Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19 >> 15 besök idag (66625 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Lär ju dröja rätt många år innan det finns batterier som funkar, de som man kör med i F1 är ju i princip engångsbatterier sopm kastas efter varje lopp. Känns ju fruktansvärt miljövänligt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Slängs? Källa? Att batterier till elbilar är dyra vet väl alla, men varför? Jo! de innehåller mängder av svindyra metaller, som till 98% kan återvinnas. så jag tror knappast att de "Slängs" _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Det skulle ju kunna gå att begränsa omsättningen av batterierna (så de får jobba mer på laddning/livslängd), men det är ju inte läge nu direkt. Däcken är ju också engångs (för att inte tala om soppan) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Att de sen återvinner dem på nåt sätt kan man ju hoppas, så de inte hamnar bland Räkans glasspapper i sophinken. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
om vi ska prata miljö och F1, titta bara på hur mycket material det förbrukas, kolvar, vevaraxlar, ventiler, motorblock, kamaxlar, däck, bromsbelägg, bromsskivor mm så dom kanske 15 kg ädelmetall som batteriet utgör är en mycket liten del att återvinna mot allt annat. det enda miljöväliga skulle isåfall vara att förbjuda att F1 bilarna byter en enda detalj mellan loppen tänk samma bromsbelägg hela säsongen men den där batterisatsningen ser jag inte alls som någon "miljösatsning" utan mer som ett smart sätt att utnyttja kraft som annars bara kostar bromsar. sedan är det ju givetvis ett PR jippo. Samma batteriteknik använd i personbilar håller bilens livslängd ut förövrigt en ny sida: http://www.elbilisten.se/ _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Här måste jag slå på bromsen... det finns inga kraftverk idag som ger 70-80% elverkningsgrad. Kombianläggningar (gasturbin+ångturbiner) kommer upp i runt 60% ren elverkningsgrad och om man slänger på en fjärrvärmeslinga på kraftverket så kan totalverkningsgraden (producerad el+värme/instoppat bränsle) nå upp till runt 80-90% till och med... men då sjunker elverkningsgraden lite istället. Så räkna på max 50-60% istället ovan (inte för att det gör så stor skillnad kanske men för en som jobbar i kraftverksbranschen så sticker såna siffror i ögonen) och när det gäller elverket på bilden så är det ju en vanlig dieselstånkare som ligger på runt 20-30% verkningsgrad så där kan det knappt löna sig jämfört med att köra bilen på bensin. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Visst Eluttag finns det gott om men det är inte avsäkrade för högre uttag, blir lite jobbigt när tankstoppet tar 12 timmar istället för 12 minuter. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
|||||||||||||||||||||||||||||||
VM för eldrivna motorcyklar 2010
http://www.nyteknik.se/popular_tekni http://www.reghardware.co.uk/2009/08 _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Elbilar från Ruf är verklighet. Notera retro-Targan till vänster också.
Driving enjoyment with a sporty touch Sixt, Germany's leading mobility service supplier, is also supporting the road show. Sixt, RWE and Siemens are providing an eRuf Greenster and two Tesla Roadsters for people to do organised test drives. Visitors to the road show can see how enjoyable electric cars can be by trying them out themselves. You can see these cars at the "filling station of the future" at Willy-Brandt-Platz in Essen until 8 August. Then the road show will continue on its way through Germany. http://www.rwe-mobility.com/web/cms/en/236840/287372/rwemobility/press-news/press-news/rwes-autostrom-road-show-in-the-ruhr-region/ _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Det ryktas att antalet elbilar skulle öka om detta sattes i system.
http://jalopnik.com/5346306/bikini-car-wash-for-hybrids-only/gallery/ Sen måste ni bara se den här. http://www.pistonheads.co.uk/gassing _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Med tanke på hur liten del av det roliga i en banbil som ligger i ljudet, så skulle jag nog säga att avsaknad av motorljud snarare vore en stor fördel, med tanke på det stora motstånd som kommer ifrån omkringboendes bullerupplevelser, eller åtminstone bullerargument. Karting tycker jag absolut skulle införa eldrift snarast möjligt. Det skulle säkert vara lättare att t.ex. bygga en ny bana om man lovade att enbart köra med elfordon där och hellre karting- och racing-banor i min närhet med tysta fordon än inga banor alls, eller banor med löjligt hårda inskränkningar. Dragracing med elbil skulle dock inte vara någon jättehöjdare ur publik synpunkt. Kul med de exemplar som finns, men inte som regel. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Anders är somvanligt guden själv ;-) Kan bara hålla med _________________ /Petter Ledin |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Anders Y är helt rätt på det.
Racerbil med eldrift lär vi kunna sepå banorna redan kommande säsong. Hur vi ska hantera infrastrukturen för ladnding under en racehelg med 15-20 tävlandei EV-racers är dock fortfarande en utmaning. Men det ärl ite som hönan eller ägget. En lätt racer eller psortbil med eldrift bordeju också funka bra till slalom och superstages, med fördelen att man i princip kan lägga banorna på Ikea-parkerignen utan att störao mgivningen. EV.racers ger bilsporten nya intressanta öppnignar för event som tidigare varit otänkbara av miljöpolitsiska skäl och oppinion. Kartingen är högst intressant för eldrift. Vet att SBF varit inne och nosat på det, men man gick inte vidare då iaf. Är rejält sugen på att sätta ihop en enkel prototyp med snabbt utbytbart lijon paket och en elmotor med lämpligt kotnrollsystem som ger prestanda i nivå med micro/mini kartarna. Samtdigt borde man testa en enkel, lätt "kaross" med bättre aerodynamik och klätter/ikroknignsksydd än vad dagens regelverk stipulerar, med separata pods, bumpers och nos. En sådan kartingklass borde ha alla möjlignet att bli "Cart of tomorrow" _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag håller delvis med Anders men inte helt.
Givetvis hellre tyst racing än ingen racing alls, men för mig är ljudet en mycket stor del av upplevelsen när jag deltar som åskådare, däremot är det säkerligen annorlunda om man deltar som förare. I en perfekt värld är vi nog ganska överens om att motorljud är trevligt och önskvärt om möjligt. _________________ Axel Tanner |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Hela pressreleasen som pdf
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Vilken glädje har man av dom 304kW de två motorerna klarar när batteriet och range extendern tillsammans inte lämnar mer än 135kW el (100kW batteri och 35kW från generatorn)?
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
"over 100kW" står det iofs, men det tolkar även jag som mindre än 269 (kanske 102 i medvind). Men det kan ju komma ett sportkit med grövre kabel PS Kan nån krympa den idiotstora bilden Erik B lagt in (eller ändra till en textlänk eftersom den inte ligger på rejsas bildserver)? |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19 >> 15 besök idag (66625 totalt) |