Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Besikta som ombyggt fordon innan svensk regbes?
15 besök senaste veckan (7247 totalt)
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Hej!

Går det att besikta en bil man importerat från Japan som ombyggt fordon/amatörbyggt fordon innan fordonet har genomgått en vanlig regbes i Sverige?

MVH. Dick

_________________
Dick Petersson

Mazda RX-7 FD -96
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Therealpinto kommer snart med facit.

Men ombygge kräver förhoppningsvis en svensk identitiet först (med specar som skiljer sig tillräckligt från det ombyggda). Ett Amatörbygge behöver ingen identitiet (men nån form av indicium om att det är du som byggt konstverket). Om inte så får jag korrigera mina noteringar.

Är det frågan om import av ett färdigt monster (brukade inte sånt ske via England?)?

:host: Karossbyte :host:

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Nej, den måste regbesiktas (i originalskick) först.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Amatörbyggt = ja
ombyggt = nej (99,9% säker)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Svaret är kanske snarare "mja".

Man kan inte göra klart en regbesiktning som ombyggt fordon innan bilen är reggad (eller åtminstone förreggad) i Sverige.

Däremot ska det vara okej att ta in en bil, som byggs om så att den klassar in som ombyggt fordon, och regga den som ombyggt i samband med att den regbesiktas som importbil. Reglerna för ombyggt fordon säger att bilen ska vara "tagen i bruk" men inte att den måste vara tagen i bruk i Sverige.

Rent praktiskt så gör man normalt sett SFRos byggbesiktning under byggets gång, som vanligt (även om bilen då inte har en svensk identitet), och slutbesiktning hos SFRo före bilen regbesiktas. Men det är klokt att kolla med aktuell ASB-station så att de är med på noterna, förstås. Kanske vill de först regbesikta för import, och ge "tvåa" på att den måste reggas som ombyggt fordon...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



therealpinto skrev:
Svaret är kanske snarare "mja".

Man kan inte göra klart en regbesiktning som ombyggt fordon innan bilen är reggad (eller åtminstone förreggad) i Sverige.

Däremot ska det vara okej att ta in en bil, som byggs om så att den klassar in som ombyggt fordon, och regga den som ombyggt i samband med att den regbesiktas som importbil. Reglerna för ombyggt fordon säger att bilen ska vara "tagen i bruk" men inte att den måste vara tagen i bruk i Sverige.
/Gustaf

Troligen är bilprovningen det största problemet. Tidigare ägaren till min Grantura ville göra så för att få byta till V8, annan låda osv. Bilen var då förreggad men ej regbesiktad sen nästan 10 år tillbaka och importerad från England. Bilprovningen vägrade dock hur han än försökte så han fick ge upp och ta ur motorn.
Däremot godkände de ett byte till en motor med ungefär samma effekt, enligt reglerna för utbytt motor (ej ombyggt fordon alltså) utan att först kräva regbesiktning.
Så reglerna är nog inte tillräckligt tydliga utan bilprovningen kan stoppa det hela. Man ska nog ha mycket god kontakt med dem först så inget krånglar!

Mvh

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Tja...grejen är att det finns ett ärende som varit upp till Vägverket med överklagande för ett par-tre år sedan. Då tror jag det var en Opel Calibra som skulle importeras, den var ombyggt i Tyskland men stoppades i Sverige. Minns jag inte helt fel blev Vägverkets utslag att det skulle vara OK att regga som ombyggt fordon i samband med importreggningen.

Men Vägverkets alla överklaganden meddelas ju inte alla ASB-stationer per automatik. Så som sagt, kolla innan och sätter de sig på tvären, be att de ringer huvudkontoret eller VV och kollar.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 63


Trådstartare
Tack för matnyttig info.

Därav att jag frågar är att jag har börjat spåna lite på nästa drömprojekt. Där det isf skulle bli mycket billigare att kunna importera en med rasad motor och lite krockskadad då motorn ändå ska bytas ut och karossen moddas.

Hur gör Puppan föresten? Hans är väl nyimporterad och byggs om lite lagom

_________________
Dick Petersson

Mazda RX-7 FD -96
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Puppan följer väl ungefär det jag skrivit, han har frågat mig om råd tror jag bestämt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



therealpinto skrev:
Puppan följer väl ungefär det jag skrivit, han har frågat mig om råd tror jag bestämt.

/Gustaf


Det stämmer bra jag bygger helt enligt dina råd.. Så snälla ändra dig inte nu
I värsta fall blir det "ett skepp kommer lastat" till Skellefteå när det är dags för besiktning!


Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Följdfråga,
Hur löser man 15kw per 100kg reglen när man bygger om en bil som original har bra mycket bättre vikt/effekt förhållande är 15kw/100kg?

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



bjorre82 skrev:
Följdfråga,
Hur löser man 15kw per 100kg reglen när man bygger om en bil som original har bra mycket bättre vikt/effekt förhållande är 15kw/100kg?


Förutsatt att det är ombyggt fordon (inte blir amatörbyggt) och förutsatt att det fortfarande kan hantera effekten, så kan man få öka upp till 20% baserat på original effekt (och 10% vridmoment). I vissa fall kan det ge högre effekt än 15 kW/100 kg tjänstevikt men det ska alltså vara okej. Men kraven på hur bilen beter sig är förstås höga, liksom manövrerbarhet etc. Allt ska funka riktigt bra, även bälten, sikt, parkeringsbroms osv...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



När jag för en herrans massa år sedan gick och drömde om en Turbo S men inte hade pengarna, åkte jag till tyskland och köpte en krockad 964 C4. Jag turbobredda den, satt i en C2 låda, monterade en bazooka (omodern baslåda) och svarvade spacers och för glatta livet. Så kom kall duschen. När jag skulle reg-besiktiga bilen blev det tvärnit. Enligt besiktningsmannen "Bilen måste registreringsbesiktigas i original utförande" sedan sas det något i stil med "går vi vidare med registreringsbesiktningen kan identiteten gå förlorad och bilen blir omöjlig att ta in i sverige". Så jag åkte hem, traila bilen till några banträffar och ställde den på pallbockar i garaget för restaurering till original skick. Och där står den än.

/Pär
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Då är det kanske dags för ett nytt försök ;-)

Det var ett överklagandeärende hos Vägverket för några år sedan som gav "klartecken" för att göra så här. Så om man frågat Bilprovningen innan är jag inte förvånad om de nekat.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Hellas skrev:
När jag för en herrans massa år sedan gick och drömde om en Turbo S men inte hade pengarna, åkte jag till tyskland och köpte en krockad 964 C4. Jag turbobredda den, satt i en C2 låda, monterade en bazooka (omodern baslåda) och svarvade spacers och för glatta livet. Så kom kall duschen. När jag skulle reg-besiktiga bilen blev det tvärnit. Enligt besiktningsmannen "Bilen måste registreringsbesiktigas i original utförande" sedan sas det något i stil med "går vi vidare med registreringsbesiktningen kan identiteten gå förlorad och bilen blir omöjlig att ta in i sverige". Så jag åkte hem, traila bilen till några banträffar och ställde den på pallbockar i garaget för restaurering till original skick. Och där står den än.

/Pär



Go and get them Tiger!! :-)

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
zetaz
habo
Här sen Aug 2006
Inlägg: 36



Det vad jag och min bror som redde med det där och fick igenom calibran.
Nu sitter jag i samma situation och efter alla år tappat bort pappret vi fick 🙈

Undra om man kan söka efter beslutet någonstans.

_________________
zeta zetterberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Under de senaste kanske 15 åren (svårt att se hur gammal en tråd är?) har jag gjort massor av SFRO-besiktningar på importbilar innan de regbesiktats i Sverige, inte ett enda problem.

Förutsatt att du har kvar alla originalhandlingar för att importera bilen så är det bara att göra SFRO-besiktning, sedan regbesiktning. Jag rekommenderar ursprungskontroll före SFRO-besiktning.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
zetaz
habo
Här sen Aug 2006
Inlägg: 36



therealpinto skrev:
Under de senaste kanske 15 åren (svårt att se hur gammal en tråd är?) har jag gjort massor av SFRO-besiktningar på importbilar innan de regbesiktats i Sverige, inte ett enda problem.

Förutsatt att du har kvar alla originalhandlingar för att importera bilen så är det bara att göra SFRO-besiktning, sedan regbesiktning. Jag rekommenderar ursprungskontroll före SFRO-besiktning.

Gustaf


Ok nu är det en biltransporter vi byggt och reggat i Tyskland på dekra. Sedan tagit hem.
Kanske går att göra en Sfro om de krånglar för mycket.

_________________
zeta zetterberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det beror ju på hur ni byggt, om den omfattas av reglerna för ombyggt eller amatörbyggt fordon.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Besikta som ombyggt fordon innan svensk regbes?
15 besök senaste veckan (7247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande