Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
El-bilar! Banracingens framtid?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 17, 18, 19   >>
7 besök senaste veckan (66599 totalt)

Har EL-Bilar någon framtid inom motorsport?
JA! ingen tvekan!
67%
 67%  [ 266 ]
Inte på många år, men om ett par generationer kanske.
20%
 20%  [ 81 ]
NEJ! Inte en chans, Utan bensin, ingen motorsport!
11%
 11%  [ 46 ]
Totalt antal röster : 393

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Bengt Metz skrev:
Den slutliga lösningen är väl vätgasbilar med bränsleceller
Vätgas är ju bara en annan form av batteri/elöverföring egenterligen eftersom du oftast elektrolyserar fram vätgasen.

Men vissa vätgasförspråkare ser ju inte det som ett problem eftersom elen som behövs "ju finns i vägguttaget"

Batterier i diverse elbils/hybridvänliga format kommer att bli billigare när lite fler fabriker byggts. Kommer batteripacken ner i pris så kommer de komplexa alternativen (tex vätgasbränsleceller) få det kämpigt.
http://www.processnet.se/iuware.aspx?pageid=4216&ssoid=73624

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=536 . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79



Förmodligen är detta framtiden men ack vad man kommer sakna ljudet..... gäller o njuta den tiden som är kvar

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207


Trådstartare
Bengt Metz skrev:


Den slutliga lösningen är väl vätgasbilar med bränsleceller

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=5919

/ Bengt Metz

Jag tror inte riktigt på vätgasen längre faktiskt (var lite anhängare tidigare, men efter påläsning ändrat mej)
visst försöker vissa påstå att det skulle vara lösningen, men tekniken är betydligt mer avancerad än batteri eldrift,
och vid elektrolysen för att få fram vätgasbränslet går 50% av elektriciteten bort i energiförlust
sedan kommer energiförlusten i bilens system därtill.
En elbil /plugin-hybrid har bara en bråkdel av den energiförlusten
dessutom slipper man ju en omvandling av energin, bara att stoppa i kontakten och ladda thumbs up

SÅ! Varför ska man då låta tex: Shell eller Statoil ställa sej i mellan bilen och eluttaget
och göra om elen till vätgas som man måste tanka på en mack
som sedan görs om till el igen som driver bilen med betydligt större energiförlust ................. tja varför

Vätgas hade kunnat vara en lösning om ingen kunde göra ett batteri som fungerade.

en kommun räknade lite på olika miljödrivmedel och kom fram till: (Jäkligt bra sida för övrigt)
http://www.ecoprofile.se/1010_750_Kommunen_G-torp_gar_over_till_elektr . . . .

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Jag har en polare som köpte en CD med tändkuledunk på Pytagoras i Norrtälje Troligen dröjer det att tag innan ljudet från en V8:a endast hörs på något media, lyssnandes hemma i soffan, frågan är ändå hur länge? På något vis så kan jag inte tycka illa om elbilsracing, jag tror den får sin tjusning den åxå.

Angående vätgas tror så jag åxå, en ren elbil blir väldigt enkel och därmed billig, batterier som laddas på 10 min. Och räcker i 2-3 timmar (eller mer) i motorvägsfart. Ta sedan en fikapaus med kontakten i, på "elmacken". Fortsätt sedan färden med nytt liv i batterierna. Tyvärr vill ju inte bilindustrin utveckla elbilar, orsak: oljefilter, tändstift, avgassystem, luftfilter and so on....så GM säljer batteripatent till oljebolagen istället Var det någon mer här som såg "vem dödade elbilen" på TV?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Många varför

Tror att man utvinner vätgasen ur vatten ex havsvatten

OTOTOTOT

Varför är musik analog
Varför skall man spela in musik analogt
och sedan AD omvandla den till digital (eller omvandla direkt när man spelar in)
för att seda DA omvandla den tillbaka till analog
för att kunna trycka ut den i en analogt verkande högtalare

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Pengar på sikt

Starta redan nu med att samla in motorljud

Kan komma att få ett stort värde framöver, extra bra om det finns film också

Tänk er bara bytesmarknaden, vem vill byta en Sug Cosworth V8a
mot en treskivig Wankel eller 3st 3 cylinders tvåtaktsljud

Tänk er att bygga upp kataloger mm


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



r-2 skrev:
Var det någon mer här som såg "vem dödade elbilen" på TV?
Hade de släppt EV-1 idag hade det nog sett annorlunda ut.
Det var för tidigt helt enkelt. Jag är mest förvånad att de tillät utveckling av bilen öht.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Jag skulle vilja ha en elbilen bruksbil i Golfkombi-storlek.
Räcker batterierna bara en 30 mil så är vi ju hemma! thumbs up
Jag kör taxi, ligger oftast på runt 15-20 mil om dagen. Det borde ju en elbil kunna prestera utan större krux. Eller?
Problemet är ju vi som sitter här o skriver! Vi borde gå ut o fråga efter bilarna, då lär de nog dyka upp snabbt! Pengar styr!
Jag hoppas att det kommer lite nya småbilar med eldrift. Tex Toyota Aygo eller den kommande minibilen från Volkswagen! thumbs up
Hade inte varit fel att kunna acca ifrån det mesta vid rödljusena.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Mej kvittar det hur min räser drivs framåt. Bensin, Diesel, Fotogen, Gas, Etanol, El, Kärnkraft, Solenergi, you name it!
Jag tycker det är kul att KÖRA. : Är tillräckligt intresserad, så jag kan till och med bygga om min bil till vilket drivmedel som helst. Har redan funderingar på att eftermontera katalysator i min -87:a. Provade att köra gammelSaaben med förgasare och manuell choke på E85. Gick bättre upp till ca 33% etanol, om jag drog ut choken max... Nästan whiplash!

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Sliparn skrev:
Lennart Hall skrev:
För oss som är uppväxta med ljudet i en "riktig" motor blir det svårt att stå ut med elbilar. Det räcker ju med att det sitter turbo på motorerna för att de ska låta illa.
Såg en eldriven crosskart i Röforsbacken för ett antal år sen. Gick ju fort, men kändes själlöst.

Men man vill ju ha en extra slö bil bara för att den låter rätt...... eller
När inte ens en porsche carrera GT eller Ferrari 360 hänger med hemmasnickrade elbilar,
hur ska det då bli när racingteam börjar trimma och fixa?

PS: elbilar låter ju visst!.... ungefär som en vinande turbo fast utan motor

Jag tittade inte ens på elbilen, utan ljudet från Carerra Gt`n fångade min uppmärksamhet. Visst va elbilen sjukt snabb o så men som människa tror jag aldrig att elbilen kommer slå igenom eftersom just upplevelsen utav ljud/lukt o känsla som man bygger sina upplevelser på inte upplevs så blir det bara.....ingen upplevelse bara nått som rör sig snabbt, ser fräck ut möjligtvis äh det är bara så tomt utan ljudet. En hård accelaration kan du ju höra på 500m avstånd o höra bilen komma otroligt fort mot dig fast du kanske inte ser den hur ska nått sånt upplevas i en elbil för att uppskattningsvis förvänta dig att här kommer det någon fort eller inte. I en elbil så vipps bara susar den förbi utan om någon ropar ut det till dig tex, sen låter många bilar idag så pass annorlunda från rak 4:a till v10 från v6 till v8 eller vass wankel hur ska detta kompenseras med elbilsljud??? Min golvmopp här hemma swooshar ju nästan lika högt som en elbil

Att den drog Porschen på en kort stripp är en liten sak i det hela.....en bil kan ju inte va bäst på allt.

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Allt annat som gäller bruksbitar i vardagen tycker jag det mesta låter vettigt

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



Klart att detta med el bilar kommer vara me i fin rummet, vare gäller racing

Ljudet som dom flesta "gnäller " över har vi ju redan löst......
Vem har inte spelat bil spel på datorn eller tv

och det e ju bara skruva upp volymen i hjälmen, när man rejsar , så får man ju obegränsat me FEEDBACK

Motorbroms vare en del som "gnällde" över åxå .....där har vi ju den stora föedelen med el bil....den "tankar" ju vid inbomsning , dvs laddar upp batterierna ....ju hådare inbomsning , mera laddning ...fifiigt va

Näe detta e nog , som några instämmt i , framtiden för racing....tyst(för dom utan hjälm) rent, men ändå helt klart i klass med farter som vi e vana vid

Så det hänger nog "bara" på batterierna och dess prislapp...

Så se framtiden ann , med spänning , mot vad som kommer att bli våran inkörsport till stads lopp

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



Det finns en till positiv sida med elracing.....
Man kan vara säker på att alla , som skall tävla kommer LADDADE

Mvh en som väntar me SPÄNNING....

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207


Trådstartare
Pelle Sörensson skrev:
Sliparn skrev:
Lennart Hall skrev:
För oss som är uppväxta med ljudet i en "riktig" motor blir det svårt att stå ut med elbilar. Det räcker ju med att det sitter turbo på motorerna för att de ska låta illa.
Såg en eldriven crosskart i Röforsbacken för ett antal år sen. Gick ju fort, men kändes själlöst.

Men man vill ju ha en extra slö bil bara för att den låter rätt...... eller
När inte ens en porsche carrera GT eller Ferrari 360 hänger med hemmasnickrade elbilar,
hur ska det då bli när racingteam börjar trimma och fixa?

PS: elbilar låter ju visst!.... ungefär som en vinande turbo fast utan motor

Jag tittade inte ens på elbilen, utan ljudet från Carerra Gt`n fångade min uppmärksamhet. Visst va elbilen sjukt snabb o så men som människa tror jag aldrig att elbilen kommer slå igenom eftersom just upplevelsen utav ljud/lukt o känsla som man bygger sina upplevelser på inte upplevs så blir det bara.....ingen upplevelse bara nått som rör sig snabbt, ser fräck ut möjligtvis äh det är bara så tomt utan ljudet. En hård accelaration kan du ju höra på 500m avstånd o höra bilen komma otroligt fort mot dig fast du kanske inte ser den hur ska nått sånt upplevas i en elbil för att uppskattningsvis förvänta dig att här kommer det någon fort eller inte. I en elbil så vipps bara susar den förbi utan om någon ropar ut det till dig tex, sen låter många bilar idag så pass annorlunda från rak 4:a till v10 från v6 till v8 eller vass wankel hur ska detta kompenseras med elbilsljud??? Min golvmopp här hemma swooshar ju nästan lika högt som en elbil

Att den drog Porschen på en kort stripp är en liten sak i det hela.....en bil kan ju inte va bäst på allt.


På sikt kanske det kommer att finnas klasser för tuffaste motorljudet i billjudstävligarna på Elmia
tillsammans med de andra bilstereo-klasserna.
Men inom racing så har nog inte det "rätta ljudet" någon större betydelse,
där är det först i mål som gäller, vare sej man kör på EL, diesel eller bensin

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207


Trådstartare
Bengt Metz skrev:
Många varför

Tror att man utvinner vätgasen ur vatten ex havsvatten

OTOTOTOT

Varför är musik analog
Varför skall man spela in musik analogt
och sedan AD omvandla den till digital (eller omvandla direkt när man spelar in)
för att seda DA omvandla den tillbaka till analog
för att kunna trycka ut den i en analogt verkande högtalare

/ Bengt Metz

Du missade nog min point!
Visst används vatten, men det går åt en jäkla massa elektricitet med.
Det går nästan åt dubbelt så mycket el för att producera vätgasen som att köra på den direkt i elbil.
dessutom hamnar vi i händerna på "vätgas mackarna" som ska sälja gasen,
och dom vill ju givetvis tjäna så mycket som möjligt, säkert kommer pump-priset att ligga
ganska nära bensinen, en liten gissning motsvarande: 6-7 kr per mil kanske.
medan en elbil med senaste tekniken körs på 1-2kr milen.

Men valet är ju vårat, vi bestämmer vad vi köper för bilar.
Det är många som vill tjäna stora pengarna på miljön, och det är våra pengar de är ute efter.

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Sliparn skrev:
Pelle Sörensson skrev:
Sliparn skrev:
Lennart Hall skrev:
För oss som är uppväxta med ljudet i en "riktig" motor blir det svårt att stå ut med elbilar. Det räcker ju med att det sitter turbo på motorerna för att de ska låta illa.
Såg en eldriven crosskart i Röforsbacken för ett antal år sen. Gick ju fort, men kändes själlöst.

Men man vill ju ha en extra slö bil bara för att den låter rätt...... eller
När inte ens en porsche carrera GT eller Ferrari 360 hänger med hemmasnickrade elbilar,
hur ska det då bli när racingteam börjar trimma och fixa?

PS: elbilar låter ju visst!.... ungefär som en vinande turbo fast utan motor

Jag tittade inte ens på elbilen, utan ljudet från Carerra Gt`n fångade min uppmärksamhet. Visst va elbilen sjukt snabb o så men som människa tror jag aldrig att elbilen kommer slå igenom eftersom just upplevelsen utav ljud/lukt o känsla som man bygger sina upplevelser på inte upplevs så blir det bara.....ingen upplevelse bara nått som rör sig snabbt, ser fräck ut möjligtvis äh det är bara så tomt utan ljudet. En hård accelaration kan du ju höra på 500m avstånd o höra bilen komma otroligt fort mot dig fast du kanske inte ser den hur ska nått sånt upplevas i en elbil för att uppskattningsvis förvänta dig att här kommer det någon fort eller inte. I en elbil så vipps bara susar den förbi utan om någon ropar ut det till dig tex, sen låter många bilar idag så pass annorlunda från rak 4:a till v10 från v6 till v8 eller vass wankel hur ska detta kompenseras med elbilsljud??? Min golvmopp här hemma swooshar ju nästan lika högt som en elbil

Att den drog Porschen på en kort stripp är en liten sak i det hela.....en bil kan ju inte va bäst på allt.


På sikt kanske det kommer att finnas klasser för tuffaste motorljudet i billjudstävligarna på Elmia
tillsammans med de andra bilstereo-klasserna.
Men inom racing så har nog inte det "rätta ljudet" någon större betydelse,
där är det först i mål som gäller, vare sej man kör på EL, diesel eller bensin

Vad är det ni INTE förstår, det handlar ju inte om hur föraren uppfattar ljudet utan dels för sporten som föder allt (åskådarna) uppfattar väl ljudet eller bara jag som uppskattar hur olika motorer låter. Om man ska gå till detaljer så dom olika karaktärerna i motorljud är en sak upplevelsen av lukt en sak, sen om där kommer monsterljud ur en högtalare på en elbil så vet du ju ändå att det är fake. Inomhus aktivitet på vinter som ett substitut men inte mer. Hoppa stavhopp utan stav, försök o hoppa 4,80m högt då! Lite svårt o få till det eller? Eller en F1 på el utan det karaktäristiska ljudet är ju helt döfött.....

Allt enligt min mening....

Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
fjompas
Gällivare
Här sen Maj 2005
Inlägg: 92



husaberg550 skrev:
Det finns en till positiv sida med elracing.....
Man kan vara säker på att alla , som skall tävla kommer LADDADE

Mvh en som väntar me SPÄNNING....


Bara hoppas på att man inte kör i en Wattenpöl, tappar kontakten, får sladd och slår volt då!

Det här med ljudet är lite delat förstår jag, men tänk att höra hur däcken far mot asfalten, det kanske ger en bättre känsla av hur bilen greppar, man kanske vågar hålla mer i kurvor om man hör att det låter på ett speciellt sätt osv, är ny på allt detta, men kan det inte vara så dumt

Fartkänsla tycker jag inte annars har mycket med ljudet att göra, utan hur man färdas, det är underbart när man cyklar ruskigt fort, eller när man tar med dottern till pulkabacken och sätter sig på boben med henne, där har vi känsla utan en enda hästkraft eller motor el, eller förbränningsmotor.

Vad är sen själlöst med något som folk verkligen lagt ner sin själ i för att övertyga att man är på gång med något stort. det är lika mycket själ som det alla här håller på med.

Jag tror inte att bensinbilen dör ut på länge, men blandat är väl bra.

_________________
Johannes Reinfors
_______________________________________

Sharan. 1.8 T-98 för familjebruk.
Pappabus/glidarn S40 2.0T.-01
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 57



fjompas skrev:


Jag tror inte att bensinbilen dör ut på länge


Inte så länge det finns bensin i alla fall. Fast vem vet, om två år kanske soppan kostar 50 spänn litern.

_________________
/Kristoffer Stagh


Iame Intrepid Silverstone
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



Jag tror...för det e vad vi alla gör ang detta ämne ,

Att det e lite , som när vi lämnade dom stora , bullrande, visslande ångloken bakom oss....
Det funkar ju jättebra med ellok

och när även dom mest inbitna race fantaster har kollat på några race , så kommer nog dom åxå se fördelarna me miljövänliga , närbelägna stadslopp

För när miljönissarna inte kan skylla på buller , och avgaser, så finns det inte mycke annat att ta till , för att neka racing i dom stora städerna

För fotboll och annat ,har ju en Väldigt negativ baksida ,som vi i motorvärlden ej har ....VÅLDET >


och med det så kommer både publik och sponsorer att dyka upp

Så var det bara , fartkänslan kvar....det finns många sporter som går duktigt fort utan brummande motorer....

Bob, rodell, vindsurfing .....fallskärmshoppning osv...
Alla dom har fartens tjusning , OCH en adrenalin kick , som vi utövare av motorsporten åxå , söker, för inte ere väl så att vi bara kör racing/ tittar på racing , för att de Mullrar / bullrar

Mvh framtiden får väl utvisa....

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Lars Wennberg
Boden
Här sen Sep 2004
Inlägg: 49



Jag tror stenhårt på det, bara det finns större företag som vill satsa på utvecklingen och ev. gå in som sponsor för en större tävling då det drar igång.

Jag kör Radiostyrt både nitro och el, Nitrobilen kör jag bara med för att jag gillar ljudet (över 30.000varv) och dofterna av dom brännande avgaserna, det blir en speciell känsla om man säger som så. Men när vi söker prestanda så finns inte glödstiftsmotorn ens med på pappret. Det är lätt att se hur utvecklingen har gått frammåt innom radiostyrdbilsport där det började med nitromotorer och tills i dag då det är Borstlösa motorer med LiPo celler som gäller, bilarna accar från stillastående till fullfart så snabbt man hinner trycka in gasen(liten överdrift, men det ligger skrämmande nära sanningen.) och för Godkännda tävlingsbanor så toppar dom 60-70km/h då snackar jag så klart Eltouring klassen och batteri tid varierar ju så klart mycket men full sula i 10minuter är inga problem.

_________________
Lars Wennberg
-----------------
Audi S4 -92 (bruksbil)
Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt)
242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt)
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207


Trådstartare
När jag startade den här tråden så trodde, jag att skeptikerna skulle haka upp sej på
tekniken, att elbilar helt enkelt inte skulle funka på bana mm.
Men jag hade aldrig kunnat gissa att så många skulle haka upp sej på just ljudet!

Det finns ju mängder av sporter som drar storpublik utan att det varken brummar eller surrar.
så varför skulle inte motorsporten klara av det?
Jag tror att det skulle bli en nytändning med ny teknik och en helt ny racing-upplevelse
så publiken skulle förmodligen bara öka, om inte annat av ren nyfikenhet.

men det är klart, att starta "filmtråden för härligt elmotor ljud" känns ju lite meningslöst.

fast här är en film som får håren på ryggen att stå rakt ut!
Höj volymen!!
http://www.youtube.com/watch?v=foifZx25PVk&e

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Allmänt banåkaforum
El-bilar! Banracingens framtid?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 17, 18, 19   >>
7 besök senaste veckan (66599 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande