Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 17, 18, 19 >> 7 besök senaste veckan (66599 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Men vissa vätgasförspråkare ser ju inte det som ett problem eftersom elen som behövs "ju finns i vägguttaget" Batterier i diverse elbils/hybridvänliga format kommer att bli billigare när lite fler fabriker byggts. Kommer batteripacken ner i pris så kommer de komplexa alternativen (tex vätgasbränsleceller) få det kämpigt. http://www.processnet.se/iuware.aspx http://svt.se/svt/road/Classic/share |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag tror inte riktigt på vätgasen längre faktiskt (var lite anhängare tidigare, men efter påläsning ändrat mej) visst försöker vissa påstå att det skulle vara lösningen, men tekniken är betydligt mer avancerad än batteri eldrift, och vid elektrolysen för att få fram vätgasbränslet går 50% av elektriciteten bort i energiförlust sedan kommer energiförlusten i bilens system därtill. En elbil /plugin-hybrid har bara en bråkdel av den energiförlusten dessutom slipper man ju en omvandling av energin, bara att stoppa i kontakten och ladda SÅ! Varför ska man då låta tex: Shell eller Statoil ställa sej i mellan bilen och eluttaget och göra om elen till vätgas som man måste tanka på en mack som sedan görs om till el igen som driver bilen med betydligt större energiförlust ................. tja varför Vätgas hade kunnat vara en lösning om ingen kunde göra ett batteri som fungerade. en kommun räknade lite på olika miljödrivmedel och kom fram till: (Jäkligt bra sida för övrigt) http://www.ecoprofile.se/1010_750_Ko _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag har en polare som köpte en CD med tändkuledunk på Pytagoras i Norrtälje Troligen dröjer det att tag innan ljudet från en V8:a endast hörs på något media, lyssnandes hemma i soffan, frågan är ändå hur länge? På något vis så kan jag inte tycka illa om elbilsracing, jag tror den får sin tjusning den åxå.
Angående vätgas tror så jag åxå, en ren elbil blir väldigt enkel och därmed billig, batterier som laddas på 10 min. Och räcker i 2-3 timmar (eller mer) i motorvägsfart. Ta sedan en fikapaus med kontakten i, på "elmacken". Fortsätt sedan färden med nytt liv i batterierna. Tyvärr vill ju inte bilindustrin utveckla elbilar, orsak: oljefilter, tändstift, avgassystem, luftfilter and so on....så GM säljer batteripatent till oljebolagen istället Var det någon mer här som såg "vem dödade elbilen" på TV? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Många varför
Tror att man utvinner vätgasen ur vatten ex havsvatten OTOTOTOT Varför är musik analog Varför skall man spela in musik analogt och sedan AD omvandla den till digital (eller omvandla direkt när man spelar in) för att seda DA omvandla den tillbaka till analog för att kunna trycka ut den i en analogt verkande högtalare / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Pengar på sikt
Starta redan nu med att samla in motorljud Kan komma att få ett stort värde framöver, extra bra om det finns film också Tänk er bara bytesmarknaden, vem vill byta en Sug Cosworth V8a mot en treskivig Wankel eller 3st 3 cylinders tvåtaktsljud Tänk er att bygga upp kataloger mm / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Det var för tidigt helt enkelt. Jag är mest förvånad att de tillät utveckling av bilen öht. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag skulle vilja ha en elbilen bruksbil i Golfkombi-storlek.
Räcker batterierna bara en 30 mil så är vi ju hemma! Jag kör taxi, ligger oftast på runt 15-20 mil om dagen. Det borde ju en elbil kunna prestera utan större krux. Eller? Problemet är ju vi som sitter här o skriver! Vi borde gå ut o fråga efter bilarna, då lär de nog dyka upp snabbt! Pengar styr! Jag hoppas att det kommer lite nya småbilar med eldrift. Tex Toyota Aygo eller den kommande minibilen från Volkswagen! Hade inte varit fel att kunna acca ifrån det mesta vid rödljusena. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Mej kvittar det hur min räser drivs framåt. Bensin, Diesel, Fotogen, Gas, Etanol, El, Kärnkraft, Solenergi, you name it!
Jag tycker det är kul att KÖRA. : Är tillräckligt intresserad, så jag kan till och med bygga om min bil till vilket drivmedel som helst. Har redan funderingar på att eftermontera katalysator i min -87:a. Provade att köra gammelSaaben med förgasare och manuell choke på E85. Gick bättre upp till ca 33% etanol, om jag drog ut choken max... Nästan whiplash! _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag tittade inte ens på elbilen, utan ljudet från Carerra Gt`n fångade min uppmärksamhet. Visst va elbilen sjukt snabb o så men som människa tror jag aldrig att elbilen kommer slå igenom eftersom just upplevelsen utav ljud/lukt o känsla som man bygger sina upplevelser på inte upplevs så blir det bara.....ingen upplevelse bara nått som rör sig snabbt, ser fräck ut möjligtvis äh det är bara så tomt utan ljudet. En hård accelaration kan du ju höra på 500m avstånd o höra bilen komma otroligt fort mot dig fast du kanske inte ser den hur ska nått sånt upplevas i en elbil för att uppskattningsvis förvänta dig att här kommer det någon fort eller inte. I en elbil så vipps bara susar den förbi utan om någon ropar ut det till dig tex, sen låter många bilar idag så pass annorlunda från rak 4:a till v10 från v6 till v8 eller vass wankel hur ska detta kompenseras med elbilsljud??? Min golvmopp här hemma swooshar ju nästan lika högt som en elbil Att den drog Porschen på en kort stripp är en liten sak i det hela.....en bil kan ju inte va bäst på allt. _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Klart att detta med el bilar kommer vara me i fin rummet, vare gäller racing
Ljudet som dom flesta "gnäller " över har vi ju redan löst...... Vem har inte spelat bil spel på datorn eller tv och det e ju bara skruva upp volymen i hjälmen, när man rejsar , så får man ju obegränsat me FEEDBACK Motorbroms vare en del som "gnällde" över åxå .....där har vi ju den stora föedelen med el bil....den "tankar" ju vid inbomsning , dvs laddar upp batterierna ....ju hådare inbomsning , mera laddning ...fifiigt va Näe detta e nog , som några instämmt i , framtiden för racing....tyst(för dom utan hjälm) rent, men ändå helt klart i klass med farter som vi e vana vid Så det hänger nog "bara" på batterierna och dess prislapp... Så se framtiden ann , med spänning , mot vad som kommer att bli våran inkörsport till stads lopp _________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Det finns en till positiv sida med elracing.....
Man kan vara säker på att alla , som skall tävla kommer LADDADE Mvh en som väntar me SPÄNNING.... _________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
|||||||||||||||||||||||||||||||
På sikt kanske det kommer att finnas klasser för tuffaste motorljudet i billjudstävligarna på Elmia tillsammans med de andra bilstereo-klasserna. Men inom racing så har nog inte det "rätta ljudet" någon större betydelse, där är det först i mål som gäller, vare sej man kör på EL, diesel eller bensin _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Du missade nog min point! Visst används vatten, men det går åt en jäkla massa elektricitet med. Det går nästan åt dubbelt så mycket el för att producera vätgasen som att köra på den direkt i elbil. dessutom hamnar vi i händerna på "vätgas mackarna" som ska sälja gasen, och dom vill ju givetvis tjäna så mycket som möjligt, säkert kommer pump-priset att ligga ganska nära bensinen, en liten gissning motsvarande: 6-7 kr per mil kanske. medan en elbil med senaste tekniken körs på 1-2kr milen. Men valet är ju vårat, vi bestämmer vad vi köper för bilar. Det är många som vill tjäna stora pengarna på miljön, och det är våra pengar de är ute efter. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Vad är det ni INTE förstår, det handlar ju inte om hur föraren uppfattar ljudet utan dels för sporten som föder allt (åskådarna) uppfattar väl ljudet eller bara jag som uppskattar hur olika motorer låter. Om man ska gå till detaljer så dom olika karaktärerna i motorljud är en sak upplevelsen av lukt en sak, sen om där kommer monsterljud ur en högtalare på en elbil så vet du ju ändå att det är fake. Inomhus aktivitet på vinter som ett substitut men inte mer. Hoppa stavhopp utan stav, försök o hoppa 4,80m högt då! Lite svårt o få till det eller? Eller en F1 på el utan det karaktäristiska ljudet är ju helt döfött..... Allt enligt min mening.... Mvh Pelle _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Bara hoppas på att man inte kör i en Wattenpöl, tappar kontakten, får sladd och slår volt då! Det här med ljudet är lite delat förstår jag, men tänk att höra hur däcken far mot asfalten, det kanske ger en bättre känsla av hur bilen greppar, man kanske vågar hålla mer i kurvor om man hör att det låter på ett speciellt sätt osv, är ny på allt detta, men kan det inte vara så dumt Fartkänsla tycker jag inte annars har mycket med ljudet att göra, utan hur man färdas, det är underbart när man cyklar ruskigt fort, eller när man tar med dottern till pulkabacken och sätter sig på boben med henne, där har vi känsla utan en enda hästkraft eller motor el, eller förbränningsmotor. Vad är sen själlöst med något som folk verkligen lagt ner sin själ i för att övertyga att man är på gång med något stort. det är lika mycket själ som det alla här håller på med. Jag tror inte att bensinbilen dör ut på länge, men blandat är väl bra. _________________ Johannes Reinfors _______________________________________ Sharan. 1.8 T-98 för familjebruk. Pappabus/glidarn S40 2.0T.-01 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag tror...för det e vad vi alla gör ang detta ämne ,
Att det e lite , som när vi lämnade dom stora , bullrande, visslande ångloken bakom oss.... Det funkar ju jättebra med ellok och när även dom mest inbitna race fantaster har kollat på några race , så kommer nog dom åxå se fördelarna me miljövänliga , närbelägna stadslopp För när miljönissarna inte kan skylla på buller , och avgaser, så finns det inte mycke annat att ta till , för att neka racing i dom stora städerna För fotboll och annat ,har ju en Väldigt negativ baksida ,som vi i motorvärlden ej har ....VÅLDET > och med det så kommer både publik och sponsorer att dyka upp Så var det bara , fartkänslan kvar....det finns många sporter som går duktigt fort utan brummande motorer.... Bob, rodell, vindsurfing .....fallskärmshoppning osv... Alla dom har fartens tjusning , OCH en adrenalin kick , som vi utövare av motorsporten åxå , söker, för inte ere väl så att vi bara kör racing/ tittar på racing , för att de Mullrar / bullrar Mvh framtiden får väl utvisa.... _________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag tror stenhårt på det, bara det finns större företag som vill satsa på utvecklingen och ev. gå in som sponsor för en större tävling då det drar igång.
Jag kör Radiostyrt både nitro och el, Nitrobilen kör jag bara med för att jag gillar ljudet (över 30.000varv) och dofterna av dom brännande avgaserna, det blir en speciell känsla om man säger som så. Men när vi söker prestanda så finns inte glödstiftsmotorn ens med på pappret. Det är lätt att se hur utvecklingen har gått frammåt innom radiostyrdbilsport där det började med nitromotorer och tills i dag då det är Borstlösa motorer med LiPo celler som gäller, bilarna accar från stillastående till fullfart så snabbt man hinner trycka in gasen(liten överdrift, men det ligger skrämmande nära sanningen.) och för Godkännda tävlingsbanor så toppar dom 60-70km/h då snackar jag så klart Eltouring klassen och batteri tid varierar ju så klart mycket men full sula i 10minuter är inga problem. _________________ Lars Wennberg ----------------- Audi S4 -92 (bruksbil) Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt) 242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
När jag startade den här tråden så trodde, jag att skeptikerna skulle haka upp sej på
tekniken, att elbilar helt enkelt inte skulle funka på bana mm. Men jag hade aldrig kunnat gissa att så många skulle haka upp sej på just ljudet! Det finns ju mängder av sporter som drar storpublik utan att det varken brummar eller surrar. så varför skulle inte motorsporten klara av det? Jag tror att det skulle bli en nytändning med ny teknik och en helt ny racing-upplevelse så publiken skulle förmodligen bara öka, om inte annat av ren nyfikenhet. men det är klart, att starta "filmtråden för härligt elmotor ljud" känns ju lite meningslöst. fast här är en film som får håren på ryggen att stå rakt ut! Höj volymen!! http://www.youtube.com/watch?v=foifZ _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 17, 18, 19 >> 7 besök senaste veckan (66599 totalt) |