter gasspjällshaveriet funkade den inte... efter en stund såg jag att nålen hamnat på fel sida om stopp-pinnen! Flyttade nålen och sen funkade det.

LÖRDAG (kval och race)
Sänkte höger bak till ett läge mellan gårdagens.
Kvalet i Roadsport C var besvärligt med bilar överallt - men det får man ta när man kör i sportvagnsseriens största klass
Bilen kändes å andra sidan riktigt bra - riktigt kul att köra när bilen lyder och förlåter alla misstag.
Kvalade som 11 av 34.

Kvalet i Modsport gav helgens bästa varv på 1.11,29, vilket är dryga halvsekunden över mitt PB, men jag skyller på värmen.

Första racet i Roadsport C: hävdade inte min "rätt" över NGK i starten (vill inte ha en krokig bil så snart igen) men jag fick en chans att ta igen placeringar när Fredrik och Johan hade en tät fight. I slutet av rakan gick jag på innern och tog tre placeringar. Slutade 8a av 34.

Forts. följer...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
SSM 2015, forts...

SÖNDAG (race)
Dagen började med Modsport III. Det var riktigt kul och gick bättre än väntat. Kom i mål som 10a av 18.
I Roadsport C startade jag med startsnabbe Fredrik i Fieron bakom mig, men bestämde mig ändå för att inte gå mot mitten för att hindra honom utan höll mitt spår. Ulf Andersson hängde på Fredrik och lyckades också ta sig förbi honom efter ett tag, medan jag blev kvar bakom - som så många ggr förr... ;-)
Det gjorde inte så mycket de första varven för Fredrik hade bra fart då, men sen gick Fieron allt bredare. Chansen att passera kom när det gick lite för brett. Slutade 8a även i detta race.

Efter racet blev det mekande för att lämna tillbaks det lånade spjällhuset, så jag fick hoppa modsport race 2.
Det gjorde inte så mycket; jag var nöjd med helgen.

Stort tack till alla som hjälpte mig på olika sätt under helgen!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Slutade säsongen med MSCC KM5 på Ring Knutstorp. Dagen började med regn, vilket gav lite dåliga vibbar efter kraschen på KM5 2014. Som vanligt var bilen inställd för torrt, men till heat 2 hann jag iaf ta bort mina spacers och koppla bort krängningshämmaren bak. Gick någon tiondel snabbare... Race 1 gick på en bana där halva var blöt (inkl rakan) och halva torr. Satte 6:e tid och fick den startpositionen i race 2 - som gick på helt torr bana. Satte varken tillbaks spacers eller krängare. Bilen gick nu bättre än den gjort under hela 2015! Tog mig snabbt upp till 5:a och vi 5 kom loss rejält från resten av fältet. Tyvärr tappade Elisen framför mig på de 3 framför och det var svårt för mig att komma förbi. Var uppe på 4:e en stund men Elisen var snabbare på rakan, så jag blev 5:a till slut. Ganska nöjd med det men VÄLDIGT NÖJD över NYTT PB på 1:10.22!
Det är första gången på länge som det går åt rätt håll s a s.

Men, vad var det som gjorde skillnaden? Borttagna spacers eller bakre krängare?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 43, 44, 45   >>
75 besök senaste veckan (176783 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande