Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 7 besök senaste veckan (66599 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Med tanke på trådens rubrik tycker jag det är oroväckande mycket fokus på mer eller mindre realistiska elbilar för mer eller midnre sportig körning till närmaste glasskiosk
Dags att ändra på det! Den här bilen presenteras av Westfield på Genevesalongen. Har varit på G ett tag, men nu börjar det äntligen gå mot raceklar bil. Återstår att se om det blir denna, eller vårt svenska projekt som når racerbanorna först?! (samma chassi men mer traditionell Seven desing och helt svenskutvecklad drivlina/batteri) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jo, men den kommer ju från den där isolersde ön ute nordsjön... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Ja, jo... men det är trots allt tävlingar på banan dom ska vinna, inte någon concource de elegance. Min egen uppfattning är den är lite kaxigt annorlunda, men snygg? njaeee... Men egentligen så är ju vilken ny F1 som helst lika udda i desingen vid nämrare eftertanke, även de från Spaggettialen. Karossformen styrs av att dom använder något slags skin för att hålla vikrne nere. antagligen lättare om ytorna är plana. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Även jag har elbilar på hjärnan (Bara där än så länge )
Hitta denna video! A Hot Lap of Laguna Seca in a Chevy Volt [video] http://www.youtube.com/watch?feature Lite imponerande är det! Dom är ju inte "där" ännu men ge det några år till så.... _________________ Janne Ström |
|||||||||||||||||||||||||||||||
och var är det för fel på naturlig kolfiber? exempel på tröskellåda http://marcosforum.org/topic/3615/A- _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
den där är ganska liten bild för mig personligen , elbilar kommer bli riktigt roliga.. det handlar om köra fort runt banan.. man behöver inte äga koenigsegg för att vara snabb när man kan ha elbil av liknande prestanda up till 150-200km/h som kostar lite mer än en billig roadster att få köra runt banor i stan eller i närheten av den är en stor bonus. det blir ju möjligt bygga fler banor i världen och intressen för bilar blir större, speciellt aktivt körning.. _________________ Tomas M |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Saxat från Karlskogamotorstadions hemsida :
Gelleråsen, Karlskoga Hemmabana för Scandinavian open och en given bana för serien. Bike Week är ett känt koncept där 3 olika tävlingar körs och också trackdays för MC åkare. Nytt för i år är en riktig bikerfest med flera toppartister som arrangeras av Karlskoga MC. På finalen i September toppar vi med TTXGP, framtidens roadracing med elhojar! Enligt uppgift från arrangören så åker dom 8-10 varv på samma tider som Pro superbike! Detta kan bli lite intresant att se inför framtiden. _________________ Peter Johansson |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Mer roliga motorer och controllers för de som är sugna på sin egen racer http://www.uqm.com/propulsion_specs.php
Kul att se att det verkligen finns en hel del seriösa projekt, intressant med roadracing klassen senare i år också. _________________ ________________ Robert Grann Mazda 3 MPS |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Nissa gör ett försök i rätt riktning
http://www.nissannews.com/newsreleas In preliminary testing the NISMo RC produces 0 to 62 mph acceleration in 6.85 seconds and a top speed of 93 miles per hour. It is projected to have a running time of around 20 minutes under racing conditions. Jag gillar _________________ Janne Ström |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Mitt intressen för F1 lär ju bli rejält kantstöt iaf.
F1 utan dessa underbara nedväxlingar. Nja. _________________ Fredrik Forssén *Ariel Atom* http://www.autolife.se/page/19342/ http://www.garaget.org/?car=232981 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Eller så blir det så här!
Nissan LEAF NISMo RC Shakedown http://www.youtube.com/watch?feature _________________ Janne Ström |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Allvarligt skämtat är väl de största utmaningarna med EV-racing följande:
- Range - Vikt - Recharge time - Elinfrastuktur vid banorna - Kostnad Range går med rimligttilltagan batteripack att få till ca 20 min race på våra banor + formations och uppsamlingsvarv Vikten är märkbart högre men inte avskräckande och lika för alla Laddtiden är ett aber och kräver absolut en rejält utvecklas elinfrastruktur vid banorna. Glöm 220v o 16 ah om du vill köra mer än ett 20 minuters pass per dag grovt sagt... Vem ska stå för ksotnaderna för banornas uppgraderign av ifnrastruktur, är rädd vi pratar om rätt anselnlig kapacitet och dito kostnad om 20 EV racers ska ladda fullt på låt oss säga 2-3 timmar. om batterierna inte vore så förbålt dyra kunde man ju ha utbytbara packar, men till en lätt racersportvagn eller formelbil ligger batteriksotnaden idag på runt 200.000:- per bil.... Skalar man ned EV racing till karting lbir det lite enklare, men en Kart motsvarande en Micro/Mini behöver också rätt kostnadsdrivande batterier (ca 20-25 tkr) vilket naturligtvis hämmar lanceringen av EV-racing, iaf på breddnivå där utövaren själv står för kalaset. Iofs så är ju drift och underhåll billigare än för en kolvmotorbil, men isnteget är osm sagt rejält och livslängden är ännu så lägne et oskrivet kort. Kanske det krävsa modulär uppbyggnad så enstaka celler kan bytas i paketen? och so msagt banornas infracsturktur måste utvecklas och finansieras. De affärsmässgia/kommersiella utmaningarna rä större än det tekniska för att få fart på EV-racing. Men det gäller nog elbilar överlag ännu så länge. Trots dessa utmanignar komemr elbilens tid, utan tvekan även på racerbnorna... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag du har helt rätt... läste denna artikel för ett tag sedan.
http://www.nyteknik.se/asikter/debat
Blir nog populärt med grannarna runt Mantorp med ett eget kärnkraftverk _________________ Janne Ström |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Var med och startade upp ett projekt med målet att bygga en EV-Seven racer, baserad på en Westfield och svensk batteriteknologi och dito drivlina. Tyvärr så vinglade Westfield i GB en hel del på resan och svenske agenten lade ned verksamheten, så vi gav upp det. Konceptet finns dock i princip färdigt om man vill.
Vi håller istället på de fåtal lediga stunder som blir i lite mindre skala, vilket kanske framgår av nedanstående bild. Väntar f.n. på besked om sponsring av batteripackar, som är den tunga investeringen. Kanske blir testkörning i sommar i bästa fall. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Fast att jämföra äpplen med päron är väl lite fel. En Atom på 500kg mot en Ferrari/GT på typ >1300kg Undrar vad som hade hänt om dom tagit en seven med en powertec-motor istället (och då kan man nog kalla en seven för mkt mer hemmabyggd än en Atom!) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Karting är ju det självklara valet som en början, men det dröjer väl inte förrän accar kastas efter varje helg för att garantera max prestanda (precis som F1 gjorde(gör?) med KERSbatterierna). Annars får man köra så korta lopp så varje bil kan ha med sig accar laddade som räcker för racehelgen, många accar blir det, men det mer PRmässigt än att slänga upp en Dieselgenerator per team för att kunna ladda mellan heaten. Det är ju svårt att få till ett PRupplägg när det inte finns några gatversioner att marknadsföra. Möjligen Postbilsracet med utsorterade Kangooer. Elkonvertera dem istället och använd det som plantskola för att få fram Eldrivna postbilar som fungerar (tänk 24h racing med snabba accbyten och bränslecellsladdning via biometanol eller liknande). Ett sånt koncept skulle ju kunna användas för att bygga en miljöprofil för ett större företag/verksamhet. Men då ska det faktum att racing använts i utvecklingsarbetet ses som nåt positivt (där sitter nog knäcknöten för mycket, iaf i Sverige). Batterierna är ju bara en energibärare som kan knö ur sig rätt mycket effekt, hur de sen laddas finns ju massor av varianter på. Bränsleceller matade med flytande biobränsle känns som om det skulle kunna hålla ihop konceptmässigt. Feta kablar från ett kolkraftverk (eller dieselgenerator) känns mindre "rätt". Vätgas som bränsle iofs: http://all-craft.missouri.edu/Public |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 7 besök senaste veckan (66599 totalt) |