Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval superstage
1963 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Nu har jag funderat igen

När jag (vi) körde superstage med rejsa så körde jag högra sidan om konen när jag vände, mest för att alla andra gjorde så (tror jag) och att alla bromsspår va på den sidan.

MEN... borde det inte va bättre att köra från vänster till höger isället? Då tänker jag på att man kommer ju med hög fart mot konen och med låg fart ifrån. Då ska man väl köra den långa sträckan när det går som fortast?

Det kanske bara va jag som körde "fel"??
Hur gjorde ni andra??

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lotus Samuel skrev:
Nu har jag funderat igen

När jag (vi) körde superstage med rejsa så körde jag högra sidan om konen när jag vände, mest för att alla andra gjorde så (tror jag) och att alla bromsspår va på den sidan.

MEN... borde det inte va bättre att köra från vänster till höger isället? Då tänker jag på att man kommer ju med hög fart mot konen och med låg fart ifrån. Då ska man väl köra den långa sträckan när det går som fortast?

Det kanske bara va jag som körde "fel"??
Hur gjorde ni andra??


jag rundade konan i vänstersväng pga att viktfördelning borde bli bättre på det sättet och att jag hade lite bättre koll på konen på den sidan.
ang längden på sträckan höger vs vänster så borde den bli försumbar i tid räknat. dessutom är väl greppet bättre på den använda sidan med mkt gummi än på den rena asfalten.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

om jag skulle kört med handbromsvändning hade jag bytt o kört från vä till hö. Det ger "rätt" hand på ratten för bästa kontroll tycker jag. Men annars så håller jag med Anders

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag hade också funderingar på om man skulle testa att ta vändningskonen i högersväng istället,
när jag var där med GTI-klubben i maj.
Jag passade för säkerhetsskull på att fråga om detta skulle vara ok och fick till svar att det är tillåtet.

Vem blir först ut att testa?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval superstage
1963 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande