Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Polyurethan bussningar
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (28194 totalt)
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003
Inlägg: 217


Trådstartare
Tänkte svarva egna bussningar i Polyurethan. Nån annan som gjort det?

Vill veta hur mycket det kostar, låt säga en meter i Diameter=40 ?

Vart köper man det billigast i södra sverige?

_________________
Tobias Pettersson

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676



TobiasRX skrev:
Tänkte svarva egna bussningar i Polyurethan. Nån annan som gjort det?

Vill veta hur mycket det kostar, låt säga en meter i Diameter=40 ?

Vart köper man det billigast i södra sverige?



Jag har svarvat en istället för en köpt som gick sönder. Nu hade ett grannföretag en bit som jag använde, men jag vet att det var dyrt typ 500kr/m. Produktnamnet tror jag var Adepol. Nu vet inte jag om man brukar använda någon billigare produkt. Tänk på att använda ett vasst slipat snabbstål när du svarvar det går bäst då.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Momentum har flera olika kvalitéer att välja på. För 500 kronor kan du nog svarva alla bussningar i hela bilen.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003
Inlägg: 217


Trådstartare
Vart ligger Momentum?

_________________
Tobias Pettersson

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



TobiasRX skrev:
Tänkte svarva egna bussningar i Polyurethan. Nån annan som gjort det?

Vill veta hur mycket det kostar, låt säga en meter i Diameter=40 ?

Vart köper man det billigast i södra sverige?


Jag köpte ett antal meter för flera år sedan, å 500:- kan nog stämma.
Det varr 40mm rundstång med 10mm hål. Kommer inte ihåg shore talet,
men det var mycket hårt. Sen finns det mjukare ner till oanvänbarhet för oss. Egenterligen är det bara hårdaste modellen som gäller.
Då går den bra att svarva i. Man kör med vass spetsig skärvinkel. Gärna inte så hårt skärstål, så man kan bryna upp skärpan. Stålet lyfter ut materialet, så man får svarva med inställd överdimension. Och exakt lika djupt skär sista gången. Annars blir slutdimesionen olika.

Kolla hårdehets talet o innan du köper och hör av dig. Hittar du inget kan du höra av dig då med.

Jag kan ju nämna att dom bussningar som finns att köpa färdiga inte är i närheten vad hårdheten anbelangar.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003
Inlägg: 217


Trådstartare
En annan sak jag tänkte på är stålhylsorna som sitter på original bussningar. Jag har inte kommit på nån bra lösning på detta.

Några idéer?

_________________
Tobias Pettersson

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

TobiasRX skrev:
En annan sak jag tänkte på är stålhylsorna som sitter på original bussningar. Jag har inte kommit på nån bra lösning på detta.

Några idéer?


Svarva egna hylsor i rostfritt stål.
Fungerar utmärkt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Här: http://62.119.40.212/scripts/ibscgi.exe/ASW
eller här: http://www.momentum-industrial.com/meny.htm
eller i Helsingborg som väl ligger närmast fysiskt sett för dig.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003
Inlägg: 217


Trådstartare
Tackar så mycket för alla svaren. Ska inte bli några problem att göra bussningar nu.

_________________
Tobias Pettersson

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005
Inlägg: 79



Vad är en vettig utgångspunkt i hårdheten på PU för en gat/banbil? Gjorde en prisförfrågan på Momentum och de ville ha 300+moms för en stav som var 46mm i diameter samt 1300mm lång. Hårdheten är 90 shore. Går detta att svarva?

_________________
Erik Abrahamsson

Opel Manta -74
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Lyfter en gammal tråd...

Jag ska göra bussningar till en övre egentillverkad länkarm. Jag är inte ute efter någon stötupptagande mjukhet utan endast för att kompensera för mindre geometriska avvikelser.

Vilken shore är lämplig för detta?

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



David Berglund skrev:
Vilken shore är lämplig för detta?


Jag köpte 85-90 och 90-95, en stång av varje.
Mycket lättare att bearbeta 90-95 för att den var tillräckligt hård,
men ändå tillräckligt mjuk för att ta lite avvikelser.
Har dock inte kört med bilen än, så jag säger inte mera...

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
skurten
Tibro
Här sen Jun 2004
Inlägg: 22



Vart får man tag på detta material egentligen?? Jag ringde till momentum i skövde, ingen visste. Fick nummer till örebro, ingen visste. Blev skickad till gävle nån som visste lite men inte mkt. Fick nått annat nummer att ringa och tröttnade då...


Söker en PU-stång att svarva

_________________
Holger Blomqvist
Citera
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33



Hur var det? Gick det att få tag på mtrl på momentum? Är på väg att göra nya bussningar till min 142:a bantaxi

_________________
David Croner
Citera
skurten
Tibro
Här sen Jun 2004
Inlägg: 22



Jag köpte från uw-elast istället.

_________________
Holger Blomqvist
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Polyuretan är ju en 2-komponentsblandning som man kan gegga till själv och gjuta egna bussningar.

om ni är lite smidiga så slår ni en signal till ett företag i Göteborg (Angered) som heter Elastogran Lagomat AB.
Där skall ni tala med en kille som heter Roger Hwatz, han är superduktig på alla typer av blandningar, hårdheter och vad materialet tål osv osv.

När ni kommit fram till ett lämpligt material med rätt hårdhet så kan ni sedan beställa materialet, sno ihop det själv i valfri form, anitngen för svarvning eller en perfekt form utan efterbearbetning.

Kan ju tipsa er om att om ni inte pallar med isocyanat skall ni kanske överlåta geggandet till polaren.

Tel till det företaget: 031-330 00 50
och mäster heter Roger Hwatz.


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Min smed sa att han brukar använda sig av ett material som heter Acetal. Nån som känner till detta?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Roger Gustafsson skrev:
Min smed sa att han brukar använda sig av ett material som heter Acetal. Nån som känner till detta?


Acetal eller POM, är samma sak som Delrin, bara olika namn.

Det har bra mekaniska egenskaper och god nötningförmåga.
Det tar inte åt sig vatten och är lätt att bearbeta. En allorundplst kan man säga, funkar mycket bra till bussningar.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Franzén skrev:
När ni kommit fram till ett lämpligt material med rätt hårdhet så kan ni sedan beställa materialet, sno ihop det själv i valfri form, anitngen för svarvning eller en perfekt form utan efterbearbetning.
Att bygga formar är ju inte så lätt, men man kanske kan gjuta direkt i bärarmarna (bara fixa nåt som håller hylsan rätt och tätar underifrån).
om man dessutom får bussningar som binder till bärarm och hylsa så slipper man smörja och ha sig för att slippa gnissel (om man nu hör det över resten). Detta skulle ju ge PU-bussning med alla fördelarna från gummi.

Gjuter du själv kan du ju göra hur mycket offset som du vill (alt. misslyckas att få det som du vill ha det )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Niklas Falk skrev:
om man dessutom får bussningar som binder till bärarm och hylsa så slipper man smörja och ha sig för att slippa gnissel (om man nu hör det över resten).


Ska inte en bussning leda MELLAN plast och stålhylsa?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Cyberoid skrev:
Niklas Falk skrev:
om man dessutom får bussningar som binder till bärarm och hylsa så slipper man smörja och ha sig för att slippa gnissel (om man nu hör det över resten).


Ska inte en bussning leda MELLAN plast och stålhylsa?

Det ska väl röra sig mellan bult o hylsan som sitter i bussningen, runt bulten? Så har jag tänkt iallafall.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Sparade trådar/FAQ
Polyurethan bussningar
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (28194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande