Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Duger en 12-volts kompressor till bildäck?
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (18018 totalt)
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Jag har en sån här(nästan), den drar ingen ström alls men gör jobbet. thumbs up
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=75966

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Megablade skrev:
Jag har en sån här(nästan), den drar ingen ström alls men gör jobbet. thumbs up
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=75966


Ahhh...äntligen..
Skulle precis fråga om ingen använder handkraft?
Har sett en del som gjort det på banträffar, men aldrig blivit klok på om det måste vara någon speciell sorts pump.
Funkade Biltemas pump rakt av...inga speciella munstycken som behövdes??


_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



mcburn4ever skrev:
Megablade skrev:
Jag har en sån här(nästan), den drar ingen ström alls men gör jobbet. thumbs up
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=75966


Ahhh...äntligen..
Skulle precis fråga om ingen använder handkraft?
Har sett en del som gjort det på banträffar, men aldrig blivit klok på om det måste vara någon speciell sorts pump.
Funkade Biltemas pump rakt av...inga speciella munstycken som behövdes??


orkar man verkligen det på 4st däck som ska monteras och pumpas upp? Kanske bara jag som lider av att alla 4 däcken läcker luft iofs? Jag brukar få starta på ca 0,7bars tryck i däcken.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



ok, om man inte har någon luft alls i däcken när man börjar så kan det väl bli lite jobbigt. Jag har en hyffsad humm om hur mycket jag ska ha så jag brukar bara höja och sänka trycket några psi(något hekto)upp eller ner, som jag mäter med den här....mera feltema-artiklar.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



"De senaste 15 åren; har Biltema blivit väldigt mycke' bättre och Clas ohlson väldigt mycke' sämre. Man skulle kunna säga att de mötts på mitten."

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



ice skrev:
"De senaste 15 åren; har Biltema blivit väldigt mycke' bättre och Clas ohlson väldigt mycke' sämre. Man skulle kunna säga att de mötts på mitten."
Bägge två har ju dessutom ofta saker av olika kvalitétsnivåer.
Sen har ju Jula, Rusta mfl tillkommit med varierade kvalité på pryttlarna (ibland tillräckligt bra för ändamålet, ibland inte).

Själv fyller jag däcken på nån mack och pyser i depån. Om jag kör på Rdäcken till banan så bliur det att ta det lungt och fylla upp på närmaste mack på hemvägen.
Även när jag kommer ihåg att ta med pumpen så har den inte blivit använd på länge.

Men är man gatdäcksåkare så råkar man ju ut för problemet att mackarna inte har luftklockorna ute så tidigt på morgonen som man vill (dvs för att fylla på på en mack nära banan)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



mcburn4ever skrev:
Funkade Biltemas pump rakt av...inga speciella munstycken som behövdes??



Hmm..
Det var tydligen ingen som hörde mig, så jag citerar mig själv..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Megablade skrev:
ok, om man inte har någon luft alls i däcken när man börjar så kan det väl bli lite jobbigt. Jag har en hyffsad humm om hur mycket jag ska ha så jag brukar bara höja och sänka trycket några psi(något hekto)upp eller ner, som jag mäter med den här....mera feltema-artiklar.


Den där mätaren är jättebra!

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



mcburn4ever skrev:
mcburn4ever skrev:
Funkade Biltemas pump rakt av...inga speciella munstycken som behövdes??



Hmm..
Det var tydligen ingen som hörde mig, så jag citerar mig själv..


Nädå, inga skumma munstycken, den är bara att klämma dit på ventilen.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Eric Josefsson skrev:
mcburn4ever skrev:
mcburn4ever skrev:
Funkade Biltemas pump rakt av...inga speciella munstycken som behövdes??



Hmm..
Det var tydligen ingen som hörde mig, så jag citerar mig själv..


Nädå, inga skumma munstycken, den är bara att klämma dit på ventilen.


Tack för det svaret!
Började tro att jag var helt osynlig..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Vi hade en liten kompressor i Formula Student teamet. Var inte alls imponerad av den. Tog evigheter att få upp trycket även om man bara behövde justera 0.2 bar. Funkar om man vill göra små justeringar.
Vissa av de ni har länkat till såg iofs mer seriösa ut än den vi hadde. Den vi hade var minst sagt liten och plastig.

Jag brukar ha lite mer tryck än vad jag behöver i R-däcken och sen pysa när de är varma. Man borde kunna åka med högre tryck i gatdäcken till banan utan problem. Så mycket sliter det ju inte med lite landsvägskörning.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Tar upp en gammal tråd.
Har tröttnat på min lilla Biltema variant som bara hoppar omkring...

Nån som testat nån av dessa:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&am . . . .

http://webkat.mekonomen.se/inetkat/default.asp?hbutik=3321-000&hsp . . . .

http://webkat.mekonomen.se/inetkat/default.asp?hbutik=3321-000&hsp . . . .

Michelinarna har ju digital mätare vilket skulle kunna innebära att dom visar hyffsat rätt, Jula varianten som diskuterats tidigare i tråden ser lite "seriösare" ut och flödar enligt deras manual 40l/min vilket är ganska OK.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



på jobbet (torslanda) lägger dom tydligen 12v kompressorer i vissa modeller, s80, v70, xc90, men vet inte i vilka..

_________________
peter johansson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I min VW Caddy så ligger det en liten kompressor för att kunna nödfylla ett hjul eller två.
Den är av samma variant som den lilla plastiga biltemakompressorn. För ett fasligt liv och tar god tid på sig att fylla.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Mekonomen-länkarna funkade inget vidare men det gör inte så mycket, produkterna hade ändå gått ur sortimentet hos Mekonomen.

Blev lite otålig såhär i semetertider så jag åkte till Jula och shoppade, det är en av få pumpar där flödet verkligen är angivet och där de angivna tiderna från tomt däck till fullt inte är en evighet....

Jämförde med en Black&Decker "Airstation" som är betydligt dyrare och där angav dom 9min 20s för att fylla ett 205/50-16 däck.... på Jula varianten står det att den fyller ett bildäck från 0,35bar till 2.1bar på under 2min.
Efter banmötena fyller jag typiskt från ca 1,8-1,9 till 2,5 och 2,7 innan jag åker hem. Med den lilla pumpen jag har nu tar det över 5min per däck och så får man stå och passa den så den inte rymmer. Återkommer med tid på Jula-pumpen när jag varit i garaget.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Gjort ett första snabbtest i garaget på ett 245/45-16 MPSC däck.

1,75-2,7 Bar på 4min (motorn avstängd och den drar enl manual 13A så det går säkert snabbare med motorn på) så det är ingen rakethastighet men snabbare än den gamla Biltema iallafall.
Annat som var bra var att den inte hoppade iväg på samma sätt.
Graderingen på mätaren är tyvärr upp till 18 Bar så det är inte lätt att läsa av resultatet men det verkade stämma hyffsat iallafall, antar att det är nån form av standardgänga så man skulle kunna byta den till en som bara går upp till 4 Bar.

Lite synd ändå att Michelinvarianten inte fanns länge, där kunde man programmera in ett måltryck och så stannade den när den var klar, fast om den hade liknande pumpförmåga som Black&Decker varianten hade det väl tagit 15-20 min...

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Dea skrev:
Gjort ett första snabbtest i garaget på ett 245/45-16 MPSC däck.

Graderingen på mätaren är tyvärr upp till 18 Bar så det är inte lätt att läsa av resultatet men det verkade stämma hyffsat iallafall, antar att det är nån form av standardgänga så man skulle kunna byta den till en som bara går upp till 4 Bar.

Lite synd ändå att Michelinvarianten inte fanns länge, där kunde man programmera in ett måltryck och så stannade den när den var klar, fast om den hade liknande pumpförmåga som Black&Decker varianten hade det väl tagit 15-20 min...

/Dea


Borde ju gå rimligt enkelt att byta ut mätaren mot en bra mätare som visar upp till 3 bar. Men det vore ju trevligt att hitta en som funkar riktigt bra ur kartong.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486





Min orginal minikompressor från Porschen slutade funka på kullen på förra tävlingen. då lånade jag tävlingskollegans biltema, (fast jag visste inte då att den var därifrån). kändes mycket solid. Köpte en egen på vägen hem :-)

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Hej,

Vilken Jula är det som har de här prestanda?
1,75-2,7 Bar på 4min.
Jag behöver mest fylla på ett läckande däck.

Hur länge törs man köra en sådan här apparat på bara batteriet utan att motorn är igång?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Corsa skrev:
Hej,

Vilken Jula är det som har de här prestanda?
1,75-2,7 Bar på 4min.
Jag behöver mest fylla på ett läckande däck.

Hur länge törs man köra en sådan här apparat på bara batteriet utan att motorn är igång?


Alternativ: https://www.amazon.se/Mi-Portable-Electric-Air-Compressor/dp/B07XZCLGV . . . .
Beroende på till vilket tryck du skall fylla och vad det är för tryck i så kan det gå på 4 min.

(Nu behöver jag gå och ladda min, bra påminnelse... )

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Har den där också. Tar lika lång tid som en billig på sladd men är sjukt smidigt med att man ställer in trycket den ska stanna på och den är aningens tystare eftersom den inte studsar runt på marken

Men måste ladda den förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Duger en 12-volts kompressor till bildäck?
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (18018 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande