Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
El-bilar! Banracingens framtid?
65517 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Nästa>>

Har EL-Bilar någon framtid inom motorsport?
JA! ingen tvekan!
67%
 67%  [ 265 ]
Inte på många år, men om ett par generationer kanske.
20%
 20%  [ 81 ]
NEJ! Inte en chans, Utan bensin, ingen motorsport!
11%
 11%  [ 46 ]
Totalt antal röster : 392

   
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2010 14:10     Nu slutar vi med tunga elbilar för glasskiosken! Citera

Med tanke på trådens rubrik tycker jag det är oroväckande mycket fokus på mer eller mindre realistiska elbilar för mer eller midnre sportig körning till närmaste glasskiosk

Dags att ändra på det!
Den här bilen presenteras av Westfield på Genevesalongen.
Har varit på G ett tag, men nu börjar det äntligen gå mot raceklar bil.



Återstår att se om det blir denna, eller vårt svenska projekt som når racerbanorna först?!
(samma chassi men mer traditionell Seven desing och helt svenskutvecklad drivlina/batteri)


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
r-2
Gottröra



Här sen Okt 2005
Inlägg: 673



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2010 18:39     Citera

Kul att det händer saker på den här frontem men designen i det här fallet vill jag nog lämna okommenterad


_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2010 19:04     Re: Citera

r-2 skrev:
Kul att det händer saker på den här frontem men designen i det här fallet vill jag nog lämna okommenterad


Jo, men den kommer ju från den där isolersde ön ute nordsjön...


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16288



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2010 19:34     Citera

Som vanligt använder dom sitt favoritkonstruktionsmaterial, plywood...


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2010 23:02     Re: Citera

MaZ skrev:
Som vanligt använder dom sitt favoritkonstruktionsmaterial, plywood...


Ja, jo... men det är trots allt tävlingar på banan dom ska vinna, inte någon concource de elegance.
Min egen uppfattning är den är lite kaxigt annorlunda, men snygg? njaeee...
Men egentligen så är ju vilken ny F1 som helst lika udda i desingen vid nämrare eftertanke, även de från Spaggettialen.
Karossformen styrs av att dom använder något slags skin för att hålla vikrne nere. antagligen lättare om ytorna är plana.


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
3DBlaster
Stockholm



Här sen Jul 2008
Inlägg: 956



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Apr 2011 13:50     Citera

Även jag har elbilar på hjärnan (Bara där än så länge )
Hitta denna video!

A Hot Lap of Laguna Seca in a Chevy Volt [video]
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=owqQ96DH1wU . . . .

Lite imponerande är det!
Dom är ju inte "där" ännu men ge det några år till så....


_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cat7even
Uppsala



Här sen Jan 2003
Inlägg: 2230



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Apr 2011 14:46     Re: Citera

MaZ skrev:
Som vanligt använder dom sitt favoritkonstruktionsmaterial, plywood...

och var är det för fel på naturlig kolfiber?

exempel på tröskellåda

http://marcosforum.org/topic/3615/A-Second-Chance-1967-Rebuild?page=2


_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
the furious seventh




Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

Tipsa Facebook   Inlägg  06 Apr 2011 15:34     Re: Citera

Erik B skrev:
Elbilar från Ruf är verklighet. Notera retro-Targan till vänster också.


Driving enjoyment with a sporty touch
Sixt, Germany's leading mobility service supplier, is also supporting the road show. Sixt, RWE and Siemens are providing an eRuf Greenster and two Tesla Roadsters for people to do organised test drives. Visitors to the road show can see how enjoyable electric cars can be by trying them out themselves. You can see these cars at the "filling station of the future" at Willy-Brandt-Platz in Essen until 8 August. Then the road show will continue on its way through Germany.

http://www.rwe-mobility.com/web/cms/en/236840/287372/rwemobility/press-news/press-news/rwes-autostrom-road-show-in-the-ruhr-region/

http://www.rwe-mobility.com/web/cms/mediablob/en/287738/blowupData/425 . . . .


den där är ganska liten bild

för mig personligen , elbilar kommer bli riktigt roliga.. det handlar om köra fort runt banan.. man behöver inte äga koenigsegg för att vara snabb när man kan ha elbil av liknande prestanda up till 150-200km/h som kostar lite mer än en billig roadster

att få köra runt banor i stan eller i närheten av den är en stor bonus. det blir ju möjligt bygga fler banor i världen och intressen för bilar blir större, speciellt aktivt körning..


_________________
Tomas M
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
PJ122s
Karlskoga



Här sen Nov 2009
Inlägg: 76



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Apr 2011 17:49     Citera

Saxat från Karlskogamotorstadions hemsida :


Gelleråsen, Karlskoga
Hemmabana för Scandinavian open och en given bana för serien. Bike Week är ett känt koncept där 3 olika tävlingar körs och också trackdays för MC åkare. Nytt för i år är en riktig bikerfest med flera toppartister som arrangeras av Karlskoga MC. På finalen i September toppar vi med TTXGP, framtidens roadracing med elhojar!

Enligt uppgift från arrangören så åker dom 8-10 varv på samma tider som Pro superbike!
Detta kan bli lite intresant att se inför framtiden.


_________________
Peter Johansson
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_G
Västerås



Här sen Apr 2011
Inlägg: 4



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Apr 2011 21:48     Citera

Mer roliga motorer och controllers för de som är sugna på sin egen racer http://www.uqm.com/propulsion_specs.php

Kul att se att det verkligen finns en hel del seriösa projekt, intressant med roadracing klassen senare i år också.


_________________
________________
Robert Grann
Mazda 3 MPS
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
3DBlaster
Stockholm



Här sen Jul 2008
Inlägg: 956



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Apr 2011 15:12     Citera

Nissa gör ett försök i rätt riktning

http://www.nissannews.com/newsrelease.do?id=2400&mid=


In preliminary testing the NISMo RC produces 0 to 62 mph acceleration in 6.85 seconds and a top speed of 93 miles per hour. It is projected to have a running time of around 20 minutes under racing conditions.


Jag gillar thumbs up


_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Scarface75
Stockholm



Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2011 16:27     f1 i fara Citera

Mitt intressen för F1 lär ju bli rejält kantstöt iaf.

F1 utan dessa underbara nedväxlingar. Nja.


_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2011 11:41     Citera

eller blir det så här?

http://www.youtube.com/watch?v=meEIIjt6R2o&feature=player_embedded . . . .


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
r-2
Gottröra



Här sen Okt 2005
Inlägg: 673



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2011 17:25     Citera

he-he, satt just och funderade på lopingen


_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
3DBlaster
Stockholm



Här sen Jul 2008
Inlägg: 956



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2011 18:54     Citera

Eller så blir det så här!
Nissan LEAF NISMo RC Shakedown
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YPYmge92P0A . . . .


_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2011 20:11     Citera

Allvarligt skämtat är väl de största utmaningarna med EV-racing följande:

- Range
- Vikt
- Recharge time
- Elinfrastuktur vid banorna
- Kostnad

Range går med rimligttilltagan batteripack att få till ca 20 min race på våra banor + formations och uppsamlingsvarv
Vikten är märkbart högre men inte avskräckande och lika för alla
Laddtiden är ett aber och kräver absolut en rejält utvecklas elinfrastruktur vid banorna. Glöm 220v o 16 ah om du vill köra mer än ett 20 minuters pass per dag grovt sagt...
Vem ska stå för ksotnaderna för banornas uppgraderign av ifnrastruktur, är rädd vi pratar om rätt anselnlig kapacitet och dito kostnad om 20 EV racers ska ladda fullt på låt oss säga 2-3 timmar.
om batterierna inte vore så förbålt dyra kunde man ju ha utbytbara packar, men till en lätt racersportvagn eller formelbil ligger batteriksotnaden idag på runt 200.000:- per bil....
Skalar man ned EV racing till karting lbir det lite enklare, men en Kart motsvarande en Micro/Mini behöver också rätt kostnadsdrivande batterier (ca 20-25 tkr) vilket naturligtvis hämmar lanceringen av EV-racing, iaf på breddnivå där utövaren själv står för kalaset. Iofs så är ju drift och underhåll billigare än för en kolvmotorbil, men isnteget är osm sagt rejält och livslängden är ännu så lägne et oskrivet kort. Kanske det krävsa modulär uppbyggnad så enstaka celler kan bytas i paketen? och so msagt banornas infracsturktur måste utvecklas och finansieras.
De affärsmässgia/kommersiella utmaningarna rä större än det tekniska för att få fart på EV-racing.
Men det gäller nog elbilar överlag ännu så länge. Trots dessa utmanignar komemr elbilens tid, utan tvekan även på racerbnorna...


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
3DBlaster
Stockholm



Här sen Jul 2008
Inlägg: 956



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2011 20:29     Citera

Jag du har helt rätt... läste denna artikel för ett tag sedan.

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3143601.ece

Citat:
Sv replikerar med en räkneövning "Ca 10kwh/liter, en elbil gör ungefär dubbelt så långt på en kwh som en bränslebil.
Det tar ungefär 5 minuter att tanka typiskt 60 liter i en bensinbil, vilket då motsvarar 600 kwh eller 300 kwh ekvivalent elbil, om man tankar på 5 minuter,
vilket motsvarar 3,6 MW. En medioker kärnkraftsreaktor ger 600 MW. Så om man tankar 160 bilar samtidigt så behöver man en reaktor."


Blir nog populärt med grannarna runt Mantorp med ett eget kärnkraftverk


_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Senast ändrad av 3DBlaster, 24 Maj 2011 09:26, ändrad totalt 1 gång
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2011 09:19     Citera

Var med och startade upp ett projekt med målet att bygga en EV-Seven racer, baserad på en Westfield och svensk batteriteknologi och dito drivlina. Tyvärr så vinglade Westfield i GB en hel del på resan och svenske agenten lade ned verksamheten, så vi gav upp det. Konceptet finns dock i princip färdigt om man vill.
Vi håller istället på de fåtal lediga stunder som blir i lite mindre skala, vilket kanske framgår av nedanstående bild.
Väntar f.n. på besked om sponsring av batteripackar, som är den tunga investeringen.
Kanske blir testkörning i sommar i bästa fall.



_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Dude
huddinge/sthlm



Här sen Jan 2003
Inlägg: 9360

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2011 09:39     Re: Citera

Sliparn skrev:
Lennart Hall skrev:
För oss som är uppväxta med ljudet i en "riktig" motor blir det svårt att stå ut med elbilar. Det räcker ju med att det sitter turbo på motorerna för att de ska låta illa.
Såg en eldriven crosskart i Röforsbacken för ett antal år sen. Gick ju fort, men kändes själlöst.

Men man vill ju ha en extra slö bil bara för att den låter rätt...... eller
När inte ens en porsche carrera GT eller Ferrari 360 hänger med hemmasnickrade elbilar,
hur ska det då bli när racingteam börjar trimma och fixa?

PS: elbilar låter ju visst!.... ungefär som en vinande turbo fast utan motor


Fast att jämföra äpplen med päron är väl lite fel.
En Atom på 500kg mot en Ferrari/GT på typ >1300kg

Undrar vad som hade hänt om dom tagit en seven med en powertec-motor istället (och då kan man nog kalla en seven för mkt mer hemmabyggd än en Atom!)


_________________
En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige
samt fått Lill-lövis att springa

Anders Bisting
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14765



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2011 10:03     Re: Citera

Bosse L skrev:
Allvarligt skämtat är väl de största utmaningarna med EV-racing följande:

- Range
- Vikt
- Recharge time
- Elinfrastuktur vid banorna
- Kostnad
Det kan ju gå att kombinera motorbanorna med vindsnurror, då behövs elinfrastrukturern oavsett, och samtidigt kan samla störande verksamheter (det går att stå ut med snurrorna när amn är i depån, iaf ett par dagar).
Karting är ju det självklara valet som en början, men det dröjer väl inte förrän accar kastas efter varje helg för att garantera max prestanda (precis som F1 gjorde(gör?) med KERSbatterierna).
Annars får man köra så korta lopp så varje bil kan ha med sig accar laddade som räcker för racehelgen, många accar blir det, men det mer PRmässigt än att slänga upp en Dieselgenerator per team för att kunna ladda mellan heaten.

Det är ju svårt att få till ett PRupplägg när det inte finns några gatversioner att marknadsföra. Möjligen Postbilsracet med utsorterade Kangooer. Elkonvertera dem istället och använd det som plantskola för att få fram Eldrivna postbilar som fungerar (tänk 24h racing med snabba accbyten och bränslecellsladdning via biometanol eller liknande). Ett sånt koncept skulle ju kunna användas för att bygga en miljöprofil för ett större företag/verksamhet. Men då ska det faktum att racing använts i utvecklingsarbetet ses som nåt positivt (där sitter nog knäcknöten för mycket, iaf i Sverige).

Batterierna är ju bara en energibärare som kan knö ur sig rätt mycket effekt, hur de sen laddas finns ju massor av varianter på. Bränsleceller matade med flytande biobränsle känns som om det skulle kunna hålla ihop konceptmässigt. Feta kablar från ett kolkraftverk (eller dieselgenerator) känns mindre "rätt".
Vätgas som bränsle iofs:
http://all-craft.missouri.edu/Publications/IntJHydrEn.Suppes.%2705.pdf . . . .


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33549

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2011 10:24     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
....en Dieselgenerator per team för att kunna ladda mellan heaten.
....

Där har du ju löst infrastrukturfrågan o allt. Bara o köra... eller... ehhh...


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
El-bilar! Banracingens framtid?
65517 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.159 sec)
Webbrowser render:
sec