Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Köpa ny stol ??
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (19104 totalt)
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Funderar på att köpa en "sitta kvar stol" till Polon.
Vad ska man ha för stol ?
Stål rör eller glasfiber.
Vär är fördel respektive nakdel med båda stolarna ??

Är stor om baken.

_________________
// Jani Hast
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jani Hast skrev:
Funderar på att köpa en "sitta kvar stol" till Polon.
Vad ska man ha för stol ?
Stål rör eller glasfiber.
Vär är fördel respektive nakdel med båda stolarna ??

Är stor om baken.


köp en stålrörs-stol. den är billigare och du sitter lika bra i den.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



dude skrev:
Jani Hast skrev:
Funderar på att köpa en "sitta kvar stol" till Polon.
Vad ska man ha för stol ?
Stål rör eller glasfiber.
Vär är fördel respektive nakdel med båda stolarna ??

Är stor om baken.


köp en stålrörs-stol. den är billigare och du sitter lika bra i den.


Nackdelen är väll vikten på en stålrörs stol.

När jag var på Elmia mässan i påskas provade jag alla stolar jag såg och kom fram till att jag satt bäst i GA stolarna. Vad tycker ni andra om dom?
Jag tyckte även att det kändes som att det var viktigt att sidostödet för benen gick så långt fram som möjligt för att man skulle få ordentligt stöd för knän/ben. Många stolar har nästan inget stöd längst fram mot knäna thumbs down
GA säljs av http://www.lindberg-import.com/

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



dude skrev:


köp en stålrörs-stol. den är billigare och du sitter lika bra i den.


Exakt!

Min erfarenhet av racestolar på gata, och bana, är att det funkar mkt bra med de billigaste MOMo eller Sparcovarianterna i stålrör. Kostar väl fortf. under 2000kr.

ok, för seriös racing vill man kanske ha ngt med än mer stöd och än tightare. Men speciellt skönt är det inte på gata.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



dude skrev:
Jani Hast skrev:
Funderar på att köpa en "sitta kvar stol" till Polon.
Vad ska man ha för stol ?
Stål rör eller glasfiber.
Vär är fördel respektive nakdel med båda stolarna ??

Är stor om baken.


köp en stålrörs-stol. den är billigare och du sitter lika bra i den.


Det gör man verkligen inte!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jani Hast skrev:
Funderar på att köpa en "sitta kvar stol" till Polon.
Vad ska man ha för stol ?
Stål rör eller glasfiber.
Vär är fördel respektive nakdel med båda stolarna ??

Är stor om baken.



Prova Sparco Evo 2, det är deras bredaste den borde funka bra.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Strunta i om det är glasfiber, stålrör eller t o m Kevlar. Köp den som du sitter bäst i. Åk till någon "speedshop" som har många olika stolar hemma och provsitt!
Själv hade jag köpt vilken som av stålrör eller glasfiber så länge som den är FIA-godkänd. Anledningen är naturligtvis att du då har ett kvitto på att den är testad och godkänd enligt deras krav. Köper du en som det inte står något på så vet du inte om den faller ihop vid en krock.
Jag får dock erkänna att jag genom mitt arbete på Bilsäkerhetscentrum på Volvo är lite fixerad vid att stolar ska vara säkra. Ni andra kanske inte bryr er...

Tänk på att ditt vanlig 3-punktsbälte antagligen inte kommer att funka så himla bra md en sportstol som har höga kanter. Om det inte ligger an bra höften finns det en mycket stor risk för underglidning vilket ger otäcka skador. Jag skulle nog rekomendera att köra med 6-p bälte i kombination med sportstol (obs!! ej 4-punkts, det ger också en mycket stor risk för underglidning).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Wankelsport skrev:

Tänk på att ditt vanlig 3-punktsbälte antagligen inte kommer att funka så himla bra md en sportstol som har höga kanter. Om det inte ligger an bra höften finns det en mycket stor risk för underglidning vilket ger otäcka skador. Jag skulle nog rekomendera att köra med 6-p bälte i kombination med sportstol (obs!! ej 4-punkts, det ger också en mycket stor risk för underglidning).


Är det störra chans att man glider ur en sportstol med 4-p bälte än om man sitter i en vanligt stol med 3-p bälte?

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det beror naturligtvis mycket på vilken bältesgeometri du kan få till och hur stolen är utformad men jag skulle nog vilja påstå att risken är större! orginal 3-punkt bältet ska vara utprovat för att unvika underglidning (man får väl förutsätta att biltillverkaren är någotsånär intresserad av att minimera skador). 4-punktsbältet har en tendens att hamna högt upp på magen och då ökar risken att du glider under.
Min kollega Mattias Gripenland kanske också skulle kunna uttala sig om detta. Var är du Mattias?

Angående stoldiskussionen glömde jag skriva att jag själv har en Momo Corse Start och ett Sabelt 6-punkt. Är mycket nöjd med komforten faktiskt. Man klarar resor på runt 30 mil men kör man längre än så bör man nog sträcka på benen ibland (det ska man nog ändå). Jag är dock inte stor om baken!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Citat:
När jag var på Elmia mässan i påskas provade jag alla stolar jag såg och kom fram till att jag satt bäst i GA stolarna. Vad tycker ni andra om dom?
Jag tyckte även att det kändes som att det var viktigt att sidostödet för benen gick så långt fram som möjligt för att man skulle få ordentligt stöd för knän/ben. Många stolar har nästan inget stöd längst fram mot knäna
GA säljs av http://www.lindberg-import.com/


Har bra erfarenhet av GA stolarna, kanske inte lika bra detaljkvalite som Sparco, Recaro m.fl. men dom är helt okej. GA Race är toppen om man är lite längre eller bredare än medel.

När det gäller glasfiber vs. stålrör så är det nog okej med vilken som om den är ny men köper man begagnad skulle i alla fall inte jag köpa en stålstol som ev. stått i ett fuktigt förråd och börjat smårosta...man vill ju inte gärna ha ett stålrör i sidan om man skulle krocka/köra av. Sen tycker jag personligen att man oftast sitter sämre i en stålrörsstol, men det är ju så klart helt personligt!

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Wankelsport skrev:

Tänk på att ditt vanlig 3-punktsbälte antagligen inte kommer att funka så himla bra md en sportstol som har höga kanter. Om det inte ligger an bra höften finns det en mycket stor risk för underglidning vilket ger otäcka skador. Jag skulle nog rekomendera att köra med 6-p bälte i kombination med sportstol (obs!! ej 4-punkts, det ger också en mycket stor risk för underglidning).


Som du säger, och något jag klurat på, det är ju jäkligt viktigt att 3-p får chans att smita åt kroppen precis som i orginalstolen.

Förutom att kanterna är högre hamnar ju ofta stolen lägre, vilket gör att avståndet mellan fästpunkterna för bältena och stolen blir mindre. För litet kanske?

Att använda 4 eller 6 punkts är ju det klart bästa, men då måste man ha en bur. Utan bur är det ju helt förkastligt.

Det verkar alltid bli en svår kompromiss med sportstolar i en bil utan bur.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Varför är det förkastligt med 4/6-punkt bälte utan bur?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Wankelsport skrev:
Varför är det förkastligt med 4/6-punkt bälte utan bur?


Ponera att du lägger din bil på taket eller liknande. Utan bur och med 3-punktsbälte kan du "glida undan" sas. Chansen är större iaf.

Med ett 4/6-punktsbälte sitter du där du sitter...
Mkt otrevlig tanke.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Kör själv med Sparco stol och 4/punkts bälte och det fungerar kanon . Eftersom jag kör utan bur , så fick jag fästa bältena som går över axlarna i hatthyllan ihop med original bälten och dem som går över höftena i infestningarna i golvet ihop med org. Tänk bara på att du inte får köra med 4/6 punkts bälte på gatan för att det blir böter. Det fick jag erfara en gång thumbs down

_________________

--VVTS--
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag förstå tankegången men håller inte riktigt med. Problemet är mycket större än så. Snälla tro inte att jag försöker vara någon besserwisser men jag råkar vara en del insatt i detta ämne och har därför min egen åsikt.
omfattande provet som utförts om rundslagningar visar en hel del intressant. Eftersom jag jobbar på ett företag som håller på med sånt här kan jag inte skriva allt för mycket om forskningen. Jag har sekretessavtal!
Kortfattat skulle man dock kunna säga att en av de viktigaste faktorerna för att överleva en rundslagning är att du sitter väl fastspänd och tack vara detta ej kastas runt i coupén. Annars riskerar du allvarliga skador när du slår i huvudet i bilen eller kanske t o m i marken. För ett trepunktsbälte görs detta normalt med hjälp an en bältessträckare eftersom 3-punktsbältet sitter ganska löst runt kroppen. Sitter du med ett 6-punktsbälte så är du däremot fixerad redan från början och ingen sträckare behövs.
Givetvis är det viktigt att man har ett starkt tak som inte trycks in (därför bör man ha bur) men jag skulle hävdar helt enkelt att det är ännu viktigare att du hålls på plats och därför ska ha ett bra bälte oavsett om man har bur eller inte!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Huvudet som riskeras att slås i är ju beklätt med hjälm på bana så nja... Det haltar lite måste jag säga.

Förstår hur du menar, men jag vidhåller min ståndpunkt. För även om 3-punktsbältet låser fast när man rycker i det så går det att "vika sig ur" om "taket kommer farande. (Inte nu för att man hinner göra detta själv, det sköter alla krafter åt en vid en ev. smäll... )

Som du själv skriver, starkt tak (läs: bur/båge) är ju prio ett om man har 4/6-punktsbälte.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Huvudet som riskeras att slås i är ju beklätt med hjälm på bana så nja... Det haltar lite måste jag säga.

Förstår hur du menar, men jag vidhåller min ståndpunkt. För även om 3-punktsbältet låser fast när man rycker i det så går det att "vika sig ur" om "taket kommer farande. (Inte nu för att man hinner göra detta själv, det sköter alla krafter åt en vid en ev. smäll... )

Som du själv skriver, starkt tak (läs: bur/båge) är ju prio ett om man har 4/6-punktsbälte.


Det vanliga bältet ärm ju till och med konstruerat för att kroppen och huvudet skall vikas inåt om taken kommer in.

Fö är det bara att dra bälten genom hålen i stolarna så sitter det mins lika tight som i vanliga stolar.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Racestolar + 4/6-punktsbälten i bilar utan bur har diskuterats här förut.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=323

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Intressant och viktig diskussion!
thumbs up thumbs up

Jag ska komma med nagra kommentarer strax. Maste jobba lite forst bara

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Känsligt ämne tydligen. Men viktigt!

Citat:
Det vanliga bältet ärm ju till och med konstruerat för att kroppen och huvudet skall vikas inåt om taken kommer in

Med risk för att göra mig ovän med dig så måste jag bara fråga vad påståendet grundas på. Jag skulle vilka påstå att 3-punkts bältet ser ut som det gör beror på att det är enkelt att ta på sig och skyddar dig relativt bra vid en frontalkrock.

Citat:
Fö är det bara att dra bälten genom hålen i stolarna så sitter det mins lika tight som i vanliga stolar.

Vilket ju är precis vad jag menar med att kanterna kan skapa problem. Finns det hål i stolen sitter dessa hål forhoppningsvis på såna ställen att man får en bra bältesgeometri genom att använda dem.
Resonemanget om att hjälmen skyddar håller jag naturligtvis med om men samtidigt är det betydligt fler saker i kroppen som kan skadas av islag än bara huvudet. Nacken påverkas i allra högsta grad och för övrigt finns det fler kroppsdelar som kan slå i än huvudet.
När en bil slår runt trycks inte taket in statiskt, bilen roterar och sannolikheten att du sitter kvar som du satt från början är liten. Dock är de flesta krockförlopp olika och i vissa fall sker en sak i vissa fall en annan.
Jag vidhåller dock att det är viktigt att sitta kvar på din plats utan att slungas runt eller glida "neråt" ur ditt bälte. Utgå inte från att taket kommer att vara tryckt ner till rutorna. Jag har sett många rullade bilar där intryckningen varit tämligen liten trots att de snurrat flera varv. Tänk dessutom på att antalet rundslagningar är väldigt litet jämfört med t ex frontalkrockar och sidokrockar där det är mycket viktigt att kroppen hålls fast.

Det ska bli intressant att läsa dina kommentarer Mattias! Jag väntar med vidare inlägg tills du skrivit

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Här var det livat värre.

Vikten på stolen spelar ingen roll för min del.
Sen var det gäller underglidning för min del så har jag en mage som är i vägen för det.

Får väll ta och ge mig i väg på en liten resa till dom olika försäljarna och kolla vad dom har att erbjuda.

Har testat lite olika stolar och tycker att glasfiber stolar känns lite veka när man tar tagi dom och vrider lite på dom.
Inte bra tycker jag. Känns som att man inte kommer att så stöd i dom.

Sen har jag redan 4-punkts bälten i bilen thumbs up
Men dom används inte så ofta nu efter att jag har läst om vad som kan hända.
Bur står på planerings listan för saker att göra i vinter.

_________________
// Jani Hast
Citera
Sparade trådar/FAQ
Köpa ny stol ??
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (19104 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande