Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Duger en 12-volts kompressor till bildäck?
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (18018 totalt)
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 216


Trådstartare
Under mitt senaste banbesök (licenskursen på Sviestad) blev det lite stressigt på väg dit så jag hann inte ens stanna vid en bensinstation och fylla på luft i däcken.

Då slog det mig att det vore väldigt praktiskt att ha med sig en 12-volts kompressor i bilen när man åker på banträffar. En liten lufttrycksmätare (från Biltema - kan rekommenderas) har jag redan men att behöva åka iväg till närmsta mack vill man ju gärna slippa.

Duger en billig 12-volts kompressor, tex den här, till att pumpa upp drygt 3 kg som mina gatdäck gärna vill ha på bana? Någon som har testat?

_________________
Henrik Andersson
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Duger och duger...
De bullrar tokigt mycket (kanske för mycket för dagens dB-gränser ) och är ruskigt långsamma men man slipper ju i alla fall att åka till macken

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Micke Holmström skrev:
Duger och duger...
De bullrar tokigt mycket (kanske för mycket för dagens dB-gränser ) och är ruskigt långsamma men man slipper ju i alla fall att åka till macken


Ruskigt långsamma? och jag som trodde det var fel på min...
Jag kanske skall ge den en chans till och låta den stå på en BRA stund den här gången.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Porsche (och Lupo GTI ) har ju originalkompressorer. Dessa borde flöda mer än en Biltemamodell.
Någon skrot borde väl ha?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Jag har köpt en liten vanlig kompressor med 24 liters tank. Ger 8 bar i alla fall. Pumpa däck är inga problem. Den kan du lätt stoppa i bagagen på en vanlig bil. Tror att den kostade vid 900 kr på silvan bygg. Är i och för sig ett par år sedan.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 216


Trådstartare
okej, man kanske skall undvika de billigaste modellerna. Jag tar tacksamt emot fler tips på vilka modeller som är bra.

Per Wackt skrev:
Jag har köpt en liten vanlig kompressor med 24 liters tank. Ger 8 bar i alla fall. Pumpa däck är inga problem. Den kan du lätt stoppa i bagagen på en vanlig bil. Tror att den kostade vid 900 kr på silvan bygg. Är i och för sig ett par år sedan.

Men den går inte på 12 volt va?

_________________
Henrik Andersson
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag har sett att man kan häkta på en kompressor på såna där batteridrivna typborrmaskinmedutbytbaraverktyg prylar. Ger ju rätta seriösa intrycket i depån att kliva runt bilen iförd oberörd min, först fylla på luft (smatter, smatter) och sen släppa ut till önskat tryck med mätare (pys, pys)

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Henrik A skrev:
okej, man kanske skall undvika de billigaste modellerna. Jag tar tacksamt emot fler tips på vilka modeller som är bra.

Per Wackt skrev:
Jag har köpt en liten vanlig kompressor med 24 liters tank. Ger 8 bar i alla fall. Pumpa däck är inga problem. Den kan du lätt stoppa i bagagen på en vanlig bil. Tror att den kostade vid 900 kr på silvan bygg. Är i och för sig ett par år sedan.

Men den går inte på 12 volt va?


Nej det gör den inte.... 220 V. Men det ska väl inte va omöjligt att hitta ett eluttag i depån. Annars brukar jag pumpa upp tryck i den när jag åker hemifrån. Räcker till några påfyllningar i alla fall.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Har alltid med en sån där 12V-modell, äcklig gammal långsam, men den funkar kanon... Om man inte har bråttom och har överseende med att den sakteliga hoppar iväg så långt bort den kan när den är igång... tills sladden eller slangen tar stopp... precis som en liten speedad hund

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Visst funkar det med en 12-voltskompressor. Jag har en liknande sådan, fast en såndär uppladdningsbar tjofräs-tjofräs

Den brukar jag ha med även till vintergaraget vid avställningsdax, då trycker jag i 4-5 kg för att slippa flator på däcken
och det "tyar" (skånska ) den lille kompressorn utan probs.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Nisse Classon skrev:
Porsche (och Lupo GTI ) har ju originalkompressorer. Dessa borde flöda mer än en Biltemamodell.
Någon skrot borde väl ha?


Kan inte svara för Lupons kompressor, men på Porsches är låååångsam.... jag tror rent av att det är den långsammaste Porsche-komponent som finns

_________________
Pär Hylander
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Jag hittade en hel pall med sådana 12v kompressorer i källaren på mitt jobb. Ja bytte ventil å så ska den nog funka.
Det som brukar hända är väl att vevstaken går av då de tidigare var av plast. på den ja fick tag på var den i metall. Men det är ju inte säkert att den håller längre för det.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det där billiga Biltema kompressorn funkar kanon. Jag har använt min hela säsongen. Bara för att det är Biltema så behöver det inte vara dåligt (även om det ofta kan vara det )
Men, Micke och Magnus har ju rätt i att den bullrar och hoppar omkring.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Ett alternativ jag hörde häromdan kan vara att skaffa en sån gasolflaska i komposit och fylla med tryckluft. Ska tydligen räcka till två uppsättningar däck. Har inte så stor koll på gasolflaskor, det kanske finns flera storlekar, men jag fick intrycket att den var ganska liten. Dock större än en 12v kompressor givetvis.
Jag har f.ö. samma erfarenhet av de sistnämda, dvs de är fantasiskt långsamma (och blir VARMA!) och hoppar runt som värsta räjvaren, men de gör jobbet.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



jag köpte ovan nämnda kompressor på biltema idag!. Jag litade inte på tryckmätaren (som tur var!) så jag köpte en separat för 295:- med jättestor tryckmätar-tavla på biltema.

Funkar kanon!. Långsam vet jag inte?.. tog kanske en halvminut att få upp rätt däckstryck, och det får väl anses som rimligt.

summa : kompressor 125:- + mätaren 295:- = 420:-

billigt o bra =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



12 volt är det inget fel på, problemet är att vrålapor har prestanda som är lämpliga för att pumpa cykeldäck (högt tryck, lågt flöde).
om de hade haft större cylindervolym, hade de inte kunnat pumpa med lika högt tryck, men flödet hade blivit större (mer lämpligt för bildäck).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Gammal tråd men men
Har på Jula snokat lite på:
http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-604000

Tyvärr finns det inget lämpligt datablad på den.
Men...

Satt och tittade i någons CD-cardic-katalog på lunchen, där i finns en liknande pump (för ögat identisk bortsett från färgval, ett litet gummihantag på lyftbygeln och så verkar det vara en annan nippel på slangen, (och för ytterligare 300:-))

Dom har även en pump som liknar biltemas, jämfört med den så har tydligen ovanståande pump bra mycket mer kapacitet för luftmängd/min

"biltema"varianten (fast CD-C's då) 18bar 15l/min
Den här varianten: 7kg/cm3 och 35l/min. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Eric Josefsson skrev:
..."biltema"varianten (fast CD-C's då) 18bar 15l/min
Den här varianten: 7kg/cm3 och 35l/min. thumbs up

Man kan, lite slarvigt, säga att de minskat trycket med en faktor 2½ och ökat flödet med motsvarande faktor.

om de gör om den operationen en gång till; så e' vi hemma.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



ice skrev:
Eric Josefsson skrev:
..."biltema"varianten (fast CD-C's då) 18bar 15l/min
Den här varianten: 7kg/cm3 och 35l/min. thumbs up

Man kan, lite slarvigt, säga att de minskat trycket med en faktor 2½ och ökat flödet med motsvarande faktor.

om de gör om den operationen en gång till; så e' vi hemma.


Ja, t.om. 7bar är ju lite väl mycket, mer än 3.5 har man väl inte behov för.. men att flödet är nästan dubbelt så högt borde ju innebära att man bara behöver stå i halva "normala" tiden och lyssna till knattrandet.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Är inte fel att införskaffa en däcktrycksmätare också eftersom den som sitter på den billiga kompressorn inte visar särskilt rätt, iaf den Biltema jag testat. Så när man redan är på Biltema för att handla kompressor kan man ju köpa deras digitala däcktrycksmätare.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Duger en 12-volts kompressor till bildäck?
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (18018 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande