Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 *såld* | 1, 2, 3, 4 >> 23292 besök totalt |
Racingbilen - uppdaterad spec. 2007-07-26
Motor/drivlina: S14 2.3 Alpha-N med "öppna trattar". Motor i övrigt original. BMW740 motorbussningar. Bromsar: MOVIT 4-kolvsok fram och bak, stålomspunna slangar, borttaget ABS, bromsvåg, SRF Racing vätska. Chassi: Sellholm Ställbara coilover runt om, Millway distansblock-spindel, grupp-n framvagnsbussningar. Fälgar och däck: Compomitive 8x17tum med slicks Karosseri: Glasfiberhuv, lättade dörrar, lexanrutor sidor samt bak, fullbur med modifierade fjäderbenstorn bak. Övrigt: M Z3 styrväxel, Ferrita rostfritt avgassystem, ATL Säkerhetstank i reservhjulsbalja. Förstärkt bakvagn. |
||
Schysst bil
Vad är det för grupp-n fjädrar du har? Jag har tänkt att köpa hårdare till min men eftersom det fanns så många olika hårdheter blev jag lite fundersam. Kan du rekomendera några bra värden? Enligt grupp-n katalogen säljer dom ett kit med 120N fram och 180N bak. Typiskt att det ska finnas så mycket att välja på |
||
Det kitet du avser Samuel är det man ibland kallar för "Regnkittet". Av ngn helt outgrundlig anledning.
Detta är fjädrar som har samma dim. som original och är evsedda att monteras ihop med de dämpare som fäljer med. Dom har en sk. Clubsportsättning. (Lite mjukare än Grp.N, men HÅRT.) Kan bara säga som så att, montera och kör! Förr nga år sedan kostade dessa kit runt 10 000 komplett och är MKT prisvärda. Trevlig ballans blir det oxå. Men det blir hårt, riktigt hårt. Ger nog ungefär samma Hz-tal som jag hade på min racebil, som var en relativt mjuk fjädrad sådan. Skulle inte köpa dessa sjädrar utan riktiga dämpare. Sprint och Gula KONI räcker troligtvis inte till. (Möjligen att KONI gör det då de har mkt returdämpning sägs det.) EDIT: Dessa fjädrar är avsedda att montera med original fjäderben och bak behöver man inga ytterligare delar som komplement gentemot original. De övriga fjädrarna i Grp.N-katalogen är avsedda att användas ihop med Grå.N-fjäderbenen, vilka är justerbara. Bak måste man ha speciella fjäderhållare. (Dessa kan man dock enkelt svarva själv.) |
||
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
bra fråga.. ska se om jag kan hitta den infon.. fick lite papper med bilen.. samt så har jag fått några mail från han som mekade med den i tyskland.. kanske det stog nått om dem där.. annars vette f_n.. |
||
Aha!.. då är det denna uppsättning jag kör med.. för några andra bmw grupp-n fjädrar i original dimensionen finns väl inte? har våldsmekat mina fjädrar lite dock och satt kapen i de fråmre.. 1 varv kortare blev de.. |
||
Jänkarna rekommenderar ofta 400 resp. 600, antar att det rör sig om lbs, lbsf eller vad tusan det heter. Verkar lite hårt kanske speciellt iochmed att det är jänkare som säger det. Dom med sina barnvagns väghållningar.
Peter: Jag har ändrat mig, åker ner till kullen igen om vädret tillåter. Ska ställa på lite mer bak. Dessutom är ju inte däcken slut. _________________ bmw bmwsson |
||
Samma här.. ändrade mig redan samma kväll som jag kommit hem ska meka dit servot igen + ny bromsvätska tills dess |
||
hmm.. hundra år sen jag skrev något här..
uppdaterat: * nytt chassi från sellholm, coilover med viss justerbarhet, ej testat ännu * modifierad framvagn.. håller på och trixar lite med "mellanlägg" likande de Esa säljer, för att få bättre vinkel på bärarmen.. * har gjort om en starkare infästning av ATL-tanken i reservhjulsbalja * renoverade original frambromsar (blästrade ,lackad, nya packningar) * borttaget ABS, drog nya rör mha "t-koppling" (samma typ som sitter i bak) * påbörjad vagnsbok.. återstår att fixa det elektriska så att bränslepumpen stängs då motorn dör.. samt fotografering.. ev homologiseringshandling för bilen kanske bör skaffas oxå... är lite osäker på om det är ett krav.. men bes mannen nämnde det.. nån som har tips på var man får tag i det isf? en bild från ikväll .. provmonterade några hjul jag köpt på autopower.nu |
||
|
||
Lite nytt, har inhandlat m3 e36 bromsar, nya skivor ska införskaffas + att spacers ska tillverkas för att passa in allt... slänger in några bilder här på bilen så som den ser ut idag..
Till 2005 ska denna bil bara var klar.. ja det måste den! de är bara att liite lite till.. |
||
Kul att se att det tar sig Peter. Jag ska njuta av att se bilen på och vid sidan av banan.
Edit: Menade naturligtvis i depån och inte "vid sidan av banan" _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
||
Jag har suttit på en kurs hela dagen idag..
Jag har inte lärt mig någonting och jag kommer inte ihåg speciellt mycket om vad som sades.. Anledningen? Jag satt och drömde om din bil. Så ska min E30 utföra sig en dag!! _________________ /Anton Lillsund |
||
tack för alla era snälla kommentarer.. bara jag får upp värmen i garaget och tummen ur.. så ska den nog bilen bli färdig..
Idag tömde jag det sista ur kassan då jag hämtade ut detta på posten...(läs Ica) Hade missat lite i kalkyleringen och fick en liten "extra utgift" ... TULL 1500kr Detta kit ska då ge 2.7varv till stop |
||
Hej!
Mycket fin bil och många proffsiga lösningar! Har du svetsat om stötdämpartornen bak för att få rum med coilovers eller ser dom ut så på M3? Använder du original övre stötdämparfäste eller har du nån annan lösning? Hur mycket fjädringsväg har du kvar innan hjulen tar i innerskärmen bak? _________________ Sten Isaksson |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 *såld* | 1, 2, 3, 4 >> 23292 besök totalt |