Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87 *såld*
1, 2, 3, 4   >>
23292 besök totalt
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Racingbilen - uppdaterad spec. 2007-07-26


Motor/drivlina:
S14 2.3 Alpha-N med "öppna trattar". Motor i övrigt original. BMW740 motorbussningar.

Bromsar:
MOVIT 4-kolvsok fram och bak, stålomspunna slangar, borttaget ABS, bromsvåg, SRF Racing vätska.

Chassi:
Sellholm Ställbara coilover runt om, Millway distansblock-spindel, grupp-n framvagnsbussningar.

Fälgar och däck:
Compomitive 8x17tum med slicks

Karosseri:
Glasfiberhuv, lättade dörrar, lexanrutor sidor samt bak, fullbur med modifierade fjäderbenstorn bak.

Övrigt:
M Z3 styrväxel, Ferrita rostfritt avgassystem, ATL Säkerhetstank i reservhjulsbalja. Förstärkt bakvagn.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Schysst bil

Vad är det för grupp-n fjädrar du har? Jag har tänkt att köpa hårdare till min men eftersom det fanns så många olika hårdheter blev jag lite fundersam. Kan du rekomendera några bra värden? Enligt grupp-n katalogen säljer dom ett kit med 120N fram och 180N bak.
Typiskt att det ska finnas så mycket att välja på

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det kitet du avser Samuel är det man ibland kallar för "Regnkittet". Av ngn helt outgrundlig anledning.

Detta är fjädrar som har samma dim. som original och är evsedda att monteras ihop med de dämpare som fäljer med. Dom har en sk. Clubsportsättning. (Lite mjukare än Grp.N, men HÅRT.)

Kan bara säga som så att, montera och kör! Förr nga år sedan kostade dessa kit runt 10 000 komplett och är MKT prisvärda. Trevlig ballans blir det oxå. Men det blir hårt, riktigt hårt. Ger nog ungefär samma Hz-tal som jag hade på min racebil, som var en relativt mjuk fjädrad sådan.

Skulle inte köpa dessa sjädrar utan riktiga dämpare. Sprint och Gula KONI räcker troligtvis inte till. (Möjligen att KONI gör det då de har mkt returdämpning sägs det.)

EDIT: Dessa fjädrar är avsedda att montera med original fjäderben och bak behöver man inga ytterligare delar som komplement gentemot original. De övriga fjädrarna i Grp.N-katalogen är avsedda att användas ihop med Grå.N-fjäderbenen, vilka är justerbara. Bak måste man ha speciella fjäderhållare. (Dessa kan man dock enkelt svarva själv.)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Lär ju bara säga att det är helt klart snyggast när en e30 M3 är vitt med M-färgerna

Mvh Teres

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Vem säljer bilstein grupp-N ??
Var hittar man den där grupp-N-katalogen ??

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2461



http://www.wittnet.de/s14/0017/0017.htm

Beställer gör du hos din lokala BMW-handlare

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Schysst bil

Vad är det för grupp-n fjädrar du har? Jag har tänkt att köpa hårdare till min men eftersom det fanns så många olika hårdheter blev jag lite fundersam. Kan du rekomendera några bra värden? Enligt grupp-n katalogen säljer dom ett kit med 120N fram och 180N bak.
Typiskt att det ska finnas så mycket att välja på


bra fråga.. ska se om jag kan hitta den infon.. fick lite papper med bilen.. samt så har jag fått några mail från han som mekade med den i tyskland.. kanske det stog nått om dem där.. annars vette f_n..
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Det kitet du avser Samuel är det man ibland kallar för "Regnkittet". Av ngn helt outgrundlig anledning.

Detta är fjädrar som har samma dim. som original och är evsedda att monteras ihop med de dämpare som fäljer med. Dom har en sk. Clubsportsättning. (Lite mjukare än Grp.N, men HÅRT.)

Kan bara säga som så att, montera och kör! Förr nga år sedan kostade dessa kit runt 10 000 komplett och är MKT prisvärda. Trevlig ballans blir det oxå. Men det blir hårt, riktigt hårt. Ger nog ungefär samma Hz-tal som jag hade på min racebil, som var en relativt mjuk fjädrad sådan.

Skulle inte köpa dessa sjädrar utan riktiga dämpare. Sprint och Gula KONI räcker troligtvis inte till. (Möjligen att KONI gör det då de har mkt returdämpning sägs det.)

EDIT: Dessa fjädrar är avsedda att montera med original fjäderben och bak behöver man inga ytterligare delar som komplement gentemot original. De övriga fjädrarna i Grp.N-katalogen är avsedda att användas ihop med Grå.N-fjäderbenen, vilka är justerbara. Bak måste man ha speciella fjäderhållare. (Dessa kan man dock enkelt svarva själv.)


Aha!.. då är det denna uppsättning jag kör med.. för några andra bmw grupp-n fjädrar i original dimensionen finns väl inte? har våldsmekat mina fjädrar lite dock och satt kapen i de fråmre.. 1 varv kortare blev de..
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jänkarna rekommenderar ofta 400 resp. 600, antar att det rör sig om lbs, lbsf eller vad tusan det heter. Verkar lite hårt kanske speciellt iochmed att det är jänkare som säger det. Dom med sina barnvagns väghållningar.

Peter:

Jag har ändrat mig, åker ner till kullen igen om vädret tillåter. Ska ställa på lite mer bak. Dessutom är ju inte däcken slut.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Esa skrev:
Jänkarna rekommenderar ofta 400 resp. 600, antar att det rör sig om lbs, lbsf eller vad tusan det heter. Verkar lite hårt kanske speciellt iochmed att det är jänkare som säger det. Dom med sina barnvagns väghållningar.

Peter:

Jag har ändrat mig, åker ner till kullen igen om vädret tillåter. Ska ställa på lite mer bak. Dessutom är ju inte däcken slut.


Samma här.. ändrade mig redan samma kväll som jag kommit hem

ska meka dit servot igen + ny bromsvätska tills dess
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
hmm.. hundra år sen jag skrev något här..

uppdaterat:

* nytt chassi från sellholm, coilover med viss justerbarhet, ej testat ännu
* modifierad framvagn.. håller på och trixar lite med "mellanlägg" likande de Esa säljer, för att få bättre vinkel på bärarmen..
* har gjort om en starkare infästning av ATL-tanken i reservhjulsbalja
* renoverade original frambromsar (blästrade ,lackad, nya packningar)
* borttaget ABS, drog nya rör mha "t-koppling" (samma typ som sitter i bak)
* påbörjad vagnsbok.. återstår att fixa det elektriska så att bränslepumpen stängs då motorn dör.. samt fotografering.. ev homologiseringshandling för bilen kanske bör skaffas oxå... är lite osäker på om det är ett krav.. men bes mannen nämnde det.. nån som har tips på var man får tag i det isf?

en bild från ikväll .. provmonterade några hjul jag köpt på autopower.nu

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja, jag bara måste köpa en...

Riktigt trevligt med hjulen! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Lite nytt, har inhandlat m3 e36 bromsar, nya skivor ska införskaffas + att spacers ska tillverkas för att passa in allt... slänger in några bilder här på bilen så som den ser ut idag..







Till 2005 ska denna bil bara var klar.. ja det måste den! de är bara att liite lite till..
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Kul att se att det tar sig Peter. thumbs up Jag ska njuta av att se bilen på och vid sidan av banan.
Edit: Menade naturligtvis i depån och inte "vid sidan av banan"

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Köpte lite roliga grejer av "Handlarn" idag

Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Kul å se att det rör sig i ditt garage...Bilen ser helfräsch ut! Hoppas verkligen vi får se den ute på en bana i sommar...

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



kul o stört skön bil.. men i baksätet verkar de RÖRigt höhöhö


MVH viktor karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Peter E skrev:
Köpte lite roliga grejer av "Handlarn" idag



Den enes död den andres bröd.

Du måste bjuda mig på en tur när det dagas.

Lite skillnad på tankfästena, riktigt snyggt. thumbs up

_________________
bmw bmwsson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har suttit på en kurs hela dagen idag..

Jag har inte lärt mig någonting och jag kommer inte ihåg speciellt mycket om vad som sades..

Anledningen?

Jag satt och drömde om din bil. Så ska min E30 utföra sig en dag!! thumbs up thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
tack för alla era snälla kommentarer.. bara jag får upp värmen i garaget och tummen ur.. så ska den nog bilen bli färdig..

Idag tömde jag det sista ur kassan då jag hämtade ut detta på posten...(läs Ica)
Hade missat lite i kalkyleringen och fick en liten "extra utgift" ... TULL 1500kr

Detta kit ska då ge 2.7varv till stop


Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Hej!

Mycket fin bil och många proffsiga lösningar!

Har du svetsat om stötdämpartornen bak för att få rum med coilovers eller ser dom ut så på M3? Använder du original övre stötdämparfäste eller har du nån annan lösning?

Hur mycket fjädringsväg har du kvar innan hjulen tar i innerskärmen bak?

_________________
Sten Isaksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87 *såld*
1, 2, 3, 4   >>
23292 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande