Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
XTREME RACING SERIES 2003 - 2005, Vi kör även Banracing
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4641 totalt)
Xtreme Racing
Sverige
Här sen Nov 2002
Inlägg: 38


Trådstartare
Hej alla Runt, Runt Fans

Xtreme Racing Series kommer att köra ett antal Banracing tävlingar 2003 - 2005.

http://www.zon.se/bil/nytt/2002-10-05xtreme.shtml

I huvudsak kommer vi att vända oss till alla som ligger i kategorin mellan Go-Kart och STCC.
Det vill säga den stora gruppen som vanligtvis är publik vid STCC arrangemangen.

Nu kommer Xtreme Racing Series att ta ut Er på en säker racebana någonstans i Norden.

Regler hur tävlingarna skall genomföras vill vi att Ni här på "Rejsa.nu" hjälper oss att ta fram.
thumbs up Det här blir nytt för många av oss.

Självklart så måste man vara rädda om varandras bilar då det är frågan om våra privatbilar som
vi vill köra lite fortare med på en bana än vi gör ute i den dagliga trafiken.

Förmodligen blir vi alla lite mer förssiktiga i trafiken och låter
hornen växa ut vid våra Xtreme Racing evenemang istället.

Med vänliga hälsningar
Tommy o. Björk
070 - 52 90 900
Xtreme Racing Crew

_________________
Tommy o. Björk
070-5290900
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



thumbs up Låter trevligt !
Vi har diskuterat i tidigare trådar om vad vi tyycker ska gälla på banträffar.
STOR HÄNSYN!!! är väll a och o. Och det verkar alla vara eniga om.
När det gäller specifika regler så får vi väll diskutera vidare.

MVh
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hej!

Vad är "Xtreme Racing Series" för någon organisation? Vem är "Xtreme Racing". Du bör nog presentera er och dig lite tydligare

Mvh, Pär

ps, läs lite i forumreglerna överst!


EDIT: Nu såg jag ett namn
ps/ tror ändå organisationen och konceptet bör presenteras lite tydligare! T.ex huruvida det är ett banmöte eller en tävling

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tävling med standardbilar utan utrsutning osv osv??? Eller har jag fattat flaska...

Annars kan ni ju tänka om och lägga ner idéen. Händer ngt blir det inte kul...

Ja, jag vet att jag är skittråkig osv osv. Men har man varit ansvarig för liknande arr, dock med racebilar, ambulans, SBF-godkännande osv osv, vet man hur mkt regler det är och hur lätt ngt händer...

Har jag missuppfattat allt så ber jag om ursäkt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hmmm... Tror att jag missförstod! Är det tävling så är jag inte intresserad. Sorry

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Lugn...

Det kommer nog mer info från Tommy snart thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



kan bli kul tror jag. Tveksam om man ska mer än en bil på banan i taget. På BMWCS stora knutstorpsträff har man nåt som kallas "master driver". Det är en bil åt gången som kör ett varv med stående start. Man delar in bilar i klasser beroende på Hk/vikt. Slicks inte tillåtet.

Nåt sånt fast mer utvecklat kan bli kul.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Xtreme Racing
Sverige
Här sen Nov 2002
Inlägg: 38


Trådstartare
Xtreme Racing heter en nystartad svensk organisation som med hjälp av sina medarbetare ska arrangera tävlingar,
träffar, legal streetracing, dragracing, banracing, konkörning, swapmeet, utställningar, gocart-tävlingar och allt annat
som är fartfyllt och lagligt. Pulkatävling vintertid är heller ingen omöjlighet!

Läs mera här vem vi är m.m.;
http://www.zon.se/bil/nytt/2002-10-05xtreme.shtml

På samma sätt som vi har jobbat oss fram till reglerna i Street / Dragracing Serien, kommer vi att tillsammans med
Er som har längre erfarenhet ta fram de rätta momenten som Tävlingen / Tidskörningen skall innehålla för att bli
både säker och roligt för publiken att följa med på.

http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&postid=728133#post728133

Hur vill Ni att vi skall formulera våra regler så att dom flesta har en möjlighet och vill delta i evenemangen utan att det skall bli för krångligt?

Skall det över huvudtaget vara en tävling eller vill Ni bara köra en tids körning ?

Mvh, Xtreme Racing Crew
Tommy o. Björk

_________________
Tommy o. Björk
070-5290900
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Master Driver är ju en trevlig form av tävling! Har deltagit flera gånger.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Tack nu har jag fått lite mer kött mellan benen! (förlåt på menade jag )

Master driver låter kul! Tävling med fler bilar på banan tror jag slutar i katastrof!
Typ en rallysprint på nått avlyst industriområde skulle vara kul! Man kör två åk o det bästa räknas på en upplagd bana. För att variera slalomen lite.


MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



OK, här är mina åsikter och förslag.

tävling enlig "master driver" dvs 1 bil på banan samtidigt, man tävlar mot klockan. Kanske kan man släppa ut en bil med 30 - 40 sekunders mellanrum om man vill spara tid.

Klassning: ett förslag är att köra enligt alfaklubbens regler. http://alfaromeo.org/racing/reglemente.htm
eller bmwsc klassning http://www.bmwsc.com/bmwcup/reglemente.html
men jag kan se att det kan bli problem med att väga bilar för att få in dom i rätt klass.

Vision, framtidssenario:

master driver på Kinnekulle med BMW 1502S

Start i början på rakan för att få fart in under bron, Starten går och jag golvar pedalen, skickar in 2an...3an...4an bron närmar sig jag har ca 150 km/t håller kvar pedalen i durken när jag går in under bron, där man tar första mellantiden som visas på stora skärmar för den jublande publiken. Inbromsning innan kvarnen, in med trean, styr in, balansera mellan hjulspinn och understyrning genom kurvan, varva ut på trean innan jag passerar in under bron ingen. Här tas mellantid nr 2. Publiken tjuter. lätt inbromsning, vänster fortfarande på trean. över krönet, bilen blir lite lätt, kort bromsning, håll ut till vänster, sväng in höger fortfarande på trean, plattan i botten fram till TV-kurvan, håll ut till höger, sväng in hårt, över krönet, kämpa med att hålla bilen i mitten av banan, här tas mellantid nr 3, publiken skriker nästan i falsett. Skarp höger, glid ut mot banmarkeringen på vänstersidan, kort raka, Skarp höger ut på rakan. I mål på häpnadsväckande 1.15.04. Vinnare i klassen givetvis. Publiken i extas

/En drömmande Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Xtreme Racing
Sverige
Här sen Nov 2002
Inlägg: 38


Trådstartare

Synpunkter på Norges Bilsportsforbunds regler då det gäller "vanliga bilar"

http://www.gatebil.no/racingserie/reglement.htm

Gatebil Racing Serie. (Uppdatert 11.11-2002)

§ 316
Gatebil i sammen med bla. Norges Bilsportsforbund (NBF), har lagt til rette for en ny racing serie hvor det skal konkurreres med gateregistrerte biler. Serien tar utgangspunkt i tidligere tiders bil-lop, hvor eieren av bilen kunne delta i konkurranse i helgen å bruke bilen til vanlig transport/ ferdsel ellers i uka.

For og kunne gjennomfore dette, må det være et onske om at regelverket for kjoring må folge paragrafene for kjoredisiplin strengere enn vi vanligvis ser i racing. Slik at karosseriskader holdes på et minimum, uten at vi mister spenningsmomentet og underholdingsverdien.

Serien starter i 2003, og lopene vil gå på noen av NM rundene i baneracing, samt på Gatebil-treffene.

Det innbydes i 3 klasser, hvor det inndeles etter forholdet beregnet effekt og vekt.


Klasse 1: 6,8 kg/hk eller mer. Eksempel på biler i denne klassen er: Ford Fiesta, VW Golf/ Polo, Peugeot 106/205, Opel Corsa, Citroèn Saxo, m.fl.


Klasse 2: 6,79 - 5,40 kg/hk. Eksempler på biler i denne klassen er: Opel Kadett GSI, Ford Escort/ Focus, BMW 02/ 3 serien, Mazda 323 Turbo 1,6, Golf GTI, Peugot 205/ 206 GTI 1,9, Honda Civic, Alfa Romeo, m.fl.


Klasse 3: 5,39 - 2,7 kg/hk. Eksempler på biler i denne klassen er: Ford Cosworth, BMW M3, Opel Vectra/ Calibra Turbo, Subaru Impreza, Mitshubishi Lancer EVo, Volvo Turbo og div. Amerikansk, m.fl.

Klassene kjores i separate heat når det er mer en 12 startende i hver klasse.

_________________
Tommy o. Björk
070-5290900
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Xtreme Racing skrev:

Synpunkter på Norges Bilsportsforbunds regler då det gäller "vanliga bilar"

http://www.gatebil.no/racingserie/reglement.htm

Gatebil Racing Serie. (Uppdatert 11.11-2002)



EDIT:

Se ny post längre ner

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Vad jag kan se så är dom Norska reglerna i stort sett samma sak som Svenska Roadsport reglerna och tävlingarna.... dvs det krävs bur , stol och 4/6-bälte. Så om det är någon som vill köra med sin gatbil enligt dom premisserna så kan ju Roadsport tävlingarna rekommenderas eftersom dom redan finns.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Xtreme Racing
Sverige
Här sen Nov 2002
Inlägg: 38


Trådstartare
Tusen tack.

Du Fredrik som är garvad, vet du ungefär hur många som kör Svenska Roadsport klassen ?

Var hittar jag dom reglerna ?

Hur vidare utvecklar med detta ?

Mvh
Tommy

_________________
Tommy o. Björk
070-5290900
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Roadsport heaten brukar väl vara 20-25 bilar och du hittar väl reglerna på MGCC's sidor har jag för mig....... Sen Roadsport tävlingarna har jag dålig koll på så det finns säkert någon som vet mera än mig om dom , själv har jag aldrig haft något med dom att göra eller ens faktiskt sett någon vad jag kommer ihåg just nu.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



http://www.mgcc.nu/CLUBMEN_2001.htm

här är roadsport reglementet bla.

Alfaklubbens reglemente är också baserat på roadsport om jag inte misstar mig.

Jag trodde att man skulle tävla med vanliga bilar utan vagnsbok och skyddsbur mm, utan med våra vanliga bilar som vi anväder på banträffar. Kan kanske inse nu att det blir problem med försäkring mm. Vad är meningen, kommer man att kräva licens, vagnsbok och skyddsbur?

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Man blir nog så illa tvungen om det inte skall räknas som svartrace.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366



Tommy "ove" Björck vet du hur en bana ser ut?
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Skall det ske någon form av tävling så krävs det tillstånd från SBF samt att det följer SBF's reglemente. Om ni skall köra efter Roadsport så finns det ju redan just tävlingar enligt Roadsport. Roadsport utesluter dessutom de mesta bilarna som finns i er "kundgrupp". Du kan t.ex inte besiktiga en BMW enligt Roadsport (den klassar inte in som sportbil)

Vill ni arrangera bankörning så är det en grej, men kalla det inte banracing..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Xtreme Racing
Sverige
Här sen Nov 2002
Inlägg: 38


Trådstartare
Jimmy Särås,
jag har varit med sedan -74 då jag vann mitt första distrikts mästerskap i racing i Finland så jag vet hur en bana ser ut.
Vi försöker faktiskt att kommunisera angående banracing här i detta Forumet, var med eller håll dig borta.

För Er som vill hjälpa oss att hitta rätt så skriver jag ut hela reglementat;
http://www.gatebil.no/racingserie/reglement.htm thumbs up

Vi har fått en del synpunkter, vad mer skall vi ta hänsyn till så vi får en fungerande Serie. Skall det vara ett tävlings moment eller ej ?

Gatebil Racing Serie.
§ 316
Gatebil i sammen med bla. Norges Bilsportsforbund (NBF), har lagt til rette for en ny racing serie hvor det skal konkurreres med gateregistrerte biler. Serien tar utgangspunkt i tidligere tiders bil-lop, hvor eieren av bilen kunne delta i konkurranse i helgen å bruke bilen til vanlig transport/ ferdsel ellers i uka.

For og kunne gjennomfore dette, må det være et onske om at regelverket for kjoring må folge paragrafene for kjoredisiplin strengere enn vi vanligvis ser i racing. Slik at karosseriskader holdes på et minimum, uten at vi mister spenningsmomentet og underholdingsverdien.

Serien starter i 2003, og lopene vil gå på noen av NM rundene i baneracing, samt på Gatebil-treffene.

Det innbydes i 3 klasser, hvor det inndeles etter forholdet beregnet effekt og vekt.

Klasse 1: 6,8 kg/hk eller mer. Eksempel på biler i denne klassen er: Ford Fiesta, VW Golf/ Polo, Peugeot 106/205, Opel Corsa, Citroèn Saxo, m.fl.

Klasse 2: 6,79 - 5,40 kg/hk. Eksempler på biler i denne klassen er: Opel Kadett GSI, Ford Escort/ Focus, BMW 02/ 3 serien, Mazda 323 Turbo 1,6, Golf GTI, Peugot 205/ 206 GTI 1,9, Honda Civic, Alfa Romeo, m.fl.

Klasse 3: 5,39 - 2,7 kg/hk. Eksempler på biler i denne klassen er: Ford Cosworth, BMW M3, Opel Vectra/ Calibra Turbo, Subaru Impreza, Mitshubishi Lancer EVo, Volvo Turbo og div. Amerikansk, m.fl.

Klassene kjores i separate heat når det er mer en 12 startende i hver klasse.

1. Krav til bil
Tillatte biler er biler som ikke klasser inn i Roadsport, har tak og som er besiktiget og godkjent for alminnelig gatebruk av Statens trafikkstasjoner (ST). Utenlandsregistrerte biler (godkjent av respektive lands myndigheter) fra land i EU, tillates å delta med forer fra samme land. Bilen skal til en hver tid tilfredstille kjoretoyforskriftene, samt spesial- bestemmelser beskrevet i dette regelverk. Viser en bil seg å være overlegen i sin klasse forbeholder NBF seg retten til å klasse bilen opp.

1.2. Tillatte modifiseringer og ovrige regler
Generelt gjelder at bilen skal stemme overens med vognkort, samt at bilen deltar i denne utforelsen.

2. Sikkerhetsbestemmelser
2.1. Beskyttelsesbur
Beskyttelsesbur med dorstever på forerside, og 2 stevere bakover fra boylens hoyeste del. Min. 6 og maks 10 innfestninger til karosseriet i henhold til NSR § 304. Boylen skal være bygget i henhold til byggetegningene i bilsportsboka og i de materialer som er spesifisert der. Alternativt kan burer være fra en godkjent burbygger og utsturt med sertifikat fra denne. Buret får ikke være sveiset til karosseriet, kun skrudd. Bur utstyrt med sertifikat får ikke endres, sveises, eller bearbeides.

2.2. Sikkerhetseler
Minimum 4 punkts FIA godkjent sele med sentral lås i henhold til NSR § 304.8

2.3. Forerstol
FIA godkjent forerstol montert i henhold til NSR § 304.9

2.4. Hovedstrombryter
Jfr. NSR § 307 A

3. Motor
For beregning av motoreffekt og innklassing av bil i sin klasse gjelder folgende regler. Med utgangspunkt i motorens volum, motorens konstruksjon og utvendig utstyr, kalkuleres motorens effekt. Kalkulere effekt kan aldri bli mindre en original effekt.

Motor med 2 ventiler pr. sylinder gis en litereffekt på: 70hk/ liter motorvolum.

Motor med flere en 2 ventiler pr. sylinder får: 80hk/ liter motorvolum. Motor med 2 ventiler og overladning (turbo/kompr/lystg): 110hk/ liter motorvolum. Motor med flere en 2 vent. Og overladning (turbo/kompr/lystg): 140hk/ liter motorvolum.

Effekttillegg:

Bytte kamaksel: + 10%
Storre ventiler: + 10%
Bytte turbo: + 20%
Bytte til et forgasserlop pr. sylinder/ eller originalmontert. + 10%
Bytte innsprutsmanifold/ spjeldhus på innsprut/ turbo: + 10%

Uten tillegg kan folgende modifikasjoner gjores: alle bearbeidinger som normalt gjores ved en motoroverhalling. Fri kompresjon, balansere alle deler, bytte svinghjul, veivaksel, råder, ventiler, loftere, vippearmer, og stempler til andre i bedre materiale. Bearbeide kanaler i topplokket og manifoiler. Bytte dyser i forgasser, eller bytte chipp i innsprut. Fritt luftfilter/ slanger eller luftinntak.

Eksosanlegget fra topplokk og ut er fritt. Biler med katalysator må ha en effektiv virkende katalysator.

3.1. Motorbytte
Det er lov å delta med biler hvor det er byttet til en annen en den originale motoren, så lenge dette er godkjent av ST.

3.2. Smoresystem
Smoresystem er fritt, men oljekjoler skal monteres på egnet sted innenfor bilens originale konstruksjon. Dog ikke i kupeen. Alle trykksatte oljeslanger skal ha koblinger av fast type.

3.3. Oljeoppsamler
Jfr. NSR § 307 J

3.4. Kjolesystem
Fritt, dog ikke i kupeen.

3.5. Mellomkjoler
Fritt, men krav til plassering er som for oljekjoler.

4. Karosseri/chassis/bakkeklaring
Sideruter kan byttes ut med plastikkruter, så sant disse ikke er en del av bilens bærende konstruksjon. Karosseriet får i liten grad modifiseres. Spoilere får monteres, men får ikke stikke utenfor karosseriets begrensninger sett forfra og ovenifra. Unntatt er den delen av frontspoileren som ligger under hjulnavets senter, som kan stikke 50mm foran frontfanger. Bak-vinge er tillatt, men folgende begrensninger gjelder: Får ikke være hoyere enn bilens tak, eller bredere enn karosseriets bredde. Får ikke stikke over bilens bak-fanger, eller hindre god sikt bakover. Vinger levert originalt til biltypen, kan avvike fra disse krav. Karosserideler av bærende funksjon får kun byttes med erstatningsdeler av tilsvarende materialet som originalt. Karosseriet skal være rettet og lakkert og fremstå i fin stand for hvert lop. Ingen del av bilen skal berore bakken når hjulene på en side tommes for luft.

4.1. Speil
obligatorisk i henhold til kjoretoyforeskriftene.

4.2. Tauekroker
Jfr. NSR § 307

5. Brannvegg
Jfr. NSR § pkt. 9.3

6. Batteri
Er batteriet plassert i kupeen, må det dekkes med et isolerende og lekkasje-fritt deksel. Batteriet skal være godt festet og batteripolene skal være isolerte for å forhindre kortslutning.

7. Ledninger og påfyllingsror
I henhold til kjoretoyforeskriftene.

8. Drivstofftank og drivstoff
8.1. Drivstofftank
Fritt, men får ikke plasseres slik at den er utsatt ved kollisjon, påkjorsel bakfra. Rettningslinje er at den bor sta min. 30cm fra inneskjerm/ bakplate.

8.2. Drivstoff
Bilen skal kjore på blyfri handelsbensin.

9. Eksos/ stoynivå
Det er ikke tillatt å modifisere gulv og chassis for å gjore plass til eksossystemet. Gulvet i bagasjerommet kan heves inntill 10cm for å få plass til en effektiv lyddemper. Maks stoy er 100 dBA, målt i henhold til NSR § 303.

10. Bremser
Fritt, men 2 krets bremser er påbudt. Det er ikke tillatt å bearbeide felger/ kalippere for å få plass til store bremser. Mekanisk håndbrems.

11. Hjuloppheng
Fritt. Innfestinger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteres.

12. Drivverk
12.1. Girkasse/ differensialer/ drivaksler
Fritt, men det er ikke tillatt med sequensial giring.

13. Dekk/ felg
Felg er fritt innen for begrensingen av skjerm, hjulhus og hjuloppheng. Endring må være innen for de regler som er godkjent av ST. Kun gatedekk i henhold til egen utarbeidet liste. Vil bli oppgradert 2 ganger i året. 1 oktober og 1 april. Minste monsterdybde for start på trening/ lop er 1,6mm.

14. Vekt
For beregning av klasseinndeling veies bilen kjoreklar med full tank uten forer. Ved benyttelse av mindre tank enn originalt, beregnes tilleggvekt.

15. Forer
Godkjent sikkerhetsutstyr. Må ha gyldig hastighetslisens. Det vil lagt opp til egne kurs for deltakere i serien.

Utarbeidet av Norges Bilsportsforbund (NBF) i samarbeid med Gatebil.
Mer info: post@gatebil.no Tlf: 977 58 358
Info om paragrafer på sidene til NBF www.bilsport.no

_________________
Tommy o. Björk
070-5290900
Citera
Allmänt banåkaforum
XTREME RACING SERIES 2003 - 2005, Vi kör även Banracing
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4641 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande