Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
El-bilar! Banracingens framtid?
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19   >>
15 besök idag (66625 totalt)

Har EL-Bilar någon framtid inom motorsport?
JA! ingen tvekan!
67%
 67%  [ 266 ]
Inte på många år, men om ett par generationer kanske.
20%
 20%  [ 81 ]
NEJ! Inte en chans, Utan bensin, ingen motorsport!
11%
 11%  [ 46 ]
Totalt antal röster : 393

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Lär ju dröja rätt många år innan det finns batterier som funkar, de som man kör med i F1 är ju i princip engångsbatterier sopm kastas efter varje lopp. Känns ju fruktansvärt miljövänligt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207


Trådstartare
MaZ skrev:
Lär ju dröja rätt många år innan det finns batterier som funkar, de som man kör med i F1 är ju i princip engångsbatterier sopm kastas efter varje lopp. Känns ju fruktansvärt miljövänligt.

Slängs? Källa?

Att batterier till elbilar är dyra vet väl alla, men varför?
Jo! de innehåller mängder av svindyra metaller, som till 98% kan återvinnas.
så jag tror knappast att de "Slängs"

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



MaZ skrev:
Lär ju dröja rätt många år innan det finns batterier som funkar, de som man kör med i F1 är ju i princip engångsbatterier sopm kastas efter varje lopp. Känns ju fruktansvärt miljövänligt.
Man får ju knäcka några ägg innan man kan göra en skalfri omelett

Det skulle ju kunna gå att begränsa omsättningen av batterierna (så de får jobba mer på laddning/livslängd), men det är ju inte läge nu direkt.
Däcken är ju också engångs (för att inte tala om soppan)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Pantas då, poängen var att dom inte används flera gånger.

Jag antar att återvinningen av metallerna och bygget av nya batterier inte påverkar miljön heller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Sliparn skrev:
MaZ skrev:
Lär ju dröja rätt många år innan det finns batterier som funkar, de som man kör med i F1 är ju i princip engångsbatterier sopm kastas efter varje lopp. Känns ju fruktansvärt miljövänligt.

Slängs? Källa?
Prestandan är inte densamma efter ett lopp, så de använder nya åtminstone varje helg (och kanske flera set under träning och friska till kvalet/racet).

Att de sen återvinner dem på nåt sätt kan man ju hoppas, så de inte hamnar bland Räkans glasspapper i sophinken.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



jo men skillnaden är att man inte hävdar att däcken och soppan är "miljö-grejer"

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207


Trådstartare
MaZ skrev:
Pantas då, poängen var att dom inte används flera gånger.

Jag antar att återvinningen av metallerna och bygget av nya batterier inte påverkar miljön heller?

om vi ska prata miljö och F1, titta bara på hur mycket material det förbrukas,
kolvar, vevaraxlar, ventiler, motorblock, kamaxlar, däck, bromsbelägg, bromsskivor mm
så dom kanske 15 kg ädelmetall som batteriet utgör är en mycket liten del att återvinna mot allt annat.
det enda miljöväliga skulle isåfall vara att förbjuda att F1 bilarna byter en enda detalj mellan loppen
tänk samma bromsbelägg hela säsongen

men den där batterisatsningen ser jag inte alls som någon "miljösatsning"
utan mer som ett smart sätt att utnyttja kraft som annars bara kostar bromsar.
sedan är det ju givetvis ett PR jippo.
Samma batteriteknik använd i personbilar håller bilens livslängd ut förövrigt

en ny sida: http://www.elbilisten.se/

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Sliparn skrev:
Nillet skrev:
Såhär gör man om man behöver ladda bilen. Miljövänligt???
[im.g]https://rejsa.nu/im/_annat/2898-new_2009-08-07-ladda_tesla.jpg[/img]


Som bilden visar verkar det vara en nödlösning för att det förmodligen inte fans någon ström på platsen
och att det var billigare att ta med ett elverk än att inhandla en jäkla massa litiumbatterier.

Saken är att det förmodligen går åt mycket mindre soppa i elverket för att ladda bilen
än vad en bensinversion av bilen hade behövt för samma körsträcka.
elverket går på konstantvarv och utnyttjas effektivare samt att elbilen är ruskigt effektiv
tack vara att den tar tillvara på bromsenergi mm
Det vill nog till ett riktigt uselt elverk för att komma ner till bensinbilens dåliga totala verkningsgrad.

om man tillverkar el av olja så kan man i dag i de bästa gasturbilkraftverken uppnå
drygt 70% verkningsgrad, (har tom hört om verk på över 80%)
dvs 1 liter olja som innehåller 9,8 kw energi ger ca 6,8 kw ut på elnätet
och där har man en lite förlust samt vid laddningen så säj att man kan tanka ebilen med 6,5 kw/h
en Elbil som tex tesla eller E-Mini har en verkningsgrad runt 90%
så då har man utnyttjat 5,85 kw/h eller 60% av energin i oljan
Verkningsgraden "well to wheel" blir då alltså 60%
och elbilen har en förbrukning på ca 1,2 kw/h per mil så:
1 liter olja ger då nästan 5 mils körning i elbilen
1 Liter olja (bensin) ger ca 1,3 mil i bensinbilen

Så JA! det är mer miljövänligt att göra el av olja för att driva elbil med
än att använda oljan i en förbränningsmotor direkt, dessuom slipper man då att tillverka och
transportera bensinen till varje enskild bil, en leveransaderess för oljan istället för milijoner!

Här måste jag slå på bromsen... det finns inga kraftverk idag som ger 70-80% elverkningsgrad.
Kombianläggningar (gasturbin+ångturbiner) kommer upp i runt 60% ren elverkningsgrad och om man slänger på en fjärrvärmeslinga på kraftverket så kan totalverkningsgraden (producerad el+värme/instoppat bränsle) nå upp till runt 80-90% till och med... men då sjunker elverkningsgraden lite istället.
Så räkna på max 50-60% istället ovan (inte för att det gör så stor skillnad kanske men för en som jobbar i kraftverksbranschen så sticker såna siffror i ögonen)

och när det gäller elverket på bilden så är det ju en vanlig dieselstånkare som ligger på runt 20-30% verkningsgrad så där kan det knappt löna sig jämfört med att köra bilen på bensin.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Niklas Falk skrev:
Fastlane skrev:
Men ändå så visar det med slående bevis att elbilar inte är fullt tillämpligt än.

För tanken är väl inte att man ska ha ett el-verk på dragkroken?
E85 var ju rätt värdelöst innan det fanns pumpar för det osv (nu funkar det ju, miljövärdet är en annan femma).
Skulle man inte satsat nåt på järnvägen eftersom det inte fanns räls dragen?

Vid dubbla bränslekostnaden (ta det för samtliga sorter) så börjar det nog röra på sig lite, nu är ju alla andra kostnader merparten för en ny bil (bränslet bara glasyren på kakan, men naturligtvis marginalen).

Men ska det köras serie (eller trackday) på EL/batteri så får banorna allt se till att säkra upp från de 25A som tex Mantorp verkar ha (enda el du kan få i depån är per elverk som brummar dig fint till sömns).

Annars kan man tänka sig vätgasdrivet elverk i depån, vätgasen genererar man lämpligtvis vid närmaste ställverk och transporterar flytande per lastbil. Förluster naturligtvis, men en ganska fossilfri kedja (förutom Dieseln till lastbilarna då) för temporärt bruk. Fix elinstallation för snabbladdning av 100+ ekipage samtidigt skulle inte vara så billigt.


Visst Eluttag finns det gott om men det är inte avsäkrade för högre uttag, blir lite jobbigt när tankstoppet tar 12 timmar istället för 12 minuter.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674




_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Elbilar från Ruf är verklighet. Notera retro-Targan till vänster också.


Driving enjoyment with a sporty touch
Sixt, Germany's leading mobility service supplier, is also supporting the road show. Sixt, RWE and Siemens are providing an eRuf Greenster and two Tesla Roadsters for people to do organised test drives. Visitors to the road show can see how enjoyable electric cars can be by trying them out themselves. You can see these cars at the "filling station of the future" at Willy-Brandt-Platz in Essen until 8 August. Then the road show will continue on its way through Germany.

http://www.rwe-mobility.com/web/cms/en/236840/287372/rwemobility/press-news/press-news/rwes-autostrom-road-show-in-the-ruhr-region/


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Det ryktas att antalet elbilar skulle öka om detta sattes i system.

http://jalopnik.com/5346306/bikini-car-wash-for-hybrids-only/gallery/










Sen måste ni bara se den här.

http://www.pistonheads.co.uk/gassing/topic.asp?h=0&f=63&t=7392 . . . .

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Här är två bilder på den gröna RUF:en som jag tog på bilmässan i Genéve i våras:




_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AxelT skrev:
Jag vidhåller att det är tråkigt att det inte blir något ljud att tala om.

Sen kan ni säga "Jamen det är framsteg, man vänjer sig"m', men en viktig skillnad är att V8-muller och japanar-symaskinssurr båda ÄR ljud, nu går vi in till... i princip inget ljud alls?

och det här med högtalare vore tråkigt på flera sätt, framförallt eftersom det blir öppet för vem som helst att ha vilket ljud som helst. Som bilentusiast blir det lite tråkigt.

Med tanke på hur liten del av det roliga i en banbil som ligger i ljudet, så skulle jag nog säga att avsaknad av motorljud snarare vore en stor fördel, med tanke på det stora motstånd som kommer ifrån omkringboendes bullerupplevelser, eller åtminstone bullerargument.
Karting tycker jag absolut skulle införa eldrift snarast möjligt.
Det skulle säkert vara lättare att t.ex. bygga en ny bana om man lovade att enbart köra med elfordon där och hellre karting- och racing-banor i min närhet med tysta fordon än inga banor alls, eller banor med löjligt hårda inskränkningar.

Dragracing med elbil skulle dock inte vara någon jättehöjdare ur publik synpunkt. Kul med de exemplar som finns, men inte som regel.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



AndersY skrev:
AxelT skrev:
Jag vidhåller att det är tråkigt att det inte blir något ljud att tala om.

Sen kan ni säga "Jamen det är framsteg, man vänjer sig"m', men en viktig skillnad är att V8-muller och japanar-symaskinssurr båda ÄR ljud, nu går vi in till... i princip inget ljud alls?

och det här med högtalare vore tråkigt på flera sätt, framförallt eftersom det blir öppet för vem som helst att ha vilket ljud som helst. Som bilentusiast blir det lite tråkigt.

Med tanke på hur liten del av det roliga i en banbil som ligger i ljudet, så skulle jag nog säga att avsaknad av motorljud snarare vore en stor fördel, med tanke på det stora motstånd som kommer ifrån omkringboendes bullerupplevelser, eller åtminstone bullerargument.
Karting tycker jag absolut skulle införa eldrift snarast möjligt.
Det skulle säkert vara lättare att t.ex. bygga en ny bana om man lovade att enbart köra med elfordon där och hellre karting- och racing-banor i min närhet med tysta fordon än inga banor alls, eller banor med löjligt hårda inskränkningar.

Dragracing med elbil skulle dock inte vara någon jättehöjdare ur publik synpunkt. Kul med de exemplar som finns, men inte som regel.


Anders är somvanligt guden själv ;-)
Kan bara hålla med

_________________
/Petter Ledin
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Anders Y är helt rätt på det.
Racerbil med eldrift lär vi kunna sepå banorna redan kommande säsong.
Hur vi ska hantera infrastrukturen för ladnding under en racehelg med 15-20 tävlandei EV-racers är dock fortfarande en utmaning. Men det ärl ite som hönan eller ägget.
En lätt racer eller psortbil med eldrift bordeju också funka bra till slalom och superstages, med fördelen att man i princip kan lägga banorna på Ikea-parkerignen utan att störao mgivningen.
EV.racers ger bilsporten nya intressanta öppnignar för event som tidigare varit otänkbara av miljöpolitsiska skäl och oppinion.
Kartingen är högst intressant för eldrift. Vet att SBF varit inne och nosat på det, men man gick inte vidare då iaf. Är rejält sugen på att sätta ihop en enkel prototyp med snabbt utbytbart lijon paket och en elmotor med lämpligt kotnrollsystem som ger prestanda i nivå med micro/mini kartarna.
Samtdigt borde man testa en enkel, lätt "kaross" med bättre aerodynamik och klätter/ikroknignsksydd än vad dagens regelverk stipulerar, med separata pods, bumpers och nos.
En sådan kartingklass borde ha alla möjlignet att bli "Cart of tomorrow"

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Jag håller delvis med Anders men inte helt.

Givetvis hellre tyst racing än ingen racing alls, men för mig är ljudet en mycket stor del av upplevelsen när jag deltar som åskådare, däremot är det säkerligen annorlunda om man deltar som förare.

I en perfekt värld är vi nog ganska överens om att motorljud är trevligt och önskvärt om möjligt.

_________________
Axel Tanner
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Hela pressreleasen som pdf
Citat:

The 80th International Geneva Motor Show sees Lotus Engineering unveil the Lotus Evora 414E Hybrid concept, a high performance technology demonstrator with a plug-in series hybrid drive system and new technologies for enhanced driver involvement.

0-60 mph/97 kph in under 4 seconds
Total hybrid range of over 300 miles/483 kilometres
Eco mode or Sports mode featuring realistic 7 speed paddle shift with energy recuperation
HALosonic Internal and External Electronic Sound Synthesis
Torque vectoring for improved dynamic stability
Integrated glass roof and engine cover and interior concept from Lotus Design


_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5567



Vilken glädje har man av dom 304kW de två motorerna klarar när batteriet och range extendern tillsammans inte lämnar mer än 135kW el (100kW batteri och 35kW från generatorn)?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



2fast4u skrev:
Vilken glädje har man av dom 304kW de två motorerna klarar när batteriet och range extendern tillsammans inte lämnar mer än 135kW el (100kW batteri och 35kW från generatorn)?
Lite som en restriktor

"over 100kW" står det iofs, men det tolkar även jag som mindre än 269 (kanske 102 i medvind).

Men det kan ju komma ett sportkit med grövre kabel


PS Kan nån krympa den idiotstora bilden Erik B lagt in (eller ändra till en textlänk eftersom den inte ligger på rejsas bildserver)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
El-bilar! Banracingens framtid?
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19   >>
15 besök idag (66625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande