Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing | << 1, 2, 3 ... 76, 77, 78 ... 85, 86, 87 >> 81 besök idag (494144 totalt) |
Har ni bytt oljekyl mellan rasen? Om inte så kan ju där ha fastnat en del skit _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
Tack Jonas !
Vi ska självklart kolla ALLT. Oljekyl och annat är genomgånget och OK men NU får vi kolla allt igen. Tack för tipset ! Hej Börjeson ! Eftersom vi har beställt en helt ny motor inkl ALLT av ett företag så kan vi inte bara byta modell hur som helst. Vi får se till att felet åtgärdas och inte inträffar igen. Jag ska ha en träff med företaget och sedan tar vi nya tag framåt. Men tack för tips och ideer. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Hur ser reglerna ut i ERCup när det gäller vikt? Jag har inte hittat nån minvikt - är det bara "så lätt som det går" som gäller? Hur mycket lättare är Duratec:en än Volvon?
Såg att man ska gå ner i max tillåten volym till 2316 istf 2500 i reglerna - varför? Antar att det är för att begränsa effekt dvs framfart. Det går ju att få ut samma max effekt ur 2316cc men i långlopp ska det ju hålla ihop så då blir det ju 2316/2500=0,93% av effekt givet samma grad av trimning då i praktiken. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Hej !
Kul att du tittar in på tråden. Ja ! man får åka så lätt man bara kan. Duratec motorn är ca 35 kg lättare än BMW motorn på 6 cyl. BMW motorn och Volvo motorn är ganska snarlika i vikt. Volvon kanske är något lättare. Så visst är Ford Duratec ett bra alt när det gäller långlopp när däck och bromsar skall hålla 6 timmar. Att skala bort 34 kg på framvagnen är inte fel då. MEN det förutsätter att allt lirar förstås. Där är vi inte än tyvärr . . . . . Precis som du skriver så ska dom fasa ut Volvo 2.5 L och ge plats åt Volvo 2,3 L eller andra alt. Kör man med 2,5 nästa år så får man 40 kg i straff vikt. Sant , man kan vässa 2,3 L motsvarande men detta kommer kosta i renovering och driftsäkerhet bla. Men det är fortfarande ett bra alt. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Det är väl lite jämkning mellan 2,5 2V och 2,0 4V där 2,3L 2V känns mer likt prestandamässigt.
2,0L Vitmotor4 EVO från MD? Eller är Duratecen ett bättre val utan överladdning (det vet man ju iofs inte förrän alla alternativ provats för 6h)? Sen kan saker kosta olika också... (på kort och lång sikt, men det vet man ju först efteråt). |
||
Hej Falk !
Ja så är det , dom vill jämna ut mellan motorerna och få bort den billiga och lätt trimmade båt motorn :-) Jag kan inte så mycket om olika motor alt men visst är det på förhand svårt att se ekonomin i olika motor alt. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Hej !
Idag har jag varit och pratat MOTOR med Motordesign. Ställde klockan på 4 och satte mig i bilen för färd ner till G-borg. Träffade personalen och fick en visning runt i lokalerna. Skönt att bilen fick varva ut lite på Ödeshög rakan. "Mycket" trevliga och hjälpsamma , dom där Göööötebooooorgarna. Det var ett fabrikationsfel som orsakade vår lilla skada på ventilens övre del. En HELT ny motor inhandlades med lev "snarast" då vi har en Falkenberg tävling om ca 3 veckor. Den nya Ford Duratec motorn har tex: Nytt insprutnings system Ny mjukvara Systemet är ett dynamiskt system som lyfter och trycker ventilerna med olika krafter tex. Detta system tror jag används inom F1. Nya kolvar Nytt insug Stakar Kammar Vev ja lite av varje med andra ord , det är säkert mer saker som skiljer motorerna åt men detta är vad jag kommer ihåg. Nu får vi hoppas på att motorn levererar och VI också. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Hej
Vi fick en NY Duratec motor på 2 liter levererad på Fredagen och monterade den i bilen under Lördagen. Förutom detta lilla arbete så monterades en ny generator och en ny servopump i bilen. Eftersom ljudet var alldeles för högt på premiären fick vi "ulla" lite här och mycket där :-) Trist men sant. Med dessa arbeten och lite diverse annat under "Lördagen" han klockan passera 00 på natten och plötsligt var vi inne på "Kördagen". Vid uppstarten på natten gick motorn jättekonstigt och efter lite mek så visade det sig att kam-givare och div andra givare inte riktigt ville vara med längre. Klockan var ca 1 på natten och tiden var knapp då vi behövde diverse nya givare. Efter lite telefonerande hit och dit så fick vi napp på en liten wellpapp-låda med 3 st givare. Vi satte oss i bilen och hämtade lådan samt några Red Bull och några dubbel-dajm. Vid 2 tiden körde vi igång motorn igen. Nu startade den lättare och vi kunde även köra motorn på tomgång , men helt okej lät verkligen inte motorn. Nu hade vi ca 3-4 timmar på oss innan vi skulle upp så det var bara att lasta bilen och se till att få några timmars sömn. Jag tror ingen av oss räknade med fler varv en några "få" på tidsträningen. Så ojämnt och så illa gick motorn. Kent kvalade 6a och alla var nog oerhört förvånade över detta. Men bil kan vår Kent köra , det kan jag garantera. BRA JOBBAT !!!! När sedan starten gick hängde vi med och bilen gick hyffsat bra måste jag säga. När motorn rullat ca 90 min gick jag ut och efter ett tag levererade inte motorn max igen. Jag fick lägga på ca 4 sek per varv , inte nice. Efter safety car fick man nästan motorstopp. Men efter ett tag gick motorn bra igen ? Konstigt ? Jag förstod ingenting men fortsatte min stint under ilska. Dagen flöt sen på ganska bra. Vi hade en påkörning på kvalet och en påkörning under race. Jämnt och fint. :-) Tråkigt , men sånt händer ibland som alla vet. Jäkla sport man håller på me. Vi slutade 10a av ca 23 bilar och med tanke på att vi inte hade finjusterat något utan endast sett till att motorn snurrade fick vi ändå vara lite nöjda. Väl mött om 3 veckor på Sturup !!!! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Thanks Tord !
Efter 2a tävlingen så hittade vi fel på vår nya generator. Huset var sprucket och sladdar och stift var av. Någon typ av vibration har jäklats med oss. Det var den andra generatorn på 2 st tävlingar. Även start motorn var hel-död ? Vet inte vad denna säsongen slutar men mycket laga och köpa har det blivit. Men värst är att aldrig bli klar i tid så man kan testa innan race. Vi ska mappa om bilen och fixa startmotorn som inte finns idag INNAN Lördagen denna vecka. Mapp på Fredag OM vi då har någon startmotor. Trist !!! Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Vi har en Duratec 2.3 i Mattssons Chevron GR8 och där har startmotorn en tendens att ibland skaka sönder och trilskas med oss, så ett tips åk och köp en vanlig startmotor till en typ Mondeo inte speciellt dyrt och funkar finfint.
Lycka till /Daniel _________________ Daniel Johannesson Mekaniker: Historisk Racing: Tiga Sports 2000 Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991 |
||
Hej Daniel !
Tack för ditt tips , det ska vi verkligen testa om problem kvarstår. Jätte snällt av dig. Vi kör Sturup på Lördag och då får vi hoppas allt lirar i 6 timmar. Ny startmotor och ny generator är monterade enligt konstens alla regler. Vi ska mappa motorn idag Torsdag om tid finns. Då kanske vi kan testa lite i morgon på Sturup-banan. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Sturup avklarad och snart lite ledighet med betoning på "ledighet" .
Bilen flög fram på Fredagen och på Lördagen var det samma sak. Kul ! Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Hej !
Till i år bytte vi motor till en modern 2 lit Ford Duratec (torrsump) som väger ca 35 kg mindre än tex Volvo eller en Bmw motor. Vi va lite naiva och trodde bytet skulle gå lite smidigare än det visade sig , men nu verkar motorn vara på plats och den ska förhoppningsvis leverera igen. Vi beställde också 4 st nya och speciellt framtagna Öhlins dämpare TTX 36, Special Edition till vår E46. (4 ställb fram) (3 ställb bak). Dessa stötdämpare levererade ordentligt fäste och traction direkt. Nu när allt detta börjar leverera så var nästa sak som vi aldrig riktigt fått till BROMSARNA Våra bromsar WillWood har krävt ett enormt pedaltryck utan att leverera tillräckligt med broms. Man har låst upp bak , man har känt att det inte finns broms mm mm . NU byter vi ut dessa delar till ett nytt kompl set från Sellholm , Alcon blir märket som vi valt då AP har svårt att leverera just nu. Nu ser vi fram mot ett problemfritt Mantorp om ca 3 veckor. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Det kommer nog bli riktigt roligt med två 3timmars race som omväxling!
Och ny bana för större delar av teamet dessutom. Är det bara ERCup som kör eller är det fler klasser inbjudna till samma tävling? _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
Bild på våra NYA ALCON OK !
Vi måste få till bromsarna NU. Vi har haft dåliga bromsar länge. Därför beställde jag nya bromsar från Alcon / Sellholm. När vi ändå haft strul med div saker under året kan vi lika gärna se till att prova in nya bromsar också. Då kanske vi kan ägna oss åt att köra bil 2014 och inte bara meka och byta delar. Lite flyt på Mantorp om 2 veckor efterlyses härmed. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Grattis till en snabb bil!
2:a på start griden och 4:e snabbaste tid i 1:a racet och 3:e snabbaste tiden i 2:a racet. Jag antar att dom nya bromsarna funkar kanon. Jag tror att ni var den snabbaste bilen på banan under nästan hela 2:a racet. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
Hej ! Bromsarna var helt enkelt super bra . Farten var det heller inte något fel på. 👍 . Däremot får vi inte behålla vattnet i motorn. Därför får vi fylla på vatten varje timme. 👎. Vi har inte någon idé vad det kan vara men att hamna på pallen är omöjligt med detta fel. Synd nu när farten bevisligen finns. Hörs ! Nu ska jag snart titta på GT bilar på Anderstorp. 👍.
_________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing | << 1, 2, 3 ... 76, 77, 78 ... 85, 86, 87 >> 81 besök idag (494144 totalt) |