Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Köpa ny stol ??
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (19105 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Wankelsport skrev:
Känsligt ämne tydligen. Men viktigt!

Citat:
Det vanliga bältet ärm ju till och med konstruerat för att kroppen och huvudet skall vikas inåt om taken kommer in

Med risk för att göra mig ovän med dig så måste jag bara fråga vad påståendet grundas på. Jag skulle vilka påstå att 3-punkts bältet ser ut som det gör beror på att det är enkelt att ta på sig och skyddar dig relativt bra vid en frontalkrock.


Du behöver inte trippa på tå då du diskuterar med mig. Skall mer till än så för att jag skall stöta mig. Kanske uttryckte mig lite otydligt. Vad jag menar är att konstruktionen tillåter att du kan tryckas inåt-neråt i bilen och skyddas från både tak och fönster. Jag har hört det från flera håll och även läst det på webben, skall återkomma om jag hittar ngn länk.

Wankelsport skrev:

Citat:
Fö är det bara att dra bälten genom hålen i stolarna så sitter det mins lika tight som i vanliga stolar.

Vilket ju är precis vad jag menar med att kanterna kan skapa problem. Finns det hål i stolen sitter dessa hål forhoppningsvis på såna ställen att man får en bra bältesgeometri genom att använda dem.


Eftersom 4- och 6-punktbälten också kräver att bältet sitter tight emot kroppen så gäller exakt samma resonemang för dessa och alla FIA-godkända stolar har hål för bältena.

Wankelsport skrev:

Resonemanget om att hjälmen skyddar håller jag naturligtvis med om men samtidigt är det betydligt fler saker i kroppen som kan skadas av islag än bara huvudet. Nacken påverkas i allra högsta grad och för övrigt finns det fler kroppsdelar som kan slå i än huvudet.
När en bil slår runt trycks inte taket in statiskt, bilen roterar och sannolikheten att du sitter kvar som du satt från början är liten.


Med 6-punktsbälte sitter du garanterat kvar på samma plats om inte stolen lossnat.
Sista tiden har det varit ett par olyckor på Ringen där folk kraschat med bilar utan bur men med sexpunktsbälten, i dessa olyckor har det gått hyfsat bra men trots det så har de resulterat i kompression av ryggraden.


Wankelsport skrev:

Dock är de flesta krockförlopp olika och i vissa fall sker en sak i vissa fall en annan.
Jag vidhåller dock att det är viktigt att sitta kvar på din plats utan att slungas runt eller glida "neråt" ur ditt bälte. Utgå inte från att taket kommer att vara tryckt ner till rutorna. Jag har sett många rullade bilar där intryckningen varit tämligen liten trots att de snurrat flera varv.


Jag får intrycket av att du jobbar med bilsäkerhet i trafiksammanhang stämmer det?
Jag har de senaste åren sett massa olyckor på Ringen med bilar utan bur där folk överlevt och taket verkligen varit intryckt ner till rutorna, inte en chans att de hade klarat sig med om de haft 4- eller 6-punktbälte. Jag är dessutom rätt övertyga om att de krascher som sker vid banåkning sker vid betydligt höger fart än trafikolyckor generellt sett och högre fart.

Wankelsport skrev:
Tänk dessutom på att antalet rundslagningar är väldigt litet jämfört med t ex frontalkrockar och sidokrockar där det är mycket viktigt att kroppen hålls fast.


Inte vid bankörning!
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag ska låta Mattias komma med sitt inlägg i debatten innan jag skriver mer. Vi kan väl dock konstatera att vi är helt överens om att bältet alltid måste sitta rätt runt höften (antingen genom att ha 3-punktbältet genom hålen i stolen eller mha ett 6-p bälte) och att man definitivt ska ha båge i bilen om man kör bana.
Min tolkning var dock att bilarna vi diskuterar rent generellt även används en hel del på gata. Annars ser jag ingen anledning att de inte har båge.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Gör det enkelt för mig och håller med Johan till 100%.

Tror ingen tar illa vid sig för lite diskution, den är ju saklig. thumbs up
Viktigt ämne oxå.

En fråga jag ställer mig är om det inte är ganska stor skillnad på olika krockscenarion på gata kontra bana? (Vilket jag tror Johan anser oxå.)
olika prioriteringar helt enkelt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Som ofta annars så är nog det exakta svaret: "det beror på"


4/6 punkt är knappast lämpligt utan bur om:
- man är lång och har huvudet nära taket
- bilens tak kan tryckas in en del

men kan vara okej om:

- man är kort o har massor med marginal till taket
- bilen har en stark konstruktion som är känt för att sällan kollapsa



typ....



(och sjävklart, bältena måste sitta åt / rätt på kroppen. I alla lägen...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det känns som om vi börjar få slut på krutet nu. Jag ska gå hem från jobbet och kopplar nog inte upp mig igen förrän på måndag. Om tråden fortfarande lever då får vi se.

Jag tror att vi börjar närma oss kärnan nu när vi konstaterar att man inte generellt kan säga att 4/6-p med eller utan båge alltid är bra alternativt alltid är dåligt. Inget krockfall är det andra likt och de olika bilar har olika egenskaper.
Jag vidhåller dock att du bör sitta fast så säkert som möjligt i de allra flesta fall men jag säger inte att ni har fel heller. Givetvis kan det vara bra om man flyttar sig så man slipper bli komprimerad när utrymmet man satt i inte existerar längre. Hade det varit jag så hade jag monterat 6-p även utan bur (fast jag hade i och för sig inte kört utan bur så...)

Är verkligen rullningar så vanligt på racebanan. Jag har sett många "krockar" eller sammanstötningar med räcken men inga rullningar (utom på TV i proffssammanhang). Vore faktiskt intressant att veta statistik på sånt här.
På "ringen" kan jag dock tänka mig att det händer ett och annat....

Glömde förresten att skriva svar på frågan att jag jobbar på bilsäkerhetsavdelningen på Volvo med just krockprovning.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Faaan

Jag hade skrivit i 40 min på mitt inlägg innan jag lyckades radera det.

Bara att börja om. Vi hörs om ca 40 min....

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tor Helge skrev:

Det som er Tüv godkjent og standard i Tyskland er ikke bra nok i Sverige


Detdär är rätt sjukt...
Å ändå är vi med i EU. Dax för bättring!

Känner ju en riksdagsledamot väl, undra om man skulle knåpa ihop en motion hon kan framföra.

Vore rätt fint att bli ihågkommen som "Han som fick till att allt Tüv är ok även i Sverige." Borde väl generera en del hedersutmärkelser...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Ja lyckas du med det är du värd alla i världen, och en STOR

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Hmm vad var det nu jag skrev


Jag tycker att många bra synpunkter framkommit. Problemet är att (som flera av er påpekat) att krocksäkerhet inte är svart eller vitt. Det är alltid en avvägning.
Hur olycksstatistik från gatan skiljer sig mot på bana har jag dålig koll på. Jag kan tänka mig att det beror ganska mycket på i vilken tävlingsklass och på vilka banor man kör.

Det är sant att olyckor på banor sker i betydligt högre hastigheter än på allmän väg. Det är dock inte farten som är farlig utan hur snabbt man förlorar farten Den statistik som finns från bla F1 visar att den relativa hastighetsändringen vid olyckor på bana är i samma storleksordning som på gatan. Nu kommer jag inte ihåg exakt men har för mig att i F1 krocktestar man noskonen i 12m/s.


4/6 punktsbälte kontra roll.
Vi är nog alla överens att ska man rolla är det bra med båge eller bur! Jag håller dock inte med om att det är ett måste med båge för att använda 4/6 punktsbälte.

När en bil rollar och taket trycks in sker det mycket snabbt! Så snabbt att de krafter som behövs för att flytta undan en överkropp från stolen blir större än vad kroppen tål.

Tänk er följande: Du sitter bältad i en bilstol. Du ber en stark kompis släppa ett stort betongblock på ditt huvud från två meters höjd.
Sitter du bältad med 3pkt kommer du att bryta krossa skallen och bryta nacken.
Sitter du bältad med 4/6pkt kommer du att krossa skallen och bryta nacken.
Sitter du med hjälm kommer du att bryta nacken.

Kroppen hinner inte undan snabbt nog!

Enda chansen att undkomma en takintryckning är att redan ha överkroppen flyttad ur stolen när intryckningen sker. Det kan hända om man slängs runt i en helt vanlig bilstol. I en bra sportstol sitter man ganska fast pga höga sidostöd.

Skulle jag själv använda 6pkt bälte i en bil utan båge eller bur? Definitivt!
Säkerheten är inte mycket bättre med tre pkt om man inte har en väldans massa tur. Däremot har 6pkt bältet en masa andra fördelar i de vanligaste krockfallen (på gatan).

När man byter stol, bältesinfästningspunkter mm så rubbar man balansen som biltillverkaren provat fram. Det är främst underglidningsskyddet som är svårt att få till. Det är inte det att det inte går att fixa med det finns alltid en osäkerhets faktor. Så varför chansa? Har man 6pkt kan man inte göra fel! thumbs up

6punktsbälte

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Har man 6-punksbälte är risken mindre att man kör åt skogen. Då behöver man inte hålla i sig i ratten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



johann skrev:

Prova Sparco Evo 2, det är deras bredaste den borde funka bra.


Jag har en i min Bus-Alfetta, enda nackdelen jag kan komma på är att hålen för axelbältena han sitta lite lågt om man är lång i ryggen, jag tror de sitter lite för lågt för mig tyvärr...

Kan man ta upp hålen lite månne?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mattias Gripenland skrev:
Hmm vad var det nu jag skrev


Jag tycker att många bra synpunkter framkommit. ---- cut----Så varför chansa? Har man 6pkt kan man inte göra fel! thumbs up

6punktsbälte


Intressant! Mkt intressant!
Hmmm...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Mattias Gripenland skrev:

6punktsbälte


Egentligen menar jag nog:

6punktsbälte, FIA stol och bur

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
DjHypnoz
Falköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 102



Hej!

Jag är ny på detta forum men det jag läst här hittills verkar mycket vettigt.

Jag har precis hämtat en stol från ga och fått låna ett 4-punkts bälte tills jag vet vad jag vill ha, har dock ingen bur i bilen och kommer heller inte skaffa pga att jag vill behålla "bruksbils" värdet.

nu vågar jag ju knappt sätta in stolen i bilen efter det jag läst

Men om jag nu ska göra det utan att ha båge/bur kan ni ju hjälpa mig lite på vägen så det blir så säkert som möjligt!

vart fäster jag bältet säkrast i bakändan på bilen?
iom att jag ej har bur...
fjäderbenstaget? golvet? org bältes hållare för baksätet?

hade åxå en ide om att fixa snabb kopplingar så man kan byta mellan org stol/recarostolen och ha kvar reglaget som sitter org för att flytta fram/bak stolen även till recarostolen....

Men vad jag hör här så är det ju inga problem att åka 20-30 mil i stolarna? så varför hålla på att byta?

Jag valde denna stol pga priset, hoppas den duger?
http://www.xerius-racing.se/gata_monaco.htm

Vart hittar jag billiga bra 4-6 punkts bälten? kanske någon som har beg?

tacksam för svar!

ps. det jag tänker på när jag läser om olyckor på bana är stcc, jag tror aldrig jag sett någon rulla där?

_________________
Svante Gustavsson - Medlem Nr.62 @ 200sx OGS
http://200sx.kicks-ass.net/djhypnoz
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



DjHypnoz skrev:
Hej!

nu vågar jag ju knappt sätta in stolen i bilen efter det jag läst

Men om jag nu ska göra det utan att ha båge/bur kan ni ju hjälpa mig lite på vägen så det blir så säkert som möjligt!

vart fäster jag bältet säkrast i bakändan på bilen?
iom att jag ej har bur...
fjäderbenstaget? golvet? org bältes hållare för baksätet?


hade åxå en ide om att fixa snabb kopplingar så man kan byta mellan org stol/recarostolen och ha kvar reglaget som sitter org för att flytta fram/bak stolen även till recarostolen....

Men vad jag hör här så är det ju inga problem att åka 20-30 mil i stolarna? så varför hålla på att byta?

Jag valde denna stol pga priset, hoppas den duger?
http://www.xerius-racing.se/gata_monaco.htm

Vart hittar jag billiga bra 4-6 punkts bälten? kanske någon som har beg?

tacksam för svar!

ps. det jag tänker på när jag läser om olyckor på bana är stcc, jag tror aldrig jag sett någon rulla där?


Byter du till anna stol tycker jag att du ska sätta in ett 6-punktsbälte thumbs up

Banden som går över axlarna ska fästas rakt bakåt om möligt. Hattyllan (med förstärkningar) eller i en tvärstäva till buren.

obs! Inte i golvet Inte utan en omlänkare. Inte lågt i baksätet.

Midjebältets placering av infästningspunkter är beroende på hur stolen plaseras. Ofta medföljer rekomendationer från stolstillverkare eller bältestillv.

Har inte svenska bilsportsförbundet riktlinjer för bältesinfästningar? Prova att titta där. Dom har koll thumbs up

Svårt att förklara sånt här utan skisser

Tänk på att begagnade bälten kan vara "krockade" och har då förlorat sina töjningsegenskaper. Dessutom åldras bälten med tiden.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
DjHypnoz
Falköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 102



Citat:
Banden som går över axlarna ska fästas rakt bakåt om möligt. Hattyllan (med förstärkningar) eller i en tvärstäva till buren.

obs! Inte i golvet Inte utan en omlänkare. Inte lågt i baksätet.


jag har ju ingen hatthylla i min 200sx ;(

har inte mycket att välja på då..?

inte golvet
inte i staget
inte i org bälteshållare i baksätet

Citat:
Byter du till anna stol tycker jag att du ska sätta in ett 6-punktsbälte


Kan ju inte köpa nya stolar på löpande band

Citat:
Tänk på att begagnade bälten kan vara "krockade" och har då förlorat sina töjningsegenskaper. Dessutom åldras bälten med tiden.


det är bara temporärt

_________________
Svante Gustavsson - Medlem Nr.62 @ 200sx OGS
http://200sx.kicks-ass.net/djhypnoz
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Hmm, jag menar byter du till annan stol än orginalstolen skulle det nog sitta fint med ett 6p bälte

Jag har inte tittat på din nya stol....än...

När du säger: "org bälteshållare i baksätet"

Vilka fästpunkter menar du då? För höftbandet eller diagonalbandet?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Sparade trådar/FAQ
Köpa ny stol ??
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (19105 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande