Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
3 besök senaste veckan (174081 totalt)
<<   1, 2, 3 ... , 42, 43, 44   >>
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3114



Pratade med en kille på Knutstorp i somras som nämnde att det var billigt att köpa MX5-motorer från England - men det kanske du redan kollat...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16247



Sonett7 skrev:
Pratade med en kille på Knutstorp i somras som nämnde att det var billigt att köpa MX5-motorer från England - men det kanske du redan kollat...
Det VAR billigt .
1,6orna är snart slut pga den racing som de kört i UK, där de tillåter lite specade mods (så det fungerar inte alltid att köpa en använd).
Enklaste är ofta att köpa hel bil (samma pengar som motorn ibland), men snabba på innan Brexit.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=mazda+mx-5&_sop=2&_osa . . . .
En för £250 som ser ut att vara en 1597cc trots att de skriver 1.8, men men.

Rimligt pris för en BP4W
https://www.ebay.co.uk/itm/1998-2000-Mazda-Mx5-NB-1-8-Engine-All-Ancil . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Sonett7 skrev:
Pratade med en kille på Knutstorp i somras som nämnde att det var billigt att köpa MX5-motorer från England - men det kanske du redan kollat...
Det VAR billigt .
1,6orna är snart slut pga den racing som de kört i UK, där de tillåter lite specade mods (så det fungerar inte alltid att köpa en använd).
Enklaste är ofta att köpa hel bil (samma pengar som motorn ibland), men snabba på innan Brexit.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=mazda+mx-5&_sop=2&_osa . . . .
En för £250 som ser ut att vara en 1597cc trots att de skriver 1.8, men men.

Rimligt pris för en BP4W
https://www.ebay.co.uk/itm/1998-2000-Mazda-Mx5-NB-1-8-Engine-All-Ancil . . . .


Jag har också sett att hela bilar är löjligt billiga i UK, men logistiken kring det har stoppat mig från den varianten.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Pratade med en kille på Knutstorp i somras som nämnde att det var billigt att köpa MX5-motorer från England - men det kanske du redan kollat...

Japp, och som Niklas skriver så är det nog hela bilar som är billiga nu.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 206



Den här skulle ju kunna vara något...

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=283251614&makeM . . . .

Jag kan säkert hitta en lucka i kalendern och hänga på och hämta hem den och köpa delar av den till min bil.

_________________
Oscar Kärrqvist
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
snailspeed skrev:
Den här skulle ju kunna vara något...

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=283251614&makeM . . . .

Jag kan säkert hitta en lucka i kalendern och hänga på och hämta hem den och köpa delar av den till min bil.


Såld, men det var väl en senare med 90 hk?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 206



Vad jag förstod skulle det vara kammar från 116 hk. Vet inte vad mer som skiljer motorerna åt. Det har du säkert bättre koll på än jag.

_________________
Oscar Kärrqvist
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
snailspeed skrev:
Vad jag förstod skulle det vara kammar från 116 hk. Vet inte vad mer som skiljer motorerna åt. Det har du säkert bättre koll på än jag.

Mappning, om jag minns rätt (känns logiskt).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3809



Dennis Kullman skrev:
snailspeed skrev:
Den här skulle ju kunna vara något...

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=283251614&makeM . . . .

Jag kan säkert hitta en lucka i kalendern och hänga på och hämta hem den och köpa delar av den till min bil.


Såld, men det var väl en senare med 90 hk?


med 90 hk kan du lätta ännu mer!

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
snailspeed skrev:
Den här skulle ju kunna vara något...

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=283251614&makeM . . . .

Jag kan säkert hitta en lucka i kalendern och hänga på och hämta hem den och köpa delar av den till min bil.


Såld, men det var väl en senare med 90 hk?


med 90 hk kan du lätta ännu mer!


Att jag inte tänkte på det!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
Jag fick ihop motorn och kunde köra MSCC KM5!
Kvalade som 5:a, kom 3:a i race 1 och låg på en säker 4:e plats i race 2... då gick grenröret av!
Efter ett par varv blev det svartflagg; jäklar vad det lät!
Till 2020 ska motorn mappas; förhoppningsvis ska den väl ge några hästar till.



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1472



Men det lät härligt i några varv innan du blev avflaggad thumbs up Jag har en filmsnutt som jag filmade från posteringen vid Idioten som jag ska se om jag kan dela smidigt någonstans. Kul att du hann få ihop bilen!

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: BMW 325i -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16247



Dennis Kullman skrev:
Till 2020 ska motorn mappas; förhoppningsvis ska den väl ge några hästar till.
Jag tror ett helt grenrör ger mer än mappning

Skoj att du fick ihop nåt till KM5 thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
Victor. skrev:
Men det lät härligt i några varv innan du blev avflaggad thumbs up Jag har en filmsnutt som jag filmade från posteringen vid Idioten som jag ska se om jag kan dela smidigt någonstans. Kul att du hann få ihop bilen!

Dela gärna den.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Till 2020 ska motorn mappas; förhoppningsvis ska den väl ge några hästar till.
Jag tror ett helt grenrör ger mer än mappning

Skoj att du fick ihop nåt till KM5 thumbs up

Tack Niklas! Jo, ett helt grenrör - och runda(re) hjul - lär hjälpa.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2830



Jag var så glad att se dig på Knutan starkt jobbat att få ihop motorn till start
Sedan var grenröret ett billigt haveri i sammanhanget, jag menar med nybyggd maskin så vet man inte vad som kan hända .

Det blir nog riktigt fint 2020

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jag var så glad att se dig på Knutan starkt jobbat att få ihop motorn till start
Sedan var grenröret ett billigt haveri i sammanhanget, jag menar med nybyggd maskin så vet man inte vad som kan hända .

Det blir nog riktigt fint 2020

Det var kul att ses; det är ju halva grejen med tävlandet.
Jag grämde mig inte mycket över grenröret; fick det ju dessutom svetsat gratis.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
Dags att vakna inför racingsäsongen 2020!
Det har inte hänt så mycket i garaget som jag hade tänkt... än...
Delarna till nya avgassystemet ligger där jag la dem i höstas och fälgarna är fortfarande inte riktade.
Oljekylning? Nej, inte det heller.
"riktigt" kalluftsintag? Nope.

Jag har packat om framnaven med redline-fett och fixat 8 nya däck, that is it!




_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
ledsnade på idétorkan och tog fram vinkelslipen... silikonslang och alurör beställt; nu återstår att ta luften från boxen - och att placera filtret någonstans på vägen (kanske inne i boxen, men vill ju inte dränka filtret när det regnar)






_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2321


Trådstartare
Glad Midsommar!
Så här blev kalluftslösningen till slut. Det blev inga Heimholz-kammare (hette han så?), men förhoppningsvis blir det OK ändå.
Får logga IAT. Tack till Anders Karlsson som gjort de fina slanganslutningarna och den fina generator-remskivan.
Den lösningen blev lite för bra... nu laddar generatorn inte under 1500 rpm, så jag får väl helt enkelt höja tomgången; annars töms mitt 5 Ah batteri rätt fort på tomgång...
Bilen har efter att bilderna togs fått en ny vindruta; den gamla (original 1993) sprack 2019.
Årets enda körning hittills var konbana förra helgen på Ljungbyhed - med MX-5 Racing Club.
Bilen fungerade bra, men det blev inte mer än 3 rundor för mig, sen var jag nöjd.
Nu är bilen hos Fredrik Heijel som svetsar ihop de rostfria rördelarna till ett avgassystem.
Under tiden ska jag se till att få riktat Force-fälgarna och lagt på nya Kumho - inför KM2.5.








_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16247



Gillar den förstyvade avgashängaren i originalgummi med fångstrem thumbs up
Det är saker som kommer till av egna erfarenheter

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
3 besök senaste veckan (174081 totalt)
<<   1, 2, 3 ... , 42, 43, 44   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >