Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
El-bilar! Banracingens framtid?
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
4 besök senaste veckan (66583 totalt)

Har EL-Bilar någon framtid inom motorsport?
JA! ingen tvekan!
67%
 67%  [ 266 ]
Inte på många år, men om ett par generationer kanske.
20%
 20%  [ 81 ]
NEJ! Inte en chans, Utan bensin, ingen motorsport!
11%
 11%  [ 46 ]
Totalt antal röster : 393

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Med tanke på trådens rubrik tycker jag det är oroväckande mycket fokus på mer eller mindre realistiska elbilar för mer eller midnre sportig körning till närmaste glasskiosk

Dags att ändra på det!
Den här bilen presenteras av Westfield på Genevesalongen.
Har varit på G ett tag, men nu börjar det äntligen gå mot raceklar bil.



Återstår att se om det blir denna, eller vårt svenska projekt som når racerbanorna först?!
(samma chassi men mer traditionell Seven desing och helt svenskutvecklad drivlina/batteri)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Kul att det händer saker på den här frontem men designen i det här fallet vill jag nog lämna okommenterad

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



r-2 skrev:
Kul att det händer saker på den här frontem men designen i det här fallet vill jag nog lämna okommenterad


Jo, men den kommer ju från den där isolersde ön ute nordsjön...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Som vanligt använder dom sitt favoritkonstruktionsmaterial, plywood...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



MaZ skrev:
Som vanligt använder dom sitt favoritkonstruktionsmaterial, plywood...


Ja, jo... men det är trots allt tävlingar på banan dom ska vinna, inte någon concource de elegance.
Min egen uppfattning är den är lite kaxigt annorlunda, men snygg? njaeee...
Men egentligen så är ju vilken ny F1 som helst lika udda i desingen vid nämrare eftertanke, även de från Spaggettialen.
Karossformen styrs av att dom använder något slags skin för att hålla vikrne nere. antagligen lättare om ytorna är plana.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Även jag har elbilar på hjärnan (Bara där än så länge )
Hitta denna video!

A Hot Lap of Laguna Seca in a Chevy Volt [video]
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=owqQ96DH1wU . . . .

Lite imponerande är det!
Dom är ju inte "där" ännu men ge det några år till så....

_________________
Janne Ström
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



MaZ skrev:
Som vanligt använder dom sitt favoritkonstruktionsmaterial, plywood...

och var är det för fel på naturlig kolfiber?

exempel på tröskellåda

http://marcosforum.org/topic/3615/A-Second-Chance-1967-Rebuild?page=2

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

Erik B skrev:
Elbilar från Ruf är verklighet. Notera retro-Targan till vänster också.


Driving enjoyment with a sporty touch
Sixt, Germany's leading mobility service supplier, is also supporting the road show. Sixt, RWE and Siemens are providing an eRuf Greenster and two Tesla Roadsters for people to do organised test drives. Visitors to the road show can see how enjoyable electric cars can be by trying them out themselves. You can see these cars at the "filling station of the future" at Willy-Brandt-Platz in Essen until 8 August. Then the road show will continue on its way through Germany.

http://www.rwe-mobility.com/web/cms/en/236840/287372/rwemobility/press-news/press-news/rwes-autostrom-road-show-in-the-ruhr-region/

http://www.rwe-mobility.com/web/cms/mediablob/en/287738/blowupData/425 . . . .


den där är ganska liten bild

för mig personligen , elbilar kommer bli riktigt roliga.. det handlar om köra fort runt banan.. man behöver inte äga koenigsegg för att vara snabb när man kan ha elbil av liknande prestanda up till 150-200km/h som kostar lite mer än en billig roadster

att få köra runt banor i stan eller i närheten av den är en stor bonus. det blir ju möjligt bygga fler banor i världen och intressen för bilar blir större, speciellt aktivt körning..

_________________
Tomas M
Citera
PJ122s
Karlskoga
Här sen Nov 2009
Inlägg: 76



Saxat från Karlskogamotorstadions hemsida :


Gelleråsen, Karlskoga
Hemmabana för Scandinavian open och en given bana för serien. Bike Week är ett känt koncept där 3 olika tävlingar körs och också trackdays för MC åkare. Nytt för i år är en riktig bikerfest med flera toppartister som arrangeras av Karlskoga MC. På finalen i September toppar vi med TTXGP, framtidens roadracing med elhojar!

Enligt uppgift från arrangören så åker dom 8-10 varv på samma tider som Pro superbike!
Detta kan bli lite intresant att se inför framtiden.

_________________
Peter Johansson
Citera
Robert_G
Västerås
Här sen Apr 2011
Inlägg: 4



Mer roliga motorer och controllers för de som är sugna på sin egen racer http://www.uqm.com/propulsion_specs.php

Kul att se att det verkligen finns en hel del seriösa projekt, intressant med roadracing klassen senare i år också.

_________________
________________
Robert Grann
Mazda 3 MPS
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Nissa gör ett försök i rätt riktning

http://www.nissannews.com/newsrelease.do?id=2400&mid=


In preliminary testing the NISMo RC produces 0 to 62 mph acceleration in 6.85 seconds and a top speed of 93 miles per hour. It is projected to have a running time of around 20 minutes under racing conditions.


Jag gillar thumbs up

_________________
Janne Ström
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Mitt intressen för F1 lär ju bli rejält kantstöt iaf.

F1 utan dessa underbara nedväxlingar. Nja.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050




_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



he-he, satt just och funderade på lopingen

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Eller så blir det så här!
Nissan LEAF NISMo RC Shakedown
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YPYmge92P0A . . . .

_________________
Janne Ström
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Allvarligt skämtat är väl de största utmaningarna med EV-racing följande:

- Range
- Vikt
- Recharge time
- Elinfrastuktur vid banorna
- Kostnad

Range går med rimligttilltagan batteripack att få till ca 20 min race på våra banor + formations och uppsamlingsvarv
Vikten är märkbart högre men inte avskräckande och lika för alla
Laddtiden är ett aber och kräver absolut en rejält utvecklas elinfrastruktur vid banorna. Glöm 220v o 16 ah om du vill köra mer än ett 20 minuters pass per dag grovt sagt...
Vem ska stå för ksotnaderna för banornas uppgraderign av ifnrastruktur, är rädd vi pratar om rätt anselnlig kapacitet och dito kostnad om 20 EV racers ska ladda fullt på låt oss säga 2-3 timmar.
om batterierna inte vore så förbålt dyra kunde man ju ha utbytbara packar, men till en lätt racersportvagn eller formelbil ligger batteriksotnaden idag på runt 200.000:- per bil....
Skalar man ned EV racing till karting lbir det lite enklare, men en Kart motsvarande en Micro/Mini behöver också rätt kostnadsdrivande batterier (ca 20-25 tkr) vilket naturligtvis hämmar lanceringen av EV-racing, iaf på breddnivå där utövaren själv står för kalaset. Iofs så är ju drift och underhåll billigare än för en kolvmotorbil, men isnteget är osm sagt rejält och livslängden är ännu så lägne et oskrivet kort. Kanske det krävsa modulär uppbyggnad så enstaka celler kan bytas i paketen? och so msagt banornas infracsturktur måste utvecklas och finansieras.
De affärsmässgia/kommersiella utmaningarna rä större än det tekniska för att få fart på EV-racing.
Men det gäller nog elbilar överlag ännu så länge. Trots dessa utmanignar komemr elbilens tid, utan tvekan även på racerbnorna...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Jag du har helt rätt... läste denna artikel för ett tag sedan.

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3143601.ece

Citat:
Sv replikerar med en räkneövning "Ca 10kwh/liter, en elbil gör ungefär dubbelt så långt på en kwh som en bränslebil.
Det tar ungefär 5 minuter att tanka typiskt 60 liter i en bensinbil, vilket då motsvarar 600 kwh eller 300 kwh ekvivalent elbil, om man tankar på 5 minuter,
vilket motsvarar 3,6 MW. En medioker kärnkraftsreaktor ger 600 MW. Så om man tankar 160 bilar samtidigt så behöver man en reaktor."


Blir nog populärt med grannarna runt Mantorp med ett eget kärnkraftverk

_________________
Janne Ström
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Var med och startade upp ett projekt med målet att bygga en EV-Seven racer, baserad på en Westfield och svensk batteriteknologi och dito drivlina. Tyvärr så vinglade Westfield i GB en hel del på resan och svenske agenten lade ned verksamheten, så vi gav upp det. Konceptet finns dock i princip färdigt om man vill.
Vi håller istället på de fåtal lediga stunder som blir i lite mindre skala, vilket kanske framgår av nedanstående bild.
Väntar f.n. på besked om sponsring av batteripackar, som är den tunga investeringen.
Kanske blir testkörning i sommar i bästa fall.


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sliparn skrev:
Lennart Hall skrev:
För oss som är uppväxta med ljudet i en "riktig" motor blir det svårt att stå ut med elbilar. Det räcker ju med att det sitter turbo på motorerna för att de ska låta illa.
Såg en eldriven crosskart i Röforsbacken för ett antal år sen. Gick ju fort, men kändes själlöst.

Men man vill ju ha en extra slö bil bara för att den låter rätt...... eller
När inte ens en porsche carrera GT eller Ferrari 360 hänger med hemmasnickrade elbilar,
hur ska det då bli när racingteam börjar trimma och fixa?

PS: elbilar låter ju visst!.... ungefär som en vinande turbo fast utan motor


Fast att jämföra äpplen med päron är väl lite fel.
En Atom på 500kg mot en Ferrari/GT på typ >1300kg

Undrar vad som hade hänt om dom tagit en seven med en powertec-motor istället (och då kan man nog kalla en seven för mkt mer hemmabyggd än en Atom!)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Bosse L skrev:
Allvarligt skämtat är väl de största utmaningarna med EV-racing följande:

- Range
- Vikt
- Recharge time
- Elinfrastuktur vid banorna
- Kostnad
Det kan ju gå att kombinera motorbanorna med vindsnurror, då behövs elinfrastrukturern oavsett, och samtidigt kan samla störande verksamheter (det går att stå ut med snurrorna när amn är i depån, iaf ett par dagar).
Karting är ju det självklara valet som en början, men det dröjer väl inte förrän accar kastas efter varje helg för att garantera max prestanda (precis som F1 gjorde(gör?) med KERSbatterierna).
Annars får man köra så korta lopp så varje bil kan ha med sig accar laddade som räcker för racehelgen, många accar blir det, men det mer PRmässigt än att slänga upp en Dieselgenerator per team för att kunna ladda mellan heaten.

Det är ju svårt att få till ett PRupplägg när det inte finns några gatversioner att marknadsföra. Möjligen Postbilsracet med utsorterade Kangooer. Elkonvertera dem istället och använd det som plantskola för att få fram Eldrivna postbilar som fungerar (tänk 24h racing med snabba accbyten och bränslecellsladdning via biometanol eller liknande). Ett sånt koncept skulle ju kunna användas för att bygga en miljöprofil för ett större företag/verksamhet. Men då ska det faktum att racing använts i utvecklingsarbetet ses som nåt positivt (där sitter nog knäcknöten för mycket, iaf i Sverige).

Batterierna är ju bara en energibärare som kan knö ur sig rätt mycket effekt, hur de sen laddas finns ju massor av varianter på. Bränsleceller matade med flytande biobränsle känns som om det skulle kunna hålla ihop konceptmässigt. Feta kablar från ett kolkraftverk (eller dieselgenerator) känns mindre "rätt".
Vätgas som bränsle iofs:
http://all-craft.missouri.edu/Publications/IntJHydrEn.Suppes.%2705.pdf . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
....en Dieselgenerator per team för att kunna ladda mellan heaten.
....

Där har du ju löst infrastrukturfrågan o allt. Bara o köra... eller... ehhh...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
El-bilar! Banracingens framtid?
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
4 besök senaste veckan (66583 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande